Gå till innehåll
måndag 29 april 2024

Dieseldoris

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    32
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

1 följare

Om Dieseldoris

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ja men saken är den att Penta har löst det på följande sätt, för att blåsa folk på pengar. Du MÅSTE köpa en mjukvaru uppdatering för att kunna så förbrukningen i ditt nyinköpta instrument! Dvs först pröjsar du ca 5500kr för instrumentet och 5500kr för uppdateringen. Denna uppdatering är inget annat en att man går in i HCU och aktiverar funktionen, som redan finns där.Ungefär som att du skulle betala SAMSUNG för att aktivera textningen på TV´n hemma! Du betalar alltså för något som redan finns där, men måste aktiveras. Detta är typiskt Penta, allt kostar sjuka pengar för saker som oftast är standard på andra fabrkat. Hade någon annan sysslat med verksamhet som detta, hade man kallat det för bondfångeri!
  2. Hej. Nej dom tidiga systemen är ganska primitiva, och dom är J1587 om jag inte minns fel. Det finns konverterburkar som gör om 1587 till 1939 men eftersom detta är en mekanisk motor blir värdet för bränsleförbrukningen inte så exakt som på en mordern motor med CR eller PDE. Är det bara en annan panel man vill ha finns det CAN-boxar, dessa boxar gör om en analog signal till data. Personligen tycker jag KAD serien är riktigt skräp!
  3. Hej Ja visst gör det det, det sitter en vanlig EDC7, på din motor så har du en 8-polig Deuche kontakt, på motorn, uppe på hö-sida.Den som går till PCU´, där kopplar du enklast in dig på linan. Glöm inte sätta ett end of line 120 ohms dämp motstånd bara. Om jag inte minns fel. Röd kabel Batt + Röd/blå 15+ Svart Batt- sedan är dom två andra HI-can & LO-can, dom är vit/svart och Vit/gul om jag minns rätt Så enkelt är det att blåsa girbukarna Volvo penta, vars affärside går ut på att flå folk på pengar! Man betalar 5500krför en uppdatering av HCU för att se förbrukning, som redan finns i ECU´n + instrument ytterligare 5500kr. Skitpenta!
  4. Hej. Saken med penta är att dom har sitt eget protokoll på diagnosen och motordata. Detta har man gjort för att stänga ute alla andra från systemet, penta kallar detta protokollet J1587 ECU´n som styr motorn på D6 är en vanlig EDC7 från BOSCH,denna ECU ger ett protokoll som heter J1939, ett protokoll som är standard i branchen, dvs att alla styrsystem hudrausytem växelådor pratar detta J1939. Vad penta gjort är att man tar J1939 och gör om det till J1587, just för att stänga ute alla andra. I J1939 på D6 kan du få ut allt, varvtal förbrukning oljetryck turbotryck allt allt, även diagnos. Det finns massa eftermarknads paneler att montera, allt ifrån ca1500kr till ca 10.000 beroende på vad som faller dig i smaken. dessa paneler är sjukt enkelt att koppla in, 4 kablar. Batt + & - och HI-can & LO-can. Sedan har du allt i panelen. På tidiga D6 som din är det busenkelt att koppla in sig, tar ca 5min
  5. Kontrolera returflödet för pumpen blir inte pumpen av med bränslet fungerar inte omställaren, lika så att överströmnings ventilen så pumpen kan hålla uppe rätt internt tryck. Sedan är bränsle med RME iblandning katastrof för insprutningspumpar när en pump stått still oftast räcker det med någon månad eller två så ger det ger avlagringar i i pumpen som gör att den kärvar. Dessa måste tvättas ur med ultraljud. Köp därför alltid diesel utan RME i! Bäst i sverige på dieselpumpar är kristiansstads diesels service, Prata med Johan Marken.
  6. MAX1 med en FPT/IVECO 230hk på bravo IIIX, Signature 4-blad 14X28, lite mycket effekt men den går som ett spjut och den drar fan ingen soppa alls nu! Toppar 44kn och 1l / dist 25kn 0.5l/dist 30kn 0.6l/dist
  7. Inga problem med dom delar som behövts, filter impeller,för det är vad som åtgått. och kvalitet, världens 3 största motortillverkare kan inte bygga skräp, basmotorn som denna bygger på gör i ca 1400st om dagen! Stora volymer borgar för bra priser. Kollade upp en hel del innan jag slog till Allt i mariniseringen är gjutet i alu eller mässing, inget i plast eller plåt, vikt 330kg och 230hk / 520Nm Tyvärr största motorn dom har med drev, men dom har upp till jättemycket effekt fast till axel. Det enda jag inte gillar det är att det är en elekrtiskt bränslepump på lågtryckssidan. Men motorn går fint, 3l 16V dubbla överliggande kammar pch kamkedja, side monterad waste-gate ger ett ruggigt vrid, har ingen planingströskel,båten är uppe i plan på 2 sek! Går fin med bravo drevet Effektivitet? vete 17, kanske en 36-37% då det är en marinmotor med vattenkyld turbo,grenrör
  8. Det är inte så svårt, du får kolla i ditt el-shema, kolla efter kablar som är märkta med CAN-H & CAN-L, På EDC UC31 är det pin 34 CAN-L pin 35 CAN-H på stora EDC handsken. Är det en gammal EDC 7 är det pin 32 och 87, men kolla shemat Men jag gissar att du hittar CAN-linan ute vid EVC boxarna,titta i och följ shemat Men kolla detta noga endå, sedan är det bara att koppla in dig paralellt på dessa kablar, se dock till att använda skärmad tvinnad kabel, i can protokollet har du allt ifrån oljetryck till batterispänning till atmosvärstryck. Men se till att kolla vad VP kör för protokoll, dom har alltid muppat sig med sitt egna för att stänga ute andra. All data du behöver och lite till finns i datan.
  9. Köper man VP så får man skylla sig själv! bara skitkvalite och svindyra reservdelar! Själv blev det en motor från IVECO/FPT i min max1 bara att jämföra, komplett topplock med ventiler FPT11.000:- VP D4 46.000:-, intercooler insats FPT 7.400:- VP 48.000:- samma med värmeväxlar insatsen. ECU ( samma från BOSCH på båda motorerna ) FPT 12.000:- VP 30.000:- 18.000:- för programering!!! HALLÅ! högtryckspump 4ggr så dyr hos VP, samma CP3 pump från BOSCH, listan kan göras oändlig varför man inte skall handla grönt! Det finns så många andra bra märken där ute idag! Aldrig mer en Volvo!
  10. Priset man får betala när man åker grönt! Volvo har hutlösa priser på delar som bara är skit! Nä tur man köpte sig en annan motor, med kalaskvalite och löjligt billiga resevdelar!
  11. Hej Innan har VP alltid envisats med att ha ett egen protokoll på CAN-busen, men på D6 sitter det en EDC 7UC31 från BOSCH så teoretiskt borde du kunna få ut standard SAEJ 1939 protokoll. Om inte plottern läser detta protokoll, så finns det konverter moduler som omvandlar 1939 till NMEA2000, kolla med VP vilket protokoll motorerna har.
  12. Hej Jag är i tagena att lacka min båt med denna 2-komponent färg, jag undrar luktar den mycket? jag har båten i en lokal med lite gnälliga grannar ser du. dom gillade inte när jag plastade och toppcoaterade Martin
  13. Teoritiskt ja mer kol eftersom den har ett högre energi innehåll inte för att det är smutsigare , men sot/kol är ju o förbrännt bränsle Men det gammla bränslet brann mycket bättre, jämfört med fotogenet vi kör på idag
  14. Smörjbarheten på bränslet har inget med detta att göra, och dagens brännske har ett sämre cetan värde som gör att det kräver mera värme för att brinna bra Som jag beskrev innan så Är detta en kombination av olja,kolvkylning och kall luft Skall man se ur termodynamisk synvinkel så skall luften vara kall och syrerik när den kommer in i cylindern, men varm närm man sprutar in bränslet Här kommer kolvkylningen in som problem Ju varmare ju bättre, ju varmare ju varmare du kan elda bränslet ju bättre, men sedan kommer vi in på emmissioner som sätter stop Där av morderna SCR-system på fordon idag för att uppnå avgaskrav och sänka förbrukningen
  15. åter igen jag pratar om bränsle insprutningen, inte start eller generator Att dålig jord till en startmotor skulle göra att en motor går illa finns inte på kartan
×
×
  • Skapa nytt...