Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
suzumar

Hur snabbt går era båtar da?

Rekommendera Poster

Silver Hawk -10 DC 540 med Mercury F 100 EFI Med 4 pers 35 knop 2 pers 37,5 knop och ensam har jag inte lyckats komma över 39,5 knop.

 Vid 4500rpm ca 30 knop drar den ca 0,65 l/nm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 knop bekväm marchfart, 6 om jag gasar på för fullt (men då skakar och skramlar det).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

37,1 står det på plottern men så fort kör vi nästan aldrig. Förbrukningen då är höga 0,92 L/nm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chris Craft 21, OMC V8 5.0L Maxar 50 knop marchfarten har jag vid 3000 varv och då gör den 28 knop och förbrukningen är då drygt Litern/distansSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

98 knop med solen i ryggen, hemlängtan och pi..enödig!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med min 16 fots Fletcher GTO har jag åkt 55 gps knop, men då finns det mycket kvar på gasen. Har en 150 hk Suzuki med en Balistic prop på den. Skulle behöva hydralstyrning och fotgas för att våga åka fortare, då den blir väldigt orolig i vattnet över 50 knop. Den både rider och vobblar beronde på hur motorn är tiltad. Men den e sjukt rolig att köra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du pissar så får du säkert upp den i 100 knop Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Du milde, vilka farter ni pratar om. Ser man något av omgivningarna i de farterna? Visst, ibland kan det vara bra att komma fram fort, men inte alltid. Lugn och ro är bättre i längden, tycker jag!

Min båt gör 6.2 i gångfart och 7.4 som topp. Motorn som är en VP D1-20F, drar 1.2 liter i timman, vilket räcker i nästan 42 timmar i konstant gångfart. Blir många timmar på sjön det, till en billig penning!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ryds 568:a Murcury V6 Optimax 175hk med Enertia 21 propeller: 56knop vid 5400 varv.// Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

56 knop! Varför då, och när?

Har ibland undrat över tjusningen med översnabba båtar. Kan vara rent livsfarliga för omgivningen, enligt min mening. Fast jag är ju uppväxt med andra förutsättningar, så jag kanske inte skulle fråga, men visst skulle det vara roligt att med dina egna ord få höra vad som är kul med att inte se hur, och vart man far fram. Syftar då mest på naturupplevelsen som du mest bör gå miste om.

Annars så bryr jag mig inte, utan det är upp till var och en hur man vill fara fram i sina båtar, så länge man tar hänsyn till andra sjöresenärer.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en solklar poäng i att Rydsbåten som vobblar fram i 56 knop är sannolikt en ren livsfara att möta eller köra i dessa hastigheter.

Antar att det är en adrenalinkick man vill ha och inte naturupplevelse i 6 knop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min nybyggda Speedy är klockad till 31,9 gps-knop med Crescent 20 Sport 1968

 

post-15969-1394236464,1416_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Att tilläga är att den även går att köra sakta.....så naturupplevelserna hinner även vi med som har höga fartresurser. Och något wobbel förkommer inte varken i låga eller höga farter i min båt. Men visst det kräver sitt ansvar så klart.  Men valet man väljer är fritt likväl som med bilar vissa föredrar en KIA och andra en BMW och ändå får du bara åka i 110km i timmen...konstigt att inte KIA säljer mest då av alla märken som är mer en dubbelt så billig.....//Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Enertian var vassare förstår jag :) Grymt ekipage!! 568:an borde vara typad för minst 150hk med tanke på hur stabil den är med hela 175hk Cool

//Mac

Not: att tillägga är att 568:an är så otroligt stabil i 40 knop att det känns som man kan kliva ur båten. Båten klarar lätt över 50 knop utan att bli instabil.



Senast ändrad av MaCro | 08 augusti 2010 | 13:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MaCro jag håller med dig helt, är otroligt stadig och är även det i de farter jag kommer upp i, den känns dock mera lättstyrd då man passerar ca 50 knop så har båten kommit upp mer ur vattnet så det är ytterst lite skrov kvar, och med Enertia propellerns grepp är kanon går att tilta ut till ca 8.5 på smartcraften farten är lika jämfört med Laser2 21P varvet blev ca 5500 mot 5600 på Lasern så med hjälp av propellertrim så ska de få upp varvet 350 varv. //Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej havstulpan,

Då borde även hissning två hål gå bra. jag tycker att det borde gå med min laser II Jag har satt igen PVS pluggarna och det gav en positiv effekt. hade du inte din gamal motor upp två snäpp?

/ magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magne! Jo det stämmer 2 hål upp hade jag på gamla motorn 115 hk Optimax, det negativa var att inte man fick samma stävlyft som med ett hål upp. Annars så höjde det varvtalet, detta kan ja naturligtvis göra med nya notorn kan vara värt att testa till nästa år kan hända att stävlyftet är mera positivt med denna nya motor enertian. 115 optimaxen är annars en underbar motor. //Havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som helt ny på sjön så är detta intressant läsning.

Ockelbo DC 21 - AQ290A/280

Varv 3100 ca 26-27 med 3 pers o halvtank, torde vara någon form av marchfart
Varv 4500 ca 35-36 med 3 pers o halvtank, torde vara någon form av full fart

Men enligt spec på motorn så ska fullt ligga på mellan 4700-5200. Är detta att rekommendera eller ska ja vara nöjd? Har inte kollat förbrukningen men ja vill mest ha: fort upp på plan - hyfsat march som nu - ok ekonomi (vilket jag kommer märka nästa säsong)

edit: Med GPS såklart



Senast ändrad av Thell | 15 september 2010 | 21:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får fina natur upplevelser även i högre farter....ser de mesta runt omkring mig när jag glider fram i mina 60-65 knop (72 på  topp)...me vinden i håret, leendet på läpparna, v8 muller bakom ryggen å ett lätt gung i båten.

 

Men kan även njuta av att åka polarns ek snipa i ett par knop me skön sången från

albin O21an.

Fast på hemvägen efter en fisketur kan jag känna lite stress över att de tar så lång tid å åka tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus 19 med Honda BF150 gör 39 knop med fem personer ombord

Marschar 25 knop. Bränsleförbrukningen har jag inte tagit reda på men törstig är den inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar brumma på sommeren men min fars båt på 215hk kompressor.

Den gör 60knopp och du sitter så du kan ha handen i vattnet :D 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag kanske skulle kunna få upp den i 25-26 knop men då surplar den säkert upp mot 4/l dist. Håller nog samma fart med lill-riben men till en betydligt lägre bränsleförbrukning :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...