Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Dykarn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    327
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Dykarn

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tjenna. På min gamla 6m DC med OMC motor så var accelerationpumpen (ett gummimembran) trasigt, vilket innebar att motorn bööööade (dog) vid snabba gaspådrag. Skaffade ett renoveringskit till förgasaren och bytte ut allt, och vips gick motorn kalas igen Kanske inte löser dina problem, men ett tips iaf... Annars, tändningen rätt, avstånd på stiften ok, ev brytarspetsar ok, fördelarlock ok, kolla så bränsle kommer fram ok mm ? Gör komptest på alla cyl = grundtest för motorns tillstånd. Lycka till !
  2. Halloj. Tog kontakt med Sea Ray center i veckan och det var som ni tipsade om - de hade vissa delar, men inte allt tyvärr. Fick i vilket fall mkt bra bemötande från dem oavsett om det handlade om smådelar = mkt positivt ! Sedan kan man väl ha olika åsikter om prisnivåerna. Helt klart finns stålar att spara om man har tillgång till lite maskiner o ej har tummen mitt i handen. Någon som kan tipsa om vart man vänder sig för att finna en varmhall med el för båtförvaring till vintern (där man kan pyssla över vintern, och göra allt det man ej hinner på våren) ? Tänker mest på websidor osv för att få kontakt med uthyrare, kollat hemnet, blocket mm. Gäller östergötland. Installerade nya JBL burkar i ruffen häromveckan = kalasljud Söker fortfarande swim platform till min 270 (extern badbrygga), någon som har ? mvh d
  3. Goddagens. Tack för tipsen, skall ta kontakt med searay center och höra vad de säger ! Återkommer om jag kommer ihåg det med resultaten.
  4. Tjena. Bra tips från # 2/3, men om det inte går eller du ej hittar den så kan du väl i sista hand skruva bort powertrimkolvarnas infästning (genomgående bulten) från drevet och hänga upp det (drevet) manuellt med spännband eller kraftigt rep ? Utgår från att det sitter fast motsvarande mitt Bravo 3 drev.
  5. Tjena Kör ned trailern så pass långt att båten flyter loss från trailern, så lär det ju ej göra ngt... Så gör jag själv varje gång (har dock inga hjul att rulla loss båten från kärran med), inga problem. Kör försiktigt sträckan till vattnet bara, så inte båten studsar på axeln, alternativ lyft båten med domkraft o lägg in nåt mjukt emellan tills du får loss den i vattnet. Trevlig helg !
  6. Goddagens. Tack för era svar. Har för mig att det var just searay sthlm jag kontaktade för något år sedan (inte helt säker, så dömer ej ut dem) då jag var ute efter lite smådetaljer mm, men det var stört omöjligt att fixa något då iaf oavsett vilka det var jag talade med. Båten var för gammal osv (mitten av 90-talet) hette det, fanns ej i lager längre bla bla... Kan väl vara värt att göra ett nytt försök iaf ska prova ringa dem igen. Borde väl finnas någon annan som redan fått tag på grejer som dessa till en lite äldre båt av seray fabrikat som kan förtälja var o hur isf ? Beträffande högtalarkuberna, så är det väl typ som jag klurat på redan, men då gör jag nog hellre några egna som passar bättre på plats. Tack för ideer, andra välkomnas ! Ingen som har en förlängd badbrygga till 270 ligger o skramlar till övers...(swim platform) ? Ha en trevlig dag !
  7. Jo, det är så att jag har några smådetaljer som fattas eller är defekta på / i båten, och har försökt få tag i dessa via några lokala båthandlare, men ingen är intresserad av att hjälpa till (för lite stålar det rör sig om ?). Det måste väl vara nåt företag som kan fixa fram lite plastdetaljer och liknande till denna typ av båt ? Försöker bl.a. få tag på lysrör 110V och några sådana där små plastvred som håller fast rutorna på insidan av båten, samma med myggnäten...skall man bli tvungen att söka med lykta i US ? Har varit inne på searay's nätsida o kollat i spare parts listorna, och där finns ju det mesta, men vill gärna kunna handla detta på hemmaplan. Om någon känner till något svenskt företag som kan fixa sådana här saker så tipsa gärna ! Är dessutom lite sugen på att inskaffa en sån där förlängd badbrygga till min 270 DA, dock ej för priset som uppstår vid privatimport från US. Någon som har en och vill sälja ?? En annan sak: Har små funderingar att installera mindre högtalare (4-6) någonstans i främre delen av cockpit, dvs kring förarplatsen, men på babordssidan sitter ju ryggstödet så vart sjutton skall man montera dessa ? Har högtalare i aktre delen på originalplatsen (jag gillar musik). Vill helst inte täcka sikten från vindrutan, men har klurat på att bygga små platta lådor att kila in mellan vindruta o rufftak. Ingen bra lösning dock. Någon som har likadan båt med bra lösning ? Tacksam för bra svar !
  8. Ohoj. Orkade inte vänta / leta mer, så det blev en ny kyl till slut. Nu ska man bara fixa till så den passar ordentligt i hålet. Förväntar mig idel kalla drinkar i det kommande solgasset framöver... Hoppas ni njuter som mig av vårpysslet iaf, riktigt skönt att pyssla om sin raring nu då solen tittar fram !
  9. Tjena. Nja, både ja o nej, dvs den hade tappat lite gas men han fyllde på ny och mätte osv samt kollade om den sög in som den skule då kompressorn gick, och det gjorde den ej = någon ventil eller annat (membran?) som gått sönder förmodligen. (han jobbar med kylteknik men inte direkt till båt) Lutar väl åt en ny kyl, måste kolla mått mm, men ska kolla den där andra kompressorn du påpekade med, tack för tips !
  10. Halloj. Tempen stiger ute o det börjar rycka i båttarmen... Nu är det så att mitt kylskåp har slutat kyla, men kompressorn går (hela tiden) och en kompis har konstaterat att kompressorna har gått sönder inuti, den jobbar men får inget utfört. Verkar ej vara så lätt att hitta kompressorer till dessa kylar, men tänkte ge det en chans här : Söker härmed en fungerande Sawafui sk-611m kompressor, alternativt ett komplett kylskåp (Norcold sitter i nu) av samma el liknande modell kring 45 liter. Någon som har delar ligger eller vet var jag kan hitta ?? Har f.ö. precis börjat plocka med service osv på båten, riktigt skönt då solen tittar fram Mvh D
  11. Intressant. Grejen är att när jag nu senare skulle försöka kolla upp detta och åter kopplade in landströmmen med kabeln från huset, som just har eluttag från tidernas begynnelse (inte mitt hus), så var där plötsligt ingen ström längre i drevet ? Mkt märkligt, men provade även att vrida elkontakten 180 grader för att se om det blev skillnad om den var fasvänd, har ju även en lampa i elpanelen i båten som lyser vid reverse polarity, men fortfarande ingen ström i drevet. Skall försöka mäta upp prylarna i vilket fall, men intressant att läsa det du skrivit. Sjösättning hägrar dessutom
  12. Hej Det finns mkt bra trådar i ämnet släp vs efterforden (30 kärra) på forumet som tar upp regler kring dessa. Jag själv frågade runt ang just detta innan jag inhandlade min nuvarande båt samt kärra, och kom fram till att det inte finns några riktigt tydliga lagar/regler då det gäller efterfordon och just dess maxvikt efter ett visst dragfordon med B-kort. Jämför med en traktor och bondens ofta stora jättetunga bromsade efterfordon. Ett efterfordon får dock ej ha fjädring, kan vara med/utan bromsanordning (obs behöver ej vara traditionella bromsar som jag uppfattat det enligt reglerna) samt måste ha en viss reflexutrustning mm. Den vanliga max totalvikt på 3500 kg för B-kort gäller EJ vid användandet av BROMSAT efterfordon, utan då gäller aktuell polismans bedömning av att kopplingen/lasten är säkrad vid ev kontroll, dvs EJ samma regler som med släp (dessutom tolkar jag lagen ang max släpvagnsvikt på dragbilens krok som att denna endast gäller till punkt och pricka för just SLÄP, som ju får framföras i högre hastigheter än 30km/h. Drar man ett bromsat efterfordon i 30 km/h med ett dragfordon vars krok har typats för tex 3000kg för att dra släp i 80km/h, så bör detta ju klara en högre vikt i 30km/h - alltså polismannens bedömningssak, detta baserat på ett mailsvar jag fått från vägverket i denna fråga). Att ett efterfordon ej skall ha fjädring tolkar jag endast som att man ser fjädringen som en säkerhetsrisk om denna börjar bli sliten då dessa fordon ej besiktigas till skillnad från ett släp. I övrigt anser jag tex us trailers (i bra skick) som ju oftast har fjädring och är mkt rejält byggda som mer lämpliga att dra båten med i 30km/h än en dito nordisk/hemmabyggd variant utan fjädring, och det tror jag faktiskt sheriffen på vägen med gör. Vill du vara 100% säker på bötesfritt så byt kärra, i annat fall skulle jag avregga den du har, sätta fast en lgfskylt (30 - varningstriangel typ) väl synligt, ta bort regskylten, se till att säkra lasten (båten) ordentligt - gärna för mkt, samt köra ekipaget med en för ändamålet rejäl dragbil - då tror jag inte någon tycker du gör ngt fel och alla är nöjda.
  13. Först vill jag återigen skicka ett tack till alla som tar sig tid att svara och försöka lösa ev problem som detta, har fått en del ideer att börja med å kolla upp när jag får tid mitt i vårrustningen. Sedan måste jag kommentera det urklipp jag saxade från merc rephandbok. Hur kan man konstruera och sälja båtar med fabriksmonterad landströmsanslutning för att sedan förklara att om man använder denna anslutning och kopplar in sig på landström så behöver man komplettera sitt elsystem för att inte båtens mest vitala delar skall ta skada av denna ?? Varför har man då inte monterat detta kompletterande skydd från början, och sålt sin produkt som färdig att använda ? Visst, detta kostar givetvis pengar, men då skall man väl inte heller montera dit landströmsanslutningen utan detta extra skydd och låtsas att det bara är att koppla på och se glad ut... Sådana här saker gör mig mkt irriterad.
  14. Tack för svaren allihopa! Skall göra lite mätningar samt kolla upp trafon lite noggrannare. Är ju ngt småkrångligt att ha stenkoll på hur inkopplingen är gjord då man själv ej varit med då detta gjordes, att följa upp detta på plats går ju givetvis men kräver ju en del tid och kunskap. Kanske blir att be en elektriker kolla upp detta om jag ej finner någon lösning/förklaring själv. Men för att återgå till mercathode-systemet: Hur är detta tänkt att fungera egentligen ? Skall detta äta upp krypströmmarna som ev finnes, eller hur fungerar det, någon som vet ?? Dessutom, om dessa små krypströmmar beror på något felaktigt i båten och de funnits även tidigare, borde då inte detta synas på drevpaketet/anoder osv som då ev börjat ätas upp då båten som sagt tidigare legat med konstant inkopplad landtröm över lite längre perioder i SE ? Jag kan ej se några dylika skador. Mvh D Senast ändrad av Dykarn | 15 maj 2009 | 11:21
  15. Hittade lite info, men ej tillräckligt i rephandboken till merc/bravo: Quicksilver Isolator Boats, which are connected to A.C. shore power require additional protection, to prevent destructive low voltage galvanic currents from passing thru the shore power ground wire. A Quicksilver Isolator (7664A3) can be installed to block the passage of these currents, while still providing a path to ground for dangerous fault (shock) currents. CAUTION If A.C. shore power is not isolated from boat ground, the MerCathode System and sacrificial anodes may be unable to handle the increased galvanic corrosion potential. Betyder detta att mitt fenomen är normalt ?? Senast ändrad av Dykarn | 14 maj 2009 | 21:55
×
×
  • Skapa nytt...