Gå till innehåll
torsdag 28 augusti 2025
rejas

Modifiera propelleraxelsmörjning med smörjnippel?

Rekommendera Poster

Hej!

På vår snipa smörjer vi propelleraxeln dagligen. Jag har tyvärr ingen bild men det är ett mässniglock som man öppnar och kladdar i fett. Genom att skruva på locket lite då och då trycks fettet ned mot axeln.

Detta förfarande stör mig lite. Inte minst när jag glömmer att göra det. När man skall fylla på fett blir man alltid kladdig, locket är kladdigt, i princip allt i närheten är kladdigt. En ide kag fått är att borra ett hål i locket och sätta en smörjnippel där och smörja med ett fettspruta. Känns lite mer civilicerat. Man skulle då till och med kunna dra en slang från locket och sätta nippeln någon annan stans där den är lättare att komma åt och där det är lättare att hantera kladdet.

Någon som gjort något likannde? Någon som löst det på något helt annat sätt? Det är fösta säsongen för oss med en båt med propelleraxel genom skrovet, jag kanske gör helt fel?

Tacksam för svar och idéer :-)

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju fettpressen inte till för att smörja propelleraxeln, utab för att täta för vatteninträngning.

Dvs man dra lite på ettpressen när man lagt till för dagen. Nån gång emellanåt får man dra packboxen. Hur ofta beror batrligtvis hur mycket man går för motor. Har inte dratt min packbox på tre år. Bara dratt i lite fett i hylsan nån gång ibland.

När man dratt packbocen i botten får man byta flätan.

Har flyttat fettpressen på de tre senaste båtarna så det är lätt att komma åt dem, samt monterat en stor fettpress på ett par av dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för era synpunkter. Visar både på min okunnighet och att det finns lösningar :-).

  /Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte så att det är fettet som ska täta mot vatteninträngning. Det är tätningen som ska täta, det hörs ju på namnet. Fettet ska bara smörja lagret i axeltätningen.  Om det är så att man måste smörja varje dag, för att hålla vattnet ute, är det fel på tätningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, tror inte att jag behöver smörja varje dag egentligen. Den förra ägaren sade att han gjorde det, jag har fortsatt i samma anda även om jag fuskat en del. Något vatten har jag inte sett till.

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för lager som skall smörjas i hylsan?

Lagret på en propelleraxel brukar va ett vattensmort  gummilager (Cutless) http://www.drevia.se/cgi-bin/db.pl?kid=101&q=1&o=0&l=20&template_file=db_lista.html

Det sitter inpressat i ett hylsrör som sitter fast i båten http://www.drevia.se/cgi-bin/db.pl?kid=95&q=1&o=0&l=20&template_file=db_lista.html

Fast i innerdelen av hylsröret sitter en gummislang och i gummislangen sitter fettpackbox. Ovanpå fettpackboxen sitter nån typ av fettpress som innehåller ett vattenfast fett. Se bifogad bild.

Närmast motorn på Fettpaxboxen sitter ett invändigt gängad rörstump/packboxen med sexkantsfäste.Runt proppelleraxeln och innuti packboxen lägger man en vaxad fläta av nåt garnmatrial. (jag kan inte de rätta benämingarna dessvärre).

Med  packboxen pressar man flätan mot kanten som omsluter axeln och det utgör den huvudsakliga tätningen. När man draig packboxsen lagom mycket, låser man med en kontramutter. Efterhand som flätan/packningen slits, lossar man kontramuttern och dra lite gran på packboxen varpå man låser med kontramuttern igen. Jag kör så lite med motorn så jag har inte dragit packboxen på min båt på tre år. Det är dags när det börjar läcka för mycket.

Generellt bör man dra lite på fettpressen efter avslutad färd, så att man tycker ner lite vattenfast fett, så att det tätar för vattininträngning pga slitage på packningen/flätan.  Läcker det inte i hylsan behöver man inte trycka ner nåt fett. Det är sällan jag gör det på min båt.

Sen finns det en del andra typer av propelleraxeltätningar, som kanske är lite smartare än den gamla hylsan som funnits sen anno dazumal



Senast ändrad av toaen | 10 oktober 2011 | 23:31

post-945-1394236850,2551_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en slang som är ansluten i axellagret i ena änden och direkt i en fettspruta i den andra.

Fettsprutan ligger sedan lättåtkomligt i ett stuvfack under skarndäck redo att pumpas på någon gång ibland.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I axeltätningen, innanför talgflätan, sitter ett babbitslager som centrerar tätningen på axeln. Det är detta lager som behöver smörjning i bland. Propelleraxellagret sitter i andra änden av axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon skriver att man måste dra packboxen. Finns det någon mer utförlig instruktion över hur detta ska göras? Har nått vägs ände med min axel och spelar ingen roll längre hur mycket fett jag pressar ner, vatteninträngningen börjar bli för mycket. Får säkert in någon liter/10 NM jag kör. 

Tacksam för svar! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt korekt Rollen du har koll på detta.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske var du som jag svarade i en annan tråd?

Vi måste veta vilken typ av tätning du har för att kunne ge ett ordentligt svar annars blir det bara spekulationer utifrån den tätning som vi tror att du har och det hjälper inte något vidare.

Försök fixa en bild på din tätning så ska du få ett relevant svar som gäller din tätning.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut ska ta några kort. Jo det var jag som skrev i den andra tråden..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla som följer denna tråd, nu har jag ordnat med bild på min tätning. Tacksam för svar innan jag beställer jobbet från nån Marina. 

Stort tack! 

 

post-10018428-1394237234,383_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu vet jag vilken typ av tätning du har. Detta är den bästa typen av dom äldre tätningarna.

Detta fixar du lätt själv, stora muttern på tätningen, den som sitter närmast propellern lossar du något varv, alltså skruvar den mot propellern, sedan drar du åt, skruvar mot propellern den muttern som sitter närmast motorn under tiden känner du på propelleraxlen så att den snurrar någorlunda lätt. Därefter låser du fast justermuttern med den första muttern du lossade. Det ser ut som du har ganska lång justeringsväg kvar så byte av gland flätan behöver du nog inte tänka på på många år än.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter enkelt! Kontrollfråga; kan man göra detta när båten ligger i eller måste jag vänta till upptagning? Tack för hjälpen så här långt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går utmärkt att göra med båten i vattnet.Rollens svar att kolla att axeln och motorn linjerar är oxå bra att kolla.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Test om axeln linjerar känns som mer avancerade övningar, eller? Så tanken med övningen är att flytta bak de båda muttrarna ca 1 varv för att på så vis tighta åt packningen? Ser utmaningen med att skruva på själva axeln, såg framför mig att den borde vara rätt trög.. En annan fråga i ämnet; hur länge håller en propelleraxel, hört något om att kopplingen blir sliten och att hela motorn kan behöva riktas? Min båt är 32 år och motorn gått ca 600h. Som sagt detta forum är ovärderligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt är 41 år gammal, men axel, tätning och lager är bara 30 år gamla och körda drygt 5000 timmar sedan renoveringen. I våras krävdes första justeringen då några läckagedroppar upptäcktes i höstas. Jag drog åt tätningen ca.1 kvarts varv och nu är det tätt igen. Pressar in  lite fett 5-6 gånger per säsong och är nöjd med hur saker och ting fungerar. Jag har även bytt motorkuddar och kollat uppriktningen några gånger under dessa år.

Jämför gärna med servicebehovet på båtar med drev.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 





Att kolla uppriktningen mellan axel och genomföring borde inte vara så svårt kan jag tycka.
Själv har jag tillverkat ett enkelt specialverktyg av klippvänlig 0,8 aluplåt enligt figuren.
(Mäter visserligen inte i mitt fall mellan axel/genomföring utan axel/axel eftersom jag råkar ha fast axel med stödbock och istället dubbla flexkopplingar nära motorn som dessutom har annan axeldiameter. Men i princip samma, alltså ...)

Två noga filade ytor som trycks emot axel/genomföring med stark motljusbelysning bakom den ena .
(Man får först testa verktyget noggrant vid tillverkning emot nån garanterat plan yta och naturligtvis också kompensera för axel/genomförings-diametrar. Kalibrera verktyget också med motljus.)
Sen göra två mätningar, om möjligt sid- och höjdledes.
(Men går inte det pga trånga utrymmen så iaf två mätningar så nära 90 grader förskjutna som möjligt.)

Ganska enkelt att fixa verktyget, och sen finns det ju i verktygslådan. :)

Angående hur man spänner upp glandpackningen så drar jag först åt ganska hårt för att omforma den måhända ihopbeckade flätan, och släpper sen en smula med tanke på friktionsvärme.
Tydligen inte helt fel enligt denna sajt som i.o.f.s. gäller pumpaxlar?
http://www.specmaseals.se/UserFiles/Latour/specmaseals.se/Media/SealsHandbok_2012/index.html#/40/
 

post-10006646-1394237236,3562_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har nog jag och eventuellt Rollen varit otydliga när vi pratat om uppriktning av motor gentimot propelleraxeln.

Med denna tolken ser man ju bara om axel och hylsa är paralella, att justera motorfästena efter den tolken är jag tveksam till vid första anblick, men du har kanske en poäng, jag ska fundera lite och återkommer.

Jag lossar medbringaren/koplingshalvorna, kilar upp axeln i mitten på hylsan och håller ihop halvorna med handen, kollar runt om med ett bladmått 0,1mm, det får inte gå in någon stans i springan mellan kopplingshalvorna.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat på din tolk/mall, mycket bra ide` för en snabb kontroll av uppriktningen, man slipper dela på medbringare för att få en uppfattning av om motorn har sackat ner på motorkuddarna.

För att finjustera vidhåller jag metoden med bladmått.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen det. Det var ett evigt skruvande och kladdigt blev det. Tänk på att fettet du skruvar i tar vägen någonstans - det löses knappast upp. I vårt fall hamnade det i kölsvinet och, skulle det visa sig, fyllde så småningom propelleraxelröret nästan ända bak till det vattensmorda cutlesslagret vid propellern. Denna tätning var ny 2002, men jag blev aldrig vän med den. Provade att flytta smörjkoppen och tänkte också på liknande lösningar som du.

Bytte för ett par tre år sedan till en vattensmord PSS-tätning med grafitring/rostfritt stål. Se t ex http://www.goteborgsmarincenter.se/produkter/axelsystem-och-kopplingar-1696387. Lite dyrare, men hur underbart som helst. Aldrig ett läckage och man kan glömma allt underhåll helt. Talgsnöre, fett och annat jox är en kvarleva från gamla tider.

Om du byter - se till att inte propelleraxelröret är helt igenproppat av fett utan att vatten kan passera. Jag körde med avfettning och spolade, vilket inte var fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde jag var klar med denna tråd.. Men när jag skulle skruva loss muttrarna var mina skiftnyckar för små (3cm) och polygripen fick inget grepp. Någon som har förslag på lämplig verktyg? Rädd för att 4-5cm skiftnyckar blir för stora i det trånga utrymmet. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 



 

 

Jag använde en huggmejsel och liten hammare.
Inte helt snällt mot muttrarna men troligen så sitter de ganska löst sä märkena blir bara små.
Behövde inte ens mothålla vid lossandet ifall jag minns rätt, knackade bara snett på kontramuttern (den aktre) enligt skissen.
Vid åtdragning kan kanske en träkil* hålla fast främre muttern en smula medans man knackar litet på den bakre, för man har ju tyvärr bara två händer. :)

Sen edit tillägg: *) Vid åtdragning av kontramuttern så är ju den främre noga inställd men helt lös och får absolut inte rotera. Sätter man ett märke (exempelvis en rispa eller tejpbit klockan tolv rakt upp) på den främre mutterns/hylsans kant så märker man genast ifall den roterar ifrån idealläget, och kan därför s.a.s. tillåta sig lite fippel med mothållet. Bara att ställa tillbaka märket och hitta på nåt bättre sätt att mothålla ända tills det funkar. 

post-10006646-1394237247,8715_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma lösning men tycker det inte är så kladdigt.

är inte detta lite av en handhavande fråga.

Jag fyller smörjkoppen och så gängar jag på den. och drar sedan ett halvt varv ca efter var tur så att det blir sumt. Jag behöver bar fylla på koppen ett par gånger per år.

Däremot har jag smörjnippel på rodret och det är ett jäkla kladdigt mickel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...