Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
tkntkn

Motorn går att varva upp på tomgång men är slö när man ska iväg

Rekommendera Poster

Hej!

Min motor går att varva upp fint på tomgång men sen när jag ska iväg så blir det max 1000rpm och den går inte rent och ibland så tuffar den på så här i flera minuter och ibland så dör den helt. Jag har gnista på alla stift och som sagt på tomgång så kan jag varva upp den till ca 5000rpm den går dock inte helt rent hela tiden.

Någon som har någon ide om vad som kan vara lösningen på problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet alla utom jag vad du har för motor?!! ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah sorry missade det, det är en Evinrude 70hk från 1974 så den har ju några år på nacken men den har alltid gått som en klocka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinpumpen har på de flesta (äldre) utombordare ett gummimembran som kan bli kasst med åren. Kanske skulle byta det. Om du pumpar med bensinblåsan och det blir bättre kan det tyda på att bensinpumpen är svag.
Skit i förgasarna är också ganska vanligt så en rengöring kan ev vara på sin plats.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ha mekardag på Lördag igen, ska testa då med att pumpa med bensinblåsan. Idag har jag gjort rent bensintanken med tryckluft och sen torkat ur tanken med trasor och sen gjort rent alla bensinslangar in mot de tre förgasarna (plockade även isär förgasarna och gjorde rent) men sen satte familjen stopp för mina fortsatta försök nu under kvällen..hade varit kul att testa att starta... men men...

Återkommer under helgen med resultaten..tacksam för ännu flera tips!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att ta kompressionsprov på alla cyl och jämför dessa med rephandbokens rekommenderade värden - enkelt sätt att se om motorn är frisk.

Andra orsaker kan vara för lite bränsle (som skrivet), dålig gnista (tänspole-kablar-rotor-brytare-kondensator-förd.lock), felaktig tändinställning osv.

Prova 1 sak i taget och uteslut dem på så sätt.

Har problemet uppstått plötsligt eller kommit krypande ?



Senast ändrad av Dykarn | 18 juli 2008 | 10:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Problemet har kommit tvärt, det började egentligen förra året då båten tvärdog under färd. Gjorde ingen fördjupad undersökning då eftersom det var sent på säsongen och vi skulle resa bort. Året gick och nu så bytte jag Power Pack häromdagen, vilket inte hjälpte men efter ett tips här på maringuiden så kopplade jag bort den svart-gula kabeln i Power Packet vilken tydligen har med Tändningslåset att göra och då startade motorn! Den vill dock ha chocken ute för att starta även då den stått på tomgång och då man åkt en del (den tar sig framåt men orent och dör efter en stund)

Är ingen van båtmotormek men jag har iallafall som jag skrivit i tråden gjort rent allting från bensindunken invändigt till förgasarna invändigt så det ska bli intressant att prova imorgon Lördag.

Ett kompressionsprov får väl bli nästa steg om den inte kommer igång ordentligt i helgen, jag ska prova att pumpa med bensinblåsan under färd också och se om det hjälper.

Om man får ett negativt kompressionsprov, är det bara att slänga motorn på återvinningen då??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Skulle då igår prova lite av de tips jag fått här på maringuiden. Båten startade och kunde som vanligt varvas upp på tomgång en kort stund innan den dör, precis som att den inte får bensin efter att den startat.

Jag tänkte då följa upp tips 1 vid nästa start genom att pumpa med bensinblåsan för att se om det hjälper.. Men.. Vrider om nyckeln och startmotorn är stendöd, det klickar i reläet och strömmen kommer fram till startmotorn men den är död. Jag plockar isär startmotorn och ser då att kolet som sitter på matningen ligger lös inne i startmotorn, kolet är så slitet så så kabeln lossnat...

Nu ska jag bara försöka få tag i nya kol så blir det nya försök. skam den som ger sig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så då har jag fått i nya kol i startmotorn och den fungerar igen. Idag har jag startat båtmotorn igen och den har fått stå och tuffa på tomgång i ca 20 min och den låter mkt bra inga problem med att den dör längre. Sen provar jag att varva upp motorn på maxvarv ca 5.500 rpm utan några som helst problem låter den sedan stå på tomgång i ca 5 min till, allting verkar helt schysst. Sen lägger jag i växel och tuffar ut från bryggan men då blir det max 1200 rpm och hur mycket jag än gasar så händer det inget i motorn. Jag kan köra motvind eller medvind den ligger på samma varv och i samma låga fart (ca 2knop) och den går helt jämnt men det blir liksom ingen mer fart..

Trycker jag gasen i botten med växel i så dör motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte du membran i bensinpumpen?

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag plockade isär bensinpumpen och där var det ett metallfilter och sen två lager in så var det ett lövtunnt gummimembran/packning som hade missformats i mitten av en rund plastbricka och en kort fjäder. Är det det membranet du menar? Jag har inte bytt det isåfall, kan det membranet påverka på det sätt som motorn fungerar nu?

En annan intressant grej som jag hittade när jag tittade på bensinpumpen är att det går två slangar ut från den, den ena går rätt in i mitten förgasaren där bensinen sen fördelas till de andra förgasarna och den andra ser ut att gå in i motorn, i den slangen som går in i motorn var det en ca 5cm lång fjäder nedstucken, ska den sitta där och vilken funktion har den isåfall?



Senast ändrad av tkntkn | 31 juli 2008 | 00:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart kan jag köpa membranet eller måste jag köpa en helt ny bensinpump?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan intressant grej som jag hittade när jag tittade på bensinpumpen är att det går två slangar ut från den, den ena går rätt in i mitten förgasaren där bensinen sen fördelas till de andra förgasarna och den andra ser ut att gå in i motorn, i den slangen som går in i motorn var det en ca 5cm lång fjäder nedstucken, ska den sitta där och vilken funktion har den isåfall?

Utan att kunna din motormodell, så skulle slangen med fjädern i vara drivningen av bränslepumpen. En del pumpar drivs av tryckvariationerna i vevhuset. Fjädern är troligen till för att förhindra att slangen kan böjas så att det blir ett veck och avbrott.



Senast ändrad av excel319 | 31 juli 2008 | 14:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag byte jag hela bensinpumpen och motorn börjar nu varva upp till nästan 2000rpm istället för som igår 1200rpm. Jag kan även trycka full gas nu utan att motorn dör, det kunde jag inte när jag hade den gamla bensinpumpen. Ska stoppa tillbaka den fjäder som tidigare satt i slangen ut från bensinpumpen och som ser ut att gå in i motorn. Motorn rycker nu till mer och mer och det känns som den vill iväg på ett helt annat sätt nu efter bensinpumpsbytet men att den inte går helt rent

Förgasarna ligger nu i lacknafta och ska blåsas rent med tryckluft imorgon och sen ska jag prova igen.

Är det någon som har tips på vart man kan få tag i den luftburk som ska sitta framför förgasarna, jag ska ha den modellen som är i plåt till min Evinrude 70hk från 1974. På Marinshopen hade dom den inte men de trodde att det ska ligga ett antal gamla såna ute i garagen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag då satt tillbaka mina 3 rengjorda förgasare men det enda som hände var att varvtalet på tomgång gick upp. Det är fortfarande så att när man ska iväg så händer ingenting, båten tuffar runt i ca 2knop...

Fick ett tips av en på bryggan att han tyckte att den arm som sitter under svänghjulet och som ställer om tändningen när man lagt i växel rörde sig för lite men sen när vi tittade så såg det ut som den gick i maxläge dvs ända in mot den skruv med gummihatt som den tar stop emot, skruven är justerbar kan man vinna nåt på att skruva på den?

Har allvarliga funderingar på att plocka isär motorn nu och titta på kolvringar etc etc eftersom motorn är så orkeslös kan det väl också med stor sannolikhet vara kompressionen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag gjort en intressant upptäckt.. Jag körde ut och låg och tuffade runt med mina 2 knop i en båt som normalt toppar 50 knop... Sen drog jag ut och in elchoken och då varvade båtmotorn upp till nästan 2000 rpm och båten stegrade då upp som den brukar göra innan den drar iväg och börjar plana men nu stegrade den bara upp och höll sig kvar där runt 2000 rpm. Kan man dra några slutsatser av detta? Tacksam för alla tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att choken fungerar som den ska?
Spjället stängt i förgasarna när choken är aktiverad och spjället helt öppet när den inte är aktiverad?

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spjällen ligger helt horisontellt i alla tre förgasare när choken inte är aktiverad och sen när jag aktiverar elchoken så stänger han spjällen helt så det ser ut att fungera som det ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du chokade där en sväng så fick den ju lite mer bensin.
Tyder väl på att det är nåt med bensintillförseln ändå när du skall dra på och den då vill ha mer bensin?
Har du kollat luftskruven (om det nu finns nån sån på dina förgasare) så den inte är inskruvad för mycket så den går med för snål blandning?

Övrigt, lite allmänna tips (från en Mercury verkstadshandbok): se bilderna 1 - 4.

/Bo

post-1495-1394235563,9543_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen! Ska fortsätta min felsökning på Onsdag då vi ska resa bort en sväng nu. Satt och tittade på ishopmarine och på mina förgasare och det ser ut som att jag inte har fjäder nr 21 Spring override http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0075695&path=BRP~A0000003~M0004784~M0004793~M0004796~C0075695&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Vad har den för funktion?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den fjädern på verkar chokespjället,när du ger choke så trycker fjädern på choke axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok men chokespjällen till förgasarna ser ut att fungera ändå? Trodde jag hittat något som kunde vara lösningen på mitt motorproblem..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan fråga, jag funderar på att byta slang och bensinblåsa och egentligen hela bensindunken, Kan jag även byta ut snabbkopplingen på bensinslangen eller är det något som kan påverkas av det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog mig ut på sjön idag igen (skam den som ger sig...) och startade upp båten och vi tuffade ut som vanligt i ca 2 knop.. När jag kommit ut en bit så gav jag motorn en snabb stöt med  elchoken så att motorn för ca 0,5 - 1 sek nästan dog. Efter det så började det rycka lite i motorn och döm om min förvåning när jag känner kraften komma bak i ryggen när båten reser på sig för att några sekunder senare plana ut!!!  Så underbart att känna lite hopp igen!!!  Trycker på lite mer gas och motorn svarar bra upp till ca 27 knop där den börjar bluddra en del. Jag kan nu ligga och köra runt 25 knop men den låter inte helt hundra det är som att den inte går rent. Varvräknaren når ca 4000 rpm och då har jag ca 1500 rpm kvar tills det att den maxar.

Helt fantastisk känsla att motorn visar att den lever igen!!!

 Kan tändspolarna skapa detta beteende att den bluddrar?



Senast ändrad av tkntkn | 06 augusti 2008 | 23:33



Senast ändrad av tkntkn | 06 augusti 2008 | 23:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...