Gå till innehåll
lördag 07 mars 2026
knak

Hur kolla om batteriet är dåligt?

Rekommendera Poster

Min förbrukningsbank håller inte längre.
Inga problem förra året.

Har bara ett kylskåp igång och lite lampor.
Fullladdat räcker ett dygn sen börjar banken tryta.
Har ett batt på 225Ah och ett extra på 80Ah.

Antingen tjuvar det ström någonstans eller så är batterierna slut. Hur kollar jag vilket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om något drar ström som inte borde det kan du se genom att stänga av allt (men ha huvudtrömbrytaren tillslagen) och sedan koppla en ampermeter (eller multimeter) i serie med batteribanken. Har du inget igång skall det inte gå någon ström från batterierna.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börja med att koppla isär batterierna, sedan laddar du dem individuellt. Mär sedan spänningen efter laddning är klar. Vänta 12 timmar, och mät igen. spänning skall då ligga på 12,9V

Om spänning ligger bra på alla dina batterier, lägg en förbrukare på dem, t.ex. en 5W lampa och kör i 12 timmar efter det skall spänning fortfarande ligga runt 12,7-12,8V

Min gissning är att minst ett av dina batterier är dött, eller har en död cell.

Det kan också vara så att de helt enkelt är så gamla att de slutat ta laddning, dvs antalet amperetimmar har minskat i dem.

Ditt 225Ah batteri skall du kunna lägga en 5W lampa som belastning i 10 dygn och spänningen skall fortfarande ligga över 12V

/Danjel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, det här med batterier och hur man vet deras kapacitet är en empirisk vetenskap så att säga, det är nästan omöjligt att mäta på ett enkelt sätt. Belastningsprov, som föreslås, säger egentligen bara något om man belastar ordentligt ( vilket riskerar att knäcka ett dåligt batteri... )

Du skriver heller inte om du har det stora och det lilla 80Ah batterierna hopkopplade? 

Jag tycker man ska ha batterier av samma storlek hopkopplade, de laddas jämnare och bättre då.

Formeln är   Effekt = Volt gånger Ström eller E= U*I

OM du belastar med 5W under 24 timmar så har du tagit ut ca  I = E / U = 5 / 12 = 0,42 ampere

Du har alltså tagit ut ca 12 Amperatimmar från ett batteri som ska ha över 200 Ah? Det kan alltså var så att Örlogskaptenens tips ovan är en bra mätmetod? Fast jag tror att han överskattar vilket Volt-tal som blir resultatet. Ett fullt laddat batteri, efter lång vila, ska ha ca 12,72V. Är det dåligt och belastas under ett dygn så sjunker det snabbt.

Problemet med batterier är två. Dels så laddar man ur för mycket. Ett vanligt batteri ska man inte ta ur mer än ca 1/3 ur. Dvs ur ett 220Ah får du använda ca 75 Ah? En kyl kan nog dra 4-5 A per timme i verkligheten vilket på ett dygn ger mer än batteriet har kapacitet för, långsiktigt?

Det andra problemet är laddning. OM man aldrig laddar batteriet fullt, enligt många tillverkare ska man regelbundet göra en överladdning för att skaka loss sulfatering på blyplattorn - annars sjunker kapaciteten i en ond spiral... ditt 220Ah kanske bara har 140Ah kvar idag?

Så.... har du överutnyttjat och inte laddat korrekt så är chansen stor att batterierna är redo för byte? Skaffar du sedan en batterimätare så ser du i procent hur mycket du laddar ur hela tiden vilket nog ger den bästa möjligheten att undvika att ladda ur för mycket och för ofta.

Men om du tar reda på hur batteriet ska laddas och har en bra laddare kan man ibland, i vart fall ett tag, återställa en del av kapaciteten genom att ladda med högre Volt-tal? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man ska vara petig så är förkortningen för effekt inte E utan P.

Formeln är med andra ord P=U*I

Börja med att mät vilken förbrukning du har, innan dess är det svårt att felsöka. Ett normalt, kompressorkylt, kylskåp drar runt 4,5A när kompressorn går men såklart betydligt mindre i genomsnitt. Som har sagts; lossa den ena batteripolen och sätt en multimeter (med strömmätningsläge) mellan den lösa kabeln och batteripolen.

Med allt avstängt har du kanske fortfarande en liten förbrukning om du har en radio med stand-byläge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett bra sätt att kolla laddningen är med syraprovare, som nämnts ovan. För att kolla kapaciteten kan man belastningsprova batteriet. En provare kostar omkring 300:- och lastar ner batteriet med 125A under 10 sek. Sjunker spänningen bara lite får man på lysdioder indikationer om det är bra, dåligt eller mycket dåligt. Är batteriet helt kass får man indikation om det direkt.

Funkis skriver: Ett vanligt batteri ska man inte ta ur mer än ca 1/3 ur. Dvs ur ett 220Ah får du använda ca 75 Ah?

Jag håller inte med om det. Batteritillverkana definierar kapaciteten som att man ur ett 220Ah kan ta ut den kapaciteten under 20 timmar innan spänningen sjunker under 10,5V. Källa: Tudor/Excide batteriskola

http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Tudor_FAQ.pdf

Alltså ska man kunna ta ut ca 10A under 20 timmar ur ett sådant batteri innan man måste ladda.

Senast ändrad av Paliswe | 06 september 2011 | 05:40

post-10017613-1394236811,2384_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till Örlogskaptenen här ovan vill jag bara säga att Tudor / Excide är tillverkare av batterier. De kommer sannolikt aldrig att skriva att man inte kan ta ut hela kapaciteten ur ett batteri utan att förstöra batterierna, på sikt. Maximal kapacitet är inte det man kan ta ut varje dag...

Okej, att jag skriver 1/3 kanske är att ta i. Men det är en bra regel som jag själv håller fast vid, det ökar livslängden på ett batteri avsevärt. Jag har 10 år gamla batterier som funkar perfekt! Kanske 50% är en undre gräns man normalt inte ska gå över? Står en hel del skrivet om detta om man söker. 

Här finns antydan till detta förklarat  i en annan FAQ, inte från en tillverkare av batterierna...
www.batteriexpressen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=15&Itemid=16#13

Till Amiralen skulle jag vilja påpeka att även proffs har svårt att mäta kapacitet i ett batteri. Att lösningen då är att köpa en syraprovare för 25 spänn är nog lite för enkel metod? Det beror på att densiteten skiftar starkt inne i batteriet, den ökar mot botten? Har man inte överladdat med kanske uppemot 16Volt så får man ingen gasning och därmed ingen omflyttning av syra, den är inte homogen alltså och svår att mäta korrekt. En proffsprovare har en längre sticka...

Men detta är fackkunskaper? Åter till trådskaparens frågeställning: Hur mäta?

Hur man mäter läckström har du fått bra förslag på ovan.
Hur man mäter återstående effekt är... svårt. Men du har antagligen redan svaret, du ser att batterierna tappar fortare än förra året... en ändring som tydligt indikerar sämre kapacitet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkis skrev: Till Örlogskaptenen här ovan vill jag bara säga att Tudor / Excide är tillverkare av batterier. De kommer sannolikt aldrig att skriva att man inte kan ta ut hela kapaciteten ur ett batteri utan att förstöra batterierna, på sikt. Maximal kapacitet är inte det man kan ta ut varje dag...

Nu var det inte från ett datablad jag läste detta utan från Exide/Tudors batterikunskap dit länken pekade som är i mitt tidigare inlägg. Där står att läsa:

Vad är amperetimmar (Ah)?
Amperetimmar (Ah) anger den strömmängd (kapacitet) som
ett batteri kan avge. För startbatterier mäts kapaciteten under
en 20 h (timmars) urladdning vid 25 °C till slutspänningen
1,75 V/cell (dvs 10,5 V för ett 12-voltsbatteri). Alltså ska t ex ett
60 Ah batteri klara av att ge 3 A i 20 timmar innan spänningen
sjunkit till 10,5 V.

Jag skulle misstänka att de flesta batteritillverkarna håller sig till denna normen för att kunna på ett vederhäftigt sätt skriva att ett batteri har t ex 225Ah kapacitet. Detta oavsett vad tillverkaren heter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jobbat med stationära batterier i > 30 år. Använde till 95% syraprovaren för att kolla batterier.

Syraprovaren säger inget om kapaciteten men är den enklaste metoden för att snabbt se hur cellerna i ett batteri är i förhållande till varandra. Oftast är det en cell som lägger av först. När kopplingen mellan  cellerna var åtkomlig (förr i tiden) användes belastningsmetoden, den gav ett bra jämförvärde mellan cellerna. För en ringa peng får man ett mycket bra hjälpmedel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...