Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
neubert

Att det ska vara så j--la svårt att hälsa...

Rekommendera Poster

Måste ta upp detta då jag inte för mitt liv kan förstå varför det ska vara så svårt att hälsa på varandra när vi möts ute till sjöss. Är uppvuxen med att det är en artighets grej att hälsa och tycker det hör till och är en tradition som bör leva vidare.

Nu har jag varit 3 veckor ute till sjöss och kan bara konstatera att det verkar som denna tradition har fallit pin. Istället stirrar man rakt fram, gärna upp i masten om man är seglare. Vissa kan följa en med blicken och när jag lyfter handen vänder de bort huvudet så arrogant det går! Och bara för att spä på debatten lite så ska jag hänga ut seglarna extra mycket!

Är det kanske så att bara för att jag kör motorbåt (snipa) som NI seglare inte tycker att jag är fin/värd nog att hälsa på eller är NI ett fina i kanten släkte Flört?

Om jag skulle göra en grov uppskattning av hur många som hälsade tillbaka så var det 95% Motorbåtar (stora som små) och bara kanske 30% av seglarna och då måste jag poängtera att mer än hälften av dessa var tyskar (av de 30%en som hälsade).

Slutsats: Seglarna måste dra lite mer i tamparna för att bygga lite mer armmuskler så de orkar lyfta dem!

Skrivet med lite ironi men mycket allvar!

/Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker själv snipa och hälsar bara på seglare med utländsk flagg, dom hälsar alltid, svenska seglare skall var 60 för att jag skall hälsa på dom, motorbåtar hälsar jag alltid på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kör snipa säger du, då är du en populär person bland seglarna, det vet jag av egen erfarenhet eftersom minn förrförra båt var just en snipa.  Förra båten var en amerikansk muskelbåt med V8 och 400 kusar, och jodå, seglarna hälsade även då, speciellt när man skar deras färdväg akter om båten och inte framför som många verkar tycka om att göra.  Nu har jag en segelbåt (är en ombytlig fan Flört) och har fortfarande inga problem med att hälsa även om jag faktiskt skulle bli glad om den dumseden gick i graven.  Ute till havs med en och annan båt går det väl an, men i de vatten jag för det mesta håller till skulle det bli ett förskräckligt vevande med handen och därför skiter jag mer och mer i det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag i stort sett slutat att hälsa ... för det är ju ingen som hälsar tillbaks ... jag vet att det låter lite olågiskt men nu är det bara så ... orkar bara inte fortsätta att vifta med handen när jag aldrig får nått gensvar ... by the way ... hade kompisar som var på tur norr om Grisslehamn  och dom var helt förundrade över att helt plötsligt så hälsade alla och det var glada miner ... vi nollåttor har tydligen något att lära här ... Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Jag brukar hälsa, men om man möter ett helt pärlband med båtar så kan det bli lite komiskt. Jag menar, handen sträckt snett uppåt. Kan ju lätt misstolkas, så jag vinkar bara lite sporadiskt.

Men visst! Nog har jag märkt att det är lite si och så, fast jag är van sedan alla år med mc:n, en glidare! Unga killar med sporthojar struntade ofta i att hälsa och jag har mer eller mindre slutat att bry mig, precis som med båten! Hälsar dem, så hälsar dem, annars så spelar det ingen större roll direkt.

Fördelen med en båt som min, en snipa med gångfart på 6.2 knop, innebär ju att man kan slänga ett och annat ord med varandra, då man möter en annan långsamtgående båt. Får mer respons på det viset, än att hälsa!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jojo. Det kan nog stämma. Jag är numera seglare och föredetta sporthojsåkare. Jag har även åkt mer normala streetcyklar och såg nog hur flumgubbarna på sina kromslädar gav fan i att hälsa trots idoga vinkningar från min sida. Antagligen är det väl för mycket vindfång för att våga släppa aphängarstyret en sekund med risk att vingelstaketet går i backen och repar läderväskan.

 

När jag seglar tycker jag att de flesta hälsar tillbaka. Man får kanske fundera på om man är för fin för att hälsa först eller inte om folk inte hälsar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som seglar hälsar på alla jag får ögonkontakt med oavsett om de åker motorbåt eller seglar.

/Micke W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla  Skrattande

Jag håller helt med, när jag började mitt båtliv vid sjuårs ålder så var det första min far lärde mig att man hälsar på sjön oavsett båttyp, ålder etc. Lika viktigt som att man håller undan för segelbåtar och väjer för yrkestrafik.

Så bara för den sakens skull så hälsar jag på alla även idag. Tycker det är en trevlig tradition som ska leva vidare, det blir ju nog så stelt ändå. Tänker på att man knappt säger hej till grannarna i trapphuset eller på människor man möter på gården. Har sett att motorcykelåkare hälsar på varandra på vägen så...

Så fortsätt hälsa, jag lovar att hälsa tillbaks!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Jag hälsar på de jag känner, resten skiter jag fullständigt i! I mitt jobb på vägen sitter man inte och hejar heller, där får man oftast en knytnäve eller ett finger ut genom rutan. Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är en fin tradition att hälsa oh gör allt för att bibehålla traditionen. Hälsar på allt och alla! Sedan är det inte mitt problem om de inte orkar hälsa tillbaka.

Seglarna är de som hälsar minst tillabaka, på andra plats kommer snip folker. Mindre öppna båtar med små motorer hälsar alltid tillbaka. Och i princip alla jänkarbåtar hälsar också tillbaka. Kajaker hälsar aldrig... men det förstår jag, då de har fullt upp med att paddla.

Hälsa på!

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hälsar alltid men även jag är less på sura seglargubbar som ogillar att bli omkörda. Trots att jag visar nästan en överdriven respekt och drar ner rejält på gasen vid passage så är det aldrig ngn seglare som tar första steget att hälsa!

Kontrasten är enorm mot när jag som liten seglade med farsans R8, då var det ett j-a vinkande! Således fördomar eller avsky mot motorbåtsägare! Trist tycker jag som snart skiter i att dra av på gasen bland alla surgubbar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och minst en Bavariatråd....Cool

PS har du tagit ditt förnuft tillfånga eller ska du fortfarande sälja? DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte, men den sanna glädjen finns inte där längre, kan ha att göra med klubben så det blir ett klubbyte först innan jag bestämmer något annat. Sorry trådstartarn, väldigt off topic detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vet att folk brukar hälsa så...

När jag tog hojkort vid 16 år så undrade jag varför alla hälsade, jag kände ju inte dem?

Senare fick jag reda på varför Skrattande

Själv så hälsar jag på det mesta på både vatten och fast mark Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att vi skall hälsa på varan seglare som motorbåt för att vi är i skärgården och där skall vi hjälpa varan.

Hur skulle det se ut om motorbåtar bara hjälper motorbåtar etc

Vi är i skärgården för att uppleva och då skall vi vara kompisar alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...

Är det bara i de 10% skärgård vi ska hälsa?

Vi som kör båt i övriga 90% av Sveriges kust, vad gäller för oss?

Jag kör motorbåt och hälsar. Fick ofta fingret (f**k you) från segelbåtar så dessa skitförnäma stroppar har jag slutat hälsa på.

Om jag får fingret utan att själv hälsa så vänder jag numera alltid tillbaka och kör förbi i 10-15 knop för att kunna dra upp de största svallen

Sedan är det ju trots allt så om man råkar möta en båt efter en hel dag på sjön så är det kryss i taket. Det verkar som att 90% av båtbeståndet håller till på 10% kust...

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

År ny segelbåts ägare själv och jag hälsar på allt och alla skiter fullständigt om dom hälsar tillbaka eller inte. Det som däremot bekymrar mig är marinan där jag ligger, fasen inte ens båtgrannarna hälsar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storstads fasoner.. Bodde ett tag i norrlands inland. Träffade folk man aldrig träffat tidigare och kunde prata säkert en timme med dem utan problem.. jättetrevliga. Skulle man göra samma sak i Stockholm/Göteborg.. alltså gå fram till en helt främmande människa och börja prata, då tror de att man ska överfalla dem och larmar polisen eller något.

Själv hälsar jag på i stort sett alla som jag kan.. dvs om jag inte är upptagen med något t.ex. måste hålla koll på grund och liknande. Skiter fullständigt i om det finns stroppar som inte hälsar tillbaka.. dock är de få, men de finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hälsar alltid, även på stropparna ;) De får skylla sig själva de som inte vill ha vänner!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min upplevelse är att de allra flesta, över 80%, hälsar. Även stora, snabbgående motorbåtar, om än något mer sällan.

Tricket är förstås att se söt och trevlig ut när man hälsar, så att inte ens den suraste tanten kan låta bli att hälsa från sin flybridge.

Jag undrar om inte detta ändå är ett lokalt problem, för även på min hemmabrygga (i storstaden Göteborg, jajemen) hälsas det friskt och folk stannar ibland och lägger nån trevlig kommentar eller frågar något om båten eller projektet man håller på med. Väldigt trevligt faktiskt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...