Jump to content
Sunday 29 March 2020
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Recommended Posts

2019-07-24 vid 23:21 skrev Capitan:

 

Peke är sällan vackert så min röst går till den mindre 

Tre steg kommer bara vara i vägen på en såpass låg/liten båt

Två steg räcker gott och väl 

Det räcker gott med 55:an. En 26:a är ganska låg i stäven så 2 steg räcker. När du har peke finns ingen anledning att hoppa långt ifrån klippan utan du kan köra ända fram och låta hoppilandkallen kliv iland säkert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det räcker gott med 55:an. En 26:a är ganska låg i stäven så 2 steg räcker. När du har peke finns ingen anledning att hoppa långt ifrån klippan utan du kan köra ända fram och låta hoppilandkallen kliv iland säkert.😊

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Master770:

Det räcker gott med 55:an. En 26:a är ganska låg i stäven så 2 steg räcker. När du har peke finns ingen anledning att hoppa långt ifrån klippan utan du kan köra ända fram och låta hoppilandkallen kliv iland säkert.

T.om. vår treåring klarar alla typer av tilläggningar utan stege eller peke! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Master770:

Det räcker gott med 55:an. En 26:a är ganska låg i stäven så 2 steg räcker. När du har peke finns ingen anledning att hoppa långt ifrån klippan utan du kan köra ända fram och låta hoppilandkallen kliv iland säkert.

T.om. vår treåring klarar alla typer av tilläggningar utan stege eller peke! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Master770:

Det räcker gott med 55:an. En 26:a är ganska låg i stäven så 2 steg räcker. När du har peke finns ingen anledning att hoppa långt ifrån klippan utan du kan köra ända fram och låta hoppilandkallen kliv iland säkert.😊

Jag har aldrig förstått poängen med ett peke med liten stege, för mig verkar det främst ge mer risk att något går sönder om man råkar stöta emot en kaj eller klippa... Båten har ju en gummikant runt och jag har dessutom monterat ett stävskydd i gummi, men ett peke som sitter stumt monterat, det tål väl knappast särskilt mycket av "impuls" utan att nått går sönder?

 

Hoppa ner behöver ändå ingen göra. Både min fru och dotter, som normalt kliver iland först, brukar sitta fram i stäven och dingla med fötterna. Då kan de hålla sig i pulpit med händerna på vardera sidan medan de väntar, vilket de tycker känns tryggt, och sedan glider de bara ner på klippan. Är inte det bättre/säkrare än att stå och balansera på en ranglig liten stege?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Jonas478:

Jag har aldrig förstått poängen med ett peke med liten stege, för mig verkar det främst ge mer risk att något går sönder om man råkar stöta emot en kaj eller klippa... Båten har ju en gummikant runt och jag har dessutom monterat ett stävskydd i gummi, men ett peke som sitter stumt monterat, det tål väl knappast särskilt mycket av "impuls" utan att nått går sönder?

Vi monterade en MP75 med tre-stegs stege för att vi tycker det är bekvämt och ger oss fler möjligheter. Längden är bra, men två steg hade räckt. Vi gillar naturhamnar och ett peke ger oss tillgång till fler platser utan risk att botten eller stäven går emot. Stegen använder vi inte i samband med angöring, utan då sitter hoppiland kallen på peket eller håller i pulpiten och kliver via peket i land. Mycket enkelt och tryggt. Den längre räckvidd spelar roll, men besöker man bara hamnar och bryggor tillför peket naturligtvis inget.

Visst är ett peke stumt om man kör på något, men att förlita sig på avbärarlisten i gummi vid kontakt förutsätter ju att naturhamnen är en lodrätt klippa som varken är för låg eller för hög. Om oturen är framme byter jag hellre ett repat/bucklat peke än att böka med repor/jack i gelcoaten. I synnerlighet eftersom vårt skrov är blåmålat.

Några tycker ett peke är fint, andra att det är fult och det finns säkert duktiga 3-åringar och halvblinda, enbenta gubbar som utan problem hoppar i land utan peke, men vi tycker peket är en fördel. Att klä stäven i gummi (som en skärgårdsbåt😉) är ju också en fördel i vissa lägen. 

 

Edited by Anjens
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-10-20 vid 09:09 skrev Tobbe_gbg:

Håller på att installera ett Engbo Maxi 34 ankarspel och undrar om det finns färdiga boxar för att samla upp linan inne i båten?

verkar galet att dumpa rakt ner på kablar och slangar samt att det kommer in lera, grus, vatten, mm i motorrummet.

Vill ha en plastbalja med länspump och upphöjt golv med någon slags galler så tampen inte behöver ligga i det lilla vattnet som trotts allt blir kvar.

 

Någon som har en balja? Var har ni isåfall fått tag på den?

 

Någon som har en bild på hur det ser ut under däck när ankarlinan är inwinchad?

Testade med ett källsorteringskärl från Ikea så den har samma lutning som skrovet men linan bygger mycket på höjd, funkar ok, men kinkar ibland när jag testar på torra land och det är ju inte okej.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det någon som har plockat av takluckorna från båten och skulle kunna dela med sig hur du i så fall gjorde. Fästena på ”vridlisten” går inte att lossa på plats. De utvändiga små glidpinnarna bak går inte att lossa. Återstår den påskruvade delen bak på luckan som glidpinnarna sitter i, men den verkar vara duktigt limmad. 
Någon som gjort det och vet??

Vill inte skruva av hela glidlisten på taket...
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Daniel71:

Är det någon som har plockat av takluckorna från båten och skulle kunna dela med sig hur du i så fall gjorde. Fästena på ”vridlisten” går inte att lossa på plats. De utvändiga små glidpinnarna bak går inte att lossa. Återstår den påskruvade delen bak på luckan som glidpinnarna sitter i, men den verkar vara duktigt limmad. 
Någon som gjort det och vet??

Vill inte skruva av hela glidlisten på taket...
 

Jag har tagit bort luckorna för omtätning genom att just skruva bort ”vridatången” med skruvarna som är uppifrån rutan och också skruva bort glidpinnarna. Behövde hålla mot den lilla muttern på insidan med en liten mejsel för att den inte skulle snurra. Men luckorna kanske är annorlunda på senare båtar jämfört med min 98:a

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuter sedan skrev Master770:

Jag har tagit bort luckorna för omtätning genom att just skruva bort ”vridatången” med skruvarna som är uppifrån rutan och också skruva bort glidpinnarna. Behövde hålla mot den lilla muttern på insidan med en liten mejsel för att den inte skulle snurra. Men luckorna kanske är annorlunda på senare båtar jämfört med min 98:a

Är nog annorlunda på min -06. Utvändigt fäste för vridstången är ingen skruvskalle utan bara en bricka. Invändigt finns inget att skruva på heller.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-10-22 vid 19:44 skrev Daniel71:

Är det någon som har plockat av takluckorna från båten och skulle kunna dela med sig hur du i så fall gjorde. Fästena på ”vridlisten” går inte att lossa på plats. De utvändiga små glidpinnarna bak går inte att lossa. Återstår den påskruvade delen bak på luckan som glidpinnarna sitter i, men den verkar vara duktigt limmad. 
Någon som gjort det och vet??

Vill inte skruva av hela glidlisten på taket...
 

Jag har demonterat takluckorna på min -02:a. Testade att skruva bort dom små styr skruvarna till skenan ,men dom hade ärgat. Så det fick bli att ta bort skenorna. Och ja! Dom satt fast duktigt. Skruvade och limmade. Men nu har jag fräst ett spår i bakkant på skenan så man kan montera dom i förväg. Och även ta bort dom lätt i framtiden om så behövs. Ska försöka bifoga bild.

IMG_20191028_141121.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Montera infälld steg på babordsida och byta ventilgaller på 2005’er

Jag köpte ett babordssteg från Flipper Marin i Täby (ca 3500 kr, 1 veckas leverans till butik) och två nya ventilgaller från Seasea.
 

Demontering av befintligt steg: Efter att ha demonterat skruvarna pressade jag ett tunt knivblad in bakom steget och försökte skära igenom mängderna av Sikaflex som varvet använt. Det var inte lätt, så från spetsigaste hörnet använde jag även ett vasst stämjärn till att försiktigt, men bestämt, bända ut steget så att det blev lättare att komma åt med kniven. Efterhand som man skär igenom går det att bända lite mer, men det är segt pga den frikostiga användningen av sikaflex. Hade jag haft en gammal filékniv tillgänglig tror jag att den hade fungerat bra pga den är tunn, flexibel och lång. Speciellt på insidan där det är trångt tills silikonfogen börjar ge efter var det jobbigt. Se på bilden av det frilagda steg och ni ser att det är mycket som ska skäras igenom.

BE50D0BC-B055-45F5-99F8-DF8C8936FF50.jpeg.d3e2b37b4243365eb805e27729e6ab85.jpeg

 

Mall och byte av galler: Hålet efter steget tejpades över med silvertejp och en mall skapas genom att skära ut hålet. Klister upp silvertejps mallen på ett papper och klipp ut så är den lätt att handskas med. OBS: nya steget är lite smalare i toppen än mitt steg från 2005, så trimma in mallen en aning i ”aktern”. Mäta sidorna på mallen och steget så förstår du, och kom ihåg att ett hål kan alltid göras större i efterhand. 
Nu passade jag även på att byta det trasiga gallret under steget. Slangen på insidan är fäst på gallrets stuts med en slangklämma, så det är nu eller aldrig. Jag använde butylmassa (används vid tätning av t ex plåttak) till att täta under gallret och har på bilden inte tagit bort överskottet. Butyl är överlägset som tätning over vattenlinjen om man inte behöver någon limmande effekt. Förblir elastisk (och därmed tät) och kladdar inte under arbetet.   C074D335-25AE-4190-B046-05412B418133.jpeg.4ba653cf4389eded6bb2c3c886cb03b9.jpeg

 

Håltagning på babord sida: Med hjälp av mallen markerades hålet på rätt ställe med tejp. Kontrollmäta sedan en gång till. Och ytterligare en gång till! Jag använde en hålsåg i de fyra hörnen och en multisåg på sidorna. Sticksåg funkar säkert eftersom ev flisor i gelcoaten täcks av steget. Notera att det är mycket isolering på insidan som behöver skäras igenom med en kniv innan biten kommer fri.

 1A290510-AA75-4837-A522-8CFDF8DFA1A9.jpeg.401ae3d6eebf55d3347620398962f09d.jpeg80CAF83A-B966-41C0-8899-ED12391055A9.jpeg.fd53eddabf96d7997e2c7f36de22018c.jpeg
 

Montering av steg och gallerbyte: Byt nu galler även på babord sida för att matcha styrbord. Hål för skruv boras i stegets fyra hörn och inför sista provmonteringen även i skrovet (med mindre borrdiameter). Maskera nu med tejp på steg och skrov för att göra redo för sista utvändiga fogningen. Jag använde endast Sikaflex fyra rejäla portioner i hörnen och på den del av stegets kant som möter skrovet. Eftersom steget ska vila på hålets underkant är det inte all tyngd som ligger på skruv och lim (denna montering håller för mina dryga 100 kg 🙄 utan problem). Slutmontera och foga utvändigt. Ta bort målartejpen. 
 

Resultatet: Helt OK tycker jag för några timmars jobb. Det svåraste var att få loss det gamla steget utan för mycket repor i båten och skador i stegets kant. Nya steget sticker 6-7 mm längre ut än det gamla och gelcoaten är aningen mer vit. Jag tror inte man ligger märke till det om man inte vet det. I vilket fall är det mycket trevligt att lättare komma upp och ner på babord skarndäck från aktern. 
2F48A917-7008-4069-9856-B284A6EBF7B0.jpeg.f8932d1b93e39da29ed93b22860964ed.jpeg F50BB0D2-3F5E-4400-9FAE-88D65114BDA0.jpeg.1662df3ff98c4221d7229bfa673f10d2.jpeg 
 

Hoppas någon kan dra nytta av detta och lycka till!

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Anjens:

Montera infälld steg på babordsida och byta ventilgaller på 2005’er

Jag köpte ett babordssteg från Flipper Marin i Täby (ca 3500 kr, 1 veckas leverans till butik) och två nya ventilgaller från Seasea.
 

Demontering av befintligt steg: Efter att ha demonterat skruvarna pressade jag ett tunt knivblad in bakom steget och försökte skära

Snyggt, bra jobbat! 
Men varför behövde du demontera styrbords sida? Var det för att göra mallen eller bara för att byta gallret?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Daniel71:

Men varför behövde du demontera styrbords sida? Var det för att göra mallen eller bara för att byta gallret?

Tack. För att byta gallret, mallen kom på köpet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Försöker byta båda slangarna tilltoaletten men den lilla för inkommande vatten sitter som berg.

Även om man juckar lite fram och tillbaka så kan jag inte känna tillstymmelse till vibration i slangen på utsidan toaletten.

 

Någon som bytt denna och har tips?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-09-18 vid 19:43 skrev Tobbe_gbg:

Jaha, så hände det som inte får hända.. en fender fastnade i en lina och bockade främre delen av pulpit på barbordsidan.

hittar ingen i Göteborg som kan bocka, vet någon om det finns nya pulpits att köpa till en AQ26HT-08?

Har mejlat Flipper marin och Orust Marincenter men de är dåliga på att svara..

Flipper Marin är ju riktigt värdelösa.

Har mailat nu flera gånger men inget svar sedan September....

har lämnat in det gamla till en firma på Orust...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej 

Någon här som har erfarenhet av att dra rör för gasol från ankarboxen till pentryt i en 26a? 
Borde ju gå att dra bakom ryggstöd i kojen barbord sida sen genom toalettskåpet? 
Hälsningar Daniel

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-10-20 vid 09:09 skrev Tobbe_gbg:

Håller på att installera ett Engbo Maxi 34 ankarspel och undrar om det finns färdiga boxar för att samla upp linan inne i båten?

verkar galet att dumpa rakt ner på kablar och slangar samt att det kommer in lera, grus, vatten, mm i motorrummet.

Vill ha en plastbalja med länspump och upphöjt golv med någon slags galler så tampen inte behöver ligga i det lilla vattnet som trotts allt blir kvar.

 

Någon som har en balja? Var har ni isåfall fått tag på den?

 

 

2019-10-20 vid 09:09 skrev Tobbe_gbg:

Håller på att installera ett Engbo Maxi 34 ankarspel och undrar om det finns färdiga boxar för att samla upp linan inne i båten?

verkar galet att dumpa rakt ner på kablar och slangar samt att det kommer in lera, grus, vatten, mm i motorrummet.

Vill ha en plastbalja med länspump och upphöjt golv med någon slags galler så tampen inte behöver ligga i det lilla vattnet som trotts allt blir kvar.

 

Någon som har en balja? Var har ni isåfall fått tag på den?

 

Efter mycket meckande har jag fått till det. I början kinkade sig med linan men efter att ha bytt från 16mm till 14mm och monterat box för linan som håller skrovlutningen  och monterat ett avloppsrör som tvingar linan snett frammåt istället för att delvis lägga sig på badbryggans platå inne i båten.

Har fungerat varje gång på land utan strul. Röret motar även vatten från att rinna in när det regnar då jag plastat fast det. Det finns även en 45˚ böj på insidan. Allt rymms innanför plastkåpan som skall monteras utanpå.

 

187D3324-197A-4D20-AEDD-06B06FE058E1.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2008-10-07 vid 12:29 skrev datpsu:

Låset är värdelöst. Ibland är det svårt att låsa och ibland är det svårt att låsa uppFörvånad

Har slutat att låsa.

Problem även för mig. Men bara med vridlåset längst fram på luckan.

Var ute i verkstaden ikväll ovh bockade till järnet som svänger in under kanten.

den var helt enkelt för långt upp så den tog i kanten så det inte kunde svänga in under.

 

2BBCDEBD-B8DF-4606-BFF4-21A185E097E4.jpeg

ABE64B5F-6F6B-4688-A5DB-5D5F9185796A.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy