Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Kappseglarn

Din favorit segelbåt?

Rekommendera Poster

M22 eller Malö...helt olika båtar och definitivt olika prísklasser, men mycket trevliga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm M22an är mycket fin som en Mälar30, fast Malö är av den stora och breda sortens segelbåt, men den är nog mer välseglande än många motorseglare:)



Senast ändrad av Kappseglarn | 31 januari 2009 | 18:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej. har testad en smaragd( 10 m),bavaria 33 cruiser samt jeanneau sun kiss 45. Den senaste är min favorit och min egen!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smaragd är en läcker båt och lever upp till sitt namn. Men bavaria är en uttjatad segelbåt finns vart man än tittar och lite annat negativa saker alla är likadana, inga med små speciela finneser som det var förr:/

Jeanneau gör lite fina båtar:)



Senast ändrad av Kappseglarn | 03 februari 2009 | 20:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linjett 37. Resultatet av provseglingen kan läsas i vår blogg.

Underbar båtSkrattande

 

post-2001-1394235771,3358_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solklar etta är H-båt! Lagom i pris, storlek och god seglare. Funkar för ett par veckors semestersegling.

På god andraplats Arcona 370. Den har trots allt något lite bättre svängutrymme än H-båten

Trea kommer Mustang JR. Som en liten H-båt.

På mindre hedrande sistaplats kommer stortriss....



Senast ändrad av Raceboat | 04 februari 2009 | 22:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min absoluta favorit är min Jôlle Karin,, som klar tvåa kommer en norsk Sköyte på 31 fot vid namn Bris, att vi sedan vann vår klass i Faerderseilasen kanske bidrar till det intrycket?

Ha´ t pent Smoegen

post-6806-1394235771,9711_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jä vell nog inte riktigt hålle me deg, Stefan.

Jä tycker att min bohujûlle. Lilla Hjärtat ä den penaste.

Se har du helt rätt när de gäller namnet Bris, fast då tänker jä på den gafferiggade bohusjûllen som jä lärtte meg segla me.

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 04 februari 2009 | 23:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bohusjôllar i all ära, men dom slår inte IF-båten.

Jag kommer nog så småningom byta upp mig till en sådan igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst awiendha

Min är helt klart Scandinavian Eagle 64.... Sjukt stor, sjukt häftig att segla med! Speciellt när det är i Karibiska Ö-världen man glider runt!

//Awi Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har blivit lovad en provtur i en CB 365 nu till våren sommaren . Det ser jag verkligen fram emot. Det är en riktigt fin båt med en hög kvalite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig testat linjett båtar men man vill i all ära^^

Vackra som få och seglingegenskaper som få en toppen båt fast minus ruffskotningen:/ och roderkulten mitt i båten:/ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Är elan340,älskar den båten.

Hade iof inte det fel på en Swan 65 ketch heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin Vega! Jo faktiskt, den har jag råd med och det är den som tar MIG ut på sjön Glad
Annars så har jag inte testt så många som jag skulle byta med. Kanske en Scampi 30 då, men jag gillar inte att motorn sitter inne i förpiken. Jäkla slaskande på helt fel ställe, när man ska renovera. Men fin inuti är den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorbåt för familjebåtliv och segeljolle för mej själv och seglingsupplevelse (tycker inte om att segla kölbåt). Seglat mycket 505 och IC kanot. När jag nu blivit 50 har jag köpt en RSK6. Gubbjolle med liten blytorped, än ej prövad.  

post-29940-1394235859,0207_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekta båten är en M22, även om man kan sakna spinnakern.

Går förstås alltid fuska dit en nepparblåsa, eller kanske från en safir eller A22, någon som har erfarenhet av detta?

 



Senast ändrad av JohnPaul | 11 april 2009 | 10:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Najad 440 alt Najad 380.  linjett 37 alt 40.  gillar min egen möre 30 oxå. snygg och hyffsast välseglande minus tak höjden i fören men för pengarna absolut vinnare.

 

gillar oxå bavaria 37  men osäker på styrkan där.  men som boende ebåt eller semesterbåt . perfekt.

 

 

cb och cr är anigens för kantiga i formerna,  precis som regina 38 35 och många båtar som är ritade av carl beyer. aktern på cr är lite för hög typ. men annars  skit bra båtar. reginan i överigt är nog klass ledande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeanneau 36i. Inget att snacka om. Varför?. Tja testa så förstår ni. En jolle med mycket komfort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lilla Monark 540 funkar bra av samma anledning som Sobrils Vega. Det är den jag har och jag kan segla med den. Annars siktar jag mot NF om några år som är en båt jag gillar, men kanske landar på en Express istället. Vill ha bra segling till rimliga pengar, komforten i andra hand. Smaragd är också ett alternativ, men lite väl dyr.

Skulle jag drömma snäppet friare är det Cayenne International.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat den o CR 360 förra sommaren. Jag tyckte nog att CR var både inrednings o seglingsmässigt vassare än Jeanneau 36i. Men å andra sidan så har väl priset oxå betydelse. Då ligger Jeanneau bättre till.  En helt ok båt. Låter jag på nåt sätt nedlåtande så ber jag om ursäkt, det är inte min avsikt.



Senast ändrad av alfken | 15 april 2009 | 09:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just nu en Vega som jag är nöjd med. Men min favorit är at en dag äga en Monsun 31:a Den tilltalar mig väldigt mycket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leif Engermark ritade WASA 30, när det gäller snabbseglare utomskärs. De få gånger ja seglat denna vinthund gick vi om RUBBET, oavsett vind & storlek på andra båtar. Med sina 11X2,20m, ingen inredning å en nysydd genaker på 65qvm gjorde vi 7 knop i minimal vind. Exemplaret i fråga är upphottad med högre rigg & sticker lite djupare (minst 2m).

Bild: Undertecknad & broder-segelmakares skeppshund Irja ombord å WASA 30.

post-1968-1394235864,7933_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det några begränsningar???

Slapp jag betala underhållet på båten så är det helt klart ex Swedish Match. 18 knop på Jungfrufjärden. Har oxå seglat på en Eagle 64 i västindien. Rent seglingsmässigt så tycker jag nog att det var en besvikelse. Noll roderkänsla.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den här tråden snackas det om modeller från CR yachts i flera inlägg. Jag har sett några annonser i båttidningar på deras modell 360 men i övrigt nästan ingenting. Vad är det för båtar som nästan aldrig syns i några tester eller ens båtnotiser. När Linjett eller något av de andra små varven kommer med nya modeller så blir det omedelbart flera sidor i Båtnytt och andra tidningar. Deras 360 verkar ju vara drömbåten för några som har provat i alla fall. Tipsa gärna om någon länk till oberoende test. Deras hemsida verkar ju vara något minimalistisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...