lindiero 0 Postad 5 September , 2011 Jag och två kamrater har länge planerat vår långfärd till västindien (eventuellt jorden runt) i vår Laurin 28 med start nästa år. Inför en sådan resa är vi i stort behov av pengar och då vi jobbat länge i Norge så vet vi att detta är ett land som kan hjälpa oss med det. Vi planerat att flytta till Norge i ca 4 månader från och med oktober/november och kollar in lägenheter. Dessa är fruktansvärt dyra i Norge så vi har smått börjat fundera på vilka möjligheter man har att bo en Oslo-vinter i en Laurin 28! Alla tips är av stort intresse i dessa funderingstider och avråder ni starkt så är era ord vår lag. Men om detta ska vara möjligt, vad ska man tänka på? I detta nu finns det inget egentligt värmesystem i båten. Vi har en fotogenvärmare av större slag som värmer upp båten under vår och höst men denna är inget för vintern. Vi kommer naturligtvis att ha tillgång till 220 volt. Enormt tacksam för varje litet tips som finns! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 6 September , 2011 Ha några bekanta som jobbat några vintrar i Norge och bott i sin båt. De kan nås via sin blogg http://www.relaxsailing.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 September , 2011 Jag har för mig (är ganska säker på) att paret bakom den här hemsidan bodde i en Maxi 77 i Oslo under en period när de sparade ihop till sin jordenruntsegling. http://7hav.se/ Jobbade med kundklagomål, i huvudsak förbruknings och elmätarfrågor, under några år. En man i ett grannsamhälle, dessutom sjuklig, hade en enorm elförbrukning i sitt mycket stora och gamla hus. Åkte ut på plats och pratade med honom (vilket jag normalt inte gjorde). Träffade en byggnadsinspektör samma dag och talade lite med honom om problemet. Byggnadsinspektören var skåning och några av de ord som han sa har fastnat i mitt minne. Det viktigaste är luvan . Med det menade han isoleringen på taket - där försvinner det mest värme. När jag skulle jobba i min motorseglare vintern 2009/2010 med isolering och plastning, köpte jag betongtäckningsmattor. Vid min hastiga överslagsberäkning över hur många mattor jag behövde tänkte jag lite fel, så det blev alldeles för många. Men jag la naturligtvis på alla när jag ändå köpt dem. Fick en täckning på däcket på 15 cm. Den dagen jag täckte var det 15 minusgrader, men temperaturen inne i båten steg mycket snabbt. Täckte även ner på skrovsidorna med en matta - 5 cm - då jag skulle limma fast liggunderlag på insidan. Från att det varit svinkallt när man la handen på bordläggningen innan isoleringen, blev snabbt varm när skrovsdan blev isolerad. När jag hade isolerat färdigt invändigt har jag i stort sett 23 mm isolering över större delen av förpiken. Min isolering av däcket var visserligen inte så vacker, som syns på bilden - men det är inte jag heller. Man kan ju göra det hela lite mera sofistikerat. Betongtäckningsmatta över däcket och täcka båten med presänning så inte eländet syns. Det är ändå skönt att ha täckt sittbrunnen som ett extra uterum. Det är ganska skönt att ha detta extar skyddade utrymme. Båten blir mycket större. På skrovets insida kan man säker tillfälligt lägga liggunderlag på många ställen. Det går alltid att lösa nån enklare fastsättning på nåt sätt. Liggunderlagen köpte jag från Ö&B. De var billigast. Dock fanns det inte samma typ alltid, så jag har nästan alla färger och tjocklekar. I min blogg har jag beskrivit hur jag gjorde på min båt. http://thallatha.blogspot.com/2010/02/vintertackning.html Lycka till Senast ändrad av toaen | 06 september 2011 | 09:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 6 September , 2011 Oslo? Där jobbade jag 6 månader för länge sedan, över en vinter. Fjorden frös aldrig ( varm ström ) och väldigt lite snö, kom några centimeter vid ett tillfälle. Det är inte fryskallt så ofta. Men regn... Många båtar ligger i året om i Oslo. Bra råd ovan om isolering. Ni får också mer kondens i båten ( varm luft från element binder mer fukt ) så då måste man ha MER luftomsättning för att få ut fukt. Elda för kråkorna alltså! Men om ni står ut med 10-15 grader i båten under några få månader så är väl inte det problemet? Mer att man faktiskt BOR i båt. Förvara kläder, tvätta, duscha osv osv bör förläggas utanför båten. Så ni bör kolla var ni kan ligga? Båthamn / gästhamn kanske kan ge er den service ni behöver? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 September , 2011 När det gäller konden. Om man isolerar de ytorna som är över vattenlinjen, men har betydand ytor tex under vattelninjen, så borde mycket av fukten kondenseras där, enligt kalla väggens princip. Men naturligtvis är det inte lika bekvämt att bo i en båt vintertid som i en modern lägenhet med alla faciliteter. Det var någon som skrev på nåt av våra forum att han hade en luft-luft värmepump ombord på vintern. Det lär ju finns j billiga som man skall kunna koppla ihop själv. Kanske inte så effektiva som en riktig men det sänker ju i alla fall strömkostnaden betydligt. Men för trådskaparen är det kanske för kort period. Hade jag själv skaffat mig en för två år sen hade den väl i stort sett varit betald nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindiero 0 Postad 6 September , 2011 Tack för era långa och ambitiösa svar! Hittills så har jag ändå fått uppfattningen att detta är fullt möjligt utan att det ska behöva kosta skjortan...? När det kommer till fukten så undrar jag om man inte skulle komma en bra bit på vägen med en luftavfuktare (typ Clas Ohlson för 1500 kronor) och ett par torrbollar? Det borde väl hjälpa till med en del åtminstone? Har någon koll på hamnpriser och elpriser när det kommer till att ligga i en hamn i Oslo? Det finns ju nämligen typ terassvärmare så ska värma på rätt ordentligt och i en liten båt så måste ju denna få en ganska ordentlig effekt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 September , 2011 En luftfuktare är kanske inte fel, men jag tror inte man skall överdriva. Har du värme på och mellan 15-20 grader i båten, så kondenseras den mesta fukten mot de kallast ytorna. Ett vanligt bekymmer - även på sommaren - är ju att varje människa ombord producerar en hel del fukt och madrasserna du ligger på blir fuktiga. Bra ventilation under madrasserna brukar ju hjälpa mot det - åtminstone till en viss del. Altanvärmare låter tokigt i mina öron. Oljefyllda element och kanske en kupevärmare för att snabbt få upp värmen om du har tillgång till el Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 7 September , 2011 På vintern kan man laborera med kalla väggens princip. Gott om kalla väggar eller snarare båtbottnar och andra oisolerade ytor. En avfuktare är ju precis detta, kalla ytor som luften tvingas röra sig förbi. Helst ska dock inte kalla väggarna bli kallare än noll grader. Då måste ishackan fram. Ett bra ställe borde alltså vara under durkarna. En svag fläkt som får blåsa in luft för avfuktning på något ställe och utsläpp så luften får passera så mycket båtbotten som möjligt. Sen gäller det att ta bort alla kalla ytor ovan durk. Fönster t.ex kan lätt dubblas med ett tunt plexiglas. Med dubbelhäftande tejp kan man klistra tillfälliga isolerskikt på ytor som fäller ut fukt. En hygrometer är ett bra instrument i båten oavsett årstid. Sommartid har man ofta 90 % RH men detta är inte så stort problem då det är varmt även på båtens väggar. Märks mest på natten med fönsterdropp om man har dålig ventilation. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
explano 0 Postad 7 September , 2011 Kolla också tullbestämmelser för svenska båtar som ligger längre tid i norsk hamn. Jag vet att det har varit problem med detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 September , 2011 Denna handlar om problemen med de norska tullbestämmelerna. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=344755 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser