Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

lindiero

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    73
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om lindiero

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Instruktionsboken visar våta avgaser, se sid 23 med gummislang från termostathuset inritad.http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/AD21_ins_swe.pdf Mycket intressant och förmodligen avgörande upptäckt. Så jag bör se igenom kopplingen mellan termostathuset och rörkröken? Kan det finnas andra orsaker inom samma område?
  2. Avgassystemet är torrt, kylvattnet går ut separat. vid torrt system så finns det ingen gummislang som klarar värmen som jag vet, vad är det som är original monterat på erat system , Har ingen koll på originalmonteringen, tidigare ägaren har även han kört med gummislang. Även han har - som nämnt - haft ett tillkortakommet system. Avgas slang/rör till värmare borde fungera om ni hittar rätt dia. Så optimalt för en stålrörsmonteringen är rakt ut från motorrummet (som är monterat midskepps), alltså inte draget till aktern? Gällande nästa kommentar: har ju mer eller mindre provat både avgasslang och avgasrör men tycket mig se att båda beter sig otillräckligt. Vilket typ av rör bör jag husera med?
  3. Avgassystemet är torrt, kylvattnet går ut separat. vid torrt system så finns det ingen gummislang som klarar värmen som jag vet, vad är det som är original monterat på erat system , Har ingen koll på originalmonteringen, tidigare ägaren har även han kört med gummislang. Även han har - som nämnt - haft ett tillkortakommet system.
  4. Avgassystemet är torrt, kylvattnet går ut separat.
  5. I desperat behov av hjälp! Har en motorseglare (Orion 29) med en Albin AD21 i, sluten sötvattenkylning. Så till problemet: Det började med att jag sjösatte efter vintern och tog en provtur. En obehagligt lukt spred sig snart och jag märkte en hel del rök i akterruffen. I samma skede small det till och ljuddämparen hoppade loss. Monterade bort ljuddämparen och skarvade ihop avgasslangen utan ljuddämpare och noterade att det höll sig i någon körtimme. Sedan kom koldioxid-röken igen och jag märkte att det var läckor lite här och var i avgassystemet. Bytte hela avgassystemet till Biltemas flexibla plåtrör och kunde köra ytterligare några timmar innan röken ÅTERIGEN kom tillbaka! Den här gången direkt genom rören och jag fick ta ur hela skapelsen. Har nu köpt kvalitetsavgasslang (tjock slang med "stålfibrer" i) och kopplat in ordentligt. Med denna lösning var jag ute och körde i runt 4-5 timmar innan röken kom tillbaka. Den här gången var det rekordmycket. Tog mig till hamn och noterade att slangen precis vid fastskruvningen i avgaslimpan gått av helt och hållet av den extrema värmen. Är helt slut på idéer och tålamod: vad fasen kan problemet vara?!
  6. Rättar genom ett inlägg: inte Origo utan Orion 29!
  7. Rättar genom ett inlägg: inte Origo utan Orion 29!
  8. Hej mina vänner! Efter att ha gått båtlös ett tag så var det dags att bli med båt igen. Pengapungen har varit småsinad vilket gjorde att jag bestämde mig för att endast skaffa en om priset var riktigt attraktivt, ville ha mycket båt för pengarna. Det slutade med denna som ni förhoppningsvis kan se på bilderna. Det jag vet är att det är en motorseglare, Origo 29 (som jag knappt kan hitta någon information om) som är 8,70 meter lång och runt 2,70 meter bred. Vikten är lite osäker men ska ligga på tre ton i runda slängar. Båten är byggd i marinplywood och fabriksplastad från start. Överbyggnaden är dock i ren trä som ni ser. Djupgående på runt 1,30 och en till synes ganska väl tilltagen långköl. Segelegenskaperna består av en ordentlig trämast på förruffstaket och en akterruffsmast med mesansegel. Följde med fyra segel i fint skick. Motorn är en Albin AD21, sötvattenkyld från början. Sitter dock och känner att jag vill veta ännu mer. Känner någon igen en liknande båt eller likadan som denna Origo 29? Säljaren tror att den byggdes i Norrköping men är inte helt säker. Saker jag är nyfiken på är exempelvis viktfördelningen. Säljaren är inte säker på att det är några metalldelar i kölen. Om den då enbart består av plywood och plast, är den tillräckligt tung för att räknas som en vettig seglare? All respons mottages tacksamt!!
  9. Hej mina vänner! Efter att ha gått båtlös ett tag så var det dags att bli med båt igen. Pengapungen har varit småsinad vilket gjorde att jag bestämde mig för att endast skaffa en om priset var riktigt attraktivt, ville ha mycket båt för pengarna. Det slutade med denna som ni förhoppningsvis kan se på bilderna. Det jag vet är att det är en motorseglare, Origo 29 (som jag knappt kan hitta någon information om) som är 8,70 meter lång och runt 2,70 meter bred. Vikten är lite osäker men ska ligga på tre ton i runda slängar. Båten är byggd i marinplywood och fabriksplastad från start. Överbyggnaden är dock i ren trä som ni ser. Djupgående på runt 1,30 och en till synes ganska väl tilltagen långköl. Motorn är en Albin AD21, sötvattenkyld från början. Sitter dock och känner att jag vill veta ännu mer. Känner någon igen en liknande båt eller likadan som denna Origo 29? Säljaren tror att den byggdes i Norrköping men är inte helt säker. Saker jag är nyfiken på är exempelvis viktfördelningen. Säljaren är inte säker på att det är några metalldelar i kölen. Om den då enbart består av plywood och plast, är den tillräckligt tung för att räknas som en vettig seglare? All respons mottages tacksamt!!
  10. Vill återigen passa på att tacka er underbara Maringuidare för all enorm hjälp vi fått från er genom åren. För en (något okunnig) långfärdsplanerare har ni onekligen varit ovärdeliga, kan ärligt säga att vår resa förmodligen aldrig blivit av om det inte vore för er assistans. http://lilacwine.blogg.se/ Där har ni den blogg som man kan följa oss på. Om ni inte kikar in där så kommer vi garanterat att behöva mer hjälp här från Maringuiden någon gång i sinom tid! Återigen: tack för allt! /Kim med besättning
  11. Ni har helt rätt! Skruvade loss muttern som höll fast revkrokarna och såg det kvadratiska hålet. Då jag inte fick med någon vev av ett sådant slag så löste jag det genom att skruva med en tång och vips, en kort stund senare var bommen precis som den skulle igen. Ett enormt tack ska i vanlig ordning riktastill er, ni anar inte vad många besvär ni minskar för era människor!
  12. Tack för alla svar! Jag har vridit på för allt jag är värd och särskilt tvärklen är jag nog inte. Trots detta så rubbar jag den inte överhuvudtaget utan ljudet och känslan är att den har låst sig i aktuellt läge på något jäkla sätt. Ska prova det där med vevhistorien men min känsla var att revkrokens position (och det kvadratiska hålet) är för långt ut för att påverka själva delen som vridit sig.
  13. Här har vi en bild på situationen. Har någon människa någon aning om hur man går till väga?
  14. Vi är nu så otroligt nära avfärd med vår Laurin 28. Målet är Medelhavet så det är en spännande resa men ett litet problem (minst sagt) har uppstått. När vi skulle masta på idag så märkte vi att bommen blivit sned av någon oklar anledning. Vi har inte rullbom utan en vanlig skena som ska ligga uppåt så att storseglet skotas rakt upp. Bomfästet är som det ska, det är snarare själva aluminium-skalet som vridit sig cirka 10 centimeter styrbord. Det är säkert möjligt att segla med storseglet trots detta men den risken vill vi inte ta. Vad tusan kan ha hänt med vår bom? Gränslöst tacksam för snabba svar!
  15. Hallå där! Jag tänkte ge mig på kanalintyget och VHF-certifikatet. Det jag undrar är: var hittar man en examinerare? Alltså någon som jag kan ta provet hos. Har för mig att jag har varit inne på en hemsida där man kan söka på sådana människor i landet. Jag har sett att det finns en i Umeå (där jag kommer ifrån) som kan göra det här. Jag hittar inte sidan igen, men någon här kanske vet var man hittar den? Tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...