Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jerhed

Amerikanska båtar - tips och trix

Rekommendera Poster

Hallå igen ...

AC är nog inte värt att lägga pengar på lagning! För när tror du att den kommer användas :-)

Mitt tips ...ut med skiten , och nu har du lättat båten på massa onödig vikt och får även utrymme till annat :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pulpitten är öppnad , och som stag mellan för att stärka upp mot infästningen använde jag en kraftig vantskruv samt två klämfästen för just pulpiträcken . Den sitter nu ca två dec upp på pulpittbenen , det gjorde stor skillnad ,med eller utan , i stabiliteten ?

Durkplyfa bara under bordet fram , iövrigt kvar ! Fans ingen anledning att byta för skicket är fortfarende mycket bra på mattan .

Spisen åkte all världens väg ..ingen lagar mat inomhus i båt :-)

Köpte en portabel gaspis . Går att läsa om tidigare i tråden !

Har även just idagarna köpt en Primus VIDAR ( gasgrill ) som komplement till kolgrillen för enklare och snabbare matlagning , ibland vill man bara grilla på ett par kryddiga korvar till pastasalladen och då blir det för mycke jobb bara för ett par korvar ..där av nyttan av gasgrillen !

Det ska bli kul att prova i vår :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

Tack för tips! Och Jocke SeaRay, tyvärr måste jag ge dig rätt på motorstyrkan! Efter koll mot VP med serienummer är det 205 hkr eller i värsta fall 185 hkr!! Men förhoppningsvis tillräckligt med kraft ändå. Är nog också inne på att rensa ut AC då föregående ägare satt in värmare i samma yta som AC. hade varit kul om den funkade, men troligtvis rätt onödigt. Någon som har slitit ut AC? Fallgropar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stäng ventilen in med vattnet för kylningen ,täta genomföringen ut för kylvattnet ! Klart att riva :-) ( issolera strömkabeln till ac )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en AC i min båt som jag ännu inte provat. Jag har för mig att man både kan få värme och kyla från denna precis som man kan få från värmepumpen till huset. Fungerar förståss bara med landström ansluten. Har jag fel? Min båt är en Sea Ray 240 Sundancer, 2007 års modell. //Kapten Absolut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

Hej. Den fungerar bara med landström på både värme och kyla. Min är likadan och då jag inte har något elverk plus att jag har en värmare efterinstallerad som går på fotogen/sprit så åker AC'n ut! Håller med Jocke SeaRay att den bara tar plats och vikt. Den går ju också på 110 volt så skall man konvertera elsystemet till 220 volt blir det en onödig komponent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hur tätar man på bästa sätt? Tänkte också skicka ut AC´n. Sitter kulventiler precis efter bordgenomföringen i motorrummet.

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

Vad jag kan se på min båt finns det vattenintag under vattenlinjen med kulventil - bara att stänga. Vatten ut via utlopp över vattenlinjen. Har inte tillgång till båten, men tror att det ät lätt att försluta utlopp med att skruva på kulventil, etc på en stump av slangen för att undvika vatten den vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Ut ,kan man lämna en dec slang kvar och trycka i en slangnippel med yttergäng och på den ett lock med packning, slangklämmor på alla ställen! Eller bara trycka in en plugg och säkra med en slangklämma ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker även att du uppdaterar till LED i dom befintliga lampor du har , och/eller ersätt med ny armatur där det är bästa lösningen !

Jag själv har en massa pettinglights :-) ..i sittbrunn , en del gick att uppdatera till Led och några fick utgå pga av onödiga . Försök att minimera utrustning som drar ström, du klara du dig länger på batterierna du har ..och framförallt ..det finns kräm kvar ditt det som drar ex kylen!

En så enkel sak som när stereon körs , om du drar ner basen så mycket det går drar den otroligt mycke mindre ström , skvalar den bara i bakrunden med nyheter och musik blandat så är det kanske inte prio på ...de finns inga genvägar till det perfekta ljudet dåra ...bara ett tips :-)

 

Jag kör på 2x80amp parallellkopplat, samt 1x80amp . Dubbelbattana är där mina förbrukare ligger på , kyl,belysning,eltoan,alla uttag ( ciguttagen) för ladding av mobiler, paddor, TV... Har ännu inte haft någon saknad av mera kräm, men så i ärligehetens namn , vi är inga långliggare på ödeöar max 2-3 nätter och sen vidare !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

LED blir absolut ett prioriterat område, behöver både byta interiörbelysning och akterlanternan som har gett upp. De ljus som finns i sittbrunnen och i Targan är också både fula, spruckna och med gamla strömslukande glödlampor. Gjorde ett klipp på Tradera på fem blåa LED stripes som jag skall klura ut var jag skall placera. (Påtal om hångelbelysning). Jag har tre förbrukningsbatter och ett startbatteri. Vill gärna kunna ligga ute några dagar och ha kräm kvar. Om man kör kyl, lite belysning och TV borde man klara sig en helg och lite längre? Förutsatt att batterierna är fräscha såklart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft solpaneler på mina senaste båtar. Bara 40-50watt gör väldigt gott när man ligger i naturhamn samt att man alltid har fulladdade batterier när man lämnar hemmahamn

Av en händelse så råkar det vara så att jag får in långsmala paneler som lämpar sig bra för montering på targabågen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det var ett konstaterande från min sida inte en fråga smiley

är det good enough och stänga kulventieln och sen kapa slangen efter den? man ska inte ge sig till att försöka ta bort bordgenomföringen för vattenintaget som sitter under vattenlinjen och plasta igen det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

Har funderat på solpaneler, men inte hittat en självklar placering. Ovanpå targan är ju ett bra alternativ. Anar dock att det kan bli dyrt med paneler, regulatorer eller vad det heter plus smart inkoppling mot övriga komponenter. Har en CTec 300 och ett Skyllermarks skiljerelä idag. Vad pratar vi om för prylar som behövs och ungefärlig kostnad. Vad ger panelerna i effekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej !.. Det kan vara bra att ha en extra vattenintag , jag tänker på om man vill göra en enkel tvättabåten angörning , typ en pump och trädgårdsslang , så vipps kam man spola av när båten har blivit skitig av skor eller så :-)

Så tänkte jag ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20W panelerna är 640x295mm och ca 3mm tjocka så dom placeras diskret ovanpå targabågen. Flexibel modell som tåls att gå på. Inte helt färdig med prisbild men de hamnar på ca 1100kr/st tror jag

Med två av ovan paneler och 4st 6 volts batterier så stängde jag inte av kylen(130L) på hela säsongen i min förra båt

Ang regulator. Om tanken med solpanel är att klara sig i naturhamn så skall man givetvis satsa på en lite dyrare och effektivare MPPT modell. Ca 950kr

Är tanken bara att få laddade batterier i hemmahamn så klarar man sig med en billig vanlig regulator

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland hänger inte hjärnan med riktigt  wink...... Kom just på att det är konsturerat precis så när jag kollade bilder på motorrummet. vattenintaget går via en pump till en däcksanslutning i aktern för just det ändamål du beskriver. På slangen mellan pumpen och intaget sitter det ett T-munstycke och en slang vidare till Ac´n. Då är det ju inga problem. Blir att ersätta t-munstycket med en hel slang istället smiley

Slog mig en annan sak. Letade i somras för en brytare/manövrering till pumpen för däcksanslutningen (sjövattenanslutningen) men hittade aldrig någon. Är det nån som vet var den kan sitta på en Regal 242 C???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har kollat med de brytare på den panelen som kan vara aktuella men inte fått igång den pumpen. Får nog börja kolla strömmen och kablar från pumpen och innåt för att se var det tar vägen.

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon mer än jag som har problem att komma in på baylinersownersclub.com? Får felmeddelande 403 när jag försöker gå in på sidan... Är medlem och har fungerat fint tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att mitt kapell flexar/gungar väl mycket medan man kör när det är ihoprullat. Är jag tvungen att ha en targabåge för att kunna förankra kapellet/kapellramen i för att slippa gunget?

Eller finns det nåt smart trix för att slippa att kapellet gungar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite tips på ett I-lands problem, varje gång jag använde kranen i pentryvasken dunsade plastslangarna mot skrovet vilket kan vara irriterande. Ville inte bara spänna fast dem för det kanske är bra om de kan flexa lite så jag isolerade dem med biltemas rörisolering och passade på att isolera skrovytorna med så nu hoppas jag att slippa bli störd när man ska diska :)

 

post-85114-0-34183200-1429119765_thumb.jpg

 

post-85114-0-48781300-1429119863_thumb.jpg

 

 

Redigerad av syd-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå sjöingenjör är också medlem prova med baylinerownersclub.org

Funkar

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till er med jenkarbåtar med namnet målat på akterspegeln - biltemas färgborttagning och en vanlig isskrapa löser biffen. Lite slipning/polering senare är båten incognito och redo för namnbyte.  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har haft lite lukt i båten.

Så jag bytte avluftningen till toa tanken . Blev jättebra .Men jag vred luft nippeln lite så att limmet i gängorna släppte . Blev tvungen att ta lyfta bort den den del av soffan i midcabin som är delad . Den sitter med tre skruv och ett litet vinkeljärn i ned kant på en av lådorna . In med en kofot vicka lite försiktigt flytta kofoten vicka lite till var försiktig det sitter tajt som faan innerkanten av soffan la jag en liten träbit 45x95  som stöd för kofoten och vicka lite till flytta kofoten hela tiden så kommer soffan loss . sedan ligger tanken i det fria enkelt att fixa nippel la på sika på alla slanggenomföreingar. När man sätter tillbaka soffan använd träbiten och en hammare knacka och flytta runt  på soffan så fixar det sig 

knacka försiktigt .

Ta det bara lungt så går det bra .

Torgny 

post-93120-0-29958500-1431025195_thumb.jpg

post-93120-0-69467800-1431025211_thumb.jpg

post-93120-0-29495800-1431025216_thumb.jpg

post-93120-0-50300100-1431025230_thumb.jpg

post-93120-0-78718700-1431025251_thumb.jpg

Redigerad av Torgny-3055
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinkeljänet sitter under lådan närmast mototrumsväggen fastskruvad i golvet och soffan

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon här som monterat bogpropeller på en 280/315 Sundancer? Skulle vilja hör hur ni gjort det i praktiken. Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...