Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Niclas_O

För mycket motorolja, skadligt?

Rekommendera Poster

Hej.

I höstas fyllde jag i lite för mycket olja när jag bytte, ungefär 1-2 cm över max på stickan. Är det skadligt för motorn eller kan jag låta det vara. Motorn är en VP271C (cheva 350).

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mycket olja kan leda till övertryck i motorn vid höga varv med blåsta topplock som följd. Jag skulle ha sugit ur lite olja om jag vore du, för att vara på den säkra sidan! Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du fyllde när motorn var kall?

Det finns speciella oljesugar (typ 100 kr) att köpa på OKQ8 för när motorn/oljan blir varm så expanderar oljan å det blir ännu mer.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt topplock lär inte ryka på din 350a men däremot så kan du mycket väl trycka en packning mellan insug/block eller packboxen mellan oljetråg och block,inget dera är roligt att reda ut men skadar inte motorn i sig.

Det absolut värsta du eventuellt skulle kunna råka ut för vid för högt oljetryck är att du kan trycka sönder nåt lager på vevaxel eller kamlager då pratar vi totalrenovering men då ska du upp i riktigt höga psi värden som kanske 90-100 eller mer.

mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om det är en bensinare är det nog bra att ta ur olja till rätt nivå innan man kör.

Om det är en diesel är det helt nödvändigt att minska till rätt nivå!!

Om oljenivån är för hög och olja börjar krypa upp bakvägen förbi kolvtätningen så börjar en diesel köra på den oljan istället och rusar okontrollerat på fullvarv! Tills den antingen havererar eller har förbränt tillräckligt mycket motorolja!
Man KAN få stopp på den om man lyckas täppa till luftintaget så den kvävs. Den vanliga stoppknappen fungerar inte eftersom den bara stryper dieseltillförseln och motorn rusar på den läckande motoroljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det låter som att panelen är överens om att det är läge att suga ut olja med andra ord.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland undrar man vad folk får allt ifrån.

Det finns inga risker med så lite extra olja.

Den primära anledningen till att man inte vill ha för mycket olja i en motor är effektförlusterna som uppstår när/om vissa roterande delar når ner i oljebadet.
Ex.vis koppling och vevaxel.

Den sekundära anledningen, men den är svår att uppfylla, är att om man häller i så mycket olja (i princip full motor) så att t.e.x kolvar osv kan bli skadade och/eller det slår stopp av annan anledning.

Det är alltså INTE så att det vare sig blir högre oljetryck i systemet eller att packboxar trycks ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad pratar ni om? oljetrycket har absolut ingenting med en något förhöjd oljenivå att göra!

Iofs, ska man inte överfylla för det är svårare att hålla koll på eventuell oljeförbrukning men de nivåer han pratar om är ovesentligt på en flercylindrig motor, först när oljenivån börjar närma sig rörliga delar (vevaxel,Vevstakarna) finns risk att det börjar komma ut lite här och där.

Men någon topplockssprängning blir det inte, såvida man inte fyller upp till ventilkåprna!

De få gånger man bör vara extra noga är om man bara har en cylinder och då får en kraftig ventilation i vevhuset(hela cylindervolymen) vilket kan börja kasta med olja ut i ventilationen vid hög sjö.

Eller om man åker med tändkulemotor och inte tappar ur oljan ur vevhuset i samma takt som man trycker dit ny, då kan det börja rusa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med anica.

Men det är ju onödigt att fylla för mycket, olja är dyrt och överskottet gör ju ingen större nytta. Men ett par centimeter över maxmärket har ingen Cheva dött av iaf,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört, men har inget belägg för, att för mycket olja ger ett för högt oljetryck som kan leda till blåsta packningar och packboxar. Dessutom att om vevaxeln når oljenivån i tråget så kan den piska oljan till skum och motorn därigenom tappa smörjeffekt. Oavsett om det är rätt eller fel - det tar dig lite tid och en oljebytarpump kostar ett par hundralappar på t ex Biltema. Det är knappast värt att chansa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag har lärt och hört från motormanualer och klubbkamrater är att för mycket olja kan vara direkt skadligt för motorn. Men manualer och klubbkamrater kan ju ha fel förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1-2cm för mycket olja på stickan i en cheva350 i sig är inte mekaniskt farligt för motorn oljetrycket har inte med detta att göra dumt av mig att ta upp det(oljan i tråget är inte satt under oljetryck i den meningen)däremot kan packboxar ta stryk av överfyllning av olja då du kan få ett övertryck i motorn,hur mycket din motor tål hänger ihop med den som byggt den hur pass mycket silikon kvalite på packningar och nogrannhet som har lagts ner vid ihopsättning,cheva smallblocks pinkar oxå olja mycket lätt om man slarvat vid trågets vevaxeltätningar,om man idag byter sin packbox på tråget så ska man använda den modell som går i en enda del runt hela tråget med metall inlägg som tål att dras med bra moment,inte den gamla modellen som var 4 delad med separata packboxar,runt insuget använder man bara insugspackningar mot topparna,i fram och bakända på motorn lägger man enbart svart permatex silikon inga packningar för bästa resultat mot insuget.

Tråget i sig är inte satt under oljetryck som sagt,när pumpen suger olja så mäts oljetrycket efter pumpen på en cheva350 sedan går oljan till filtret för att sedan gå till vev/kamlager/lyftare genom stötstängerna på vippor/ventilfjädrar för att sedan fritt rinna ner genom lyftargalleriet ner i tråget,för att få för högt oljetryck så har man antingen för bra oljepump eller fel olja i motorn ett allt för högt oljetryck är skadligt för dina lager men det har inte på något sätt nåt samband med om du har för mycket olja i motorn !!  

mvh Mats



Senast ändrad av badcam70 | 06 maj 2009 | 00:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jätteintressant tråd! Kul när det finns så olika åsikter och att jag själv har undrat vad som händer.


Är det någon som vet vad som händer om man överfyller ett drev? Själv har jag ett S110-drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar: drevet är ju helt tätt; oljan blir varm under drift och expanderar. Finns det ingen luft att expandera i (för att drevet är helt fyllt av olja) så trycker man ut tätningarna. Som sagt; min gissning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...