Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

JimmyJ

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    108
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om JimmyJ

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Du som redan har erfarenhet av Hurley. Varför inte gå vidare med H22 istället?
  2. Antagligen har du en bussning som glappar. Motorn ser ut att vara öppningsbar. Vore jag som du så skulle jag skruva isär den och byta ut bussningen/lagringen som sitter där.
  3. Hurley 22 är ett tryggt alternativ för vilken nybörjare som helst. Du kan smälla på grund så det visslar om det och behöver bara spackla lite kommande vår. På intet sätt en snabbseglare men sjöegenskaperna är därefter. Båten känns trygg både när man går på den och när man seglar den i lite eller mycket tuffare sjö. Mer än 50% i kölen borgar för styv båt. Jag skulle säga att det är en av de bättre nybörjarbåtarna som finns, dessutom Lloyds klassad i kategori A. Jag är partisk eftersom jag har en själv. För din budget får du en FIN H22. Andra alternativ i samma storleksklass kan vara Leisure 22/23, Misil II eller kanske en magnifik midget. Samtliga av dessa hittar du i bra skick med den budget du beskriver! Lycka till med båtköpet!
  4. Har samma fundering. Såg att det fanns på clas ohlson för 129:-/liter Men det kanske är som att svära i kyrkan. Jag tänker prova det om ingen opponerar vilt mot det.
  5. Hej Det är svårt att ge några garantier på gamla motorer men visst går det bra att köra på 2,5 % oljeinblandning. Kör en bra syntetolja så funkar det högst troligt utmärkt. Motorn är väl tänkt att gå på en sämre 2t mineraljoljeinblandning eftersom det inte fanns så mycket annat att välja på.
  6. Det går att svetsa i en colaburk om man vill. Tjockleken ska inte vara något problem. Alu går att värmebehandla men svetsa du så fungerar den igen.
  7. Jag har själv precis fått min sving svetsreparerad (alu) till motorcykeln. Nu har jag kontakter för det men i princip vilken svetsfirma som helst klarar att tiga alu. I ditt fall skulle jag ringa runt och höra och sen bara knalla in när dom har det lugnt så blir det billigt också!
  8. Tack för det. Tänkte faktiskt inte riktigt på det men jag ska försöka med det /Jimmy
  9. Jag går i båtbytartankar inför nästa år, 2013 alltså men det brukar normalt innebära att jag köper båt på hösten. Jag har suktat efter den rätt länge, mestadels på grund av att det är den i särklass snyggaste 70 talsbåten. När jag läser om den blir det inte sämre, enda nackdelen är den något spartanska ruffen. Men med ett sittbrunnskapell blir det drägligt. Ett alternativ kan vara maxi 777 men den blir lika dyr, fulare och långsammare fast med bättre boutrymmen. Skönt med självslående fock. Men jag hittar så lite info om 806:an Frågan blir då, är det någon som har erfarenheter av 806? Jag har läst någonstans att man kan få den till planing på undanvind, stämmer det. När jag köper en kommer jag att komplettera den med gennaker och peke för att få ännu mer driv. Svaga punkter verkar den sakna och styv läser jag mej till att den är. Alla erfarenheter av båten är välkomna!
  10. Kärt besvär! Jag gick och tittade på misil innan jag köpte min Hurley 22. Misilen blir lite dyrare, lite finare och lite snabbare. Vegan blir större, fulare/mindre vacker och förmodligen dyrare. Vad är prisklassen? Förra året gick misil båtar från 17 000:- och uppåt. En vega behöver väl inte kosta massor men nog är dom dyrare än misil i snitt. Andra båtar i misil:ens storleksklass är hurley 22 om du vill komma undan billigt. Finns såklart fler, Guy 22 med akterruff. Garanterat inte ståhöjd i den heller men sova bra kan man. Ps. Jag har också haft en magnifik en kort tid (den sjönk), jag spenderade en natt i den. Sämre har jag aldrig sovit.
  11. Grattis till båtköpet. Passade på att läsa lite om den och den låter som en båt i min smak. Den benämns som en motorseglare men ser ut som en vanlig segelbåt. Är det en motorseglare och varför klassas den som det?
  12. Min gissning är att oljan kommer från Nynäshamns raffet :-) Jag håller med dej, jag hade med kört på biltemaoljan om den hade varit billigare än den jag använder nu!
  13. Hej Skönt att även båtfolk ser till oljespecifikationen och inget annat. Vi för samma diskussioner på motorcykelsidan där de mest rabiata kör på olja för 700:- för en 4l dunk medans en del kör på biltemas motsvarande olja och är nöjda med det. Själv kör jag på Q8 SBK racing helsyntet 5w-50 i motorcykeln och jag ger ca 70:- litern för denna. Den kör jag i en, i sammanhanget, hårdtrimmad mc motor och jag tänker använda samma olja i min, inte särskilt hårdtrimmade, utombordsmotor. Trots att den har tillsatser/additiv för våtkoppling som visserligen saknas i båtmotor. Oljan köper jag hos en grossist i Norrköping men Swedol säljer samma olja till samma pris eller till och med något bättre. Detsamma gäller för transmissionsoljor pcj . Köp rätt specifikation för applikationen så blir det rätt. Volvo gör ingen egen olja t.ex.
  14. Jag är ingen älskare av plattläns själv. Satt och svor över att förseglet läade bakom storen sist när jag gick genom bråviken. Hade kunnat sätta ut spinackerbommen som spirbom. Att sätta spinnacker var inte aktuellt eftersom sällskapet jag hade med mej inte kunde hålla en rak kurs. Nästa gång blir det att utnyttja spinackerbommen. Preventergaj hade varit bra också när dom där jävla idioter till motorbåtsschabrak ska dra förbi 5 meter ifrån fast det finns 1 kilometer vatten att gå på.
  15. Tack för all info toaen. Jag har haft nytta av dina råd tidigare och så även denna gång. Jag ska hålla utkik efter en plastimo eller furlex istället. Till syvende och sist tycker jag med om grejer som fungerar utan för mycket TLC. Det räcker med min crosshoj som behöver mängder av den varan. Seglar du något i st anna skärgård? Skulle vara kul att titta på din båt om tillfälle ges!
×
×
  • Skapa nytt...