Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
mattiboy

båtbranch i putten

Rekommendera Poster

Hejsan,

I rådande finansiella bekymmersdagar undrar jag hur svenska småbåtsvarv mår i tider som dessa. Läst någonstans vagt att Sweden yachts håller på att rekonstrueras och att HR varslar samt att Maxi lägger ner på Gotland.

Låter som verkligt drastiska åtgärder/lösningar, är det någon som kan bekräfta eller dementera detta? Ngn. som vet mer??

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HR och Maxi har jag hört om. Sedan tillkommer exempelvis Uttern och Askeladden i Norge för att nämna några till. Båtar är ju i mångt och mycket lyxkonsumtion. Det är inte länge sedan som krisen började så det har gått fort. Tror ett antal företag varslar för den uppskattade fortsatta nedgången också. Återstår att se vad som händer i framtiden. Jag håller tummarna för att det finns en flora av båtvar även framöver.

/K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är en av anledningarna att Rosättra båtvarv som gör Linjetterna inte expanderar fast de har 4 års kö.

Blir det dåliga tider kan de som hänger kvar i kön komma fram fortare (som vi) men till slutet av kön brukar de aldrig komma innan tiderna förbättras.

Smart drag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig veterligt så har Najadvarvet inte ännu betalat för Maxi och jag tror inte det blir nått med det heller, konkurs innan sommaren är mitt tips.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså.  jag jobbar ju själv på Najad. mkt möjligt men det är ändå Najad som säljer maxi båtarna, och Najad har sålt några st. men du kanske vet nåt nytt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dehler har tydligen inte betalat löner till arbetarna sen okt. och är begärt i konkurs sen mitten av dec. X-yachts verkar också ha generande dålig orderingång just nu...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant hur spekulationerna tar fart. Ok Dehler är begärt i Konkurs.

HR brukar vara snabba när det vänder nedåt att varsla och har nog några kronor i kassakistan. Sweden Yacht har väl alltid gjort konkurs när det vänt ner. (brukar bli så när pengaran försvinner till ägarna (jmf Volvo-Ford).

X-yacht söker folk (kan inte vara helt åt helsike, i alla fall)

Men allmänt tror jag att vi får se några bolag som gör KK men de brukar resa sig igen och låta leverantörer och långivare ta smällen.

Nåväl om ett år ser vi vad som hänt. Nu när bensinen är billig, skatten sänks, räntan är låg och det äntligen går att få en snickare till rimligt pris (och tid). tycker nog att framtiden ser ljus ut. Men vill man se allt i mörker så...Cool.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag säkert (och hoppas). En bra produkt överlever. Vad jag förstått så var det en delägare tillika VD som försökte blåsa staten och de anställda som gjorde att man tvingades ta steget att ansöka om KK. Så jag blir inte förvånad om Dehler återuppstår med nya ägare. (Dehler har ju gått i KK förut).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rykten säger att långt nere i djupaste Bayern på Bavarias fabrik står ett stort antal båtar osålda för att återförsäljare, agenter, distributörer osv. ute i världen inte har kunder längre.

Läge att hyran en lastbil med släp, åka ner, knacka på och lägga bud?? Om man sen vill ha denna typ av båt är en helt annan diskussion och har avhandlats flitigt på tidigare inlägg - jag har min åsikt, och ger mig inte in i debatten (nirilli kan ju få spel och då blir det svårt att trampa hans fördäck till sommaren).

Sannolikt kan precis samma resa med lastbil gå till 3 franska varv också...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bavaria bygger inte en enda båt om den inte är beställd och betald.

De som står utanför har redan en ägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja köp du en Bavaria. Det var trevligt att känna dig så länge det varade. Är det inte så och har alltid varit så att småbåtsvarven är extremt känsliga och går i konkurs lite då och då.



Senast ändrad av nirilli | 05 januari 2009 | 09:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag bara förmedlar vidare ett rykte jag hört från flera håll att fabriksplanen i Giebelstadt är knökafull med tvålkoppar. Därtill tror jag att Bavaria bygger en del på bulk utan full finansiell täckning.

Om det är som du skriver samt att varvsplanen verkligen är full - så vill väl ägarna inte ha tvålkoppen (vilket kan förstås)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dufour har också många osålda båtar stående (om det är mer lockande...) uppger obekräftade källor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista kris Jeanneau, min favorit, gick i konkurs, det är Beneteau som började att bygga stora båtar för Arabi och annat over 60 fot som kunde stanna och köpa jeanneau.

Det är inte de best som stanna med de som finns först redå på krisen.

Det bero på kommersiell politik och inte kvalitet.

Det vara andra båt fabrik som Kelt Marine som började att göra fina båtar med nytt överraskning med tyvärr det finns inte lägre, deras bra utväkling gick i gruppen.

Vi kan nu kommer i Dehler marina över Kill, slut med deras båt i en swiming pool under hangar, vad ska de göra med den stora hamn utan företag?

Bavaria, ja ja men vilket kvalitet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick rätt, kanske missade jag på konken och det beror nog på att holländaren

var bra på att lura både banker och leverantörer på pengar.

Och ja, jag har också jobbat åt Najad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem lägger full betalning på en båt som inte är tillverkad?? Handpenning möjligen men knappast mer har varvet fått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du köper en Bavaria lägger du 10% vid leverans och resterande innan båten levereras ut från varvet i Tyskland. Jag vet för jag har beställt en.

Andra som T ex Nimbus kör 30% vid best, 30% vid byggstart och resterande vid lev.

Det varierar alltså lite. Full betalning direkt är väl möjligen görbart om det finns en bankgaranti. Jag har dock inte hör någon som kräver detta. Beställer man en riktigt dyr båt där det kan handla om miljonbelopp i handpenning så bör man självklart kolla leverantörens finansiella ställning, helst med banker etc. Verkar det minsta osäkert så skulle jag lätt kunna välja en annan tillverkar bara för den riskens skull. Hallberg-Rassy gör ju i dagens läge helt rätt som lyfter fram sin finansiella ställning i marknadsföringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Båtbranschen... ingår verkligen Bavaria i den 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det gör de definitivt och kommer högst sannolikt att bli ett än större hot mot vissa andra tillverkare, oavsett vad vissa tycker. Det är bara kolla in båtarna och se vad som hänt de senaste åren samt läsa tester som t ex 35 sport i senaste numret av ViB och utländska tidningars test av t ex nya Virtesslinjen.

Inget hos mot nischtillverkare som Storebro men vissa typ mellanklass tillverkare kommer nog att få ett växande problem med Bavaria.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer nog bra det, massproduktion med möjlighet att använda samma komponenter till olika typer av produkter (båtar) har ju fungerat tidigare, och pressar priser.

Dessutom, om man går in på Bavarias hemsida så har dom förlängt leveranstiderna på beställda båtar (Motorbåtarna), kan bero på mycket men överproduktion verkar dom inte ha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja går man in på Bavarias svenska hemsida så är ju leveranstiderna numera ganaks långa för vissa modeller vilket tyder på bra fart på försäljningen.

För 10-15 år sedan var nog inte Bavaria ngt stort hot, design, finnish mm var ju inte ngn jättehöjdare. Det som kommer ut nu ur Bavariafabriken och på motorbåtssidan spec sedan 2009 när de nya modellerna kom, är ju av en helt annan kaliber på alla sätt och vis. Jag tycker inte det ens går att jämföra en sport idag mot en säg, 10 år gammal från den gamla serien. Samma på segelsidan.

Men visst jämför du t ex en Sport 39 och en Princess V39 är det fortfarande en märkbar skillnad. Men det skiljer mer än en miljon i pris! Otroligt mycket pengar, men såklart ändå värt det för vissa. Så med tanke på priset är Bavarian en egentlligen osannolikt bra båt för pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

happysix, du som seglar en Jeanneau seglar i nästan samma båt som Bavaria-ett rationellt volymbygge med mediokra seglingsegenskaper, de är inte läge att vara kaxig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...