Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Gäst mogge1

hur kommer man åt att tvätta båt på trailer?

Rekommendera Poster

Gäst mogge1

Morsning. Tänkte höra hur man går till väga för att komma åt att tvätta båtens skrov där den ligger på trailern.. Jag har en sån stadig trailer med flera långa balkar som båten ligger på (tar upp en del yta under båten) och jag vill ju inte lämna bruna ränder där dessa balkar går.. Hur gör man ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du sänka något hjul, någon av balkarna...?

Eller oxå kan du ta en garagedomkraft -som givetvis skall hålla båtens tyngd- och palla upp den på det sättet. Glöm inte då oxå att stötta upp vid sidorna så att inte båten kantrar på trailern, det kan/är mycket förödande...

Finns säkert flera andra tips, men såhär har jag tidigare gjort och det har funkat.

Man kan oxå vänta tills dess att båten skall slängas i -om det görs med remmar och kran- och måla när den hänger i luften.... eller på något anna sätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mogge1

nej det går inte att sänka balkarna tyvärr. Det hade varit smart.
Det känns sisådär att köra upp 2 ton på domkraft om man inte har riktigt bra saker att stötta upp den med sen.
Har tyvärr ingen kran häromkring.
tacksam för fler tankar, tips och ideér ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte skjuta båten 10-15 cm bakåt (eller framåt) på trailern så att du kommer åt det som normalt skyms av trailern ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mogge1

tyvärr täcker balkarna väldigt stor del, det är flera längsgående ..  från fören till aktern.. så det är svårt att flytta båten för att komma åt. Hur gör folk egentligen, detta borde ju vara alla båtägares årliga sysslor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en lite mindre båt på trailer (600 kilo med motor) och köpte lyftblock på Biltema som gör att jag kan hissa upp båten i taket på min carport. De klarar 1 ton och kostar 499 kronor styck (jag har bara två, men för att få lite marginal borde du kanske ha två bak och ett fram).

Första gången var det för att jag behövde laga en skada i skrovet. Men sedan har det varit praktiskt både för komma åt att vaxa båtbotten och när jag behövt reparera min trailer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det här har jag också tänkt på, det är trångt och man får ligga ner på marken för att komma åt hjälpligt.
Min tanke har varit att man ska skaffa sig en ramp, för att kunna backa upp trailern på för att kunna komma åt bättre. Oftast går det ganska bra att komma åt i fören men ju längre bak man kommer så blir det knepigare. Om man köper eller bygger en ramp för varje bakhjul så skulle man nog kunna få till det.
I den båtklubb jag är med i så finns det där vi lyfter upp mindre båtar en kajkant som jag kan backa hjulen på trailern ända mot, det blir då ett fint överhäng och jag kan komma åt bottnen om jag går ner på bryggan som är direkt nedanför kajkanten. Jag klarar på så sätt att hålla rent på ett ganska enkelt sätt.
Eller kanske gräva en smörjgrop under trailern kanske.

//Mattias

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svårt att se hur du ska kunna tvätta skrovet på de platser där det vilar mot trailern. Du måste ju då lyfta båten på något vis från trailern. Förstår ditt problem... På en vanlig trailer (med hjul och rullar) och med en mindre båt så kan man ju rulla båten lite fram och tillbaka men det går ju inte här. Du har en trailer av amerikansk modell...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte ett par Uppkörningsramper på Mekonomen för 449:-

Tål 1500 kg st.

Funka bra!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälper väl föga på de platser/balkar där båten ligger diktan emot trailern...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mer drastisk lösning är: Sälj din amerikanska trailer (som bara får användas som båtvagn i Sverige?) och köp en svensk trailer med rejäla hjul som båten vilar på.

Då är det lätt att flytta båten på trailern - då kommer du åt överallt med högtryckstvätten.

Räkna på totalkostnaden att ha båt under 10 år, inklusive ränta på pengarna. Då tror jag att det är en ganska liten delkostnad att även ha en bra trailer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...