Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

winga750

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    52
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om winga750

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. 14,4 volt är normalt högsta laddspänning för vanliga start- och marin-batterier. 17 volt är alldeles för mycket. Batteriet kommer att koka torrt till slut. När du har kopplat in din nya regulator, kolla spänningen om den fortfarande är 17volt mäter gpsen fel.
  2. Det är två anslutningar till laddningslampan, den ena får plus från tändlåset och den andra är i normala fall kopplad till D . Du kan ju testa att koppla reläet mellan minus och laddlampans D anslutning. Slår reläet till när motorn går och laddlampan slocknat är det OK. Om du kopplar till fel anslutning så slår relät till när du vrider nyckeln, och det är inte alls bra. Att ha en manuell frånskiljare går naturligtvis bra, men det finns ju någonting som heter glömska. Ett relä som bara är tillslaget när generatorn laddar är nog det bästa alternativet. /Karl-Magnus.
  3. Slangen från länspumen måste gå i en båge med högsta punkten så nära skarndäck det går. Backventiler kan man aldrig lita på. Troligen har fästet som skall hålla slangen lossnat, eller så har tidigare ägare klantat till det. Skönt att du hittade läckan. På min Winga är det dubbla kraftiga buntband som håller slangen i högläge. /Karl-Magnus.
  4. Hur ser det ut om du går enbart för segel? Är det likadant oavsett vilken bog du går på. /Karl-Magnus.
  5. Hej! 1100rpm är för högt, skall vara 750-800 enl manualen.Du skriver ställd enl. instruktionsboken men jag ser ingen anvisning i den manual som finns att hämta från Volvopentas hemsida. Jag antar att du har enspaksreglage och 120S drev. Reglagekabeln påverkar en arm på insprutningspumpen. I tomgångsläget skall armen stoppas av justerskruven för tomgång. Jag råkade ut för att armen inte nådde riktigt fram, troligen pga av ökat galpp i reglagelänkar. Fixades genom att lossa reglagestången (en lien saxpinne som håller) och skruva ut den några varv så den trycker armen mot stoppet. Passa på att ställa tomgången när reglaget är bortkopplat. 4 knop vid 800rpm tyder på att du har för stor stigning på propellern. Får du motorn att varva ut på fullgas? Risken med för stor propeller är att motorn få gå så tungt att den blir överhettad. /Karl-Magnus
  6. Nord 80 tror jag skulle passa din kravspecifikation. Trygg, välseglande, 4 kojplatser och rejäla stuvutrymmen under sittbrunnsbänkarna. Jag hade en mellan 1976 och 2005,och skulle inte bytt till en Winga 750 om min sambo inte var så känslig för solen. Ett doghouse skyddar bättre än en sprayhood. Det finns några prisvärda objekt till salu på blocket. http://www.blocket.se/vi/16467104.htm?ca=11_s http://www.blocket.se/vi/17325109.htm?ca=11_s /Karl-Magnus
  7. Ett sånt här är ännu billigare, lämpligt är att borra större hål i de grova terminalerna för att kunna använda ringkabelskor. http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=36113&path=84000000,84100000,84905000 Att koppla generatorn direkt till förbrukningsbatteriet kan vara lite riskabelt om reläet av någon anledning inte drar.
  8. Det här är ett alternativ. Fungerar riktigt bra om man ser till att skoten är lagom grova, så att trumman fylls utan att det blir för många varv. http://www.boats4sale.co.nz/wincher.htm http://www.bataccenten.se/db/db.pl?stl=GC&sok=&id=&q=1&s=1&o=30&l=30&sida=2&template_file=db_lista.html /Karl-Magnus.
  9. Kan det vara så att axeltätningen till sjövattenpumpen läcker. Jag vet inte hur det ser ut på MD 21, men hos Volvos andra smådieslar har det hänt. /Karl-Magnus.
  10. Nu är inte Erlandssons och Hjertmans badplattformar samma artikel. Den Hjertmans säljer är Båtsystems fabrikat, men Erlandsson har en egen. Jag jämförde när jag skulle köpa plattform i våras, visserligen den större modellen. Båtsystems och Erlandssons är närmast identiska, är troligen tillverkade i samma fabrik någonstans i Fjärran östern. Jag köpte min plattform av Erlandssons. Kunde inte se någon större skillnad i utförandet, samma materialspecifikation (AISI316) för bägge. /Karl-Magnus.
  11. Den vinklade kilen som Gunnar länkade till tycker jag är bäst. Om sprickan går parallellt med tampen så kan man inte använda en rak kil, men en vinklad spänner när det blir drag i tampen. Det fanns vinklade som var gjorda i en bit som var böjd, var svåra att slå ned för det fjädrade. Så se upp för sådana. /Karl-Magnus.
  12. Tank med dykrör skulle jag inte rekommendera med tanke på hävertverkan. Backventiler brukar läcka och då riskerar man att få tillbaks nästan hela tankinnehållet till toan. /Karl-Magnus.
  13. Om den svartryker vid fullgas och slutar om man drar av en aning, beror det antagligen på att någon har pillrat på insprutningspumpens maxmängdsskruv för att få mer ork. Titta bara på en gammal lastbil som svartryker utav h-e i uppförsbacken. /Karl-Magnus.
  14. Undrar var skrönan om att man inte får ställa ett bil/marinbatteri på ett betonggolv kommer ifrån? Jag kan inte hitta någon som helst fysikalisk eller kemisk förklaring. Sen sägs det också att man skall skuva bort påfyllningspropparna när man sätter batteriet på laddning, inte gör man ju det när man kör och då laddar ju generatorn. Men där kan jag tänka mig en förklaring. Äldre enkla batteriladdare bestod av en transformator med relativt hög inre resistans och en selen- eller kopparoxidullikriktare, också med relativt hög inre resistans . Laddaren hade en tomgångsspänning på 16-20V. Pga av inre resistansen begränsades laddningsströmmen till ett för laddaren ofarligt värde vid inkoppling av ett urladdat batteri. När batteriet börjar bli fulladdat minskar strömmen och spänningen stiger mot gasningsvärdet och det börjar bubbla rejält i cellerna. Då är det dags att bryta laddningen så att elektrolyten inte kokar bort och batteriet förstörs. Skulle vara intressant om någon har hört några förklaringar eller har någon idé hur det ligger till. /Karl-Magnus
  15. Det finns lite info på SXK´ s hemsida om låst vs medsnurrande propeller. http://www.sxk.se/tekniska/btf/motor/prop.htm Volvo-Penta föreskriver friläge vid segling för fast propeller. Gäller 110S och 120S drev. /Karl-Magnus.
×
×
  • Skapa nytt...