tobbz 0 Postad 21 September , 2008 Har haft lite problem med att gpsen hänger sig och att man får starta om den. Men idag upptäckte jag att när jag står på tomgång laddar den ca 13 volt enligt mätaren i gpsen. Drar jag på lite skjuter spänningen upp till 17 volt för att stanna där när man kör. Tror gpsen och batterier tar skada av detta, kan det verka rimligt :S ? Motorn är en Yamaha 50DEO hk ifrån 1991. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 21 September , 2008 Utombordare inneh[ller normalt ingen regulator, utan endast ett sk belysningsuttag, som 'r oreglerat, dvs sp'nningen kan bli h;g.....har man en fritidsbatteri inkopplat brukar det funka Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 21 September , 2008 Din motor har likriktare med regulator den kanske är paj, men du kanske har fel batteri också bör vara 75amp startbatteri o inge annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 22 September , 2008 Du kanske har ett batteri som är fulladdat. Då sticker gärna spänningen iväg om den är oreglerad. Lasta på en eller två 12V strålkastarlampor så löser du nog problemet. Eller byt regulator om nu motorn har såna finesser. Batteriet kan också vara på upphällningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 22 September , 2008 Om du har en regulator eller inte, så brukar GPS: en klara 11 till 18 volt och en del sorter är för både 12 och 24 volt. Detta kan du kolla på baksidan av GP: sen eller i bruksanvisningen. Det vara signalbortfall? till GPS: en via antenn, eller rippel från laddningen. Har du batteri som din motor ska ladda och du har 17 volt på det så är det åt helsike. Batteriet får inte ha mer än 14.2 volt och det är max. Om du har 17 volt på batteriet så är regulatorn kass och förmodligen batteriet åxå som har kokat. OBS om du nu har 17 volt på batteriet så mickla inte med att lossa polerna med belastning för en gnista kan tända knallgasen som batteriet lev. vid kokning. Kan bli en jäkla smäll. Lossa någon jordning om du har från batteriet (typ kabelgren). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 September , 2008 En ny regulator 6J88196000 pris 1486:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 22 September , 2008 Snacka om ocker. Enda skillnaden är väl att den är anpassad för att passa men innehållet varierar inte. På BilTema så kostar en regulator lite över en hundring. Sitter ju bara en lite större trissa (typ BD) för ett par spänn i en sådan samt lite småkrafs för lika mycket. Hade nog satt en egenhändigt byggd regulator i den. Marint ocker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbz 0 Postad 23 September , 2008 God morgon ! Snackade med den firman som jag köpte motorn av och dom skickade efter en ny regulator på stört ! Kollade även batteriet vid körning och det visar också 17 volt. Oavestt belastning med lanternor och gps. Hur kan man kolla om batteriet har tagit stryk av detta ? Ha säkert kört 60-70 Distans med detta fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 23 September , 2008 Kontrollera vätskenivåerna i batteriet. Är det inget vatten förbrukat så är det nog ingen fara. Det tar tid att förstöra ett batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 1 Oktober , 2008 Du har inget fel på din laddning. 17 volt är helt normalt för din motor, och indikerar att ditt batteri är i bra kondition. Däremot kanske du behöver uppdatera din GPS med senaste mjukvaran? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga750 0 Postad 1 Oktober , 2008 14,4 volt är normalt högsta laddspänning för vanliga start- och marin-batterier. 17 volt är alldeles för mycket. Batteriet kommer att koka torrt till slut. När du har kopplat in din nya regulator, kolla spänningen om den fortfarande är 17volt mäter gpsen fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 2 Oktober , 2008 Om det är separata ledare för laddning och för startmototor kunde du pröva att lägga in några dioder i framriktningen. De ger ett spänningsfall på 0,7V vardera. 3 st ger c:a 2 V lägre spänning. Om generatorn reglerar till 17 V går det bra men det kan vara så att det är batteriet som suger all strömmen från generatorns så den inte orkar upp till mer än 17V. Utan fungerande reglering kommer den nog upp till 19V istället så batteriet ändå får 17V. Men till gpsen kan du lägga in dioder så den får den spänning den är van vid. Batteriet kan du kolla vattennivån på oftare så länge. Jag kollade spänningen på grannens bil när jag hjälpte till att byta batteri och där låg spänningen på nästan 17V. Det batteriet hade klarat 5 år. Misstänker man för hög spänning. Kolla vätskenivån i batteriet. Behöver man fylla på några gånger under säsongen kan man fundera på att sänka spänningen. De flesta batterier förstörs av för låg laddning. Vatten är billigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser