Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hakank

VP D3 i BLÅSVÄDER!

Rekommendera Poster

Det har genom åren varit många inlägg om motorstopp med VP D3 och felmeddelandet Engine Electrical Failure! Jag höll på att förlisa i somras vid Höga Kusten då motorn stannade utanför en klippa i hård pålandsvind och 100 m djupt. Tack vare insändarna här så kollade jag bränslefiltret och det satt lite löst, trots hårt monterat tidigare. VP erkänner nu att en hel motorserie har fel på konsollen och att luft sugs in utan att läckage syns. Trots detta vägrar VP skriva om problemet som är en potentiell livsfara eftersom meddelandet visar på ett elektriskt fel!  VP borde självklart byta ut filtret gratis på alla med detta problem. Kontakta VP och kolla via ert motornummer om ni har den felaktiga filterkonsollen. Kräv gratis byte! De påstår att brev sänds ut om olika fel, jag har ALDRIG fått något brev under de 5 år som jag haft båten!! Försökte med Båtnytt att ta upp problemet men fick nobben. I stället har Båtnytt utan tillstånd gått in i vår motorlogg, alltså ett kriminellt tilltag enligt PUL, sk Dataintrång och kollat, förmodar jag, om vi talar sanning. De har tagit hjälp av en chef på VP-service på Lidingö!

Trovärdigheten för VP och Båtnytt är inte bara naggad i kanten, den är NOLL!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, något annat du hört om D3 orna?

själv råkade jag ut för öppna spridare som gett för mycket bränsle och därmed 2 kolvar som smällde på en D3.a som gått 8 timmar, det mesta är nytt nu och man hoppas allt blir bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spridarna har jag ingen info om. Luftfiltret var från början för tätt så motorn stannade. Ett oljerör har gått sönder på bla en D6 och motorn skar. Detta hände en VP-tekniker. 70 000 kr kostade kalaset. VP har sedan haft en kampanj där man byter oljeröret på alla berörda motorer gratis, fattas bara annat! Turbon har haft problem med en ventil. Vattenfiltret har bytts. Många barnsjukdomar har VP-motorerna haft. Släpptes för tidigt, datoriseringen av motorerna är bra ur bränsleförbrukningssynpunkt , men VP var inte riktigt klara med motorerna när de släpptes har VP-teknikerna sagt mig! Som tur är finns det andra märken på marknaden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP har sedan haft en kampanj där man byter oljeröret på alla berörda motorer gratis, fattas bara annat!

Kan du ge litet ledtrådar till Volvo Pentas kampanj?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men håll er till Yanmar istället så slipper ni såna där skräpfel. Plus att ni inte behöver gnugga startmotor i typ 30 sekunder innan skrället hoppar igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kampanjen med att de byter oljeröret till ett flexibelt rör fick jag reda på när jag klagade på att de inte byter filterkonsollen. De påstod att jag fått brev om detta men har aldrig fått något brev från VP så de stämmer inte. Du måste kontakta dem aktivt och höra om bytet gäller din motor! Ange motornummer och begär att få reda på alla kampanjer som de kallar det! Maila direkt till VP huvudkontor, serviceställena får inte heller någon info!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med att det finns andra pålitliga motorer och framför allt ärliga företag som informerar om fel. Jag har haft flera olika motorer genom åren och alltid fåttt relevant info! Trodde dock på VP:S annonser att Vi sätter säkerheten i främsta rummet! Tomt prat. Den enda säkerhet de är ute efter är inkomsterna. Jag uppmanar alla som har en VP-motor att maila till huvudkontoret och uppge motornumret och få svart på vitt om det finns några problem som måste åtgärdas!

En marinmotor måste man ställa särskilt höga krav på!

Jag har en i grunden samma motor i min Volvobil och den har nu gått ett par varv runt jorden

utan ett enda fel, så det är VP som är inkompetenta att modifiera motorerna för marint bruk!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plus att ni inte behöver gnugga startmotor i typ 30 sekunder innan skrället hoppar igång. 

Ibland blir man tvungen att läsa instruktionsboken för att minska okunskapen...

Åtminstone Volvo Penta D6 väntar ett antal sekunder innan bränslet släpps på, så att motorn hinner bygg upp rätt oljetryck innan den går igång, en utmärkt funktion tycker jag som haft Yanmar i 18 innan vi blev med Volvo, har fortfarande stor respekt för Yanmar, även om deras 6LP är en bilmotor från Toyota.

Ett annat förtydligande gäller D6 som inte är en konverterat bilmotor, den har från första dagen varit en marinmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst om denna D3 problematik vid flera tillfällen. Själv åker man gammal båt med en AD40B från typ 1985 som det aldrig varit minsta tillstymmelse till problem med. Men med motorns år trots blygsamma 1300 timmar drift så känner man ju en viss skeptis om ett kommande byte framgent. Vad som då är minst sagt beklämmande är att dessa nyare motorer mellan 250-350 tkr inte verkar fungera. Ska det verkligen vara på det viset ???   Volvo Penta borde skämmas minst sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du utveckla det där med PUL (personuppgiftslagen)?
Jag förstår inte vad de gjort sig skyldiga till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PUL, Person-och uppgiftslagen gäller dataregister där kontinuerlig information samlas om en person och personens ägodelar och händelser. Volvo Penta för ett register över alla registrerade ägare, Reg. måste man göra för att garantin skall gälla. Här samlas alla reparationer, reklamationer och övriga händelser av vikt. Tillgång till Registret har enbart autoriserade VP-tekniker och får endast användas vid service och reparationer. För att komma in i Registret krävs Lösenord. Man lämnar bara ut sitt motornummer i förtroende till VP som skall handha detta enligt Datalagen. Någon utomstående får alltså inte gå in i registret och kolla ägarens historik utan samtycke av ägaren, enligt PUL.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksamt om PUL är tillämpligt på en motorlogg, dessutom finns ett journalistiskt undantag:

Att informera, utöva kritik och väcka debatt i samhällsfrågor som är av betydelse för allmänheten är sådant som ligger inom ramen för ett journalistiskt ändamål. Om personuppgifter behandlas för sådana ändamål är behandlingen i princip undantagen från personuppgiftslagens bestämmelser. Det måste emellertid fortfarande finnas en lämplig säkerhet för de personuppgifter som behandlas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En god vän har en Saltö 31 där han bytte ut sina två Volvobensinare till en D3.

Var själv med när vi fick stopp, lät som att vi gått på grund, men där instrumenten indikerade elektronikfel. Efter bogsering till varv byttes alla databoxar ut på garantin, det är gott och väl så långt.

Men den psykologiska effekten är större, tidigare hade han två motorer, visserligen gamla, men han kunde ju linka in till hamn med en av de två. Nu har han en motor som tidigt började krångla och är fylld med elektronik, som han själv inte kan mecka med vilket han kunde tidigare med sina b20.

 

Det han ville uppnå var flera saker, mindre bränsleförbrukning, bättre brandsäkerhet, bättre knuff allt det har han fått men samtidigt en gnagande osäkerhet om den nya motorns driftsäkerhet.

Surt att det blev så!

 

Skarv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det journalistiska undantaget gäller om det finns ett offentligt intresse! Att snoka i andras personers personliga data är kriminelt och PUL tar just upp i sin definition att det gäller strukturerade register utan undantag. Man måste se till syftet som i detta fall att försöka skaffa information till stöd för en stor motortillverkare som vägrar tala om att ett fel på deras motorer föreligger.Samtycke krävs alltid enlit lagen, oavsett innehåll i registret. Att ta hjälp av en utomstående person för att få lösenordet till ett skyddat register är i sig kriminellt. Det är egenmäktigt förfarande och integritetskränkande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP har god kännedom om att D3 är en riktig mardrömsmotor, tro mig jag vet inte hur många av dessa som vi haft här. Numera rör vi dom inte utan det får VP personal ordna själva och vi är auktoriserade på VP men D3an tar vi inte i. Egentligen borde VP återkalla alla dessa motorer och byta ut. Dom vet själva hur dålig den är. Men VP har fått storhetsvansinne och skiter numera tyvär i både återförsäljare och kunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget som diskuteras här. Det avgörs av en jurist som tagit del av informationen.

Varför tror du att ett register är skyddat av användarnamn och lösenord? Ett register som innehåller namn på personen och faktauppgifter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför köra diesel? Svinddyr, ger ingen driftekonomi och verkar dessutom vara behäftade med kvalitetsbrister (VP). Ekonomiproportionen mellan de bägge valen är orimligt hög. Lekte med tanken men har bestämt mig för att fortsätta med Mercruiser bensin. Visst, säkert en 5dl dyrare per NM och visst, lite brandfarligare. Pålitlig konstruktion, billiga reseervdelar mekas med överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför köra diesel? Svinddyr, ger ingen driftekonomi och verkar dessutom vara behäftade med kvalitetsbrister (VP). Ekonomiproportionen mellan de bägge valen är orimligt hög. Lekte med tanken men har bestämt mig för att fortsätta med Mercruiser bensin. Visst, säkert en 5dl dyrare per NM och visst, lite brandfarligare. Pålitlig konstruktion, billiga reseervdelar mekas med överallt.

 

Hur värderar du brandsäkerhet i kronor och ören?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur värdera brandsäkerhet? Tja det är väl som med all annan risk och sannolikhet och konsekvens. Än har det inte vägt över till att byta till diesel för 350 000:- plus dyr eftermarknad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte väl på en båtbrand med personskador kanske dödsfall som inte hade behövt hända med diesel ombord isf bensin.

Hur kommer dina 350000 in där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns risker med allt vad vi gör i samhället. Det går inte att skydda sig för allt. Jag tror att majoriteten av all fritidsbåtar fortfarande är bensindrivna och fatala båtbränder lyckligtvis inte är speciellt vanligt förekommande. Hoppas du får en skön båtsommar utan skeppsbrott pga din VP diesel lagt av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Ja för dom pengarna kan du nog få en hel bättre begagnad brandbil.

Själv föredrar jag en modern diesel, dock nödvändigtvis inte en D3á

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pga. V Pentas dyra motorer och hutlösa reservdelspriser valde  jag och min bror Iveco/Lombardini motorer 50 och 350 Hkr när det var dags för byte.

Aldrig mer Volvo http://lasselundell.se/page8.html  Längst ner på sidan

post-571-1394236942,7202_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Men Lasse, Gjutgärnsfyran är ändå bättre än porslinsfemman, synd att en annan svensk inte kom igång med marinmotorer, dom är skottsäkra. j m f r Taladega.

Men Volgas 5:or måste ge bästa vikt/effektförhållandet bland marin dieslar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget fel på motorn, men den uppfyllde inte typbesiktningen.

Vad jag inte tycker om är att Volvo säljer en motor som inte är godkänd / typbesiktigad till den bilmodellen, i Sverige.

Rent bedregäri i mina ögon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker medlem Sea-Ray 230 slår spiken på huvudet med sin kommentar om VP numera!

Se inlägget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...