Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
di1anpe

Bygga om vindgenerator till släpgenerator?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en 3-bladig vindgenerator av typ Air-x som jag funderar på att konvertera till släpgenerator. Tips och goda idéer mottages tacksamt. 

Varför vill jag göra detta undrar kanske ni. Jo, det ska jag svara på. Allt sedan vindgeneratorn införskaffades har det varit hatad av mig och alla andra i båtens närhet. Antingen så laddar den ingenting för det blåser för lite. Eller så lever den en jäkla liv och hela båten brummar som en borrmaskin i en kakburk. Dessutom blåste hela propellerpaketet bort i en kuling utanför Orkney i somras. Nu ligger alltså hela rotorn på Nordsjöns botten och skäms över sina synder.

Generatorn som sådan är det inga fel på, den är kraftig med en märkeffekt om 800 Watt. Jag är inte sugen på att skaffa nya vingar. Däremot borde det gå att fästa själva generatorn i sittbrunnens akter. Sedan fästa en propeller med lämplig stigning och diameter på en lina/wire på utgående axel på generatorn. Behöver man laddning kastar man linan med propeller över bord och låter den släpa en bit efter båten.

Vad tror ni om detta? Hur bör propellern vara utformad och infäst? Några andra idéer i ämnet?

Tack på förhand för era synpunkter!

Mvh Petter

 

(PS! För er som är intresserade finns den attans vindgeneratorn att beskåda på film, både innan och efter incidenten med rotorbladen. www.sassylady.se)

post-10013107-1394236827,8185_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En intressant idé! Dessvärre är jag inte tillräckligt kunnig om el för att ha åsikter om möjligheterna till att få det att fungera, men jag kommer att tänka på de gamla släploggarna. De har/hade en speciellt formad propeller som kanske borde kunna fungera här också.

 

 Klicka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal utombordare testade jag med en generator på. Det fungerade skapligt. Ni har ju en stadig ställning för vindrodret att montera grejer på. 

Tar man bort motorn från utombordarns rigg kommer en axel upp ur riggen. Enkel att ansluta en generatoraxel på.

Propellern kan behöva bytas till lite större? annan stigning? beroende på generatorns varvtal. Det är väl permanentmagnetgenerator så det blir vad det blir. Alltid nåt. Med bilgenerator som jag testade med blev det svårt med balansen med fältströmmen som jag körde manuellt med vridbart motstånd. Antingen blev strömmen för hög så generatorn stannade eller för lågt så laddningen blev dålig. Fick som mest 5-6A vid fem knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DuoGen verkar vara en intressant färdig lösning, fast jag har förstås inte sett prislappen.
Man byter vind- mot vatten-impellern, och vippar ner manicken till strax under ytan. (Bytet verkar inte helt lätt att utföra till sjöss med tanke på arbetshöjden, men men?)
Vid låga vindstyrkor verkar vattendrivningen överlägsen effektmässigt, men i hamn funkar naturligtvis  bara vinden.
http://www.duogen.co.uk/pwrwater.htm

Bildens lilla DuoGen-impeller ger max 250 W vid 800 RPM, och airX börjar tydligen ladda vid 500 RPM så för att kunna få ut 400 W så kanske stigningen kan göras ungefär lika, medan bladytorna kan behöva ökas?? Blir väl isf ganska likt en liten utbordares propeller?
http://www.duogen.co.uk/wtr_spc.htm

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Gusten. Med de nya, tysta blå  vingarna från Portugal kan jag köra snurran i gästhamn utan att skämmas. Kostade en 1000-lapp hem i brevlådan. Kan tillägga att jag kört min Air-x sedan år 2000, både hemmavid och på långresor, med gamla och nya blad utan att den krånglat på annat vis än att i stort sett all färg ramlat av. Du har nog haft litet otur och jag gissar att obalans i bladen fick den att gå i bitar.

Att den båten brummar tyder också på obalans eller  på felaktig upphängning/montering med vibrationer som skapar resonanser. Är allt korrekt hörs ett svagt vinande från bladen, inget annat.

Betänk att Duogen som kan skiftas mellan luft och vatten, har 5 blad och snurrar alltså betydligt långsammare än Air X som måste upp i höga varv innan något händer. Vid 500 rpm är uteffekten försumbar på Air X. Lyckas du åstadkomma de höga varvtalen som krävs för anständig effekt med någon mysko specialpropeller får du ju återigen problem med vibrationer.
Dessutom laddar ju inte vattensnurran i hamn/för ankar.

 



Senast ändrad av Eilean | 19 september 2011 | 18:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog egentligen att en eventuell lyckad konvertering av Air-X från vind- till vattenkraft kräver obekvämt mycket tester och kunskap som i praktiken skulle ta åratal att själv slutföra!?
(Skulle alltså i första hand tittat närmare på alternativet med de blå vingarna, ihop med lämplig flexibel gummiupphängning - som nu dessutom tycks dubbelt rekommenderat ovan. Men sen iofs möjligen även övervägt ett radikalt byte till duogen-principen?)

Är det denna manual som gäller för din numerade stympade vindgenerator? ...
http://www.allsmallwindturbines.com/files/airx.pdf

[Kan mellan raderna ana att dess föregångare (air 403) hade flexibilitet hos vingformen som övervarvningsskydd, något som då nog tycktes överkomligt bra pga de då nya roliga konstruktions-materialen? Men att detta tydligen senare visade sig orsaka oljud (allt enligt sid 23 over speed protection)?
Air-x tycks i en senare generation behållit viss övervarvs-dämpande (bullerorsakande?) vingblads-flexibilitet, men även ha  försetts med ytterligare en - enligt samma stycke - el-regulatorbroms som undviker de förmodat bullriga flutter-varvtalen sen dess??]  

Hmm ... var kommer egentligen de ovan rekommenderade blå vingarna in i bilden, är de piratkopior utan originalets förmodade vindberoende flexibla vingform? (Och klarar isf elflutter-bromsen ensam de allra högsta vindstyrkorna bra m.a.p. övervarv, kan jag undra?)

Obs, har alltså själv ingen egen praktisk erfarenhet av varken vind- eller vatten-generatorer eller ens långsegling. Men ämnet är alltför intressant för att jag skall lyckas knipa käft helt. Jobbar på det. :)



Senast ändrad av Thomas-1 | 19 september 2011 | 20:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontana tankar är väl:

1. Tätning? Korrosionsbeständighet. Generetorn i sig fungerar måhända men har den tex öppna kol riskerar den måhända att tappa i relativ effekt om den är nedsänkt i saltvatten. Men framför allt hur saltvatten påverkar delarna i sig med tiden. (stefa packingar?)

2. Lager och annat, Misstänker att påfrestningarna kommer att bli relativt mycket större (även om den rimligen borde varav mindre) Så måhända behöver den förstärkas vid axel och andra utsatta delar.

3. Är väl mer det som nämnde tidigare med bladvinklar och annat, men det kanske delvis går att lösa genom att ändra vinkeln och så?

 

By the Way, måste erkännas att jag fortfarande är väldigt nyfiken hur det blev med Aurdinoprojektet?

Inte utan det gav en del inspiration så skulle onekligen vara väldigt intressant att höra hur det fungerade nu när det gått en tid och vad ni kom fram till?

 

 

Hoppas vi möts på sjön någon dag framöver (men ligger fortfarande mycket jobb på vårt projekt). Sassy är min idol!

.



Senast ändrad av Mizzarrogh | 12 oktober 2011 | 11:59



Senast ändrad av Mizzarrogh | 12 oktober 2011 | 12:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mizzarrogh:
Men tanken var väl att sätta själva generatorn ovan vattenlinjen och använda släplina som axel till impellern, eller alternativt en gammal utbordarrigg?
Så nuvarande tätning och korrosionsbeständighet borde kunna duga.

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för era intressanta inlägg.

Nu ligger båten på land och vi har påbörjat alla renoveringar (motorbyte, fixa delaminerat däck, bygga targabåge, förstärka inredning etc.), vindsnurran är numera långt ned på att-göra-listan :-) 

Nja vindsnurran i fråga är egentligen ingen äkta air-x, utan en kinatillverkad kopia med svansen uppåt och kraftigare generator 800W). Vi fick den riktigt billigt av en trevlig herre som ville sponsra vårt projekt. Han hade tillverkat egna tysta vingar i kolfiber för att råda bot på orginalvingarnas missljud. Jag misstänker att de nya vingarna inte var riktigt balanserade varför lagret som håller själva generatorn rörlig i sin infästning på fästet, successivt börjat glappa och till slut rök hela rotorn av då låsmuttern vibrerade loss den där oturliga dagen utanför Orkney.

Han har erbjudit sig att fixa fram nya vingar åt oss men jag är skeptisk eftersom det känns som att lagret nu redan är glappt. Dessutom saknas ju hela rotorn att fästa vingarna på. Därav min tanke att konvertera till släpgenerator. Fast ni har rätt, projektet är nog för tidskrävande att få ihop på ett bra sätt, med det korta tidsvarsel vi har. Får satsa på fler solpaneler och återköp på snurran tror jag...

Vi ses på sjön!

Mvh Petter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...