Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

shipman28

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    117
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om shipman28

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Återkoppling efter mycket lång tid... Motorn har nu mycket bättre komp och startar lätt. Fortfarande verkar det kunna komma in luft om den står lite men å andra sidan har jag haft isär motorn och bara provstartat kort. Kör man 20 sek med dekompressionsspaken uppe och full gas, sen släpper ned den och startar som vanligt går den igång på första kolvslaget. Återstår att se hur den presterar vid vanlig användning och att allt funkar över tid. Kompet ska nog inte vara som förut, att det tar i/studsar tillbaka när man vevar med handveven i normal takt men pysa när man vevar långsamt. Nu får man kämpa även när man vevar långsamt. Först trodde jag nåt hamnat fel när det var hopmonterat då jag inte kunde veva runt som jag brukar kunna, men det var nog helt enkelt att jag aldrig tidigare haft rätt komp. Felet tror jag varit att det stått vatten i avgasröret under vintern, som dunstat och sen kondenserats i toppen specifikt avgasventilen och därmed gjort den otät. Detta är min egen spekulation, men felet var iallafall en otät avgasventil. Kanske kan bero på att den varit feljusterad eller nåt annat. Svårt att veta historiken om en båtmotor. Nå. Jag hoppas nu kunna stänga denna tråden. Hoppas någon annan kan ha hjälp av det som skrivits i den! :=) Segla lungt!
  2. Ska göra nytt monteringsförsök ikväll... Så här borde bilden se ut, för kommande personer som skall göra detta jobb... Se bifogad länk.
  3. Hoppas det är ok att svara på sin egen tråd så här många gånger, men nu har jag hittat en annan tråd med PRECIS samma problem som jag har... och svaret... http://www.ybw.com/forums/archive/index.php/t-273331.html Metallsidan uppåt, hålen bakåt mot backslaget. Måste vara japanerna som inte vet skillnad på remskiva och svänghjul...
  4. Nu har jag googlat runt och inte hittat något specifikt om yanmar 1GM, men generellt så skrivs så här; Kylhål skall vara placerade så att vattnet går in på ena sidan, går mellan top och block på andra sidan. Det stämmer med att termostat är framåt och kylhålen sitter bakåt på motorn. Metallsidan på packningen skall vara mot den varmaste sidan, normalt toppen. Även detta stämmer med bilden. Jag tror jag får gå på detta. Kan texten på bilden ovan vara så knasig att Inlet = vatteninlopp Flywheel = remskiva Gear = backslag Då stämmer det isåfall. Men inte skulle jag översätta så, då skulle jag skriva ut water inlet och pulley/belt.
  5. Det MÅSTE vara fel på bilden jag bifogat ovan. På min mobilbild ser det ut som om metallen i packningen är uppåt, som om hålen för kylning är bakåt, dvs som på bilden om man exkluderar texten. Men då stämmer inte texten på bilden (utom TOP som stämmer då), eller missuppfattar jag texten??? flywheel är väl inte remskiva utan svänghjul och det sitter väl rimligen i kåpan mot backslaget? intake måste ju vara var luftburken sitter och den sitter ju på baksidan mot backslaget.
  6. Å vad jag blir irriterad på detta... att de inte kan göra sådant här övertydligt, kosta på en bra bild och text. BÅDE i verkstadshandbok OCH på packningen som båda stämmer. Nu ska jag försöka få med bilden också...
  7. Nu är goda råd dyra... Jag har upptagning på lördag morgon och tänkte få ihop min motor... När jag läst i manualen så ska packningen vara märkt TOP men det är inte min. Jag hittade denna bild, som jag tycker inte stämmer med hur packningen kan sitta... Sätter jag packningen så det stämmer med insug/flywheel samt gear (där jag antar att gear är remskive/diselpumpssidan) i bilden ovan blir det bakvänt. Sätter jag den så top blir rätt (men gear hamnar bakåt och intake/flywheel hamnar framåt och inte alls mot insug och flywheel utan mot remskivan) så blir det som jag tror det ska vara... Sätter jag packningen med plåtsidan upp torde det bli såsom jag tycker det ska vara. Men eftersom jag inte expicit noterat var kylhålen var (annat än på en suddig bild i mobilen) så vågar jag inte smälla dit den. Någon som kan hjälpa mig med råd?
  8. Jaha, inget seglat denna sommar... Men nu är toppen tillfixad av en som kan motorer och hade grejjor för att renovera ventilerna. Avgasventilsätet var nog stora boven, men tror även topppackningen läckt. Jag tror det nån gång kommit in vatten, eller att det gjort det stadigvarande men väldigt lite... Nåja, nu ska toppen vara plan och ventilerna täta. Nästa fråga jag har är 1) ska man ha något packnigsmedel, står så i min verkstadshandbok 2) hur såg hålen ut i toppapckningen för dig, jag tycker det är konstigt med bara 2st hål för kylvatten, men så ska det kanske vara? I topp och block finns ju fler hål som verkar matcha... 1gm10 verkar ha fler hål... men denna ser ut att vara original yanmar och verkar också ha bara 2st hål???
  9. Grattis! Jag har inte hunnit kolla på min topp än, förhoppingsvis hinner jag (och får jag hjälp) denna helg. Jag hoppas verkligen det är en inslipning av avgasventilen och sen att allt ska funka...
  10. Lyfte min topp idag, tog väl ca 2h att få loss den i lugnt tempo. Gojs i avgasporten som byggt på ett par mm. Gojs och sot i toppen och på kolven. Såg ganska sliten ut i toppen, hackig antingen av knackningar eller av korrosion? Såg nog ut som ytan på den toppen som marsq bifogade bild på, eller är det gojslagret som är ojämnt. men inga sprickor eller sönderrostat vad jag kunde se, och som jag sagt förut, ingen olja i kylvattnet (martec sötvattenkyl) och inget kylvatten i oljan. Så änsålänge har jag goda förhoppningar att toppen ska gå och fixa utan alltför stor insats och kostnad. Frågan är om man ska lämna bort detta jobb och isåfall vem i stockholmsområdet som kan göra det billigt och bra? Ska iallafall börja med att rengöra toppen, men hann inte längre idag... Hur kan det bli så gojsigt, är det att man kört för korta etapper med motorn så den sotar igen? Sen undrar jag, ser ut som toppackningen inte har öppingar för alla kylhål utan vissa är täckta av packningen, så verkar även min nya packning vara, medan bilden på 1GM10 packningen så har den flera hål upptagna. Används inte alla kylkanaler? Senast ändrad av shipman28 | 08 juni 2012 | 23:16
  11. Googlade och hittade bla nedan; Lite mindre pengar, men mycket ändå... kan säkert löna sig att leta runt lite på webshoppar utomlands... http://www.marine-power.co.uk/catalog/product_info.php?products_id=477 728170-11700 1GM complete cylinder head assembly [728170-11700] £569.80 Man blir ju lite nyfiken på att åka ned och lossa toppen för att se hur det står till med min...
  12. trist, hoppas inte min ser ut så, är din sötvattenkyld? värt kolla vad toppen kostar på ebay eller från england, yanmargrejjor verkar vara dyra i sverige. farsan hade bytt topp på sin (?)YS yanmar för ett par år sen, var inget fel på den sa han, men han hade redan köpt en ny för säkerhets skull (saltvattenskyld och 30 år gammal) så han kastade den gamla toppen... trist, för säkert finns massor av folk med gamla motorer som vill få dem att hänga med ett tag till utan att köpa ny topp för 7000kr... (eller vad de kostar, farsan trodde hans hade kostat nåt ånt inkl packning)
  13. Jag tyckte det stod 290 nånting på mitt kortutdrag, men det ser dyrare ut på sidan, funkar länken? Tror det var denna; http://www.ebay.com/itm/150807021199 Yanmar 1GM 1GM10 Head Gasket. High Quality Part, In stock Fast UK Delivery http://stores.ebay.com/Versatile-Marine-Services?_trksid=p4340.l2563 sen kan tilläggas att det inte var yanmar original utan ett piratmärke. Kanske blev frakten billigare, eller var priset eller kursen lägre när jag handlade? Nå, vi omformulerar till runt 300kr till skillnad mot de 700kr de verkade kosta här, plus att jag har en bit att åka för att handla...
  14. Jag har beslutat att lyfta toppen och kika in, olja i cylindern = fortsatt låg komp talar för att det är toppen och inte cylindern som är huvudproblemet. Var det här i tråden eller nån annanstans jag läste att öppna oljepåfyllningen och se om det blåser rejält, visst ska det pumpa även när en motor är frisk, men tydligen mera när man har mycket blowby?!? Nå, jag konstaterade att det inte såg rostigt ut när jag tog bort kröken däremot så pyser/blåser det ur avgasporten i kompressionsfasen, vilket borde tyda på en kass avgasventil... Packning beställde jag på ebay för under 300kr hemma vid dörren, hoppas nu bara jag fått rätt modell men artikelnr verkade stämma (de sålde både 1GM och 1GM10). Jag återkommer med feedback i denna tråden när jag fått tummen ur och rivit toppen.
  15. Fick ett meddelande av Hasse, men förstår inte hur man svarar på meddelanden. Jag bor dock ej i göteborg, båten ligger söder om stockholm. detta med kompression och blowby... om jag snurrar motorn långsamt runt så pyser luften ut och jag kan för hand via remskivan vrida runt motorn. om jag vevar med lite fart så kommer jag över kompressionsläget utan att lyfta på dekompressionsspaken, men det går att veva. Jag har för mig att jag på en annan motor inte kunde veva runt utan att hålla upp ventilen... kanske är detta tecknet på att det är kompen som är huvudproblemet... Har läst att knackande kan bero bla på igensatta filter, att luft i returen kan bero på kass backventil vid spridare och/eller att returslangen antingen går för djupt i tanken så den inte orkar trycke ut bränslet (verkar konstigt) eller slutar ovanför ytan i tanken så den kan suga tillbaka luft. Eller att nån tätning nåstans är kass så den suger luft. Jag är efter vad jag läst och lättheten att snurra motorn, nu kommit fram till att dålig komp är grundproblemet med min motor, som troligtvis förstärks av luft i bränslesystemet. Troligen kan jag om jag ordnar ett perfekt bränslesystem få motorn att starta hyfsat lätt normala sommardagar, men utan att fixa kompen kommer den nog att jäklas med mig höst och vår. Är det ett jättejobb att 1) Lyfta toppen och slipa in ventilerna på enklaste möjliga sätt 2) Ta ut kolven och byta kolvringar / hona om cylindern närmsta motormek jag har kommit är rivit sönder ett antal mopedmotorer för 25 år sen, men jag är van med annat mek, lyfta ur motorer ur gamla bilar, bytt bromsar, växellådor etc men aldrig tagit isär en motor och aldrig hållit på med diselmotorer. jag har stor respekt för motorer och speciellt diesel och de toleranser som de kräver... Jag har fn inte tillgång till någon verkstadslokal att hålla till i, men kan låna lokal för nån timmes jobb i taget men inte ha en motor där. Orkar/vågar jag börja ett projekt öka kompressionen?
×
×
  • Skapa nytt...