Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Florina

Sista roliga helgen 0,2

Rekommendera Poster

Bara för att man själv tillämpar enn 0-gräns för alkohol betyder det inte att man är garanterat befriad från olyckor man själv orsakar.

Det finns fall då fylla (>1,0 promille) på sjön orsakat olyckor men väldigt lite om olyckor då man tagit ett par öl.

En brats lag för oss alla oavsett om vi är brats eller inte.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osso kom det lite fakta på radio idag

Detta gällde Stockholm med omnejd

Förra året så togs 50 st för sjöfylleri

I år har man med negativa resultat tagit 123 st

Utav dom har man tagit 70 st som kan placeras i den nya regeln.

Han tyckte också att den nya regeln borde gälla alla på sjön, det skulle underlätta för Polis och KBV.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart! Tänk vad många olyckor som tack vare detta har undvikits!

Keep up the good work KBV & PolisFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olyckerna är inte säkert att det ar minskat det har jag inga uppgifter på, det kanske du har som säger det? Det kan vara så, men som du kanske vet så har det blivit en ny lag i år som gör att polis och kbv har rätt att ta prover utan större anledning.

Då blir det statestik som man inte kan jämföra med förra året, det kanske blivit lika siffror om det hade skett förra året med 0,2 etc.

Skaddeglädje skall man nog passa sig för, du kan sitta på ett grund eller olycka utan sprit också. 

KBV och Polisen behövs till mycket annat också.



Senast ändrad av Florina | 04 augusti 2010 | 20:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öhhhh ursäkta att jag frågar, men hur f-n tänker du? Menar du på fullt allvar att det skulle vara skit samma att få bort dessa människor från havet?

Jag har ingen som hellst jä-la skadeglädje, hur f-n kan du tolka det som skadeglädje när jag tycker att polis & KBV har gjort en samhällsnytta genom att plocka bort en massa fulla människor från havet?

Det finns inget som hellst jä-la försvar att man ska dricka när man kör båt. Lägg ned det där dumma resonemanget nu! Kan du inte ha trevligt på sjön utan sprit så finns det hjälp att söka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du gömt dig bakom en kobbe hela livet?

Antagligen har 90% av alla båtar du sett i ditt liv körts av en kapten som sippar på en kall öl.

Man är inte full bara för att man har över 0,2promille i blodet.

Att du hånar folk som tycker om alkoholhaltiga drycker är som veganer som släpper ut illrar, dom får gärna vara veganer men dom behöver inte hoppa på vanligt folk.

Nu ska jag gå och grilla kött och ta en kall öl.

Jag är hemma ska jag tillägga och ska inte köra någonstans idag Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är toppen att reglerna stramas åt, hur härligt är det inte att vara på sjön eller i trafiken och veta att den man möter, den som lägger till nära mig, den som jag möts av när jag fiskar, den som framför båten där mina barn är i är NYKTER. Jag tar gärna ett glas vin en kall öl men först när båten ligger vid klippan eller bryggan.

Det är som i trafiken, kör man ihjäl sig själv för man är onykter jag skiter jag i, men tänk på dina nära och kära. Den som åker med dig den du möter eller på annat sätt kommer i kontakt med din båt eller bil, vad har den gjort för att förtjäna döden eller en allvarig skada för att just du ska ha rätten att ta den groggen, ölen eller ditt glas vin när du framför en båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt sätt att svara var inge trevligt.

Om du läser vad jag skrev så talade jag om att jämföra statistiken mot förra året.

Det var bra att du inte hade skadeglädje för en dag kanske du vaknar med 0,2 du med.

Det finns andra orsaker också att plocka bort olämpliga förare som inte kan framföra sin båt på ett säkert sätt.

Den dan som det är en lag för alla och 0,5 så skall jag lägga ner. För jag tror på att man kan sköta båtåkandet med ansvar och omdöme.

Min tro är på människan men kanske ungdomen har spårat ur i båtlivet  (brats etc)

Ha en trevlig sommar.

Jag har alltid trevligt på sjön och behöver ingen hjälp

  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja kan du koppla av nu så är det upp till dig.

Jag är alltid på vakt både när jag kör bil och båt man vet inte vilka man möter.

Låt inte lagen lura dig att det är fritt fram utan några hinder för det finns tyvärr några som inte har hänsyn och ansvar fortfarande och det kommer vi få leva med länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he

Vadå polis Wannabe  Tungan

Väx upp och inse att vi inte är beroende av alkohol och att vi är såpass vuxna att vi lärt oss uppskatta en trevlig middag ihop med några vänner och sedan ta båten hem efter ett par glas vin.

En frihet som numera är kriminell fast vi inte ställer till med något.

Jaga buset men ge faen i oss vuxna som har omdöme och tar vårt ansvar.

Men du Tompamannen, har du tråkiga egna erfarenheter av alkohol eftersom du är så anti mot allt sådant?. Om så är fallet, tråkigt. Vi andra som inte har problem vill fortsätta leva som fria människor.

 

Kan garantera att jag helt lagligt gjorde något som var betydligt mer vågat än att köra min motorbåt hem en lugn afton efter två glas vin.

Jo vi var ute och jag stod vid rodret på en 38 fots segelbåt under ca 2 timmar.

Lite kryss och fin färd bland kobbar och skär utanför Bohus Malmön på Västkusten. Vind drygt 10 m/s WSW då vi kom utomskärs. 

Tilläggas att jag aldrig tidigare stått vid rodret ens på en liten segelbåt. Cool

(nu, givetvis under kontroll av våra goda vänner som seglat snart 40 år)

Det svåra idag var väjningsregler och koll på andra båtar, något som vanligtvis med motorbåten är busenkelt men det är det säkert för de flesta vana seglare också. Sedan givetvis det där med att hålla en kurs och få rätt vind i seglen mm.

Det var före mat och dryck då man behöver full koncentration då det var en hel del andra båtar ute. Efter god mat och nägra öl så åkte vi hem med egen båt efter en helt underbar dag.

Köpa segelbåt? Nja, lite lockad är man juFlört

 

Farligt? Men hallå har man den inställningen kan man likaväll låsa in sig på hemmet direkt.

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 04 augusti 2010 | 23:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

35% av alla som dom plockar i kontrollerna på sjön har över 1 promille i blodet, jämfört med 15% i trafiken. För mig låter det som att man gärna berusar sig mer än dom 0,5 promille som vissa här upplever som okej.

När spriten går in går vettet ut, och med över 1 promille så har man inte bakom ratten/rodret i en båt att göra. DÄRFÖR tycker jag att det är bra att man fått bort dessa människorna från sjön!

Jag är ingen polis, ingen moralens väktare heller. Nån skrev att polis & KBV har annat att göra. Det har dom säkert, men finns det så mycket kriminalitet på sjön? Polis på land och sjöpolis har inte direkt samma arbetsuppgifter. På land kan jag hålla med om att det är lite galet att stå 8-10 man och plocka in Svenssons som åker 5-10km/h för fort och utdela dryga böter när det finns mycket annan skit i samhället som är viktigare än att plocka in pengar till statskassan.

Jag tror att dom flesta inom en överskådlig framtid kommer att acceptera den nya lagen och inse att den inte var helt fel ändå. Tänk om denna tråden skulle skulle postas på ett bilforum. Vi är några som ska åka ner på stan ikväll och dricka ett par öl. Vi kan väl sms'a och lägga upp info på nätet vart polisen står med nyketrhetskontrollerna ikväll. Ett par öl klarar vi ju köra bil på, det är inga problem.... Undra hur lång tid det skulle ta innan lynchmobben kom fram?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig till fullo. Berusar man sig för att hamna runt 1,0 eller över så har man inget på sjön att göra oavsett farkost. Troligen inte ens som passagerare. Möjligen på en finlandsfärja.

Visst finns det en koppling med omdöme och alkohol men man kan inte dra alla över en kam. Det finns vissa som har motsvarande vett och omdöme i nykter tillstånd som andra med rimlig mängd alkohol.

 

Men att jämföra bilkörning och båtar håller jag inte med om.

I trafiken går inte att vid sidan om vägen ett bra stycke från mötande trafik glida hem i låg fart utan där måste man befinna sig reltivt nära mötande trafik som man möter i hög fart. Man måste ligga på körbanan och den är smal. Att vingla lite leder omgående till en kollision eller att man kör i diket.

Med en båt kan man välja att ligga ett stycke vid sidan om farlederna. Man kan åka i 4-5 knop med sin båt trotts att den klarar betydligt mer. osv.

När man ska parkera bilen börjar det likna att lägga till med en båt. Men säg den bil där du lägger ut fendrar på sidorna för att stötta mot väggar eller bilar på parkeringen?

 

Själv kommer jag alltid se den nya lagen som en våldtäkt på vår frihet. Precis som andra idiotiska lagar som införts utan koll på verkligheten.

Zebralagen t.ex. där numera finns galningar som bara kliver rätt ut i trafiken bara för man tror att man har rättighet att gå över när det passar en själv Ibalnd i mörkret utan reflexer eller annat. Här finns statistik på att olyckorna ökat efter lagens införande och då krävs det väll att man justerar lagen eller?

Ett gammalt förbud som de flesta yngre glömt var då man förbjöd mellanöl i våra livsmedelbutiker. Givetvis många som berusade sig på detta. Men förbudet innebar arbetsskador på systembolagets personal som fick böra fram flakvis med starköl. Ökad langning av allt från starköl till sprit och vin. För tro inte att ungdommar och andra slutar festa för man förbjuder öl. Det blev även inkörsporten för droger i olika omfattning osv.

Nej sådan här skit ställer säkert inte nya lagen med 0,2 promille till med utan kanske något ännu värre. Ett förakt för politiker som med för dålig verklighetsförankring stiftar lagar för att visa för varandra att man är duktig. Sådant leder endast till demokratins förfall. Vi ser sådant i olika former. För några år sedan med Ny Demokrati, Miljöpartiet (missnöje med övriga partiers hänsyn till miljön och ett stycke protest och de från början saknade ett riktigt program), i senaste EU valet dök Piratpartiet upp i form av missnöjesparti.

Nu är det snart val igen och nu kommer med stor sannolikhet Sverige Demokraterna komma in. Till stor del beror det på folks missnöje med hur de andra hanterar invandring till landet. Vem vet de kanske växer sig lika starka som Miljöpartiet är idag?

Nej det går inte sitta bakom ett skrivbord i Stockholm och stifta lagar för hela landet utan ansvar för konsekvenserna. Kniper det så smiter man ut bakvägen och har man inte gjort något kriminellt som köpt lite horor eller förskingrat för mycket blir man placerad som landshövdning eller något annat fint.

Jag själv tror på demokratin, däremot så blir jag mer och mer tveksam till rödgröna eller blågröna röror som med valfläska ska vinna våra röster, sjukt. Har plikttroget röstat vid alla val sedan jag fyllde 20 och hyffsat insatt i vårt parlamentariska system,

Nej jag röstar inte SD men jag lade min röst på Piratpartiet vid EU valet. Ett stycke protest mot galenskaparna som sitter i riksdagen.

Jag tror inte jag är ensam om att tycka så.

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då tar vi och röstar politiskt på männskor som tror på att vi kan ta ansvarsfrihet och omdöme själva.

En grillkväll i skärgården är inte farligt men skapar ett oroligt moment dagen efter om man inte är säker på 0,2.

Man skall inte köra båt med med högre än 0,5 tycker jag och gälla alla.

Bil och båtåkande går inte att jämföra.

Se över lagen så den blir anpassad efter omständigheterna och inför båtvett.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser andra skäl till att rösta som jag gör. En lag likt denna är inget som på något sätt påverkar min egna situation eller ekonomi. Det finns viktigare saker, fastighetsskatten, förmögenhetsskatten, arbete till ungdomar, föräldraledighet, infrastruktur osv. Det är alla frågor som styr mitt val framför en lag om att inte få köra båt på fyllan.

P.S. Jag fick blåsa imorse, i en trafikkontroll. Det gick braFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det finns en total sammansättning av beslut att ta ställning till , men det sammasatta problemet är hur man beslutar lagar och inte någon taktiks röstning vad gäller lag och bestämelser över hur folk skall bete sig.

En uppgörelse ni får det så tar vi det som finns i politiken om oss människor som jag inte gillar.



Senast ändrad av Florina | 07 augusti 2010 | 16:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller fullständigt med dig om att man inte ska köra båt på fyllan men det är inte samma sak som då man har ca 0,3-0,5 promille.

På fyllan tycker jag man knappt ska närma sig vatten, möjligen vatten i glaset.

I trafiken ska det vara så nära 0 det kan vara. Att dagen efter köra bil efter en bra fest även om alkoholen gått ur kroppen är mycket tveksamt.

Men att ta båten en lugn dag ut till kobben för att sola kan man säkert göra även om man är lite trött efter festen.

Angående politiker. De har i detta fallet plockat fram en lag för att få fatt på brats. Troligen mest förekommande i Stockholms skärgård. Har jag skrivit om i en annan tråd så det låter vi bli att diskutera här.

 

Blåsa, ja sedan jag fick körkort (drygt 30 år sedan, prickfritt, kör ca 2000 mil om året) så har jag max blåst 5 gånger. På tok för lite med hänsyn till att alkohol och bilkörning inte hör ihop. Denna sommar har jag sett 1 st. fartkontroll samt en himla massa plåtpoliser men de har politikerna bestämt behövs bättre för de drar in mer skatt.Tungan

Hur farligt är det att köra 10 km för fort på en tom väg? Plåtpoliser är berättigade utanför skolor där det ska vara 30 km/h men hittills inte sett en enda på sådan plats. Mest på landsvägen där man plockar mest skattepengar.

Men plåtpoliser ska vi inte prata om här, de tillhör trafiken inte sjön, än så länge.

(skulle gå skitenkelt att införa på sjön, där båtars ansvar ligger på ägaren, saknas bara registreringsnummer framtill så är det bara att installera kameror på sjön. Kunde inte låta bli, förlåt.)

::Harry:: 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har blåst 2ggr på 20 årSkrattande, kör 1500-2000 mil per år, kunde gärna varit fler gånger.

Båtregister hade vi ju ett tag, men det var väl frivilligt. Men det skulle inte förvåna mig om det kommer ett obligatoriskt med krav på skylt och skattemärke. Det har ju varit lite debatt från alla landkrabbor som gärna vill se en båtskatt, hemska tanke! Hur gick det med båtkörkortet som Åsa Torstensson skulle införa i April 2011? Det har varit lite tyst ett tag om detta.

Nu ska jag öppna öl nummer 2, och nej det blir inget båtåka idag eller imorgon hellerGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske skulle få fast fler båtfyllerister om man gjorde fler kontroller eller? För det är väl upp till KBV och Polisen att se efter så lagen följs, Resurser?

Eller är det så att båtfolket har ansvar och omdöme, bilförare har det inte.

Stockholms skärgård hade ett åskväder av guds nåde Lördags kl 11:30 det var tur man var nyckter för där var det spännande att ligga på svaj och skåda 2800 blixtar på en minut.

Ja jag räknade dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyss hemkommen från sjökrogsbesök nr 12 eller 13 i år. Bra med folk trots halvbra väder och början på mellansäsong eller vad man ska säga. Tittade lite på vad de andra gästerna beställde på skoj. Det var precis som alla andra år. Drinkar, vinflaskor, öl etc. Ingen minskad konsumtion. Och det var ändå inget partyställe utan en vanlig sjökrog med ätande gäster. 

Själv blev det två öl till maten. Det gick precis lika bra att köra hem som alla andra gånger.. Vet att några här i tråden blir lite provocerade av detta men jag kände att jag var tvungen att skriva detta;)



Senast ändrad av thundergod | 09 augusti 2010 | 23:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm.......

2800 dividerat med 60 sekunder = 1 minut. Det blir alltså lite drygt 46 blixtar i sekunden.

Du måste ha en grym uppfattningsförmåga Florina? ;-)

Men 2800 blixtar i timmen hinner du nog att uppfatta? Det är nästan en i sekunden, rätt häftigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Stockholms skärgård hade ett åskväder av guds nåde Lördags kl 11:30 det var tur man var nyckter för där var det spännande att ligga på svaj och skåda 2800 blixtar på en minut.

 

Aha! Så det var verkligen ett oväder du menade, och att du var nykter?

Trodde först att du såg blixtar för att du tagit en och annan nubbe för mycke!Flört

Där ser man. My mistake. Skäms

Skall inte upprepas...............,hoppas jag!Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag lovar

Det var under en 2800 under 1 timme men det var jobbigt i alla fall Flört

Hade jag inte varit nyckter så hade jag tappat räkningen Oskyldig

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Jo, jag tror dig. Blixtar och dunder är väl mera dagen efter, kan tänka!Cool

Upplevde något liknande då jag bilade genom Tyskland, en natt i juli -90. I närheten av Hamburg så bröt helvetet löst. Ett skådespel utan dess like! Har aldrig upplevt något liknande, vare sig före eller  efter. Åkte in till ett vägfik och satte mig på fönsterplats. Försökte fota, men det var för blött på rutorna, för regnet bara vräkte ner.

Inget skådespel jag skulle vilja råka ut för på sjön!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är tur att vissa tar lagen i egna händer och avslöjar missären bland minkarna samt det som Greenpeace utför.

Vad jag vill säga med det är att lagen är inte rätt alla gånger, om nu lagar och förordningar stadgas så måste man från myndigheterna sätta resurser och uppföljning så den efterlevs, risken blir annars att den blir godtycklig. Vilket jag tror att sjölagen i detta forum blir.

Risken är också att man skapar lagar som har så dåligt underlag så dom blir fel, och det skapar bara förakt till myndigheter.

Vissa kan inte leva utan lagar som talar om hur dom skall bete sig  Konstigt tycker jag 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Aftonbladet.se

– Våra befogenheter har ökat vilket är bra. Det är ett steg på vägen men vi hoppas att samma regler snart kommer att gälla för alla båtar och all fart, säger Lotta Brandström, informationschef på Kustbevakningen.

Äntligen en som är på rätt väg, nu är det bara en justering till 0,5 för då har jag ju lovat att lägga ner den här tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Och det tror du på själv att det kan bli en höjning till 0,5? genom att du gapar och skriker på detta forumet? Är du så naiv i din tro att politikerna sitter här och lyssnar på vad du proklamerar om? JÖSSES!!! Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skummat denna debatt och kommit fram till att den handlar om mycket mer än om alkoholgränsen på sjön.

Själv tycker jag inte om den nya lagen eftersom jag och gumman ofta tagit med oss en matkorg och en flaska vin och gjort en kortare dagstur vilket alltså nu inte är möjligt.

Någon nämnde om lagen som ger fotgängare företräde. Jag kör ibland buss i stan och det har hänt att man för att visa att man har rätt styr ut barnvagnen framför sig på övergångsstället när det kommer en fullastad buss, det är omdöme det och personen är sannolikt spiknykter!!

När ska vi svenkar få använda vårt omdöme utan att myndigheterna lägger sig i och vad kostar detta i administration.

Är det någon som vet om det finns något politiskt parti som tänker riva upp denna löjliga lag eller möjligen ändra den så att folk kan ha förståelse för den?

Att jämföra 30 knop på en stor fjärd med 110 km på en motorväg är bara för mycket.

Ledsen om jag tagit upp saker som varit uppe tidigare ,en jag orkade inte läsa igenom hela forumet. 

Självklart ska sjöfylla stävjas men på ett riktigt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag tror att det blir en justering till 0,5 och att det skall gälla alla!!!!!

Lilla gubben sansa dig, det är text jag skriver det hörs inte. Har inte du lämnat detta forum ett flertal tillfällen?

Jag tror att politikerna har så mycket med egna skatteproblem och toblerone samt kreditkort så dom har nog inte tid att lyssna till folket eller detta forum.

Det vi folket som måste skappa tryck på dem ( Det är ju val snart ) då kan man passa på och framföra sina åsikter.

Jösses vilket fritt forumOskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriver man Jihad, Bin Ladin, Sadam eller några andra nyckelord får man CIA eller FRA gubbarna att läsa tråden.

 

Skriver man om alkohol och det som flera uppfattar som inskränkning av vår frihet på sjön, ja då får man åtminstone Matrix att läsa.Tungan

 

Verkar som du har en tragisk inställning till frihet.

Skaffa dig ett liv.

::Harry::

 



Senast ändrad av crabfish | 10 augusti 2010 | 23:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Fatta nån jävla gång att frihet på sjön inte innebär att dricka och köra båt samtidigt! anim_22.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...