jiwisto 1 Postad 18 Mars , 2011 Köpte just en båt, en Fjord 21 Holliday från 1976 med motorn bytt 1999, men vad sitter det för motor i den? Hjälp mig identifiera modell & typ samt antal hkr så blir jag toppenglad Senast ändrad av jiwisto | 19 mars 2011 | 00:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 19 Mars , 2011 Det underlättar om du skriver vad det står i blått på de vita lapparna på ventilkåporna. Står det nån siffra där? 5,7 t ex? Det finns också oftast någon metallskylt framtill med en del beteckningar. Kan vara svår att hitta bakom värmeväxlaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 19 Mars , 2011 Ser ut som en 5.7l GM V8 tycker jag. Kan det tänkas vara ett GM Goodwrench block som någon bytt till när den gamla V8'an packat ihop? Ser ut lite som ett hopplock och inte en marinmotor rakt igenom vilket inte alls behöver vara någon nackdel. Handla reservelar från Hansen! Antal hk beror ju helt på bestyckning men bör väl ligga mellan 250-300 gissningsvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 Mars , 2011 Grattis till din fina V8! I en fin båt... Har haft samma skrov - men annan version med V6:a - och kan definitivt säga att båten måste ha en V8... och även om inte allt är standard så tror jag som ovan att en kompetent meck kan fixa alla problem som uppstår i framtiden. Dessa block är så spridda helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jiwisto 1 Postad 19 Mars , 2011 Hej, Det står Goodwrench 350 på ventilkåporna...vad säger det er? Tacksam för era svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 62 Postad 19 Mars , 2011 Uppge motornummer. Kan vara till god hjälp för att identifiera Motornummer borde stå på köpekontraktet du fick från firman du köpte den på. Men står det inte Ny motor -99 ? Tycker den ser betydligt äldre ut. Möjligen Bytt 1999. Kolla även upp när bälgar och impeller är bytta, annars bör du göra det före sässongen. ::Harry:: Senast ändrad av crabfish | 19 mars 2011 | 11:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 62 Postad 19 Mars , 2011 Då är det en GM 350 utbytesmotor. Då är den inte ny utan renoverad modell. Dock bygger de på ett nytt block http://www.jegs.com/p/GM-Performance/GM-Goodwrench-350-Engine-Packages-1973-1985/752506/10002/-1 ::Harry:: Senast ändrad av crabfish | 19 mars 2011 | 11:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jiwisto 1 Postad 19 Mars , 2011 Hej, Ni hade rätt, det är en OMC 350 AQ 260 har jag just fått veta med tillhörande 280 drev. Funkis: Tror du prestandan blir mycket bättre, eller bara något bättre en V6:an du hade undrar jag? Tack för er hälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 20 Mars , 2011 Prestanda? Det är som bilar... talar vi om noll till hundra eller bränsleförbrukning i 90 knyck eller... Jag har haft en Weekender med en V6:a och en HT21 med en V8:a. De har, såvitt jag vet, samma skrov som du. HT är en mycket lättare båt men jag provkörde en sådan med V6 och skrovets fina plast ( TUNG alltså ) gör även den seg att få upp i planing. Valde alltså V8! Så prestanda i form av att komma upp i planing är MYCKET bättre med V8:an. Sedan så har man lägre ljud och lägre bränsleförbrukning i marchfart med V8... Toppfart kan jag inte uttala mig om eftersom min HT började överplana lite strax över 40 knop, tror faktiskt inte skrovet är gjort för farter över 40 sisådär. Talade med en båtmeck som limmat på sådana där skenor under sitt skrov och sade det gjorde stor skillnad... ett litet tips alltså... Din båt är tyngre och kommer nog inte över ca 35 knop. Men antagligen kan du marcha i 25 eller så vilket är mycket bra för en så tung båt? Och båten går nog ekonomiskt bäst i ca 20 knop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jiwisto 1 Postad 20 Mars , 2011 Kanonsvar, tack Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser