Gå till innehåll
måndag 08 september 2025
Gogy

Gröna döden

Rekommendera Poster

Eftersom TS fick svar på sin fråga ganska tidigt i tråden så brukar det vara OK att tråden sedan spårar ur. När urspårningen nått sin ände så är det naturligt att tråden hittar tillbaka till sitt ursprung om det finns mer att diskutera i ämnet.

Sen är det tråkigt att du tycker att mina teorier om forumets användare är påhopp...det går bra att anmäla detta till admin så får han avgöra ifall jag brutit mot någon av forumets regler. För jag antar att din kommentar var riktad mot mina inlägg om ålderns betydelse för viljan och lusten att lära sig nya saker samt inställningen till förändringar i det man är van vid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såja lugn och fin nu.. jag utryckte bara min beundran över hur detta forum fungerar. Jag ser inget problem med att hugga på seniorer det behöver dom och det håller oss vid liv. Räknar mig nog själv som senior men sysslar med IT i teknikens framkant så jag förstår ungefär vad du menar.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen fara Jonas...jag tycker bara att det är lite festligt att det blev sån stark reaktion på det jag skrev. Jag kanske trampade på några ömma tår, vad vet jag...wink

Jag har stor respekt för äldre (så är jag uppfostrad) och jag går mycket hellre till en senior mekaniker än en finnig ungdom om jag behöver hjälp med någon av mina bilar eller båtar (som härstammar från tiden innan den digitala revolutionen). 

Dock är jag lite allergisk mot oviljan att ta till sig ny teknik som ofta, och jag skriver ofta och inte alltid, finns hos den äldre generationen. Om jag upplever det motsatta, att någon äldre tycker att den nya tekniken är spännande och visar entusiasm att lära sig, så blir jag istället väldigt imponerad. Jag nämnde min far, han skaffade sig en PVR (inspelningsbar digitalbox) och sa till mig att han ville lära sig själv och undrade bara ifall jag kunde hjälpa honom ifall han körde fast! Han har inte behövt min hjälp speciellt många gånger kan jag säga! yes

Som jag skrev ovan så kommer jag inom några år tillhöra den kategori som jag benämt som senior och jag är övertygad om att de som är unga då kommer tycka samma sak om mig, att jag inte hänger med i utvecklingen, och det kommer vara helt OK i mina ögon.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk en gång fick jag ett inlägg borttaget för att jag noterade att den som ville kunde använda ett freeware  program  för navigation och ladda ned korten från en pirat-sajt om man inte scannade sina egna.

Men att tipsa och fråga om hur man lurar tullen (och i förlängning både skattebetalare och Caremas direktörer på pengar) är tydligen helt OK. Kan det ha att göra med att vare sig privata vårdbolag eller skatteverket är annonsörer här på MG. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe...det är skillnad på päron och päron. Upphovsrätten är ju en väldigt infekterad fråga som rör privata aktörer med starka röster men lite svarta affärer här och där är inte riktigt lika allvarligt eftersom det inte drabbar någon enskild.

OBS! Detta är inte min egen uppfattning utan det är min bild av hur många andra ser på saken.

Det finns ett gammalt talesätt som lyder: Svensken tänker blått, röstar rött och jobbar svart...devil

En sak som jag tänkt fråga TS många gånger i den här tråden, men jag har blivit distraherad av annat, är varför han valde Gröna döden som rubrik...vad har det med ämnet att göra? Har jag missat något...?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inspelningsbar digitalbox är det där du sätter gränsen för seniorernas kunnande?

Nu blev jag lite sur på dig igen.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Moral eller inte.

Enligt forumets moral (regler) ska man inte uppmana till olagligheter vilket mygel med att slippa moms är.

Ta inte det där med världsekonomin för det begriper du ändå inte.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, så nu har den här tråden gått över till att mobba Fred eller...?!

Trist att vissa börjar befästa yngre människors fördomar om gamla gubbar...

Nu släpper jag den här diskussionen eftersom en av sakerna som är utmärkande för sura gamla gubbar är envishet, och det jag har lärt mig, att det inte är någon idé att stångas med dem...de kommer aldrig ändra sin uppfattning, eller ens ta in andra åsikter, om så himlen skulle rasa ned.

Vi får se vad som händer med forumet. Byter admin till en modernare plattform så tycker jag synd om de stela gamla gubbarna men kommer personligen bli än mer aktiv med projekttrådar och annat kul...byter de inte så tackar jag för mig och gubbarna slipper känna  sig hotade av det nya. Ta åt er ni som vill! yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flintstone, jag vet inte vilka du räknar som gamla gubbar i de här sammanhangen, och jag bryr mig inte heller, men din attityd kommer förr eller senare att bli ett hinder för dig här i livet. Ett tips i all välmening bara...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man är aldrig äldre än vad man känner sig.yes

::Harry:: 25

heart

Senast ändrad av crabfish | 21 november 2011 | 22:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flintstone:
Ser inte åsikter för- eller emot eventuellt plattformbyte som en generationsfråga, snarare är det nog så att det blivit mycket snack men litet verkstad genom åren. Har sas luttrad kommit till slutsatsen att inlärning/anpassning till MG:s egenheter lönar sig, för inget radikalt ändrar sig ändå. Därav mitt inledande och välmenande wordpadtips.

Och tack för tipset om sprakig linje, det var ett generande naivt missförstånd ifrån mig, trodde ju faktiskt att när man fyller i blanka sk formulär så översänds texten bokstav för bokstav. Så dum kan jag va. :)
[Nu råkar jag ha nys om att det låg/ligger en inläggsskrivar-tidsspärr på 40 minuter i nuvarande plattform, - skall undersöka om tiden kan förlängas sa admin då vid mejlförfrågan.
Fundering: om det nu är så att man ideligen måste kopiera succesivt under inläggsförfattandet, så skulle kanske detta nervöst repeterade kopierande kunna undvikas genom att helt enkelt rycka ur internet-sladden? Brutalt omodernt javisst, och förhoppningsvis snart inaktuellt om plattformen moderniseras, men skulle det alls funka? Eller är jag återigen helt ute och cyklar??]

Har dessbättre viss inlärningsförmåga i behåll och försöker vara nyfiken, även om datorers ständigt uppdaterade egenheter inte är nåt favoritämne utan bara en nödvändighet emellanåt. Tacka vet jag hederliga naturlagar, de uppdateras iaf inte stup i kvarten. Ohms lag version 3.4.5, haha. ;)]

Men hur bra är då de moderna plattformarna, snubblar ju vid googling in på diverse forum.
En del av dem måste nog vara moderna, men jag kan inte säga att jag märkt nån påtaglig kvalitetsskillnad fakta-sökmässigt. (Forum är och förblir i mina ögon sistahands-alternativet vid klickning på googlesökningars svar, för pdf:er, wikisvar och firmors svar är nästan alltid mer informativa.)

Har du några egna exempel på bra fungerande moderna forumsajter, där man utan att behöva logga in kan få en glimt av utlovade fördelar? Prova interna sökmotorn etc??

Mvh Thomas
Ps. trådrubriken syftar nog på tullens gröna/röda sidor? ds.

Senast ändrad av Thomas-1 | 22 november 2011 | 17:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thomas,

Tack för ett nyanserat och konstruktivt inlägg i den infekterade debatten! yes

Jag tar mig friheten att kopiera in ditt inlägg i min tråd om forumplattformen så kan jag breda ut mig lite i mitt svar där istället för att fortsätta denna tråd OT. Häng med de som är intresserade! cool

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=407646

Tips: det är långt ned i tråden så man får scrolla rejält och kommer det fler inlägg efter så blir det svårt att hitta (ytterligare en brist i denna plattform; man kan inte länka direkt till ett inlägg). Spana på inläggens datum och var uppmärksam på Skrivet: 22 november 2011.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra idé att flytta denna OT-debatt till rätt forum, hänger med.
Skall kontemplera dina exempelsajter, men svarar nog inte där i första taget. (Kan för litet om plattformar & datorer ö.h.t.)

Blev iaf glad att du ovan tog upp detta med länkning till enskilda inlägg, för visst är det väl konstigt att man inte kan direktlänka till egna och andras enskilda inlägg!?

Man kan ju direktlänka till externt egenupplagda bilder och filmer, men inte till internt skyddade egenupplagda bilder eller inläggstext.
Skulle väl underlätta rejält om man s.a.s. lätt kunde återbruka bra båtsituations-anpassade inlägg, eget eller andras?
Varje inlägg borde nog ha en egen unik identitet med öppen länkningsmöjlighet, och gärna sekundärt även vara lätt spårbar tillbaks sitt ursprungs-sammanhang!??

Tänker mig att på så sätt kan man svara enskilda frågeställare litet mer kortfattat, och genom klickbara internlänkar ändå ge snabb möjlighet till fördjupningstext som  sen i sin tur innehåller fler länkar.
De erfarna läsare som redan kan ämnets grundbegrepp besparas tröskande av förklarande textmassa, genom att låta bli att klicka på fördjupningstexten. De läsare som ännu inte vet allt kan lätt få snabb vägledning. Skribenten slipper uppfinna hjulet i varje inlägg för att vara begriplig, och kan fatta sig kort. Lite samma upplägg som wikipedia, men helt båtlivs-anpassat. Admin sparar minnesutrymme. Alla blir glada??)

Haha, törs avsluta detta mitt sista OT-inlägg i denna tråden med mina favo-gubbar.
De kombinerar väl åldrandets skröplighet med ungdomens oförstånd på ett klart spännande sätt, ingen långtråkighet där inte ... ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=04yHq-DQ-0w

Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 23 november 2011 | 15:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...