Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
kaptenKrokben

"Landström"

Rekommendera Poster

Jag vill gärna ha lite synpunkter på en landströms installation jag tänkt lite på under sommaren. Båten jag har saknar landström och i somras så har vi när vi varit vid gästhamn tagit en skarvsladd och kopplat in batteriladdare för att ladda batterierna.

Min tanke har varit att sätta ett eluttag jordfelsbrytare i förpiksluckan och sedan därifrån dra en sladd inne i båten som har ett uttag i närheten av batterierna och batteriladdaren. Som en slags snyggare fast installation av skarvsladden kan man säga. När man ändå är i farten tänkte jag passa på att ha några fler uttag för tex. kupevärmare, dator eller liknande.

Jag vill gärna ha synpunkter på om detta är ett lämpligt sätt att göra detta på eller om man kanske inte ens får göra så.

// KaptenKrokben

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt nog så är det tillåtet att montera 220v i båten själv , bara man följer förskrifterna som gäller , CEE norm ,val av rätt kabel, Jfb och säkringar kappsling, osv

 

Problemet kommer om man inte har tänkt rätt och/eller gjort felkopplingar ...... vill man de tro !!! 

 

PS !

Som vanligt så kommer det att finnas personer som säger att det inte är tillåtet att mecka med el ombord på sin egen båt ,  dom ''bara tycker'' och har inget belägg för sitt uttalade .

För att ta dö på massa ''tyckare'' så lägger jag in länk där svar finns  om just detta så slipper vi den diskutionen .. och lycka till med din installation :-)

  http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Din-elsakerhet/Hem-och-fritid/El-i-fritidsbatar/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jocke här ovan har, konstigt nog, en point. Men många kommer att säga att om du inte vet exakt vad som ska göras så ... tillkalla en elektriker?

Jag har väl två synpunkter spontant.

Dels att det finns - dyra - färdigkopplade system som påminner om de man sätter i bilar... där sladden ligger inne i ett skyddande lager. Omöjligt att koppla fel kan man säga. Blir ibland bättre än att tillkalla en behörig elektriker till och med?

Dels att jag väl tycker att förpiksluckan ( du talar om en segelbåt eller i vart fall en lucka åtkomlig utifrån i fören? ) är lite väl utsatt. Det är ett bekvämt ställe, nära bryggan, men sjömansmässigt är det ju där som överbrytande sjöar kommer att förorsaka korrosion. På 230V? Intaget gör sig nog bättre långt akteröver?
Visst får du en lång sladd över däck då förstås men du slipper dra en lång sladd inne i båten!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla C-tek's landström central. Eluttaget är vattentät o det är galvanisk skild så du inte får några problem med propeller o drev. Funkar jätte bra, hade det själv i förra båten. Lite Plug & Play över det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt hitta CTEK:s landströmscentral på företagets hemsida men hittar bara laddare. Vet någon var jag kan hitta information om denna landströmscentral?

Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att Hjertmans har, kan vara så att det bara är paket, men då borde dom kunna säga dig vart du skall vända dig om du bara är på jakt efter centralen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra lösning. Bara du inte får in översköljande sjö på elcentralen.

Inga större problem att göra själv. Om man känner sig säker på el.

MEN! En viktig sak som skiljer båt från hus; INTE använda elkabel som är enkeltrådig!
En båt vibrerar och en enkeltrådskabel i koppar blir spröd och går av efter 1-2 säsonger! Flertrådig med många trådar ska det vara!

För att vara helt säker mot korrosion så använd kabel med förtent koppar. Fast det är lite dyr överkurs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kontakten för landström precis innanför nedstigningsluckan med batteriladdaren placerad under köksbordet. Fast sedan jag installerade solpanel har jag inte behövt använda laddaren på hela sommaren - alltid fulladdat då man kommer till båten! Och solpanelen fungerar även under vintern så batterierna får sitta kvar i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter hade faktiskt inte tänkt på att det kanske inte är lämpligt med anslutningen i förpiksluckan pga. överbrytande sjö.

Vi får se vart den placeras men ett alternativ vore att ha den i stuvutrymmet och sedan dra kabel till navigationsplatsen samt intill batterierna och laddaren så man slipper sladdarna åtminstone inne i båten.

Solceller är nått jag också tänkt på. Är det så pass effektivt att ni som har det slipper koppla in er på landström när ni ligger i gästhamnar eller?

// KaptenKrokben

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla länken, kanske inte det billigaste, men det funkar kanon bra. Tror jag pröjsade ungefär 9 lök med installation på Marina, dubbla laddare o 10 meter sladd med övergång. Hade även vikbart solpanel på 25 W som jag kopplade in med cigarett tänder uttag via en 4 A laddningsregulator direkt på förbrukningsbatteriet. Funkade kanon bra. Men det kom utom landströmmen.

http://www.watski.se/Butiken/Produkter/?EnovaId=121668&page=1&sort=SortOrder;DisplayName;Price

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännumera konstigt blir det om man vänder sig till sjöfartsverket som hävdar att deras föreskrifter hänvisar till samma standard som gäller för el i land!!!!

Dvs Behörighet kravs!! (Där gav jag upp och tyckte att min BB2 var nog för min båt)

Resultatet blir ju dock det samma. Går det illa så sitter man i skiten (eller är grillad)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina tankar går till motorvärmaren på en bil. Skulle det inte gå att använda ett sånt uttag i förpiksluckan. Det sitter väldigt öppet & oskyddat fram på bilen utsatt för både regn & snö.

Problemet blir kanske att hitta en tillräkligt lång anslutningssladd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inser inte om du verkligen menar förpiksluckan eller om det är luckan till ankarboxen i fören. Är det förpiksluckan så är väl kanske inte överspolning av kontakten något stort problem?

Men menar du ankarboxen så är det kanske inte en helt lysande idé att placera ett eluttag där om du också har gasoltuberna sittande där. Som jag har. Eller så är det precis lysande det kan bli...

Men det kanske är ett självklart och onödigt påpekande?  Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...