Gå till innehåll
onsdag 10 december 2025
Styrbjrn

Biltema, Jula, Clas o

Rekommendera Poster

kan vara guds gåva till oss båtälskare. Här finns nästan allt för oss som älskar havet. det är billigt, bra kvalitet och allmänt trevlig miljö på varuhusen. Bättre än dom svindyra tillbehörsaffärerna. okej dom kanske inte har samma kvalitet på riktigt allt men trycktankar, kättingar, åror, öskar, lås, grillar, listan kan göras lång. Allt detta funkar fint att handla på Biltema. För tampar, beslag, fendrar, batterier mm går jag till jula alt clas o. Elektroniken köper jag på nätet.

Hur gör ni?

/Styrbjrn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, alltid ett bra sätt att få igång en livlig tråd................

Från mig-no comments-

RogerTungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grillar, verktyg, lampor och rostfritt (skruvar, bultar och muttrar) och batterier på Bilbuttricks. Båten (segelbåt) väger 15 ton och de ovan nämda varuhusen har bara smågrejor så där är man hänvisad till tillbehörsbutikerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får nog hålla med cerber0s.

Nämnda affärskedjors båtavdelningar är rena skämtet. Det finns sällan nåt som jag behöver. Jag har visserligen inte en sån stor båt som cerber0s, men åt det hållet.

Köpte en 12 kg dragg på biltema vid ett tillfälle. Dessvärre var inte draggen av den typen som man visade bild på i katalogen och efter ett par år hade den galvade kättingen rostatnått förfärligt. Tyvärr hade draggen och kättingen legat i samma stuvutrymme som en ny Multiplaitlina, som numera är tvåfärgad. Vit och rostbrun. Kättingen har hamnat på soptippens återvinningen och en riktig galvad kätting har inhandlats på fiskarföreningen Norden.

Lite småprylar kan man nog köpa där, men man får ju vad man betalar för.

tommy

Senast ändrad av toaen | 04 november 2009 | 18:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan hålla med om att man vill betala mer för att vara säker på kvaliten när det gäller större segelbåtar. hade mest motorbåtstänk i huvet när jag la in tråden. till storbåten min har jag redan det mesta ( fick med vid köp ) men byter ganska ofta småbåtar 4-8 meter o då handlar jag grejor på ovannämda ställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kom igen va inte så feg. annat var det förr då hade vi ett jäkla drag i garderobenGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skojare där, jag känner en som köper kläder på marknaden i turkiet, dom håller inte länge men han är lika glad som du är......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju köpa måååååånga. Och kvantitet är ju en kvalitet i sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var kommer < 8% ifrån ?

Jag läser tabellen på sidan 3 i undersökningen du referar till..

BÅTBESTÅNDET FÖRDELAT PÅ TYPER (Från Båtlivsundersökningen 2004)

Segelbåt för tillfällig övernattning 1,3%
Ruffad motorbåt avsedd för övernattning 11,6%
Ruffad segelbåt eller motorseglare avsedd för övernattning 7,7%

Summa: 20,6%

Slarvigt läst av mig ?

Jag köper hur mycket som helst från *tema*..
bult/skruv/mutter, slang, filter, olja, verktyg, kabel, kemiska produkter typ sprejer av alla de slag, (glöd)lampor, tejp, mätinstrument, lampolja, glykol och en massa annat..
det mesta har funkat över förväntan och inget har orsakat katastofalt fel.

Senast ändrad av Gunnar_ | 04 november 2009 | 21:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen beror det ju på var man bor.

Jag kan inte åka 12 mil extra för att köpa några smågrejor några kronor billigare, när man har en välsorterad järnaffär på gångavstånd.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta det var jag som läste, fort men, fel.  Läste motorbåtar istället för motorseglare.

Båttyp Procent

Kanadensare, kajak

Jolle, eka, roddbåt utan motor

Helt öppen båt med motor under 10 hk

Motorbåt med motor på minst 10 hk utan övernattningsmöjlighet

Segelbåt, segeljolle utan övernattningtsmöjlighet

Segelbåt för tillfällig övernattning

Ruffad motorbåt avsedd för övernattning

Ruffad segelbåt eller motorseglare avsedd för övernattning

* Från Båtlivsundersökningen 2004

BÅTBESTÅNDET FÖRDELAT PÅ TYPER

*

Procent

5,7

20,2

22.4

27,9

3,2

1,3

11,6

7,7

post-571-1394236147,8882_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe varför inte? Folk åker ju gladeligen flera mil f att tanka bilen när det är 7 öre billigare på grannorten Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jämför noga. Allt är inte billigare på biltema. Kolla till exempel deras tampar och jämför inte bara pris/m utan även pris/brottgräns/tjocklek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som vanligt mäste man vara *vaken* när man jämför pris/vad man man får för *peningen*, inte allt som glimmar är guldTyst.

Jag som bor så att jag passerar ett Biltema-varuhus på vägen till-från jobbet varenda dag

(Biltema Göteborg, Lat N 57° 43' 35 Lon E 11° 57' 44) har självklart lättare att *poppa in* än nån som bor miltals ifrån ..Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade en något efterbliven man boende på orten för längesen. Att han inte va helt dum i huvudet kan man förstå av de många lokala bevingade orden som finns efter honom. Ett av dessa lyder; Folk ä inte kloka.

Skall jag åka långa vägar extra - till Uddevalla eller Göteborg för att handla, så får det va en ordentlig besparing. Vi talar i så fall om några tusenlappar. Det är en annan sak om man ändå är i närheten av en annan orsak och vet att man behöver något speciellt.

Sen är det ju så att jag oftast får en skaplig rabatt när jag handlar här hemma. Dessutom tar de olika handlarna hem det man behöver om man kan vänta ett par dar.

Många gånger tror jag att snålheten ofta bedrar visheten när det gäller hysterin/sporten att köpa billigt. Jag skulle aldrig åka en km extra för att något va några öre billigare.

Om tanken på bilen rymmer 50 liter och bensinpriset är 7 öre lägre är besparingen 3 kr och 50 öre.

Bensin köper jag på den närmsta tappen. Där får jag alltid hjälp när det är något problem med bilen. Det finns en tapp ganska nära som har något lägre pris - där finns ingen service alls.

Om man inte handlar hos de lokala handlarna så finns det snart inga lokala handlare kvar.

Om Biltema, Jula och Claes Olsson skulle va Guds gåva till oss båtmäniskor så skulle man ju kunna ifrågasätta hans existens. Jag tror att dessa stora köpcentra som finns i legio överallt i Sverige och vars affärer skickar buntvis med reklam om varor som vi egentligen inte behöver varje vecka snarare står i en annan Guds tjänst, nämligen MAMMON.

Men shoppa är ju ochså en livsstil. Nåt som jag inte kan förstå. Jag hade nog heller seglat - vilket jag ju också gör - fast i allt för lite omfattning (alldeles för mycket tycker min fru)

tommy

efterbliven ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jula och klasOlsson tycker jag kan ha endel bra saker men kánske inte till båtlivet. Biltema sätter jag inté min fot på annat en när jag skall ha ristfria skruv till båten.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag handlar lite överallt och då blir det även Biltema, Clas Ohlson och Jula. Förstod aldrig inlägget skrivet 4 november 2009  18:18 riktigt men det gör detsamma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att du inte förstod inläggets mening är inte så konstigt. Du blev ju medlem 09-08-29 kl 22:57. hade du varit inne på MG några år tidigare hade du förstått. Det var ett himmla liv eller förfärligt pga vissa. Det är historia nu, men poppar ändå upp från och till.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, då förstår jag precis.

Jag var ju inte medlem på den tiden Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är gubbe och då passar det att gå på gubbdagis. Men dte blir inte så mycket handlat till båten faktiskt.

Provade att köpa en impeller. Den passade inte. Annars var visst Biltemas impeller bättre än VolvoPentas när de hade problem med dem för ett par år sedan.

En bensintank till barnens styrpulpetbåt köpte vi när mopedgänget i Henån snodde tankarna och körde upp bensinen. Skulle hellre köpt tillbaks originaltanken från gänghövdingen. Den orangea tanken läckte ur all soppa några soliga dagar.Felet ligger inte i att plasten läcker. Det är anslutningen på tankens översida där slangen till motorn sätts. Eftersom övertrycket trycker ut bensinen genom den inre slangen som ligger efter tankens botten slutar den inte att rinna förrän all soppa är slut!

Olja köper jag från Biltema och den har det aldrig varit nåt fel på. Där verkar märkningen vara OK. Liksom verktyg, kemikalier, som ex. fanns det 5-liters flaskor med lampolja som fungerade utmärkt i fotogenvärmaren. Sen fanns det bara i enliters flaskor och då kom jag på att Shells citydiesel gick lika bra att använda till Wallasen.

Rostfria skruvar vet jag inte om det är. Jag brukar säga Biltemarostfritt om stål som blir brunflammigt i saltvattenmiljö efter en sommar. Duger dock bra till inredningen.

Saltare vatten kräver syrafast stål.

Men jag är ju gubbe så jag går ju dit titt som tätt. Nån gång kan det bli ett fynd. Därför vill jag inte att affärerna ska upphöra. Men Biltema-montern på båtmässan hade inte många besökare. Vem vill medge att man är gubbe och handlar på gubbdagiset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar ha en inköpslista och tittar in i olika affärer när jag råkar passera, åker aldrig iväg för att handla sånt som inte är akut.

Behövde 2 st långa muttrar till båtmotorn, inga krav på rostfritt.

Jämförelse:

Byggvaruhuset 37:50

Biltema 14:50

Bauhaus 10:-

Så om man inte behöver ta en omväg så skadar det inte att hålla lite koll.

Köpte engångsbatterier på Rusta, 10 st AAA för 10:- för nåt år sen. Dom hette nåt med Super Heavy Duty, bara det verkar ju helsjukt för 1 kr/st. Till min stora förvåning funkade dom riktigt bra, så nu köpte jag en omgång till, pris idag 14:50

Senast ändrad av trewq | 05 november 2009 | 21:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Claes Olson har en hel del prylar med samma märke som ex SesSea typ tampar. Dessa prylar kostar lite mindre på CO ibland. Kolla bara så att det inte är en lockvara. Många gånger är det ett lågt pris på den smala tampen med rödskylt, sedan när du väljer den grövre så är priset ibland högre än vad det är hos den riktiga handlaren. Vissat kan köpa saker till båten på Jula etc men för min egen del så köper jag allt som ska sitta fast på båten eler endast har uppgiften att vara marin. Då köper jag den på Hjertmans,Watski eller Sea Sea. Sammma gäller när jag köper ex kläder så blir det alltid i en butik med märkesvaror. Detta kan kallas fåfänga jag vet. Men finnns det något fulare än fendrar med en logga från Biltema eller bergkilar med prislapper från Ö&B. Jag vet att detta sätt att leva inte är det billigaste men alla tänker och fungerar olika så é det bara.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, ja bergskilar är ju inget man kan köpa annat än hos Marinbutiken. Tänk om ÖoB-s kilar inte passar i skrevan :)

Själv handlar jag en hel del hos bådee Clas-i-sjön och Feltema. Mycket är bra, mer är skit men man får sålla lite så brukar det gå bra. Strömbrytar-/säkringspaneler köper jag ALDRIG mer hos Feltema iaf. Åtminstone inte om dom ska sitta mer el mindre oskyddade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nyss hemkommen från Biltema

Köpte lysrörslampa (arbetslampa) och en stor balja att blanda flytspackel i plus lite annant smått och gott. Vad skulle det vara för fel med det?

Baljan av svart plast 50 liter ska funka en gång och kostade 60kr. Bättre än en balja som funkar i 10 år som kostar 600 kr då jag endast ska ha den en gång.

Håller på och renoverar badrum. Köpte inte deras våtrumssytem eller kakel men kanske också är bra grejor.

Till båten har det blivit lite tampar mm och funkar helt ok.

Verktyg finns också en del mycket bra och en del mindre bra.

Sedan finns en hel del som jag inte vill ha men det bryr jag mig inte om utan köper de saker jag bedömmer som ok.

Jo jag handlar en del på Jula också, Gärna Bacho verktyg och vill gärna ha en förklaring till varför dessa verktyg av fabrikat Bacho skulle vara sämre än om de inköpts på fina järnhandeln?

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I järnaffären kostar det mer annars är det ingen skillnad. Har tre badrum i mitt hus, alla fuktspärrade med biltemas produkter. har hållt i flera år redan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi köpte två uppblåsbara kajaker på Jula i somras för under 2000 kr / st

Fungerar kanon även om avdriften är lite stor vid sidovind. Pumpar med inbyggda batteripack följde med. Om vi åker ut på öppet hav kommer förmodligen en att ligga uppblåst i båten som livräddningsflotte.

Senast ändrad av 666D3 | 06 november 2009 | 14:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...