Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
jonasha

"Landströmsladdning" via 19V transformator och solcellsregulator.

Rekommendera Poster

Utan större omsvep (bakgrund etc.) ska jag ställa min fråga:

 

Jag har idag:

En solcell som ger 19V (1,6A tror jag) samt en solcellsregulator som laddar batteriet effektivt. Funkar finfint.

 

Vill uppnå:

Enkel lösning för att snabbt koppla på landströmsladdning till mitt förbrukningsbatteri.

Tänkt lösning

Använda en vanlig transformator 220V AC -> 19V DC (tex laptopladdare med låg effekt)   - som förses med snabbkontakt för inkoppling i solcellsregulatorn. På så sätt kan jag snabbt koppla ur solcellspanelen och koppla in min solcellspanelsemulator.

Någon kunnig person som kan uttala sig?

Tack på förhand för svar!


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är bara amatör, men några små funderingar:

-- Landström ska alltid kopplas med jordfelsbrytare, oavsett om du går via vanlig batteriladdare eller sol-regulatorn. Har läst att det annars finns risk för mystiska krypströmmar som ger galvaniska skador. Plus risk för olyckor, antar jag...

-- Gissar att du vill spara pengar genom att använda samma regulator två gånger. Och du vill kunna lämna båten länge utan att ladda för mycket. Men räcker det inte med solpanelen då? Om du vill få en mycket snabbare laddning, då är en laptopladdare väl för klen (min ger 3,4A alltså bara dubbelt mot din solpanel, fast förstås hela dygnet). Vid laddning under kort tid (säg 12 timmar i gästhamn) så tror jag du behöver en kraftigare laddare för att fylla förbrukningsbatterierna, särskilt om du samtidigt använder båten.

-- När solpanelen är i solen ska den väl alltid vara kopplad till något, om jag fattat rätt. Orkar inte leta upp instruktionsboken till min, men så minns jag det. Verkar rimligt att den kan bli överhettad om inte strömmen används...

-- Vet inte vad ditt huvudproblem egentligen är. Men gissar att du haft problem med att batterierna tagit slut för snabbt. I så fall: Har du plats för ett extra batteri i båten? Förutom att du då kan lagra mer ström, så betyder ett extra batteri att du kan få ut mer laddning ur både motorns generator och ur andra extra laddare (batteribankens resistens sjunker).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill uppnå:

Enkel lösning för att snabbt koppla på landströmsladdning till mitt förbrukningsbatteri.

Köp en lång kabel plus en lös jordfelsbrytare plus en lagom stor batteriladdare.

Koppla in batterliaddaren på batteriet.

Koppla in strömmen. Voila!

Men men, stör inte solcellen och en separat batteriladdare varandras laddning? Nix, inte så länge du har batteriet inkopplat och inte låter dem slåss med varandra direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde väl fungera. Solcellsregulatorn bör reglera lika bra oavsett varifrån strömmen kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många bra svar.

Självklart har jag redan övervägt att installera en fast batteriladdare. Fördelarna jag såg med solcellsemulatorn var:

- enkelhet då jag använder en koppling och en regulator för laddning (jag behöver alltså inte koppla på mer kablar på (de redan överfulla) batteripolerna.

- inga lösa trådar som hänger från batteriet och kan orsaka strömläckage (eller i värsta fall kortslutning)

- ingen fast installation av 220V-utrustning, och därmed inte samma krav på jordfelsbrytare och fackman.

Men givetvis kan jag ju ha en lös 220V-laddare (den jag använder till vinterladdning) som jag via en snygg snabbkontaktskoppling kan koppla in på batteriet (och i 220 via förlängningskabel).

En annan fråga: Någon som har erfarenhet av solcellsregulator NAPS NC15 - se min fråga i annan tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=365066

Tack tack!  :)



Senast ändrad av jonasha | 17 augusti 2010 | 09:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite rädd för att det blir lite komplicerat att försöka återanvända samma regulator för solcell och vanlig laddning. En separat laddare har sin brutala charm...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.. men hur menar du? Kan du utveckla vad som blir komplicerat? Och Vad menar du med charm för separat laddare? Jag sätter nytta framför charm Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan aldrig vara säker på att ens teorier stämmer i praktiken. Det är dock rätt enkelt att testa dina teorier.

Jag skulle ansluta både solcell och spänningsaggregatet samtidigt och se vad som händer. Är du osäker så kan en diod från solcellen försäkra om att du inte får backström till solcellen från spänningsaggregatet. (Troligen finns redan en sådan i solpanelen).

Beroende på solcellsregulatorn och spänningsaggregatet konstruktion kan man tänka sig:

Spänningsaggregatet klarar inte av att mata ut spänning till ett batteri på runt 12V och överbelastas. Troligen har det överströmsskydd och allt är OK eller en säkring brinner av.

Solcellsregulatorn klarar inte av både solcell och spänningsaggregat. En glödlampa, t.ex 12V 20W i serie med aggregatet kan hjälpa och du får en hum om laddningsströmmen. Kolla data på regulatorn. Den ska klara summaeffekten från solcell och spänningsaggregat förstås.

Men som du tänkt från början - att ansluta antingen eller borde det inte vara några problem om spänningsaggregatet klarar av belastningen.

Säkerhetsmässigt skulle jag föredra en batteriladdare. Skulle det bli brand med en hemkoppling så är man ansvarig på annat sätt än om en för behovet avsedd laddare anslutits.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite inne på Forgus tankar om vad som kan hända. Jag skulle också vara rädd för strömmar åt fel håll. Utspänningen från en solcellspanel varierar kraftigt med styrkan på ljuset och belastning. Enklast att låta bli den delen av kopplingen.

Brutal charm är mitt slängiga sätt att säga att jag gillar okomplicerade saker.  :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ser de olika delarna:

1. Solcell

2. Regulator till solcell

3. Batteriladdare (de flesta har ju inbyggd regulator)

4. Batteri

kan det vara lugna puckar att koppla 2-4 och 3-4 samtidigt och alltid ha de inkopplade... men, vissa batteriladdare tenderar att dra ur strömmen ur batteriet ifall det saknas 230-ström, så då måste 3-4-kopplingen tas bort när du inte ligger i hamn.

Att koppla 1 och 3 direkt till 2 känns fel - batteriladdaren borde la då trycka ut ström till solcellen och den kan pajja? (rätta mig om jag har fel!)

Därför röstar jag för att du drar ner 2 och 3 till varsin ingång till en batteriväljare och kopplar utgången till 4. På så sätt slipper du rodda med sladdar över huvud taget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Ja tanken var att kunna ha antingen eller inkopplad. Jag tänker mig också att ha solcellen (en löstagbar flexi-modell) på i höst/vinter för underhållsladdning av förbr.-batteriet, och då vill jag snabbt kunna koppla om så att jag har landström istället i båten när jag är där o jobbar.

Får se vilken lösning det blir i slutändan. Ville bara kolla så jag inte tänkt galet - att lösningen fungerar.. sen får vi se om jag tillslut väljer den lösningen.

Kanske blir en helt ny regulator som hanterar laddning via solcell, generator och landström, i samma enhet (CTEK D250S, typ..)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag begriper uppriktigt sagt inte riktigt problemet. En solcellregulator som kräver urkoppling om motorn går eller en laddare ansluts är felkonstruerad. Likaså en laddare som rekommenderas för fast anslutning, laddar ur batteriet om 230 V inte är ansluten.

Läs bruksanvisningarna och vill du vara helt säker mät om det går någon ström igenom laddaren då 230 V inte är ansluten. Gör det så, bör du reklamera med hänvisning till att den är felkonstruerad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det ser jag inte som nåt problem. Utgår ifrån att regulatorn kan va inkopplad även om annan leddning sker (motorgeneratorn eller 230V).

 

Det jag vill undvika är att ha en massa olika laddanslutningar på batteriet (därav drar jag bara ur solcellen när jag har 230V-laddning).

Men, lutar nog åt annan lösning på sikt.

Totalt sett söker jag en lösning där jag i en enhet får följande (för förbrukn.batteriet):

1. Regelering av generatorladdning av.

2. Reglering av solcellsladdning

3. Reglering av 230V-laddning

4. Övervakning av förbrukning och laddstatus (A & Ah som laddas resp. förbrukas).

5. Gärna urladdningsskydd (dvs att alla förbrukare slås ifrån om laddning går för lågt).

Några tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade precis samma tankar som du förra våren, att helt enkelt sätta just en laptopladdare parallellkopplad med solpanelen. Jag testade med lite 12-14Volts batterieliminatorer och fick det att fungera, man ser ju när solcellsregulatorn laddar, och jag mätte också laddströmmen med multimeter.

 

Det det föll på för mig är att en laptopladdare inte är gjord för att arbeta med sin fulla effekt under en längre tid, utan den är designad för att kunna ladda och driva din dator. Just min laddare (till en ganska ny Dell) var dessutom alltför intelligent och stängde genast av sig när jag kopplade på den och den insåg att det inte var datorn den var kopplad till.

Jag gick och köpte mig en Ctek laddare istället. Inkopplad ständigt på samma säkring som solcellsregulatorn, och går igång så fort jag kopplar på 230V.

Däremot har jag fortfarande laddströmmen från utombordaren parallellkopplad med solpanelen, och det funkar utmärkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solceller har ofta en diod som hindrar backström. Därför går inte strömmen tillbaks då kontakten med solcellen därmed är bryten i denna riktning, vilket annars skulle skapa ett värmeelement av solcellen. Sollcelen störs då inte av andra paralella strömkällor utan känner av dem som en del av batteriet eller inte alls så att säga. Solcellen skickar alltså bara ut ström (elektroner)...

 

Mvh Jerhed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte detta (hindrandet av backström, alltså) som - bland annat - sköts av den medföljande regulatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt! Solceller är ju kiselbaserade dioder som ger spänning närman lyser på dem. Dvs skyddsdioden är så att säga inbyggd i konstruktionen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt instruktionsboken till Maxpower regulator, så är strömförbrukningen från batteri <6mA, se sidan 5:

http://www.maritim.no/pdf/1/Max Power Booster_svensk.pdf

Det kan tyckas lite med 6mA, men t ex under vintern om båten är täckt eller står inomhus så att solpanelen inte ger något, så räcker nog tyvärr 6mA för att dra en del ström. 6 månader = 4320 timmar. Gånger 6mA så blir det 26 Ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men släcker du ner displayen så sjunker egenförbrukningen till 3 mA - alltså runt 13 Ah, inte spec. mycket, skulle tro att självurladdningen är betydligt mer än så-

Sen är det väl ingen som lämnar batterierna i båten hela vintern utan att underhållsladda någon gång under hela tiden-borde inte vara det i alla fall.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis. Men lämnar man solcellen uppe och har lite ljusinsläpp (vit presenning) så lär det åtminstone orka underhållsladda. Hade tänkt lämna åtminstone förbrukn.batteriet i båten under vintern så att man har möjlighet till arbetsljus om man är ute o fixar lite under senhöst och vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regulator skyddar främst mot att överladda batteriet. Men gör också att laddningen blir upp till 30 % bättre än utan. Du får i princip ca 30 % fler Ah att leka med.

Mvh Jerhed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, regulatorn omvandlar spänningen från ca 19v till de dryga 14 som batteriet skall ha, samt att hindra överladdning. Skillnaden mellan spänningarna går till spillo om du inte har en regulator som tar hand om detta, typ en Max Power som ger lite mer kräm. Min PC5 gär det inte, tveksamt om 15 gör det.

 



Senast ändrad av Gaidin | 19 augusti 2010 | 16:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är regulatorn av typen MPPT (Maximum PowerPoint Tracking ) så omvandlar den panelens överspänning till ström- annars inte.

 

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...