Gå till innehåll
söndag 21 juni 2026
Kenneth_S

Hittar inga satelliter...

Rekommendera Poster

Har Fugawi med olika sjökort i PC´ n, GPS-puck USB Navibe 720 från Clas Ohlson. Funkade finfint förra och förrförra året! Inför denna säsongen har jag blåst om PC´ n, lagt in drivrutinerna (som jag hittat på Navibes hemsida) och ställt in med Com-port. paritet, Baudrate o s v.. men i år hittas inga satelliter... vad kan ha hänt? Vad har jag gjort fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att Fugawi progammet hittar GPS mottagaren eftersom du inte skiver något om det. När jag har haft min handhållna Garmin i vinterläge utan batterier så tar det lång tid att hitta satelliter första gången jag kör i gång den. I instruktionsboken så finns det anvisningar om hur man ställer in var man befinner sig och då skall den tydligen hitta satelliterna fortare men jag har inte använt den fuktionen utan låter den ligga påslagen tills den hittar  dem.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det står inget fix nere till vänster så är pucken korrekt installerad , då håller den på att söka pos vilket kan ta lång tid framför allt om man är inomhus.

står det däremot ingen GPS så är pucken ej korrekt installerad.

Kan nämnas att min funkar bara i en enda utav 3 USB portar,knepigt.

Prova en annan USB port .

Kan även prova att köra igång Fugawi och efter det ansluta puck.

I mitt fall brukar det funka om man nu inte tar någon av de 2 felande då får man upp installationsguiden av ny maskinvara.

PS om du har något förslag på varför programet visar mellan3-4 knop när man inte rör sej (och att höjdata varierar mellan -20 till 160 möh) så får du gärna tipsa.

Kör hårt.

Elektrikar´ n

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På en bärbar dator är inte alla usb portar alltid sådana som ger ström till enheten, vilket kan förklara att bara vissa uttag fungerar.

Om det sen är mycket eller litet ström vi talar om, inte en susning, gissar att alla portar måste ha lite ström i alla fall. På min Dell står det i manualen att vissa portar ska användas när man ansluter USB enheter med extra strömbehov?

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar så mycket för dessa tips... skall kolla rejält senare idag efter jobbet, på om pucken är rätt installerad för Fugawi... det kan ju som sagt vara jag som gjort generaltavla N:o1 och missat det totalt...

Tackar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I instruktionsboken så finns det anvisningar om hur man ställer in var man befinner sig och då skall den tydligen hitta satelliterna fortare men jag har inte använt den fuktionen utan låter den ligga påslagen tills den hittar  dem.

Hittar inget i någon instruktionsbok om hur man ställer in vart man befinner sig... tyvärr...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Trikar´ n!

Kan röra sig om kalibreringsfel, kanske... har du kalibrerat Fugawi och GPS...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok... har nu konstaterat att Fugawi inte GPS:en... inte i någon av USB-portarna... avinstallerat och installerat Fugawi, avinstallerat och installerat drivrutinerna för Navibe 720 GPS-puck USB... Kan det vara pucken som somnat in, tro... oc jag får köpa en ny...

Har ni några idéer? mina är totalt slut...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hhhhmmm... nu kört GPSdiag... Portarna verkar vara Ok, men diagnostiseringen hittar ingen som helst GPS i någon av portarna... verkar alltså vara pucken som gått till de sälla vägvisarmarkerna och att jag därmed får investera i en ny... Såvida inte ni fantastiska därute har fler tips beträffande vad som kan ha hänt samt vad mer jag kan göra för att skaka liv i pucken...Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du låtit pucken vara ute med fri horisont tillräckligt länge? Hade en äldre GPS som jag trodde var död, men efter 4 - 5 timmar vaknade den märkligt nog. Den tog mao en korrekt fix, och funkade sen normalt igen.

Senast ändrad av Thomas-1 | 16 april 2009 | 08:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag har iofs inte låtit den vara fritt ute så länge... kanske ½ timma på sin höjd... skall kolla vad som händer om jag har den ute längre... Tackar för tipset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma tips gav jag tidigare i tråden. Men om diagprogrammet inte hittar någon Gps så är det nog kopplingen mellan dator och Gps som fallerar. När du kör testprogrammet borde du få kontakt med Gpspucken och där se att den inte hittar några satelliter.

/Micke W

Senast ändrad av lizardking | 16 april 2009 | 21:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är nog så att kopplingen GPS - Dator är kass, ja... skall kolla med en annan PC och se vad som händer där... Återkommer i frågan, tack för tips - följde det vid ditt förra inlägg oxå, fast då bara c:a ½-timma p g a tidsbrist...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Keddy

vet inte hur man gör när man kalibrerar förutom stt jsg ställt in Fugawi GPS inställningar på samma värden som gps pucken dvs 4800 ingen paritet 8 databitar mm.

Har jag missat något ?

vi jobbar vidare.

må så gott

elektrikar`n

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör du bara på 4800 i baud rate... är du säker på att det inte skall vara 9600?

Själv skall min köra på 9600...  Vad är det för puck du har? Min är en Navibe 720GM, inköpt på Clas Olson... F*n vet vad det är som gör att den inte kommer igång i år... funkar inte på annan PC heller, så det verkar som om pucken fått sig en kyss av något slag...

Jag kollad upp vart man kailbrerar, men det är endast kalibrering av karta och det tror jag inte är relevant i ditt fall... men ändå: i mina öron låter det som ett kalibreringsfel av något slag... Kolla detta med att du har rätt Baud rate, det kanske är där felet ligger...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu varit och fått garantibytt pucken hos vår lokala Classe... får se om det gör någon skillnad, annars skiter jag i det hela och köper mig en riktig GPS, typ Garmin 525...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HURRAAAA!!!!

Har nu återigen fått bytt pucken, då även den förra vart kajko... Nu funkar det!!! Upptäcker att de dessutom gått från 9600 baud till 4800... skit samma: Det funkar nu i alla fall, och jag hittar de satelliter som skall hittas...!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...