Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jerhed

Amerikanska båtar - tips och trix

Rekommendera Poster

Hej på er !

Är det någon som vet var det går att få tag på en fasvändare till landströmmen jag har en vanlig stick kontakt som jag pluggar in .Det är 110v som är beroende av att fasen kommer rätt . Jag tänkte något enkelt så att man inte måste kolla på el panelen jämt och ständigt . Hoppas någon har en enkel lösning .

Mvh Torgny  

post-10014008-1394237075,3009_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma röda lampa som ibland lyser, men det är ju bara att vända ett halvvarv på stickproppen i stolpen.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tuschpenna för märkning på stickpropp upp eller ned funkar bra.

Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort precis likdant som er smiley.  Men tänkte om någon hade liten enkel lösning Det känns ju lite tryggare om man inte är i närheten av båten

 

Mvh Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick lära mig att det är ett amerikanskt påfund som man inte behöver ta någon som helst hänsyn till.

Om lampan lyser eller ej har alltså ingen betydelse. Nej jag har ingen elektrovetenskaplig uppbackning...det bara är så. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra. Bara att det stämmer . I USA kan man bara sätt stickproppen på ett sätt annars passar den inte .

 

Mvh Torgny

post-10014008-1394237139,2657_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Livgardist     bara spraya o låta torka, eller skrubbning med borste eller svamp? Fick använda både o i mitt fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hör med båtsystem de har gjort sådana till en mängd olika båtar. Ligger utanför Göteborg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Listen som täcker skruvarna till framrutan var helt slut på min 2755:a. o letade efter alternativ men hittade inget bra.  Till slut tog jag tryckluftsslang, mitt fall blå 7 mm, o pressade in i öppningen(mät din egen först). 100 % nöjd, verkar som om ingen, alt litet vatten tar sig in o eftersom har blå rand på båten smälter listen bra in, orginalet var svart. Köptes på Jula, möjligt att andra färgen finns, har inte kollat!!! Tätade för säkerhets skull ändarna men ligger ju under kapellet så liten risk att vatten letar sig in.

Passa samtidigt på att skruva ur alla skruvarna i ramen o täta (Sika )när/om du tänker göra ovan!!!



Senast ändrad av Minego | 28 juli 2012 | 21:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering gällande att montera på bogpropeller...har en Wellcraft Martinique 24 fot...

Tar tacksamt emot tips tankar och ideer gällande fabrikat mm..smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Är sugen på en mindre daycruiser och har fastnat för en maxum 1900 sc alt 2100 sc. Någon som har en likadan och vill dela med sig av sitt omdöme? Eller kanske något tips om annan modell? Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag gjort  på min sea ray 280/315 är nytt kapell ,fw kylningar,bogpropeller dieselvärmare,CE,220 voltsel på landströmmen,för att fösvenska den diverse annat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Perra,

Sitter på en likadan båt som Du har och har bestämt att vinterprojektet blir att installera dieselvärmare. Får man fråga vart Du valde att placera Din värmare och vilken modell det blev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer ett tips guld värt.



Varvsställ inte er båt så att den sluttar aningen framåt.

Jag gjorde misstaget att låta varvspersonalen vinterparkera min båt  i en knappt märkbar sluttning med aktern aningen högre än fören, precis som alla andra båtarna på den sidan i vinterkvarteret.

Problemet är bara att avrinningen av vattnet nu inte skedde bakåt genom därför avsedda genomföringar utan istället via kölsvinet och in på heltäckningsmattan på botten av kabingolvet. Länspumparna sitter midskepps och akterut så nivåvakterna noterar inget vatten ombord, batteriet var ändå urtaget så det skulle i alla fall inte hjälpt till.  Jag pumpade manuellt ur 100 liter vatten från kabinen. Nu ligger där ett gäng torrbollinsatser för att torka ur samt vagnen är uppallad med lecablock.

Har man inte jobb så skaffar man sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Blev lite förvånad när jag premiärkörde min importerade båt från USA förra sommaren. Båten gick kanonfint och det gick väl lite sjö, gasade på, och döm om min förvåning när micron ramlade ner i diskbänken och lådorna i köket flög ut på ruffgolvet. Inget svårt att ordna och sätta fast i för sig, men det borde ju inträffat även för dom tidigare ägarna eller är det inga vågor over there. Båten är en Maxum 2400 SCR.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

Hej. Bra ämne, är sedan i höstas stolt ägare til en Monterey 296 Cruiser från 1995. Köpt på land i Enköping av en kille som importerade den för 6 år sedan från USA. Alltså ännu inte körd av mig. Jag har liknande projekt som er andra och vill gärna få tips, ideer samt komma i kontakt med ägare till likadan båt som min. Det jag planerar att göra är;

Öppna förpulpit och installera stege på peken

Slita ut matta på ruffdurk och byta till teaklaminat

Byta stereo och yttre högtalare i sittbrunn

Installera Garmin 720s

Allmän rubbing och vaxning, då båten stått på land i tre vintrar utan omsorg.

 

Ser fram emot massor av tips och råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske skulle sjösätta för att se om det är värt att lägga ner någon omsorg på båten, den har förmodligen en bestyckning av 2 st v- 8or som är 18 år gamla och helt slut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

Fast där känner jag mig trygg! Båten har 2 st VP 4,3 GS. V-6 på 225 hkr styck. Ordentligt provkörda, servade och genomgågna inkl drev. Båda spinner som små katter. Kan säkert få problem med dem, men de känns fräscha!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

Hej igen. Tråkigt att skriva ett inlägg i denna intressanta tråd för att hitta tips och trix och ha dialog med likasinnade och det enda svar man får är från en olyckskorp som inte tillför något positivt eller givande. Försöker igen, finns det någon Montereyägare därute som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja...personligen hänger jag inte här så mycket under vintern. Har inte båten i garaget och meckar ingenting förrän tussilagon står i blom.

 

Westfjords inlägg tycker jag var ett fullt rimligt ifrågasättande. Du kan ju liksom inte vänta dig en massa ryggdunk och ja-sägare wink

 

Själv kör jag Searay och kan inte ett skit om VP. Sannolikt kan du renovera en hel del på båten och bara du själv vet om den är prisvärd eller ej...det är ju det som är huvudsaken...att du är nöjd och att det blir en hejdundrans båtsommar!

 

Se...nu fick du inte ett enda tips av mig heller. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då sitter det SX drev ...eller hur?

Bälgar !!! Dom byter du omg , den viktigaste delen mellan sjön och in till båten . Den är lätt att byta , men kräver massa kunskaper om HUR . Har du inte koll så köp tjänsten av en som verkligen vet , den ska nämligen limmas mm....Passa även på att kolla fettröret in till stödlagret . Är det trasigt eller otätt blir inte ditt lager så glad

Avgasbälgen är inte lika utsatt , så den kan du låta vara .

 

När du säger ,att allt är servat ...kan du utveckla !

Du vet ,hur, vad ,osv ...tanken är att vi kan hitta någon service punkt som inte är utförd , eller bara illa gjord .

Kan vara bra att allt stämmer innan första sjösättningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

Där ser man, 205 hkr? Enligt ägaren och VP manual skall de ge 225 hkr? Nåväl. Vad gäller service är motorolja och drevolja bytt inkl oljefilter. Bälgar bytta, båda två. Det som är kvar är impellrar, termostater och bränslifilter inkl packningar och O-ringar. Jag kommer ta ut en drevkille som skall byta tätningar i en trimcylinder som läcker olja samt gå igenom och dubbelkolla dreven. Framförallt trimindikatorerna och trimmätarna som spökar lite. Remmar, olja till servostyrning, etc ser bra ut. Knän och limpor är också bra skick.

Dreven är doupropdrev med propellrar i nyskick.

Självklart kommer det bli något som strular det är jag helt klar över, men kommer att köra motorerna ordentligt på land innan sjäsättning för att kolla läckage, temp,etc

 

En annan fråga; jag skall dra givarkabel från en ekolodsgivare på akterspegeln. Har USA-båtar liknande vägar till instrumentpanelen? Har inte kollat ännu, men utgår från att det finns någon form av tunnel eller genomgöring från motorrum till instrumentpanel? Tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

Kan du berätta om du gjort några anpassningar av din Sea Ray? Byggt bort USA-känslan? Bytt mattor mot durkplyfa, öppnat förpulpitt, etc, etc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du frågar mig ? ....så har jag en Chris Craft !

Vad tänkte du på , specifikt mer än pullen fram mm..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

Oj, sorry utgick från att du var Sea Ray ägare pga ditt alias! My mistake. Just nu kom jag egentligen bara på en specifik fråga och det är var man kan få hjälp med att fixa den AC som finns monterad. Vet inte exakt vad som är fel men vill ha hjälp att bedömma om det är värt att laga. Också min förra fråga om dragning av kablar är intressant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimindikatorerna ....skit i dom ! Alla svar syns i vattnet bakom båten!

Här kommer känslor och kunskap in , har inget med indikatorn att göra !

Man ser nämligen tydligt hur vattnet sprutar efter varje drev bakom båten .

Det viktiga är att INTE ha för stor puck efter , kolla även nu när båten är på land , från max in till litelite to out ...lär dig hur båda trimpumparna jobbar ...är dom lika snabba eller måste du räkna tid på var en ....?

225 hp är på Mpi modellerna ! :-)

 

Limpor / knän ...finns bara ett sätt att kolla , lyft isär mellan just limpa och knä och kolla anläggningsytorna! Där finns alla svaren !

Köp nya packningar redan innan du lyfter isär så du kan montera tillbaka om allt är ok ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...