Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Florina

Sista roliga helgen 0,2

Rekommendera Poster

För er som fortfarande gissar så kan jag presentera lite FAKTA

Av alla 812 räddningsinsatser som skedde 2009 så var hela 8 på grund av kollision (se bild)

Det som förespråkarna här hävdat är orsaken till att lagen gäller snabbgående båtar där lagen ska skydda den som blir påkörd snarare än föraren i påkörande båten.

Inget

OBS INGET återfinns i rapporten om att orsaken till någon av olyckorna är beroende på att föraren var påverkad av alkohol. Med största sannolikhet är det så att några av fallen är är beroende på alkohol men vad i hela friden får man fram fakta om detta när det inte återfinns i statistiken.

Bläddra sedan till sita sidan i nedan angivet dokument så framgår det en del av de tragiska dösolyckorna. Som trotts stor ökning av fritidsbåtar inte ökat i samma takt. Dock fortfarande inget om alkohol.

Källa Sjöfarsverket   (borde väll vara mer trovärdig än skandal artiklar i Aftonbladet)

http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/Sjoraddningsstatistik2009.pdf

Fundera över vad riksdagen hade för riktig fakta till beslutet

::Harry::

 



Senast ändrad av crabfish | 01 juli 2010 | 20:22

post-10001667-1394236419,9371_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för statistiken du presenterade Crabfish!

 

Alla borde ta sig en rejäl titt på den. Det som de flesta verkar vara skraja för, nämligen kollision inträffade alltså hela 8 ggr förra sommaren. 8 ggr! Hallå! Risken att kollidera på sjön är alltså betydligt lägre än risken för att bli mördad i det här landet.

Precis som jag misstänkte. Här finns en massa skitnödiga människor som tror att strängare lagar till sjöss kommer att ge oss paradiset! Glöm det! Vad vi får är otrivsel och storebrorsfasoner!

 

post-22515-1394236420,0569_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde ni att jag gav mig in i debatten utan riktiga fakta?

 

Nästa lag kommer handla om obligatorisk flytväst för alla ombord, ja och då kommer det handla om flytväst och inte seglarväst. Tjock och klumpig.

Här verkar finnas mer fakta och med stor sannolikhet kommer den snart

Förhoppningsvis kommer vi inom en snar framtid att få en lag som innebär att det måste finnas flytväst för alla ombord på svenska fritidsbåtar.

Källa

http://www.svenskalivraddningssallskapet.se/nyheter/-82-manniskor-drunknade-2009.aspx

 

Därefter kommer vi säkert få motioner om säkerhetsbälte från politiker som bara suttit i en bil och aldrig i en båt.

Hjälm?

 

Pirat? inte ännu.

::Harry::

 

post-10001667-1394236420,207_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, en lag om hjälmtvång för segelbåtar borde kanske också införas. Jag känner flera som fått bommen i huvudet eller varit mycket nära att få det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt i den sisata meningen.

Nån gång i mitten av 1960-talet hade jag hissat seglen på den gaffelriggade bohusjulle jag skulle ut och segla med. Vid detta tillfälle hade jag inte släppt någon förtöjning, då båten låg mitt upp i vindögat. Det var något jag skulle fixa till så jag satt på huk på durken.

Plötsligt fick jag höra ett konstigt ljud och och sträckte på mig. Det var det året som Meta av Byxelkrok seglade som Zingoskeppet. Det var hon som gick genom Gravarnes hamn för fulla segel. http://www.panoramio.com/photo/32043824

Precis i samma ögonblick som jag sträckte på mig när bomen gjorde en släng och träffade mig i huvudet. Visst hade det gjort mindre ont om jag hade haft hjälm. Fast jag har inte tagit nån skada av det - eller? Skrikandes

Hur kommer lagen att gälla för dem som  har stagsegelskonare?

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 02 juli 2010 | 08:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Det är väl knappast nödvändigt? Vi seglare är ju redan dumförklarade av motorbåtsförarna då vi bara ligger i vägen och kryssar fram i trånga sund så ni får åka slalom, om ni ens bryr er att väja utan istället kör rätt över oss!

Fördomsfull?

Jag?

Nejnej, en realistisk tro på att det finns ännu dummare på sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag ser heller inget som säger att det INTE berodde på alkohol... Att de inte skriver ut att föraren var berusad eller ej... det är inte fakta för mig, det är bara text som lämnar mycket till övers för vidare tankar om vad orsaken var, och -måhända: tyvärr...- så går oftast då mina tankar till att den orsakande föraren, oavsett om det är den påkörda båten eller ej... det kan ju vara den föraren som vinglar med båten. Kanske fördomsfullt, men oftast så som jag tänker när jag ser artiklar om olyckorna till sjöss, just för att det är många som tar sig fler än en nubbe eller annat och sen sticker ut med båten...

Jag är dock fortfarande för denna lag, men den skall som många skrivit redan, gälla alla som framför ett fordon på sjön, vare sig det gäller en trampebåt eller en jättelik kryssare, oavsett hastighet och storlek således...

Och jag tycker fortfarande att det är gott att ta en (1) nubbe eller öl på sjön, men absolut inte mer för min egen del... ;)

Ja ja, nu skiter åtminstone jag i det hela... snart är det semester och då skall tid tillbringas i båten, troligen tar jag mig en öl (men bara en!) när jag kör - så min moral är hyggligt dubbel, men det står jag för :)

Lev väl, och väl mött både till sjöss och till lands!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu drar du alla motorbåtsförare över en och samma kam, när du påstår att VI dumförklarar er segelbåtsförare... det är dumt, det... Jag är motorbåtsförare, och jag ser absolut inga problem med lakanstorkare... Det finns idioter i båda sfärerna... Något jag själv avskyr, är när stora båtar kommer farande tätt inpå, inget gasavdrag utan bara susar på och drar upp jävligt stort svall efter sig, vilket skapar problem för alla andra - min egen lilla 24-fotare, ekor, segelbåtar,snipor... ja alla... det är mitt absolut största objekt för avsky på sjön, de som saknar respekt för andra på sjön!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matrix, du som kommer med lite kul inlägg ibland, har du läst statistiken jag angav ännu?

Eller har du insett att lagen som införts bygger på lika lösa grunder som dina påståenden. (se ditt inlägg som jag här refererat till här)

Orkar inte, häpp.

 

Lika felaktigt skulle det gå att använda statistiken till att hävda att alla på sjön är helnyktra.

Men så är inte fallet.

Men att onykterhet står för en betydande del av olyckorna blir jävligt svårt att göra med denna statistik. Krävs någon form av magi för att få fram det ur texten. Tungan

Kanske kan någon visa upp sin statistik, alltså den som ni bygger era påståenden om att lagen är rätt.

Kom inte och säg nu att ni bara gissat.

::Harry:: 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom igen Matrix seglarna är inte alls dumförklarade bara dom inte ligger och seglar med lite vind i trånga farleder.

Jag har inte prickat rätt över någon segelbåt ännu.

Seglare seglar.  men dom har blivit färre

Motorbåt går för motor

Hjälmen på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det var smart att parkera här då det råder parkeringsförbud i området.

::

post-10001667-1394236421,9116_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog borde detta vara bevis nog att fyllekörning ger olyckorTungan

 

Båt uppkörd på land

Larm inkom på morgonen om att en större motorbåt kört upp på land på Alvsta Långholmar.... 

Källa, http://www.sjoraddning.se/

se bild.

 

Men så var det inte.

Detta var orsaken:

Båtförare somnade

På Alvsta långholmar, i södra delen av Stockholms skärgård, somnade en man bakom ratten på sin motorbåt och kraschade.

Båten blev liggandes på land en bra bit från vattnet och halvvägs in i en barrskog. Föraren klarade sig utan skador. Mannen var inte berusad, enligt Sjöräddningen.

 Källa http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7410144.ab

Olyckan går till statistiken men ingen registrering om tillståndet hos föraren.

Ni vet den där statistiken jag angav och knappast några av er som gillar ny lagen har läst.

::Harry::

 

edit, glömde källhänvisningar

 

 

 



Senast ändrad av crabfish | 03 juli 2010 | 18:15



Senast ändrad av crabfish | 03 juli 2010 | 18:16

post-10001667-1394236422,0073_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Den bilden tror jag är från norr om Gullholmen för ett par år sedan med en hyrbåt med tyskar ombord? Inte kul oavsett vem det drabbar, minns för ett par år sedan en annan incident med en familj i en 30-fotare som går i 25-30 knop i dimma! och ränner rätt på inre Tistlarna i Göteborgs södra skärgård. Hans fru skadar ansiktet mycket allvarligt då hon landar först i vindrutan och sedan landar på Tistlarna. Förarens första åtgärd är att ringa till ett båtvarv och fråga om de gör plastreparationer? Detta enligt utsago från en mekaniker på varvet ifråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olyckor är alltid tragiskt. Misstag gör alla både seglare och motorbåtsförare. alkohol under fel förutsättningar ökar risken för allvarliga tillbud.

Men det finns en större marginal, för båtar än för bilar vilket det oftast jämförs med, då det gäller om man kan köra en båt även efter ett par öleller glas vin.

Nu måste man ju inte dricka alkkohol bara för att köra båt utan att just möjligheten att själv kunna få avgöra om man kan ta båten hem från en middag med ett par glas vin eller öl och i fint väder under förutsättningar där man inte behöver ligga mitt i farleden mm är det som jag saknar.

Och att beröva många på just den friheten att få ta eget ansvar är det jag protestera emot. Gränser och lagar fanns redan med sjölagen och att införa nya restriktioner med bristfälligt underlag är tjänstefel.

Jag kommer fortsätta använda mitt egna omdöme och känner jag för ett par glas vin kommer jag fortsätta köra båt även om det numera är olagligt. Precis lika olagligt som den bilförare som gasade på för att släppa fram en ambulans men blev haffad av polisen. Han använde sitt omdömme vilket var lagligt fel men moraliskt rätt.

Mitt omdömme plus befintlig sjölag är rätt för mig.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Just läst igenom debatten, värdefull är den och påvisar vissa saker ganska klart.

 

Intressanta delar av livskvalité diskuteras ofta, nu i detta beslut gällande regler gällande alkoholförtäring på vissa båtar.

En andningspaus för många individer i vårt Nordliga klimat är: båtlivet, den korta, varma tiden, med segel eller utan, det avspända, vinet, solen, grillen, tiden att fundera, njutningen i en sorts temporär frihet.

 

Så kommer nu framtidens funderingar:

Året är 2010, jag har just, tack vare detta beslut,  läst om igen tre böcker som påminner om vad som kan hända utan att vi vet om det - förrän det har hänt…

Själv närmar jag mig de 60, tycker om att bege mig till sjölivet, men skam att säga så har jag en motorseglare som gör 7 knop och är 12 meter lång.

- 12 meter lång… jag åkte dit i de nya reglerna :)

 

Att framföra min båt är numera brottsligt eftersom jag tycker om både pilsner som vin, i måttliga mängder må tilläggas. Inte ens om min hustru styr, vilket hon kan. Dock, jag har ju mer kunskap. Hon är ju 12 år yngre så jag åker dit även om jag sover under en övernattssegling...

 

-Men, måttlighet existerar inte i det nya regelverket. Det är stenhårt, kallt och allt är ställt utom tvivel när kontrollapparaten tas fram. Döm en brottsling som bara kopplade av.

 

Att individer som kör båtar utan omdöme skall självklart betala för det i form av ansvar/straff, men att vi som inte tillhör den kategorin skall få ha vår rätt till en distans till vårt arbetsliv.

 

Jan

 

De tre böckerna:

 

Aldous Huxley: Du Sköna Nya Värld

Karin Boje: Kallocain

George Orwell: 1984

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte inte skriva mer i denna tråd eftersom den har spårat ut lite. Men jag kan inte riktigt hålla mig..

Efter sju sjökrogsbesök denna sommar hittils,  i norra skärgården (roslagen). Så kan jag inte påstå att jag hittils sett någon som verkar bry sig om den nya lagen, t ex att en vid bordet endast dricker alkoholfritt eller liknande. Konsumtionen är exakt samma som alla tidigare år. Både vid lunch och middag. Folk atr sin öl eller ett glas vin eller två och åker sedan därifrån som vanligt. Absolut ingen skillnad.

Bra tycker jag. Ser det som en stilla protest mot en fånig lag, samt att folk såklart vet att sjöpolisen och KBV har ytterst begränsade resurser att lägga på detta oavsett vad de ibland försöker framställa det som i media..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt det här!

Liten långsam båt = OK att inta lite alkoholhaltiga drycker. (Ingen alkohol enl. mig, lagen tilllåter om jag tolkat rätt)

Större eller snabb båt = Ingen alkohol!!!

De som protesterar mot detta saknar faktiskt förstånd och repekt för andra människor. Har själv varit med om en onykter båtförare som höll på att köra in i vår båt och familj. SKÄRPNING ni som tycker detta är fel.

Är det ingen som reagerat på hur folk kör båt egentligen. Jag är säker på att det kommer bli mer lugnt och städat när alko-kontrollerna kommer.

//Mac



Senast ändrad av MaCro | 08 juli 2010 | 23:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MaCro: det låter som du och din familj råkat ut för en uppenbar fyllerkörning och det är det ingen här som har försvarat. Vilket påpekats massor av gånger. Det är normal middagsförtäring vi pratar om.

 

Och exakt hur mycket farligare är man om man kör 17 knop än 14,5???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du helt go eller?Foten

-Liten långsam båt = snäll båt

-Stor och snabb båt = farlig båt

 

-Saknar förstånd och respekt för andra människor = att fyllon kolliderar med andra båtar och skadar folk i dem. Rätt mig gärna om jag uppfattat det fel.

Läst statistiken ännu?

-Häpp, orkar inte, tjatar hellre.

Myt om att kollisioner mellan båtar skulle vara vanligt. 2009 var det 1% av rapporterade olyckor med fritidsbåtar. Läs igen EN PROCENT. Alltså 8 stycken i hela Sverige.

Läs gärna några av tidigare rekommenderade böcker om kontrollstaten, kanske de kan ge en tankeställare.

Du som anser att det är ok med alkohol om båten är liten och går sakta. Tycker du fortfarande att det är ok att det är förbjudet att köra din lilla båt i 5 knop efter intag av alkoholhaltiga drycker eller borde det vara tillåtet?

Anser du även att du inte kan hantera ditt förstånd och behålla ditt omdömme efter två glas vin? 

Anser du även att det är rätt av staten att kunna bestämma om du är vid dinna sinnes fulla bruk?

 

Själv ser jag denna typ av lagar som ett sätt att begränsa oss medborgare till tysta hjälplösa individer. Nej jag anser fortfarande att fylleri till sjöss inte är ok och det finns redan en sjölag som räcker dock saknas närvaro av sjöpolis för att hålla ordning på de som inte klarar av att hantera sin båt både nykter eller onykter.

::Harry::

 

 



Senast ändrad av crabfish | 08 juli 2010 | 23:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harry

Jag har justerat mitt inlägg. Faktum är att jag anser att alkohol och båtkörning inte hör ihop oavsett om båten är stor, liten, snabb eller långsam. Visst är der trevligt att ta ett par öl när man seglar men egentligen så är det ingen smart idé om man tänker efter. Kapten får hålla sig nykter helt enkelt.

Under 0,2 har människ.an fortfarande bra kontroll. Efter det så sjunker omdöme och reaktionshasigheten ganska snabbt.

Jaja, 0,2% gränsen kan jag väl köpa värre blir det väl när det kommer trafikljus och enkelriktat skyltar på sjön. Eller varför inte varning för älg :)

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Detta var rubriken i en artikel i GP 1/7.
Sjöfylleriet ökar

Sjöfylleriet har ökat. Fler personer än normalt har gripits i juni.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.401329-sjofylleriet-okar

 

Kan ju bero på att att man numera även får göra slumpmässiga kontroller? Bara under en månad så tog man c:a 20 personer mot 30 för hela förra året, enligt artikeln!

 

 


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul artikel

Ragnhild Bussqvist uttalar sig och i artikeln skrivs följande

– En sjöman som druckit lite och kör rakt in med sin snipa i en bergvägg i 6-7 knop kommer bara att studsa tillbaka. Kör man i 25 knop finns risken att alla i båten avlider, säger hon.

 

Ytterligare gissningar då ingen fakta finns. Och återigen statisstiken pekar på att sådant är mycket ovanligt. Får man inom statsapparaten hållas så kommer vi se krav på säkerhetsbälten och krockkuddar i båtar.

 

Visst påverkar alkohol vår reaktionsförmåga men behovet är inte alltid samma som för bil vilket oftast jämförs med. Tillämpar givetvis 0-gräns för bilkörning där reaktionstiden verkligen behöver det men för en båt i lugn fart och då vädret är bra samt hundratals meter till närmsta båt, hur farligt kan det vara?

 

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd, detta spörsmål verkar alltid reta upp folk så till den milda grad... ;)

Om vi går till botten med VARFÖR dessa lagar överhuvudtaget har kommit till och kontrolleras så mycket är svaret tämligen enkelt: KBV har under de senaste åren gjort jättesatsningar och köpt in utrustning, utbildat manskap, byggt båtar samt övertagit uppdrag åt staten för MILJARDbelopp.

För att visa att dessa enorma investeringar verkligen behövs och inte är bortkastade skattepengar gör såklart KBV allt i sin makt för att uppvisa goda resultat så att nästa års anslag inte går om intet.

Sen överlämnar jag frågan om att dricka eller inte på sjön till andra här, det finns så många som tycker si eller så, låt de göra det, det är ett fritt land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt och läste denna tråd, kom till hälften och tröttnade pga att 70% eller mer är pajkastning och svar på pajkastning.

Tycker den nya lagen är pajas just pga att båtarna delas upp i 2 kategorier. Är man så satans packad så man inte kan hantera en båt kvittar det nog näst intill vilken storlek det är på den, man kan ta livet av folk med en 3,5m båt med 5 hästare.

Tänker man lite på rörelseenergi så är nog en 3,5 tons träbåt på 9,8 meter som toppar 10knop inte trevligare att komma i närkontakt med än en hälften så tung plastbåt som gör 20knop eller en 5,5 meter 500kg hardtop i 35knop.. För att nämna några...

Såg några som diskuterade hur man skulle bedöma båtens toppfart, att bedöma det på hur båten lämnade tillverkaren borde med den gamla båtparken vi har vara tjänstefel. Det är nog ganska hög procent som har utbytt motor i sin båt, både uppåt och neråt i styrka.

Jag tillhör de som tycker det är gott att ta en öl eller 3 i båten och är så lyckligt lottad att jag har omdöme nog att inte supa mej plakat i skutan. Tycker att reglerna kunde varit som de var. Som vissa andra påpekat så tillhör olycksnissarna kategorin >1,0 promille och de fanns det redan lag för. Tror inte de har omdöme att skippa båten trots den nya lagen. Lite av ett status quo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reglerna kommer säkert vara kvar där de är. Speciellt nu i valtider då valfläsk ska spridas och ingen politiker vill väll påstå att de gjort fel och ändra på en lag som baserats mer på gissningar än fakta.

Inte ens politiker som betalat för att få knulla erkänner sitt misstag. Dessutom kolleger som behandlar ärendet som skitar när det verkligen behövs visa lite rakrygghet.

Minns en händelse med en politiker vid namn Gudrun Schyman. Hon hade gjort moraliskt fel, drack regelbundet alkohol, erkände rakryggat sitt fel och lovade bättring.

Starkt gjort. Dessutom visste alla vad hon stod för politiskt.

De nissar som nu i valfläskets tider är omöjliga att förstå vad de egentligen avser att göra. Borgare som blivit arbetarparti. Socialdemokrater som kohandlar med alla i förhoppning att få styra Sverige utan mer vettiga argument som att höja skatterna. Snacka om att prostituera sig politiskt.

Häpp är inte vänsterpartist eller kommunist. Men gillar Gudrun för rakrygghet.

Rakryggat kan jag dock inte kalla nuvarande lag utan ett fegt ingrepp i vår frihet. Jo vi som faktiskt klarar att bedöma om vi kan köra båt efter ett par öl. Jo vi är många som faktiskt klarar oss själva utan storebror ska lägga sig i.

Angående tidigare redovisad statistik. Hoppas några fler orkar läsa nu när det är semester och komma till insikt att olyckorna till sjöss inte är så många och kan knappast vara berättigat att införa mer lagar än den sjölag som redan finns.

 

::Harry:: (som har semester nu, YES)



Senast ändrad av crabfish | 12 juli 2010 | 08:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit ute i 2 veckor i stockholms skärgård och någon skillnad i trevnaden har det inte varit.

Helikoptern har haft mycket att göra med alla som har fåt värmeslag, och alla verkade styra med ansvar och omdöme iallafall dom jag har mött.

En tanke på alla kanotister som borde måla sina paddlars ytterdel med reflexfärg så dom syns bättre.

Ha en trevlig förtsättning på sem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inväntar med intresse den så kallade Seglarveckan på Västkusten. Äger rum vecka 29 och är en hel del motorbåtar med.

Intressant att se länsman dagen efter kräva blåsning av motorbåtarnas förare och samtidigt släppa iväg segelbåtar på strax under 10 meter med betyande bakfylla.

Övrigt kan jag knappast att jag märkt något av lagen. Går precis lika bra att köra båt nu efter ett par öl. Dock som lagbrytare nu. Inte heller sett massa båtar med onykta förare som parkerar på land. Dock var det en hel del som fick problem vid senaste åskvädret. De var förhoppningsvis nyktra, om inte så nyktrade de säkert till jävligt fort.

Väderstationen vid Hållö (strax utanför Kungshamn) lyckades registrera över 37m/s. Inte konstigt att vissa master gick åt pipan.

Kan man inte via lagen förbjuda åskväder? Ä ju farligtTungan  zzzzapp

 

::Harry::

Red. Seglaveckan kallas av vissa för Fylleveckan då det mer handlar om att festa och dricka alkohol än att segla. Vissa kan inte ens segla men duktiga på att festa. Det är ännu tillåtet men snart kommer väll några att förbjuda det med.



Senast ändrad av crabfish | 14 juli 2010 | 22:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyss hemkommen från sjökrogen (Fejan) en öl och ett glas rött till maten. Det gick hur bra som helst att åka hem efteråt i år också:Cool

Fullsatt krog och jag såg ingen som verkade dra in på ölen eller vinet till maten....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har missförstått det! Den som korrekturläser kustbevakningens hemsida hittar följande intressanta skrivelse. Man ska ha ÖVER 0,2 promille när man kör båt!

Från och med 1 juni införs en nedre promillegräns på 0,2 promille till sjöss. Regeln gäller alla båtar som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är minst tio meter.

http://kustbevakningen.se/kbvtemplates/NewsPage.aspx?id=1890



Senast ändrad av Tompamannen | 14 juli 2010 | 22:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...