Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
crister

bayliner

Rekommendera Poster

Hej igen har hittat en bayliner 3055 91års mod för 350000 vad bör man tänka på vid eventuelt köp och vad säger ni om priset tacksam för svar

önskar er en bra båt sommar

mvh crister

ps båtens motor är mercruiser 7,4l med bravo II drev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske anlita en besikningsman? Är ju rätt mycket pengar det rör sig om.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 21 maj 2009 | 11:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bayliner är ju bayliner som aids du blir aldrig av med skiten Förvånad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, min åsikt är ju motor och drev det är ju där pengarna ligger. är motorn sötvattenkyld är det inga problem men annars kan det vara värre.det är ju bra om det finns papper på div motor servicar eller nått.föresten glömm inte limpor och knän där kanske det inte är glykol kylt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju väldigt sakligt och moget inlägg du lyckades få ner på pränt. Applåder..........

 

För att svara frågeställaren så håller jag med om att en besiktningsman är en mkt bra ide.
Väljer du att besikta själv så lägg mkt av krutet på motor/drev såsom det sagts tidigare i tråden. Jag skulle även vara rätt noga med undersökning av skrovet/kölen för att tyda på ev gamla grundstötningar. Fö så kan jag inte speciellt mkt om just den båten du kikat på men var noga, ta god tid på dig vid kontroll. Priset står ju i direkt relatet till skicket, gångtimmar och utrustningsnivå. Speca upp utrustn, maskinen/erna , drev och gångtimmar här så kan säkert någon bedöma om man är i rätt prisgrupp.



Senast ändrad av rotorp | 22 maj 2009 | 08:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla upp om båten är importerad eller såld i Sverige. Skiljer en hel del på om den gått året om i USA.

Status på bäljar, servicar mm är viktiga. kompressionsprov på motor mm.

Enligt tidigare inlägg här på forumet så bär man kolla ev. läckage och fukt i båten då äldre Bayliners haft problem med. (givetvis många andra fabrikat)

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset kan va 350000 för högt, eller 200000 för lågt!

På en så gammal båt avgör skicket priset.

Sitter det orginal motorer/drev i båten skulle jag räkna med ett byte inom kort, OM det inte e så att just skicket är otroligt bra gentemot ålder!

Kolla: Komp på motorer, limpor/knän, rost på motorerna kan indikera ny/tidligare vattenläcka, tätnigar i skölden, får inte läcka in en droppe från skölden, klassiska fel e styrtappen plus bälgar givetvis.

Dreven får inte va för gropiga i ytan då detta betyder att dom kan va skadate av galvaniska strömmar, e dreven helt släta så kan det va varning för att spackel Olle har varit framme.

Körtest, kolla att motorerna varvar det dom ska, kolla att tempen e konstant vid körning på olika varv, sedan kolla att växlarna går i/ur utan skrap och för mycket klonk ljud.

Altid nått att börja med, lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yepp!

Surt sade räven!

Rätt slående är att de som tycks haft mest dålig erfarenhet av Bayliner är de som aldrig ägt någon. Jag vet inte hur det kan komma sig?

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en Bayliner om jag köper lite större båt någon gång i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en exakt sådan båt. 3055 -91

Jag är väldigt nöjd med min båt. Den har det mesta på det sätt som jag vill ha det. Många stora stuvfack, bra planlösning, går bra i vattnet. Man kan sitta flera personer både inne & ute. Sen är det enligt mitt tycke en väldigt snygg båt. När jag knallar ner till bryggan så brukar jag tänka på att den är lite vitare & mycket snyggare än mina brygg grannars Flört

(Jag har betalat mer för min båt så priset tycker jag inte att det är fel på heller.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sålde min 3055 -00 i vintras, lättsålda saker..  bayliner har grymt mycket ljusinsläpp med sina stora fönster vilket uppskattas i detta kalla land. det som störde mig mest e just den där mattan i kabinen... lite dyrare båtar har gelcot golv med löstagbara mattor, men det kan man tycka olika om.

jag förmodar att du menar att den har 2st 7,4.or... eller är det enkelmontage?

törstiga motorer det där, mycket mer än man tror. 5,7 5,0 är att föredra, el 4,3 diesel.

det att bayliner är svårsålt, e bara skitsnack, men det måste vara rätt....  7,4 är inte riktigt rätt enl min mening, det drar nog ner en hel del.

e lite småsugen på 3685 med diesel . eller 3258 med 5,7or.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite aids kan man väl inte dö av?

Förra säsongen kunde jag sålt min aidsliner 3 ggr under semestern

utan att annonsera,bara genom att visa upp för nyblivna bryggkompisar hur mycket båt man får

för pengarna,för att inte tala om planlösning och sjöegenskaper!!!!

Trevlig sommar och använd kondom??

MVH 350MAG

post-22247-1394235929,3818_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...