Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lill-Hugge

Spöna beslagtagna!

Rekommendera Poster

Hej hej,

Jag och min fiskarkompis blev tagna av kustbevakningen i sommras då vi trollade GÖS utanför ett TDA område.

Kan bara säga att vi lärt oss en läxa och kommer i fortsättningen att hålla oss inom angivna TDA områden.

Nu undrar jag vad som kommer att hända med våra spön som de tog i beslag ? Kommer vi att få tillbaka dem i utbyte att vi betalar böter? Eller vad händer ?

Vi har inte hört något från någon sedan det hände för ca 2 måndader.

Mvh

Lill-Hugge

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Surt. Men det var iaf ett bra tillfälle f KBV att visa vad bra dom är bra på.....

Får väl hoppas ni bara hade billiga skitspön a´ la´ Ron Thompson ;)

Jag TROR, utan att veta, att spöna anses förverkade och enda sättet för er att få tillbaka dem är efter utslaget i en ev rättegång. Men jag ska inte svära på att det är så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va glad att dom bara tog spöna. Om det varit på land är det enligt jaktlagen att anses som olovlig jakt och då kan man beslagta all utrustning inkl bil och hund. Det händer tex vid olovlig jakt efter vilt på  land att vapen, bil, hund  och t.o.m körkort ryker.

Det skiljer dock lite i fiskelagen men principen är densamma. Det skall dock lite mer till för att ta båt, bil etc men utrustningen är och blir nog tyvärr förverkad.

Utdrag ur jaktlagen:

Vapen, ammunition, annat jaktredskap, hund, motorfordon, annat motordrivet fortskaffningsmedel och släpfordon som använts eller medförts som hjälpmedel vid brott som avses i 28 § eller 29 § 1 mom får förklaras förverkade, om det är påkallat till förebyggande av brott eller eljest särskilda skäl föreligga.
I stället för hjälpmedel kan dess värde förklaras förverkat. Lag (1980:895).

Utdrag ur fiskelagen:

 Fiskeredskap som använts eller medförts vid brott enligt denna lag skall förklaras förverkade, om det inte är oskäligt. Detsamma gäller fiskefartyg och andra hjälpmedel om det behövs för att förebygga brott.
   Utöver vad som sägs i tredje stycket får egendom förklaras förverkad, om egendomen har varit avsedd att användas som hjälpmedel vid brott enligt denna lag och brottet har fullbordats eller förfarandet har utgjort ett straffbart försök eller en straffbar förberedelse och förverkandet behövs för att förebygga brott.
   I stället för fisken, redskapet eller den egendom som annars använts, medförts eller varit avsedd att användas som hjälpmedel, kan dess värde helt eller delvis förklaras förverkat. Kan bevisning om värdet inte alls eller endast med svårighet föras, får värdet uppskattas till ett belopp som är skäligt med hänsyn till omständigheterna.



Senast ändrad av oceanis | 16 september 2008 | 08:34



Senast ändrad av oceanis | 16 september 2008 | 09:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det ine så att förverkandet äger laga kraft (eller vaffan det kan heta på byråkroatiska) först efter att man befunnits skyldig? Och som andra riktiga brott gäller väl att om man nekar till brottet går det till rättegång. Och alltså först därefter är utrustningen förlorad. Menar alltså att om det går till rättegång, och utslaget där blir Guilty As Charged, så måste väl värdet på brottet eller hur man nu ska uttrycka det sedan ställas i relation till värdet på det beslagna? Det BEHÖVER väl alltså inte vara kört för TS?

Sen måste jag nog säga att jag faktiskt inte tycker synd om de som blir av m utrustning på detta sätt. Själv betalar jag alltid fiskekort o håller mig t reglerna vad gäller mini/maximimått osv. Att man är på förbjudet område är ju inte någons fel utom de fiskandes eget.

Jag är långtifrån Guds bästa barn, men just fiskeregler håller jag benhårt på, mycket för att man ska ha möjlighet till fortsatt fiske även i framtiden. Se bara på kontinenten, där är det inte helt ovanligt med körkortsliknande licenser för att få fiska ö.h.t. Sen tillkommer fiskekort osv om man har tur nog att hitta något obokat och intressant vatten

Sen kan man ju i många fall fråga sig vad fiskekortspengarna går till alls då det i flera fall aldrig görs något åt varken fiskevård eller trailerramper, fiskeplatser, eldstäder eller annat. Tyvärr är det ju bara att antingen betala och se glad ut, eller skippa betalningen o riskera att bli av med prylarna. Personligen riskerar jag inte detta då jag på ett vanligt landbaserat fiskepass säkerligen har grejer för 10 papp med mig. Desto mer om det är trolling förstås.

Alternativet är väl att stanna hemma o kolla Rapport på TV-n, men det är ingen option i min värld :)

 

EDIT Räknade snabbt igenom vad grejerna kostar ett vanligt nattpass efter ex.vis karp. Det landar nog på runt 20 000:- som man släpar med sig i utrustningsväg inklusive  beten och mäskprylar



Senast ändrad av KillerBoo | 16 september 2008 | 10:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo i princip är det nog så att det i slutänden skall till ett domstolsbeslut men jag tror att redskapen med stor säkerhet går förlorade om inte killarna blir helt friade från brott.

Har en kompis som blev misstänkt för tjuvfiske i fjällen trots att han hade betalt sin avgift till samebyn,  men där han inte fått kortet utskrivet. Som tur var kunde han visa ett kvitto på betalningen för logi inkl fiske. Med mycket krångel och utredande där ansvarig i samebyn verifierat att han hade betalt men inte fått kortet med sig ut på plats, så la man ner utredningen. Men tyvärr tog det mycket tid och kraft för kvarnarna hos polisen skulle mala först.

Håller med om att om man inte följer reglerna så får man stå sitt kast. Jagar själv och är noga med att följa reglerna samt att betala mitt jaktkort och avgifter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter fjantigt i mina öron. Vad står TDA-området för förresten?

Sådant här ökar ju knappast respekten för Kustbevakningens verksamhet - att svenska fritidsfiskare ska bli av med sina redskap, samtidigt som polska trålare dammsuger hela Östersjön några sjömil bort...

Jag säger då det...

Nobelt av dem att låta er behålla kallingarna i alla fallGlad

 

 



Senast ändrad av Sparre | 16 september 2008 | 13:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TDA = Trolling, Dragrodd, Angel  och det är väl reglerat var man får bedriva denna sortens fiske.

Din kommentar har en point men det är faktiskt lika illa att trolla i vissa områden  som att trålarna kör med för små maskor. Att man har vissa restriktioner på trolling är ju bla av för att man inte skall dammsuga fiskens lekplatser tex.

En liten egen fundering....varför har alla så ont av Kustbevakningen. Gnäller man inte för att dom tar fortkörare, eller alkoholpåverkade båtförare så är det fel att dom kollar så att fisket efterlevs. Det är ju faktiskt en av deras uppgifter, och att man försöker reglera hur man får fiska är just för att det skall finnas fisk i framtiden också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, blir man av med redskapen för all framtid??? Surt om de är värda ett par tusen. Straffas en med billiga redskap mindre än en med dyra? Eller får den med billiga redskap högre böter sen??? Om man har en båt för nån miljon och den betraktas som redskap skickar de den på förbränning och kvar står man med ett par tusen i böter eller en fribostad i buren???
Lite luddigt tycker jag...

Kanske ska tilläga att jag inte stödjer tjuvfiske. Men säg man skulle misssuppfattat vad gäller områden och det hela är en engångsförteelse så känns det som det lätt kan skena iväg o bli väldans dyrt om de dels snor grejerna och man dessutom får böter eller vad det nu blir.



Senast ändrad av BMoon | 16 september 2008 | 15:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saker och ting ska ju sättas i relation till brottets omfattning. Om du t.ex tjuvfiskar, med vett o vilje, på karp så är jag hyfsat säker på att dom konfiskerar dina prylar, men om du står med ett toppknutet bambuspö o metar småmört så tar dom inte grejorna ö.h.t.

Beslaget görs inte med utgångspunkt från utrustningens värde, vore kul att se en KBV-gubbe stå o värdera mina larm, mitt pod o annat som importerats..... utan beroende på hur grovt man bryter mot bestämmelserna. Vet en kille från norrland som tog sin skoter ut på fiske på förbjudna sjöar. Dom konfiskerade hans borr och hans pimpelspö... och skotern, eftersom dom bedömde det som grovt att ignorera lektider samt att skoterkörning var totalförbjudet inom flera mils omkrets. Han fick INTE tillbaka skotern eftersom man bedömde att fisket inte kunnat ske utan densamma.

Påföljden, alltså böter el dylikt, är inte upp till KBV att bestämma. Dom följer e direktiv som finns. Man kan alltid neka till brott, och då blir det åklagarsak av det hela.

Vet inte om man kan kalla givna regler för luddiga... Det är alltid upp till fiskaren att veta vad man får fiska, på vilket sätt man får göra det samt VAR man får fiska.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oceanis skrev bl.a.

En liten egen fundering....varför har alla så ont av Kustbevakningen. Gnäller man inte för att dom tar fortkörare, eller alkoholpåverkade båtförare så är det fel att dom kollar så att fisket efterlevs. Det är ju faktiskt en av deras uppgifter, och att man försöker reglera hur man får fiska är just för att det skall finnas fisk i framtiden också.

 

Jag har inget alls emot dom och lider inte särskilt av dom heller. Men kan absolut tycka att det finns viktigare saker för dom att göra än att stoppa en trollingbåt för att konfiskera spön...Dom skulle lätt ha kunnat UPPLYSA grabbarna att det dom gjorde var olagligt och att dom får se upp,  men maktuppvisningar är väl tydligen aldrig fel om man bär uniform

Personligen tycker jag dom ska ägna sig åt vettigare saker. Mer alkokontroller, även på insjöarna till exempel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker KBV gör helt rätt när dom beslag tar gerejorna, sedan kan man givetvis tycka och känna med dom som har rent mjöl i påsen och iaf bli av med utrusningen.

(självklart trist tycker undertecknad osså) Men om en lag är satt för att värna om en/flera
arter och aldrig får någon påföljd, vad gör den för nytta då!

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sysslat med tillsyn ett dussintal år ( inte numera). Troligtvis har KBV upprättat en primäranmälan som sedan kommer att utredas av polis. Under den tiden utredning pågår, vilket enligt min erfarenhet kan ta allt från 6-23 månader så är utrustningen beslagtagen som bevis. Troligtvis kommer utredare därefter överlämna ärendet till åklagare som bedömme vidare åtgärd dvs åtalseftergift, straffföreläggande eller rättegång.

Klart man kan tycka att det är hårt, men om du blir invinkad i en fartkontroll så lär ju inte polisen enbart upplysa dig om att du har kört lite för fort.

Min erfarenhet är också att rättväsendet har tenderat att se allvarligare på olaga fiske på senare tid. Mina två sista rapporter ( killarna hade fiskat i fredningsområde ) resulterade i böter på 6000 resp 10 000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker jakt-/fiskebrott givetvis ska tas på allvar och åtgärder därefter. Det jag hängde upp mig på var uppgifterna om att man inte får tillbaka utrustningen efter att ärendet är klart.
Du har ju som exempel fartkontrollen på vägen och då vore det kanske lämpligt av polisen att ta hand om och behålla bilen för att vara säkra på att brottet inte upprepas...

Visst att de håller sakerna under ärendets gång men sedan bör man la ändå få dem tillbaka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du tycker att ryska trålare som fullständigt dammsuger vattnet med trålar som har minimala maskor skall få tillbaka sina trålar och båtar efter att dom fått sitt straff....... :-)

Ja ja jag vet att det är skillnad men hur skriver du en lag som skall försöka göra skillnad på det ena och det andra. Ett spö eller 50 spö vad är mycket tjuvfiske och vilket är lite.

Jag tror iofs att killarna som startade tråden är reko vanliga sportfiskare som inte rovfiskar men hur gör man en gräns.

Samma sak gäller ju tjuvjakt.......ett litet skott eller ett stort skott. Ett rådjur eller en älg eller ännu värre en varg. En varg renderar inte enbart förlust av vapen och fängelse du åker på tro det eller ej, 100 000 kr som straff avgift för fridlyst djur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Jaha, då var det slutsupet där också då Skrattande I Uppsala i en fastighet, ville man förbjuda all rökning kring denna!!! Men det har iofs inte med saken att göra. Vad som har med saken är att, det rensas något förbaskat just nu. Fast aborren verkar ha fått fäste igen tack o lov, om det nu håller i sig. Men med den rovfiskning som sker inte bara i sjöar och ute till havs, utan i och kring skärgårdarna. Så dröjer det inte länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mest nyfiken på varför det inte räcker med böter eller fängelse som för så många andra brott så vida inga olagliga redskap har nyttjats.

I fallet med den ryska trålaren så rör det ju sig troligen om betydligt större mängder fisk varpå påföljden bör hamna på en högre nivå än för en fritidsfiskare som dratt en fisk eller två. Får de miljonböter och en befällhavare i buren så ser jag det knappast försvarbart att även ta båten ifrån dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok !  Tack alla för era svar och vettiga synpunkter. Gjort är gjort och vi kan inte skylla på någon utan får ta eventulla konsekvenser.

Det var inga billiga spön och rullar. Både jag och min kompis är riktiga fiskenördar så ingen av oss sparar på krutet vad det gäller fiskeprylar.

Vi blev av med totalt 3 st spön till ett värde av ca 6 tusen kronor. Mitt spö var ett Berkley series one med en mycket trevlig shimano rulle. Kompisen blev bla av med en ABU revo och ett shimanospö speedmaster. Därav att jag tog mig mod att ställa frågan.

Vet någon om det är OK att ha ett par spön ute med göswobbler utan att ha motorn igång. Om det pinar på en del går det ju faktiskt att komma upp i en knop genom att bara driva med vinden.

Lill-Hugge

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lill-Huge

Vad var det speciellt med vatten ni trollade på ?? Jag menar, TDA gäller på kommunala/landstingsägda vatten, medan vatten utanför är ju oftast privata och där får man trolla med vattenägarens tillstånd. Och jag tror inte att vattenägaren (om det är en privatperson) anlitar KBV för att freda hans fiskevatten, så något mer fel måste ni ha gjort ?? Eller var det ett offentligt vatten ??

Jag kan tänka mig att det kommer att ha betydelse för hur Ni kommer att behandlas.

Likaså får Ni kolla om det är inte lönt för Er att låta det gå till en rättegång, då borde ni få en jurist tilldelad, ha möjlighet att försvara Er och tala om felnavigering (ni hade ju TDA kortet har jag tolkat det hela) utan uppsått. Då spöna är värda 6 000 och risk för 4 000 i böter kan det vara värt att ta den striden.

Men jag är ingen jurist.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att säkert veta den juridiska definitionen för trolling så är det ju det du talar om. Om drivkraften är en motor , segel eller bara fridrift är nog av underordnad betydelse.

Min gissning när det gäller er utrustning är att du får tillbaka prylarna efter en utredning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, min gissning är att det inte finns ngn lag att man måste ligga för ankar. Men ni hade ju tur att ni inte hade Killerboos utrustningGlad

PS för ankar när man fiskar menar jag. DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja! Vi har TDA-kot och hade varit på ett frivattenområde, men felet vi gjorde var att vi trollade hela vägen hem genom sjötomter med vattenrätt. Och det var just en sådan vattenrätt ägare som hade ringt till Kustbevakningen.

Skulle vi bli kallade till förhör, ja då finns det faktiskt en hel del omständigheter som vi kan använda till någon typ av motvärn, men den dagen den sorgen. Ligger lågt innan vi verkligen ser vad som händer med ärendet.  

Det verkar som om det råder en viss osäkerhet gällande definitionen på trolling.

Visst måste man få fiska (fritt handredskapfiske) från en båt som ligger och driver och där motorn är avstängd. Skulle det inte vara så är det ju sålunda också förbjudet att meta utan att först ha ankrat upp.

Finns det någon som har kunskap i frågan skulle det vara mycket intressant att få information.

/Lill-Hugge

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är inte jag någon fisketillsynsman, så reglerna är jag inte hundra på.

 

Men jag tror att definitionen är just så, trolling är när man förflyttar sig med drag i vattnet. Oavsett om man driftar eller har djuprigg och pulkor. Men att KBV ser mellan fingarna på oss som dänger jerk och andra kastbeten. Lite som trafikpolisen ser mellan fingrana på fortkörare som kör 51 på 50-vägar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmdolgen bara Iggy och Chefen på KBV som kastar kastar ankar innan jiggfiske en vindstilla sommarkväll Glad

Lill-Hugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va kan man bli haffad för lite småfiske med drivande båt?? Driva kan man ju göra även om man ankrar. Jag föredrar om d är stilla o fint att inte ankra utan driva så smått med metan.. Har inget direkt intresse för dörjning så jag föredrar o meta. Men ska den lilla friheten oxå tas ifrån en med allahanda maktmissbruk från div imina ögon (inteförtjänta va sitt jobb tjänstemän) så blir metreven lagd på hyllan och ja kommer förmodligen tillbringa resterande liv med stark myndighetsförakt.. Som sagt den dagen den sorgen..

!!!MVH REXCO!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte nån blir haffad för att man driver över ett grund samtidigt under fisket. Inte heller blir nån haffad för att köra 51 på 50-väg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säg inte det! Är du åklagare i området så hjälp killarna, dom vill ju fiska.Om någon på guiden har kunskap?? om hur man startar en fond för detta GROVA brått vore bra .Om det blir ngt över går pengarna till mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Imponerad av KB insats. De har här räddat havet från total utfiskning och död.

Jo visst var det fel att göra så som har skett men hade det inte räckt med en tillsägelse?

Ingen har blivit skadad, ingen har lidit någon större ekonomisk skada. Man slösar resurser på några som gjort ett litet fel samtidigt som vi släpper massor av annan skit.

Visst kan 0-tollerans vara bra men då har man mycket mer allvarliga saker att jobba med. Börja med att göra något åt alla stölder av utombordsmotorer, stöld ur båtar mm.  Eller varför inte större fiksefartyg som verkligen rovfikar, men de vågar väll man inte ge sig på utan bättre att nypa ett par svenssons.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...hur mycke fisk miljöskadades av att KBV var ute och körde med sin båt , bara för att jaga Er ???????

 

Denna händels kändes som att koppla på  ''insatsstyrkan för att jaga en cyklist med trasigt lyse''

 

 Att man aldrig ska sluta förundras .........Förvånad

post-11345-1394235624,6733_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räcker det inte med en tillsägelse för de som kör 95 på 70-vägar?

Ingen vart ju skadad.

 

Stöld ska redas ut av polisen, inte KBV.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...