Gå till innehåll
söndag 19 juli 2026
Anelg

Ankarspelsdjungel

Rekommendera Poster

Hej

Tänkte skaffa ett ankarspel till aktern på min Aquador 28 HT. Idag finns ett Lewmar ankarspel i fören med kedja. Det får sitta kvar. Men vad ska man skaffa till aktern? Det finns så mycket att välja mellan. Från 7.000 kr upp till 40.000 kr. Förstår inte riktigt skillnaden på alla dessa. Självklart ska det vara för rätt storlek av båt men det finns fortfarande billiga och dyra varianter och det skiljer sig avsevärt i pris (paketpris med fjärr). 

Kedja/lina, blyad lina eller rem. Vertikalt eller horizontellt monterat...

På bilden en AQ28HT med monterat ankarspel. Alltså invändigt monterad motor och verkar vara lina / blyad lina.

Några vettiga förslag och synpunkter? Aquadoren är 28 fot och väger drygt 4 ton.

post-10016230-1394236873,2942_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vettiga förslag? Hmmm... som alltid när det gäller ankring så beror det på.... ägaren?

När jag själv köpte ankarspel för akterförtöjning så granskade jag marknaden: Det som jag kunde se var att det fanns ungefär 3-4 skilda strategier i utförandet - dvs upphissandet av ankaret.

Det enklaste och säkraste är antagligen kedja? Det klonkar på genom en trumma och det finns många fabrikat. En del är inte anpassade till det nordiska sättet att ankra ( i aktern ) men funkar.

Lina, gärna en speciallina ( som är dyr och inte alltid ingår i priset från början ) är kanske det mest naturliga? Man fattar ju hur en lina funkar så att säga? Men om som ingenjör granskar den konstruktion som behövs för att med rullar greppa linan över en ganska liten yta och dra.... så inser man intuitivt att det inte kan uteslutas att det förr eller senare kommer att slira lite? Rullarna slits eller trycket minskar och vad händer när ankaret sitter för hårt fast i botten?

Band. Förutom det intuitiva att band inte känns så .... sjömansmässigt? För de kan inte läggas runt en vanligt vinch på min segelbåt. Till och med att beslå dem runt en knap krävde faktiskt  byte av en knap... men inrullningen torde funka bra eftersom konstruktionen är att elmotorn verkar direkt på en axel där bandet rullas in? Inget annat än motorn i  sig som kan slira så att säga?

Alla konstruktioner funkar säkert, i vart fall under garantitiden? Som tips -> så får du ägna lite extra analys av själva beslaget som ankarlinan/bandet löper genom innan det går ut i vattnet. Håller det för sidkrafter om vinden vänder och linan / bandet dras ut åt sidan? Infästning?

Slutligen, jag har fäst mitt ankare med ett  öppningsbart låsbeslag, ett schackel, som gör att jag kan koppla loss och byta ankare om jag tror att botten är sådan att ett annat ankare passar bättre. http://www.anchor.se/kapor_schackel.php

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bandankarspel. Har aldrig haft något annat, men jag är mycket nöjd. Det tar liten plats och ingen risk för trassel med tamp/kedja eller att tampen slirar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har ett Engbo med 16 mm blyad lina i aktern sedan 7 år och det har alltifd fungerat och aldrig slirat mm. I fören har vi ett Leroyspel med kedja som inte används så mycket, och det har också fungerat utan problem. Jag skulle aldrig montera ett kedjespel i aktern. Bla för att kedjan drar in mycket skit till båten, den rasslar och drar ut båten om den spänns upp innan man hoppat iland med förtampeen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tack för era synpunkter. Mycket utifrån dem bestämde jag mig till sist för ett Ankarlift för 14 mm blyad lina och ett rostfritt 10 kg ankare. 25% Rabatt på Erlandssons brygga idag.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kedja!? no

Kätting heter det. yes

I fören har jag Anchorlift, 80m 8mm kätting och 20 kg Delta .

I aktern QL Ankarlift med blyad lina och 15 kg äkta Bruce

QL står för kvalitets linje! Låg kvalitet på funktionen, kompletterat med handspak för  in/ur-koppling av linan.

Slitit ut en lina, kör nu på den 2ndra.

http://lasselundell.se/page13.html

post-571-1394236874,4745_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anchorlift är ganska prisvärt.

Kätting har du inte mycket nytta av i aktern har jag fått erfara.

(några meter är alltid bra att ha)

Behöver du  hålla hög fart när du lägger till kanske du bör titta på ett spel med frifall, men själv med 30 segelbåt har jag inte känt något behov av detta.

Om du redan har ettt spel med tex fjärrkontroll kan du enkelt använda samma fjärr till spel nr två allt du behöver är en strömställare från elfa för någon hundralapp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...