aland 1 Postad 15 Juni , 2009 Man kan verkligen undra över hur ovana människor som ger sig ut på sjön. http://www.tidningen.aland.net/article.con?id=17234&iPage=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 15 Juni , 2009 Det märkligaste är att det verkar just vara segelbåtar som oftast handlar i nöd på havet? Det kanske är så att seglare vill ut på de större ytorna när de är på havet? Kanske ett special förarintyg skulle sitta på plats för segelfolket? Och sedan ett annat för motorbåtar? Precis som A B och C körkort för bilar? Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 307 Postad 16 Juni , 2009 Finns det något som talar för att det är fler segelbåtar än motorbåtar i nöd? Är det i så fall proportionerligt med antalet segel/motorbåtar? Troligen ger sig väl segelbåtarna ut lite längre då det för många motorbåtsägare är svårt att ge sig iväg på långa turer kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 16 Juni , 2009 Grundat på vad? Enligt SSRS statistik så har sjöräddningarna ökat mest i Mälardalen, så man kanske bara skulle införa båtkörkort för stockholmare? Maskinhaveri är vanligaste orsaken så man kanske skulle kräva att alla båtar har någon sorts reserv för framdrivning. Segelbåtar har ju sina segel, men jag tycker absolut att man borde ställa krav på att alla motorbåtar ska ha en extramotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 16 Juni , 2009 Oftast beror ju den här typen av tillbud på ren okunskap/brist på erfarenhet. Sedan finns det ju en och annan som absolut inte borde vara på sjön av olika anledningar. Men det gäller ju likadant i trafiken... Om det sedan är segel/motor eller ubåt, spelar ju faktiskt absolut ingen roll... Information, hänsyn, utbildning, vaksamhet och sunt förnuft i propertionerliga doser är nog det ända på sikt som hjälper oss att hamna i dessa situtioner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 16 Juni , 2009 cerber0s, det är fler segelbåtar än motorbåtar som behöver assistans. Att motorbåtar skulle behöva mer hjälp än segelbåtar är av myterna som någon tidning (Vi Båtägare eller På Kryss) tog upp för inte så länge sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 16 Juni , 2009 Om man åker ut med en segelbåt utan brukbara segel och endast kör med motor så kan man knappast kalla dom för att de vara seglare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 16 Juni , 2009 Kanske det, men jag efterlyser fortfarande källan till påståendet. Än så länge är det bara något ni säger utan att berätta var det kommer ifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 16 Juni , 2009 Man måste ju inse att seglare är extremt stolta individer som tar åt sig å det grövsta om de kan ana kritik mot deras sjömanskap, även om det inte är de själva som är ifrågasatta. Att vara beredd med källhänvisning är att rekommendera när man påtalar eventuella brister hos gruppen seglare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 16 Juni , 2009 Man bör alltid vara beredd med källhänvisningar så fort man presenterar någon slags statistik i ett inlägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 16 Juni , 2009 Man får nog aldrig använda media som källa. Men om man läst årets media, så ser man klart och tydligt att det är mest seglare som haft problem. Som ny på sjön, känns det lite löjligt att alla motorbåtar hälsar, men sällan seglare. Jag hälsar på alla. Om de så sitter i en kanot! En tradition som jag tycker är mysig. Men ta det med ro alla ni med segelbåtar, snart kommer media visa upp snabba motorbåtar som kört långt upp på land. På grund av GPS tittade och berusningar på drycker. Så det jämnar nog ut sig. Min mästare som lärde mig allt om båtar lyckades segla långt långt upp på land när vi var ute på att öva nattkörning. Fruktansvärt roligt att se hans ansikts utryck! Han står och kollar framåt, medans jag står bredvid. Jag säger att GPS:en tycker att vi är på land snart. Han svarar lita aldrig på GPS:en sedan hörs ett långt skrap och vi står nu på en sandstrand! Hände inget med båten, som tur var det sandstrand. Men det är fantastiskt vad långt en segelbåt kan plöja sig upp på en sandstrand före den stannar. Vi körde upp så kraftigt att det gick inte att backa ut med motorkraft samt omfördelning av lasten. Som försvar för skeppare kan jag säga att det var ordenligt mörk! Sent i augusti och i hemmavatten naturligtvis. 40års skeppsvana VS GPS = GPS vann denna gång. Hälsa på sjön nu era skeppsråttor! Mvh Kristian Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 16 juni 2009 | 12:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 16 Juni , 2009 I'll be back... För övrigt är jag seglare (allihop finns presenterade i min sjöbod) som just nu har motorbåt. Med två motorer EDIT: Hittar inte skiten. har skickat frågan till informationsansvarig på SSRS (som jag råkar känna genom arbetet). Hoppas hon hinner svara. Senast ändrad av FredrikB | 16 juni 2009 | 11:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 307 Postad 16 Juni , 2009 Jag som seglare både hälsar på, och pratar med, motorbåtsåkare och har nog aldrig riktigt förstått varför alla inte gör det. I början förstod jag ju inte ens att det var skillnad på folket inne i båtarna, trodde i min enfald att det bara var båten som skilde sig åt. :-) Det värsta man kan göra som seglare är tydligen att prata med en innehavare av en motorseglare. Jag stod och beundrade en Vinga för ett tag sedan och förhörde mig om hur det var att åka i en sådan. Han som ägde båten såg väldigt förvånad ut men verkade glatt överraskad... Trodde att det där hörde medeltiden till, att dela in folk på det viset. Anlednignen till att jag ifrågasatte om det är fler seglare som hamnar i nöd var av nyfikenhet, jag undrar varför det är så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkusF 53 Postad 16 Juni , 2009 Oavsett om det är fler seglare än motorbåtsägare eller tvärtom, så är det ändå förvånade att det är så många seglare som blir bärgade på grund av motorproblem. Det borde går att segla in för de flesta, även om man kanske inte kan lägga till vid samma brygga som om man hade motor. Eller man kan faktiskt också ankra utanför bryggan och förhala sig in. jag tycker det verkar som om en hel del borde kunnat klara sig utan assistans. Men å andra sidan är det bättre att larma för tidigt än för sent. Och Sjöräddningen får ju extra träningstillfällen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 16 Juni , 2009 SSRS har inga exakta siffror på fördelningen. Men de tror att jag har tokfel Detta fick jag som svar: En helt ovetenskaplig men kvalificerad uppskattning från ansvarig för räddningstjänst hos oss, är att förhållandet motorbåtar-segelbåtar som vi bistår eller räddar (dvs medlemsservice och SAR* hopslaget) är cirka 75%-25% eller kanske så mycket som 80%-20%. Några orsaker: motorbåtarna blir liggande när de får soppatorsk eller motorproblem medan seglarna kan ta sig fram ändå, seglare som går på grund tar sig enklare loss med hjälp av förbipasserande Dock är jag fortfarande ganska säker på att en tidning har skrivit motsatsen. Men den kan ju ha fel i sin tur... Jag ska se om jag hittar tidningsfanskapet. Tyvärr får vi hem så mycket tidningar att de bara överlever några dagar innan den åker i återvinningen. Blir så när man arbetar i tidningsbranchen eller är annonsör på en större marknadsavdelning. *SAR= Search And Rescue. Dvs allvarligare fall än soppatorsk. Senast ändrad av FredrikB | 16 juni 2009 | 14:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xyz123 1 Postad 16 Juni , 2009 Oj då! Nu har det blivit alldeles för frestande att utbrista: Tänka - Vad är det? Går det att äta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 16 Juni , 2009 Förrförra båten var en 24 fots Misil II. Den saknade helt motor och vi seglade överallt. Runt hela västkusten och upp till Stockholm Åland runt o.s.v. Aldrig någon motor, men båten var som sagt 24 fot lång och vägde 1.8 ton. Förra båten blev 31 fot och vägde 6 ton. Ett par gånger har det blivit seglande förtöjningar p.g.a. motorhaveri, aldrig någon bärgning, men med 6 ton får man hålla tungan i rätt mun och man kan inte alltid välja plats. Den nya båten är 41 fot (48 med peke), och väger nånstans mellan 15 och 16 ton. Nu är det helt plötsligt ingen lek längre, vi fick faktiskt göra en seglande förtöjning i Sassnitz nu i maj på väg hem från Tyskland. Sassnitz hamn är en gammal färjehamn och jättestor med långa öppna betongpirar. Alltihopa hände p.g.a. att undertecknad, ovan vid båten efter att ha ägt henne i ganslka exakt två dygn, klantade sig med kranarna till tankarna efter ett filterbyte. Efter ännu mer klanteri så blev resultatet ett litet jack i peket, kunde varit värre. Jag skulle nog vilja påstå att jag har ganska god vana av att segla in och ut, men skulle aldrig få för mig att prova ens i nödfall i en trång svensk gästhamn under högsäsong med den här båten. Den egna båten spelar inte så stor roll och hon är försäkrad, men tänk att komma med 2 knops fart och 15 ton och köra peket genom sidan på någon annan stackare och kanske förstöra en hel semester för en familj. Eller ännu värre, skada någon människa. Jag tror och hoppas att många tänker som jag... Senast ändrad av cerber0s | 16 juni 2009 | 21:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aland 1 Postad 16 Juni , 2009 Jag tror inte att det handlar så mycket om segelbåtar vs motorbåtar vad gäller sjöräddningar. Den här personen i segelbåten hade troligtvis råkat lika illa ut i en motorbåt. Jag kollade igenom ssrs uppdrag på åland under en säsong, 14 st segelbåtar, 25 st motorbåtar. En normalt funntad båtägare råkar inte ut för sådana händelser, sen kan alltid olyckan vara framme. Ha en bra sommar på vattnet hälsar motorbåtsägare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 16 Juni , 2009 För att gå tillbaka till trådens början.... enl min uppfattning, det finns ju ingen fakta och detaljer i artikeln, så var det ett par klantskallar som gav sig ut. Hur kan man bli trött av att vara ute några timmar bara för att det är regn och rusk och det blåser inte mer än 10-12 m/s vind? Ingen mat? Inga kläder? Soppatorsk i en segelbåt? Å vafför funkade inte seglen? De kunde kanske inte hantera dem bara? Å varför visste de inte var de var? Oförlåtligt synd att inte hålla reda på positionen när man inte har land i sikte ens. Enl min uppfattning och privata erfarenhet och observation så är det en massa folk som har blivit med segelbåt och som inte har varken sjövana eller båtvana eller segelvana. Har en känsla av att just att rädda seglare för de fått soppa torsk och det är inget fel på varken båt eller segel för övrigt att den typen av räddning har nog ökat. Kanske äre samma folk som bidrar till att det har blossat upp debatt om seglare versus motorbåtar och sjöregler och väjning mm. Okunnighet och oerfarenhet helt enkelt. Okej, någong gång måste man börja, det gjorde vi alla en gång som nu är garvade rävar med mer eller mindre kraftiga sjöben. Men om man ger sig ut utan kunskap så är man klantig och får ta sitt ansvar. Detta är egentligen inte sjöproblem utan dumma människors problem och drabbar hårt på sjön. Ugh...jag har talat. Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 17 Juni , 2009 På Kryss & TIll rors nr 1 2009 var det som skrev om detta med fördelning mellan segel och motorbåt. Det kanske inte är så väldigt intressant egentligen, jag tar upp det igen mest för att bevisa att jag inte har problem med minnet... Någon som har den liggande? Kort beskrivning från hemsidan: På Kryss ska spegla det som intresserar, engagerar och ger nya perspektiv på båtlivet. Och det första numret 2009 börjar med att avslöja myterna om båtlivet. Den mest spridda är nog att motorbåtsfolk skulle vara mer okunniga och slarvigare än segelbåtsfolk. Så är det inte, i alla fall inte om man tittar på olycksstatistiken. Det har På Kryss gjort och kan därmed avliva både den och andra myter om båtar och båtliv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 17 Juni , 2009 Nä, motorbåtsägare är nog varken mer eller mindre kunniga eller okunniga om man så vill än andra. Enligt sjöfartsverkets statistik från 2008 är grundstötning den vanligaste orsaken till sjöräddning, mycket tätt följt av motor/propellerhaveri. En vild gissning, utan att ha fakta är att segelbåtar med sitt större djupgående står för merparten av grundstötningarna, medans motorbåtarna av förklarliga själ står för haverierna. Källhänvisning http://www.sjofartsverket.se/pages/1818/Sjoraddning2008.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 307 Postad 18 Juni , 2009 Statistik är ju kul. Skall man utläsa rent statistiskt vem som har det bästa sjömanskapet, d v s minst antal SAR-utryckningar bland fritidsbåtar är det ju varken motor- eller segelbåtar som är bäst, det är gummibåtsskepparna med endast 6 utryckningar förra året. Att det desutom är Stockholmarna som står för det största antalet utryckningar är ju också en fundering... Är de verkligen så risiga sjömän? Eller så kanske man inte skall dra så mycket förhastade slutsatser av kurvor, diagram och siffror? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 18 Juni , 2009 Åjo, kan man så ska man Det är alltså en gummibåt man ska använda när tar sig över Ålands hav i sommar. Lite oväntat faktiskt Jag tror faktiskt att man på västkusten generellt sett har bättre sjömanskap, man tvingas till det när man har så mycket öppet vatten (och då pratar vi Skottland nästa..). För det är där sjön byggs upp, och det är det som skapar det flesta farliga situationerna. En stockholmare kan köra omkring ett helt liv i skärgåden utan att behöva vara på öppnare vatten än Kanholmsfjärden (jag är Stockholmare btw..). Senast ändrad av FredrikB | 18 juni 2009 | 10:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 192 Postad 18 Juni , 2009 Statistiken är som en gatlykta, den belyser ett mycket litet område, men går utmärkt att stödja sig på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 18 Juni , 2009 Lögn förbannad lögn och statistik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 24 Juni , 2009 Om man nu tittar på antalet räddningar som gäller motor- eller segelfolk, och dessutom jämför 08or med eliten :-) skulle man även jämföra antalet båtar i respektive området. Eftersom en stor del av vara skattemedel går till 08-området, har de kanske mer pengar att köpa båtar -> antalet båtar > än i Gtb och detta medför ju att risken att nåt händer ökar procentuellt. Annars håller jag med Winston Churchill som bara litatde på de statistiken som han förfalskade själv :-) Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser