Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

s-1027706

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    99
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om s-1027706

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Kolla upp innan du köper billig plywood, men de flesta är limmade med vattenfast lim. För det kostar för mycket att hålla i sär dessa vid tillverkning. Men det är mycket mer viktigt vad du använder för ytbehandlig till dessa skivor för trät i dessa skivor är ofta ganska porösa och inte rötbeständiga vilket medför att de kan suga åt sig fukt om ytbehandlingen inte är fullständig tät. Att en plywood skiva skiktar sig har ofta inte med limmet att göra utan när trät sväller av fukt och sen torkar om och om igen så årkar inte limmet att hålla ihopp dessa skikt. Men det är klart, att man får vad man betalar för...Men ska du täck måla så kan det kvitta tycker jag. Inte äns en WBF limmad skiva klarar fukt konstant... Mvh peter
  2. Tack för era svar! Det är trevligt att man kan diskutera och utbyta erfarenheter och tankar i bland och det behöver inte alltid vara kloka tankar, ibland kan även de enkla eller obetydliga frågor få en posetiv väning och utmynna i något nytt och kreativt tänkande som löser någon ting annat problem... Nog blir det så att jag behåller mitt släp för jag har just bytt bort min dyra A6 mot en polo variant.Så jag måste ha ett bromsat släp för att få köra min båt. För då slipper jag låna bil när jag ska ta den till sjön. Men det jag nu undrar över.. Måste bilen kunna dra hela totalvikten som kärran är godkänd för, eller räknar man bara i hop kärra och båt så får den dra det samman räknade vikten om det under stiger bilens totala dragvikt i bromsatsläp? Förstår ni vad jag menar! Tex, Bilen får dra bromsat släp med total vikt på 900kg och kärran får max lastas med en totalvikt på 1200kg inklusive vikt på kärra. Men min kärra med båt uppnår bara till 850kg, på grund av en liten båt. Får jag då dra denna last? Eller är det kärrans total vikt som gäller oasett vad jag lastar på kärran. I så fall får jag inte heller köra en sådan kärra tom eller hur? Mvh 495 ht
  3. Storfräsare finns det gott om! Och har man dåligt med pengar så har man inget med båt livet att göra enligt en del av er.. Det jag menar att man kan spara in lite pengar både här och där, det blir tusenlappar i längden. Och det tycker jag är inget fel med att leta efter dessa kryphål för att få en bättre tillvaro även om min skatt ligger på 410:- besiktning vart annat år...Jag vill inte heller byta bort den, för helt plötsligt så vill jag kunna ta båten någon annan sjö än i hemma sjön. Att i stället svara på mina frågor och jag får dumma komentarer, det säger mer om er som skriver sådana ting än om mig... Sen finns det de som har en sämre tillvaro med arbetslöshet och dålig ekonomi på grund av ett olycksfall i arbetet, fast då ska man nog inte ha båt. Fast att man älskar att komma ut på sjön. Man väljer nog att gå arbetslös och arbetsskadad och då är det fel att tänka i hundralappar. Jag förstår också att många lejer bort det mesta med survis och renovering och allt som har med båt att göra, men det är väl det som är att ha båt, att göra allt själv och veta allt om båten. När det blir fel på den mitt ute i sjön.. Men det är klart man kan ju alltid ringa någon om hjälp det kostar ju bara några hundra lappar... Förlåt att jag blev lite stöt! men varför ska det vara så svårt att skriva trevligt för vissa, det är kanske ännu dummare varför änns svara, om ni tycker att jag är både snål och dum som vill tänka på utgifterna. Och vem är inte efterklok efter sina inköp att man borde ha valt ett annat släp...I vissa paket kan man inte alltid välja.. Det jag skrev också var att jag valde denna båt för den nya motorn, släpet och känd båt med nytt kapell. Lägger jag i hopp dessa saker så har jag fått båten gratis med tanke på vad släpet och motor kostar och det tycker jag är ett bra köp! Vill jag, så kan jag byta ut eller sälja båten, och det kan jag göra utan att änns förlorat pengar på affären med den motorn och släpet... Mvh 495 ht
  4. Syftet var att jag skulle kunna ta båten dit jag vill men det gör jag sällan.. Det är ändå lite konstigt att man inte kan ta en vanlig vagn som en 30 kärra genom att sätta en skylt och sen köra i 30 km/h. Det borde vara ett bättre alternativ i stället för att svetsa ihop något som kan vara en fara på vägar, man undrar ibland vad myndigheter tänker med. Eller handrar det bara om pengar? Är det någon som har en vanlig kärra och har satt en varningstriangel och blivit stoppad av farbror blå/vit. Vad säger de då... Annars kan man på hösten skicka in skatte märket och ställa av vagnen och få tillbaka lite pengar.. är det dyrare att sen ta den i bruk, än att man låter bli?? Ni tycker kanske att jag är lite besvärlig men det gäller att spara in pengar där man kan.... Mvh 495 ht
  5. s-1027706

    Båtsläp

    Hej! När jag köpte min båt så ingick det ett bromsatsläp och det var helt nytt! Värt ca 20 000:- och det var lite därför jag valde min båt ny motor och fyrtaktare och en kändbåt med nytt kapell. Allt kändes bra.. Men nu i efterhand funderar jag om det inte är bättre med ett obromsat släp (30 kärra) då slipper man skatta för den och lika så försäkring och det tar bort en kostnad som man kan lägga på båten i stället. Eller vad gäller det för regler när det är båtsläp? Jag har för mig att det måste vara en stel axel (utan fjädring) för att det ska räknas som en 30 kärra inga bromsar och påskjutbroms eller... Kan jag säga upp min skatt och försäkring och sätta på en varningstriangel och tuta och köra med den ändå? För jag åker bara mellan ned/upptagning och vinter förvaring.. Hur gör ni och vad gäller det med dessa båtvngnar någon som vet eller har god erfarenhet av detta stora problem.... Mvh 495 ht
  6. Det är ju tur att man är sjukskriven om man ska få tag på folk som vet saker!! Det jag har lyckats få veta är att Göteborgs Vattenskärningsteknik AB har en del mallar till vissa båtar och säljer även just Hammerglass. Och att det går att beställa av dom men det finns också återförsäljare över hela landet till Hammerglass och man kan beställa av dem. Jag frågade också om det gick att böja, de sa att det går bra om det inte är för mycket, då måste det värmas upp och pressas mot en form ca175 grader. Det bästa är att sätta dessa rutor i alu-ram för då kan man pressa in rutan lättare om den är böjd. En gummilist kan ha svårt att hålla den kvar om rutan är för böjd. Priset är lite olika beroende vem man frågar men ligger på ca 2.300:- moms för 1m2 i 6mm ,4mm borde vara lagom och den är ju billigare. Men det är fortfarande ganska dyrt med polykarbonat plast är det billigare ca 500:- per m2. Men ska man ha vindrutetorkare så finns det inte något alternativ eller.... Mvh 495 ht
  7. Hej! Jag ska laga sprickor och lägga igen små hål att det satt en matta på skrovsidor och jag vill bara ha en målad yta som är lätt att hålla rent och kondensen som blir av detta får jag väl vetelera ut med sol driven fläkt.. Dessa på limmade ytor blir sällan bra i längden den blir fort ful och den person som har gjort det i min båt har satt den där man inte ska ha sådan, och då har jag lim nästan över allt, man kan bli tokig för mindre saker.... Mvh 495 ht
  8. Vad bra! Att det går att böja, då har ju alla båtägare ett ersättnings glas till alla sina äldre båtar som det inte går att få tag i glas längre till. Och med den tåligheten så kan man använda både lösningsmedel och vindrutetorkare utan att det blir repigt och få mycket starka båtrutor.... Jag ska själv också undersöka vidare om detta, och det skulle inte vara så mycket dyrare än vanligt säkerhetsglas om jag mins rätt. Mvh 495 ht
  9. Hej! Det var ett tag sedan jag skrev detta tidigare inlägg men jag har fortfarande inte fått svar på om det är böjbart, har inte lyckats få tag på de som säljer detta ännu men arbetar på detta.. Är det någon som har erfarenhet av detta glas?? Hammerglass är en vidareutveckling av traditionella polykarbonatskivor en starkare och klarare matrial med en stenhård yta. En yta av kiseloxid vilket liknas vid glas det finns i tjocklekar på 4,6,8,10,12 och 15 mm. Och har en skyddsklass på P8B motsvarar högsta klas på galler... Sveriges Provnings-forskningsinstitut i Borås gav upp efter 72 yxhugg.... Inte dåligt och Hammerglass marknadsför även rutor till båtar så kan det vara en bra lösning Mvh 495 ht
  10. Tack! Men fungerar det verkligen på detta lim blir det inte bara kladigare, jag har försökt med många olika lösningsmedel och det fungerar inte.. det blir bara en tjock massa som är ännu svårare att få bort.... Även limbortagnings medel blir det samma resultat, men aciton har jag ej provat, men jag är tveksam att det fungerar....Då jag har provat medel som är starkare än så... Har ingen blästrat bort lim? Jag vill inte köpa bläster för att sedan upptäcka att det inte fungerar.... Mvh 495 ht
  11. Hej! Min tanke var också att man skulle binda upp kletet, men med sanden från blästen och samtidigt få bort färgen under. Detta med kylning kanske skulle fungera men finns det att köpa dessa kylsprej på burk och är det dyrt! När det är kalt så kan man sen skrapa av det, undrar om det verkligen fungerar... någon provat? Tar inte skråvet stryk av detta, fägen på utsidan tex??? Det där med blästring då det borde fungera man gör det på ut sidan av skråv på plastbåtar så borde det även fungera på insida och på lim??? På det stora yterna så har jag slipat med 40 papper med maskin och det är det enda som har fungerat tills nu.. Lite svårt att komma åt med maskin, så jag vill ha fler förslag och synpunkter. Bara det fungerar så är det goda, lösningsmedel är helt värdelöst och det blir bara värre.... Mvh 495 ht
  12. Så var det med det! Jag har jobbat hårt på att kunna sjö sätta min båt med ny gjord inreding, dynor, träytor (durk) sittytor el och allt, skulle bara göra färdigt grundarbetet och sen måla och börja montera alla dessa nya saker till båten.. Men så händer det som inte får hända, jag gick och bröt benet under knäskålen vilket tar minst 6-7veckor, stilla sittande rehab under ett par mån... Jätte kul!!!!! Nåja nog om detta är det någon som har provat att sandblästra en plast båt? Jag får nämligen inte bort kontaktlimmet i illa sittande ytor och hörn. Borde det inte att gå sandblästra detta sega omöjliga lim eller är det för segt så att sandkornen bara stutsar bort och plasten om kring försvinner. Vad tror ni. Hur tog ni bort limmet. Mvh 495 ht
  13. Hej! Jag vet att de flesta använder polykarbonat, makrolon eller lexan till sina rutor. Och att de inte spriker och blir dimmiga av sol... men är det någon som har använt hammerglass och går den och böja? Mina rutor är välda till formen. För delan med hammer är att det är polykarbonat plast men med ett kisel lager på utsidan som gör att de är nästan lika reptåliga som glas och tål lösningsmedel osv. Det vore perfekt om dessa går att ha till båt.. och så kan man ha vindrutetorkare på dessa utan att det blir repigt!!! Mvh 495 ht
  14. Jaha! Då är det topcoat som gäller igen då...Men går det nu att få ett bra resultat om jag rollar ett sådant lager i båten och kommer jag hinna måla hela insidan utan att jag går på där det har hunnit torka. Det gör nog inte något att det blir lite struktur efter rollen bara det är lätt att hålla rent... Mvh 495 ht
×
×
  • Skapa nytt...