Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
jonasha

"Landströmsladdning" via 19V transformator och solcellsregulator.

Rekommendera Poster

Utan större omsvep (bakgrund etc.) ska jag ställa min fråga:

 

Jag har idag:

En solcell som ger 19V (1,6A tror jag) samt en solcellsregulator som laddar batteriet effektivt. Funkar finfint.

 

Vill uppnå:

Enkel lösning för att snabbt koppla på landströmsladdning till mitt förbrukningsbatteri.

Tänkt lösning

Använda en vanlig transformator 220V AC -> 19V DC (tex laptopladdare med låg effekt)   - som förses med snabbkontakt för inkoppling i solcellsregulatorn. På så sätt kan jag snabbt koppla ur solcellspanelen och koppla in min solcellspanelsemulator.

Någon kunnig person som kan uttala sig?

Tack på förhand för svar!


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är bara amatör, men några små funderingar:

-- Landström ska alltid kopplas med jordfelsbrytare, oavsett om du går via vanlig batteriladdare eller sol-regulatorn. Har läst att det annars finns risk för mystiska krypströmmar som ger galvaniska skador. Plus risk för olyckor, antar jag...

-- Gissar att du vill spara pengar genom att använda samma regulator två gånger. Och du vill kunna lämna båten länge utan att ladda för mycket. Men räcker det inte med solpanelen då? Om du vill få en mycket snabbare laddning, då är en laptopladdare väl för klen (min ger 3,4A alltså bara dubbelt mot din solpanel, fast förstås hela dygnet). Vid laddning under kort tid (säg 12 timmar i gästhamn) så tror jag du behöver en kraftigare laddare för att fylla förbrukningsbatterierna, särskilt om du samtidigt använder båten.

-- När solpanelen är i solen ska den väl alltid vara kopplad till något, om jag fattat rätt. Orkar inte leta upp instruktionsboken till min, men så minns jag det. Verkar rimligt att den kan bli överhettad om inte strömmen används...