Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lill-Hugge

Spöna beslagtagna!

Rekommendera Poster

Hastighetsbegränsning till 70 är för att minska olycksrisken och kan väll knappast relateras till att man skulle råkat få upp några fiskar på fel ställe.

 

Visst ska stölder redas ut av polisen men de saknar resurser. Nu verkar KB ha överskott på resurser då de hinner med att jaga ett par ruskiga förbrytare som fiskat lite på fel ställe.

Men vi får väll fortsätta att finna oss i att resurserna ska satsas på att jaga svensson mer än svinen som stjäl våra båtar.

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissta är det så att hastighets begränsningen på vägar är tillför minska olycksrisken. Men nu var det inte den spesifika begränsningen som jag realerade till...

En av KBV:s uppgifter är att kontrolera tjyvfiske, är det då fel att sätta dit ett par ruskiga förbrytare som fiskat lite på fel ställe. En annan uppgift är att kontrolera utsläpp. Är det resursslöseri det också? Små brott måste tyvärr också prioriteras...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår lite i vad Ringhede menar. Och ja tror d lyder som följande, idag arbetar polisen mindre o mindre med stölder från enskilda medborgare. Dom utreder istället skattefusk åt staten, statens pengar kommer i första hand och utombordare i 187e hand eller så..

Detta gör att folk som får böter för att ha kört 5km för fort eller liknande mindre förseelser blir lidande av stark myndighetsförakt. Dom tycker väl att polisen borde ha annat försig än att antasta hederligt folk. Och ja kan förstå har man blivigt snodd på en snurra för 100 000kr och dagen efter blir stoppad och bötfäld för en trasig skyltbelysning, ja då hade även jag sett jävligt illa på polisens verksamhet. Och d är väl någonstans där man får börja Politiker kan roffa åt sig flera 100 000kr ur olika budgetar och kan fuska med precis allt utan att åka dit. Sådant når tillslut den enskilda medborgaren, och vad tänker den samme, jo kan dom som tjänar 100 000kr i månaden fuska med så mycket gerjer så nog fan kan jag med.. Och så uppstår skattefusk, illegala verksamheter osv. Allt som går att tjäna en ohederligkrona på dras igång..

Skulle med största sanolighet säga att d är våra styrande som bidragit  till mycket skattefusk, och div lagbrott. Man ska inte säga till andra vad dom ska göra om man inte är villig att följa reglerna man själv skapat.. Detta är ett fint talesätt och hade detta fått råda i regeringsbyggnaden så hade d kasnke blivigt lite fason på d här skitsamhället vi lever i nu..

Nu blev d en politisk debatt men ni fattar vinken va..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På din första fråga är MITT svar Ja. Ang.utsläpp så är även det svaret JA i detta olycliga fall med trollingen. småbrottprioritering så tycker jag Icke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, tycker väl det är bra att KBV sköter sitt jobb. Är det deras ansvar att kontrollera fisket så är det väl deras skyldighet att kolla upp ett tips ifrån mark/fiskerättsägaren. Att polisen sedan inte kan sköta sitt(lösa brott på land, de åker ju numer inte ens ut och kollar) hör inte riktigt hit...

Är det någon som varit nitisk i detta fallet så är det väl i så fall ägaren till fiskevattnet. Han/hon kunde gott ha gett er en varning och upplyst er om fiskeförbudet, men de kanske också var rätt trötta vid detta laget och ville sätta dit någon. Vem vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt Ringhede, men efter att ha sysslat med tillsynen i ett antal år så kan jag inte låta bli att förundras.

Vi som sportfiskar gör fel , men bara lite.

Alla andra gör ju så mycket mera fel och därför är det ok att vi gör bara lite fel.

Resonemanget har jag hört ganska många gånger och det underlättar inte när vi som sportfiskare försöker att flytta fram våra positioner gällande fredningstider, fredningsområde etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är förvånad över att man hela tiden klagar på Kustbevakningen.

Tråden verkar på något sätt ha spårat ur. Lill-Hugge som startade tråden har ju talat om att det var en fiskerättsinnehavare som ringt och anmält deras fiske på hans vatten.

Man kan tycka att en fisk eller två eller att fiska utan att det nappar spelar ingen roll men om vi ser det från vad som händer på land i samma situation, dvs om jag skulle passera över annans jakt mark. Jag får inte passera utan att jag gjort mitt vapen obrukbart dvs plundrat ammu. och dragit ut slutstycke. Om jag inte gör detta gör jag mig skyldig till olaga jakt och om jag skulle få för mig att skjuta en kanin på min promenad så är det tjuvjakt definitivt och jag åker på grova böter och mina vapen tas ifrån mig och alla licenser ryker. Samma sak gäller faktiskt på annans fiskevatten.

Sen till saken om någon ringer och anmäler brott så är det ju svårt för KBV att bara ignorera anmälan. Om ni tex kommer ner till er båt och det finns någon ombord på er båt och ni ringer för att anmäla så förväntar ni att polis eller KBV kommer och hjälper er. Samma sak gäller för den som anmälde Lill-Hugge, han förväntade sig att någon tar i det brott han anmäler för i hans ögon kanske det är stort.

Vi får kanske anta att KBV var i närheten för inte kan det varit så att dom hade lång körtid dit eftersom Lill-Hugge passerade detta vatten på väg hem. Eller kanske körde Lill-Hugge ett par vändor på platsen vem vet.

Oavsett så har bara KBV följt upp en anmälan från en medborgare som har samma rätt att värna om sina rättigheter som vi andra, så vad har dom gjort för fel ???????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men visst brukar väll KB vara snällare och bara komma med en muntlig varning bär någon göt något tokigt. Det kunade man se på TV:n för ett tag sedan. Då var det nägra söta tjejer som var ute och åkte båt i mörkret utan lanternor.

Visst 17 ska KB ingripa om de upptäcker något felaktigt men det kunde finnas nyanser op åtgärden.

Nu kommer säker några att drar paralleller med att då kunde möradre också få slippa undan med en muntlig varning men det är inte sådant jag syftar på.

Vissa förverkas redskapen för direkt andra kan våldta kvinnor och få behålla sina redskap.

 (nej och åter nej det var int KB jag syftade på med våldtäkt)

/Roland



Senast ändrad av Ringhede | 20 september 2008 | 20:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag får väl ge er lite mer fakta i ärendet eftersom det undras och frågas en del.

Fiskrättsinnehavaren hade faktiskt jagat in KBV båten ända från Stockholmsskärgård och en bra bit in i Mälaren. Var i skärgården kom aldrig fram, men de hade i alla fall fått slussa.

Så det var faktiskt en ansenlig sträcka de körde.

Det var första gången vi trollade förbi den sträckan, så jag kan anta att vi fick ta hela smällen då det sannolikt hade varit fler som trollat där tidigare på säsongen och retat gallfeber på fiskrättsinnehavaren.

Kan möjligen själv känna att det känns lite väl brutalt att beslagta alla spöna och på det sedan kanske vänta flera tusen kronor i böter.

Ett rimligt straff tycker jag är en tusenlapp i böter. Skulle man däremot bli ertappad en andra gång, ja, då tycker jag det finns fog för att möjligen beslagta fiskeutrustning och ett hårdare bötsbelopp.

I övrigt tycker jag att det kommit fram många vettiga synpunkter.

Lill-Hugge

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Straff borde stå i proportion till brottet.

Ni måste fiskat upp tusentals fiskar och varit där upprepade gånger för totalt utfiske.

KB har gjort rätt men vi har ett snett system med knepig straffskala. Om det sedan varit flera andra före er så är det helt normalt att ingen brytt sig från myndighetshåll. Försök få en polis att bry sig om stölder av båtar och motorer, nästan omöjligt.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Lillhugge,var det den här tjommen som ägde fiskevattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stort vatten hade han, fiskerättsinnehavaren, jag menar, det måste ju ändå ha tagit KBV en anseenlig tid att komma fram medan Ni fortfarande trollade där förbi...

Måste bara konstatera att det blir dyrt för skattebetalarna, dvs oss: KBV båten går inte på luft, gubbarna har väl bra lön med alla tillägg, sedan tillkommer åklagarens lön, och om det går till en rättegång så tillkommer kostnader för domare, advokater... etc.

Minns själv att jag blev kollad en gång av KBV när jag låg i en vassrugge och fikade, de ville kolla om jag hade några fiskar under minimåttet (fast med min fisketur så hade jag varken godkända eller icke godkända). Då tänkte jag också vad det måste ha kostat, en stor KBV båt samt en gummibåt de körde runt vassrna och kollade de 4-7 fiskebåtar som låg där. 2 man i gummibåten och säkert någon till i stora båten (med helgtillägg).

Men klart, det är väl mindre farligt att djävlas med oss än att ta sig an riktiga förbrytare, samma anledning som polisen föredrar att haffa folk som kör 117 på en motorväg än att jaga brottslingar.

Är den svenska polisen och KBV världens fegaste ??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag misstänker 2 nick här,som jag misstänker är FRA o SÄPO, är det ngn som har tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vem fiskrättsinnehavaren var inte heller hur stort vatten han satt på eftersom vi passerade förbi ett antal sjötomter med fiskerätter.

Jag kan bara spekulera, men jag tror inte vederbörande haft speciellt mycket att göra och möjligen stressat KBV med utalanden som Om ni inte kan agera här, vad finns det då för skäl för mig att fortsätta betala den skatt som finansierar er verksamhet etc

Kan säkert ha fel, men jag har svårt att se denna snubbe vara en kraftkälla och vitamininjektion för sin omgivning.

Ja, ja,,... Hör av mig när jag fått veta vilken vändning ärendet tar.

Lill-Hugge

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men KBV kan väl inte ta Er på någon annans vatten än bara hos den som har anmält Er ?? Det är ju tillåtet att trolla på privat vatten med ägarens tillstånd, dvs man skulle behöva bevisa att just på de vatten ni blev tagna på så hade ni inget tillstånd. Om Ni inte blev tagna på offentligt vatten, eller på något vatten där myndigheterna utfärdat fiske- eller trollingsförbud.

Jag tycker det låter skumt, borde inte hålla för någon fällande dom, låt det gå till en rättegång, då har ni förhoppningsvis tillgång till en jurist som kan hjälpa er, samt så får ni reda på vem som har anmäl er (och då får ni hitta på något sätt att hämnas, självklart inom lagens ramar).

Det som kan fälla er är om ägaren till det vattnet ni blev haffade på vittnar att ni inte hade tillstånd att trolla där, men det är inte alla som är fientliga mot trollare. Erkänn inget och låt det gå till domstol, straffet borde inte kunna bli högre än annars och då får ni någon som kan föra er talan på ett språk som jurister förstår.

[Fotnot: Åkte själv skidor med en åklagare för många år sedan, som var kompis till en kompis. Man blev helt knockad i alla diskussioner, kan kunde bevisa att det mesta man gjort var fel och straffbart, man behöver helt enkelt ett ombud, dvs jurist]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut Jan af Lisö !

Det är precis det du skriver som jag menar i ett tidigare inlägg där jag säger att det finns ett antal omständigheter som vi kan änvända till motvärn

KBV tog inte heller några positioner som de angav för oss och inte fick vi skriva på några papper heller.

Att få det bekräftat från dig ger än mer vatten på kvarn.

Tackar!

Lill-Hugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bigfish68,

Eftersom det är ett pågående ärende känns det inte bra att ange några positioner just nu. Det var i alla fall inte vid Lambarfjärden, utan längre in i riktning mot Björkfjärden.

Hoppas det är ok som svar.

Lill-Hugge

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liknade han tjommen på bilden,om så är fallet vet jag var det var,menar givetvis mitt tidigare inlägg.Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem har påstått att det är lätt att leva.

Läs gärna här om fiskebestämmelser för Mälaren

http://www.ab.lst.se/upload/dokument/publikationer/U/malarguiden.pdf

 

Inte är det lätt att förstå att det de gjort skulle vara så allvarligt.

I texten framgår vissa fiskemtoder som förbjudna och då fattar man att så får man inte göra.

Bland förbjudna är fiske med nät, sprängmedel, kemikalier och elektriskström, skjutvapen och spettsning mm.

Fiske med trolling är tillåten . (eller är den det?)

Sedan så finns det ett avsnitt som beskriver enskillt vatten enskillt frivatten. Läs gärna det stycket och försök förstår vad de menar.

Står bl.a.

Kartan på andra sidan tolkar lagen, gränsdragningen är översiktlig och har ingen rättsverkan

Hur lätt är det att förstå denna text?

Vidare så får man givetvis läsa i fiskelagen mm för att själv skapa sig en bild om vad som är tillåtet.

 

Vill med detta inlägg inte påstå att det som skett är rätt eller fel utan att det kan vara svårt att inse att det är så allvarligt att utrustning skall beslagtas mm. Fiske med nät framgår direkt att det är föbjudet och då kanske man kan förstå att det kan bli beslag av utrustningen.

Med dessa regler borde det nog krävas körkort för fiske.

mvh Roland



Senast ändrad av Ringhede | 25 september 2008 | 06:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tolkar du den här texten, Rinhede:

I enskilt vatten är handredskapsfisket (se nedan) tillåtet för alla s.k. fritt handredskapsfiske. Fiskemetoden får dock inte kräva användning av båt, vilket innebär att dragrodd och trollingfiske inte ingår i det fria handredskapsfisket.

Och som Lill-Hugge skrev verkar han ju varit på enskilt vatten om jag tolkat hans inlägg rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men att dra att drag genom vattnet kräver inte alls båt. På samma sätt som att kasta med spö inte kräver båt heller. Så länge du håller spöt i handen så kan du streta emot bra. Däremot så är det svårare om spöt varit fixerat i båten.Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja hur ska man tolka en text som är upplaggd enligt följande

  • Det som är tillåtet
  • Det som inte är tillåtet
  • Det som är förbjudet

 Varför måste byråkrater krångla till det.

Tillåtna fiskemetoder i enskilt frivatten
I enskilt frivatten som finns på Hovgårdsfjärden, Prästfjärden
samt Norra och Södra Björkfärden är fisket fritt för
alla. Följande redskap får användas.


•Handredskap (spö, pilk, och liknande som är utrustat
med lina och högst tio krokar).
• Högst 100 meter nät (gäller ej licensierade yrkesfiskare).
Nätet får vara max. tre meter djupt och nätmaskan får
ej vara 60-100 mm sträckt maska (nätstolpe 30-50 mm).
• Högst en långrev med max 100 krokar, ej uppflötad.
• Högst sex rörliga redskap (ex. ryssjor, burar eller nät).
•Vid trollingfiske får högst 10 beten per båt användas.

 

 

 Enskilt vatten och s.k. enskilt frivatten
I s.k. enskilt frivatten tillhör fiskerätten enskilda, via en intrångsersättning
från staten är ändå fisket i stor utsträckning
fritt för alla, medan fiskerätten i enskilt fiskevatten är privat
och tillhör fastighetsägaren.
Gränsdragning för Mälarens enskilda frivatten respektive
enskilt vatten regleras i Fiskelagen (SFS 1993:787).
Kartan på andra sidan tolkar lagen, gränsdragningen är översiktlig
och har ingen rättsverkan. Gränsen mellan frivatten
och enskilt vatten finns 300 meter från stranden. Vid mycket
långgrunda stränder gäller istället 3-metersdjupkurvan som
gräns.

 

 

Medger att jag gett mig ut på djupt vatten i denna frågan då jag har för lite kunskap om hur man ska tolka dessa lagar och regler. Förhoppningsvis finns det flera som kan ge konkret svar på hur det ligger till. Killarna har säkert gjort fel och förhoppningsvis förstår de att det gjort det.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, exakt. Om jag förstår saken rätt får du alltså t ex sitta och meta eller kasta med spö från en båt, men alltså inte släpa reven med båten. Förmodligen anser man att trolling är en för effektiv fiskemetod, medan exempelvis att meta med mask inte direkt fiskar ut Mälaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm  skrev ett inlägg igår men det var nog lite för hätskt för reglerna såg jag sen så det visas nog inte

hobbypoliserfiskepoliser och åklagare o snutar kommer jag att ogilla så länge jag lever och har inte gjort det smidigt för dessa yrkesgrupper på 15 år nu 

att få straff på straff är överdrivet man är ju inte nån fara för folk på sjön

ok vi gjorde fel  och dom kunde tagit spöna eller gett oss böter  men inte bådaoch o sen sälja grejorna på auktion o få in ytterligare pengar

och fvf får inte en spänn mer än föreningsbidrag som dom får i vilket fall som helst

i våran fvf så tar vi spöna o dom får lösa några årskort som straff och får tillbaka spöna vi får in pengar att lägga på att förbättra fisket o dom slipper dyra böter o kan fortsätta med sin hobby...detta gäller inte fasta redskap då dessa blir polissak...

alla mer eller mindre nöjda i slutändan

ps har alltid haft årskort överallt före o efter denna  gången då vi lånade en båt i en ny sjö en kväll...dyrt.... har inte fiskat där sen dess dom ska inte få en spänn av mig i fiskekort någonsin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi som sportfiskar gör fel , men bara lite.

Alla andra gör ju så mycket mera fel och därför är det ok att vi gör bara lite fel.

Och alla som skall se till att reglerna efterlevs är säkert bara ute för att jäklas med mig för jag vet ju ändå bäst. Därför kan jag göra som jag vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja så här är det nog mera rätt.

Om du jobbar lite svart på helgerna, efter att ha slitit 40 timmar på ordinarie jobb och redan genomfört din samhälleliga plikt med att bidraga med skatt, då ska du straffas, Skattemyglare som jobbar svart ska åka dit rejält.

Om du däremot sitter lite högre upp och blåser massa människor på pengar genom osäkra fodringar och annan svindel, då får du miljonbonusar. Kommer någon sedan på dig så är det dags att ta fram fallskärmen och ytterligare inkassera ett antal miljoner så att du kan tillbringa resten av livet i en drömtillvaro och inte behöver du riskera att bli av med några fiskespön för du äter ju fisk av finaste sort på lyxresturanger.

/Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...