Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
tkntkn

Motorn går att varva upp på tomgång men är slö när man ska iväg

Rekommendera Poster

det här med att fjäder nr 21 påverkar choke delen är rätt till en viss del,har för mig att den ska på verka choke axeln när du ger gas så ska fjädern trycka på choke axeln så att inte chokespjället sugs igen vid gas pådrag.den enda del som ska påverka cokespjället är ju choke plunchen som drar eller stänger spjället vid choke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värd kan bluddrande betyda att den går för rikt (luftskruven för mycket utskruvad på förgasarna). Brukar finnas en fjäderbelastad skruv på förgasarna man kan skruva in/ut på. IN= snålare, UT= rikare. Bara ett tips, kan vara nåt annat. Så du vet inte riktigt vad orsaken är att motorn hoppa igång på högre varv? Känns väl lite osäkert om man inte vet orsaken, kan ju komma igen när man är långt ut på sjön. /Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt orsaken men den beter sig på samma sätt hela tiden nu. Jag kan köra runt i 25 knop sen åker jag in till bryggan och ställer mig på tomgång och sen när jag ska iväg så får jag göra samma sak med choken igen för att lura igång motorn. Stänger jag av motorn så är beteendet samma sak med att jag återigen får lura motorn med en snabb choke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag var jag då tillbaka på ruta 1 igen... Ingen fart bara 1200 rpm och ca 2 knop.. Den går sämre än någonsin nu. Jag funderade på mina tändstift som är ett par nya Champion (UL77V) utan bygel, är det viktigast att bara plattan i mitten på tändstiftet är rent nu när bygeln inte är där på den här nya modellen av stift eller hur fungerar det med gnistan på dessa stift?

Vi höll på och trixade med gas och choke en hel del igår innan vi la av för kvällen och jag märkte en del sämre tendenser precis innan vi la ner.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skit tändstift men dyra långlivslängd på dessa när de fungerar,sätt i B7HS-10 i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte till Champion L77JC4 på rekommendation av Marinshopen. Åkte ut med båten utan att märka ngn skillnad.. Om man laborerar lite med chokespjällen kan man få motorn att varva lite till, jag har inga ställskruvar på mina förgasare til min Evinrudev70hk 70472M så där går det inte att göra så mkt.

Iallfall körde jag runt en del och det rycker till i motorn som att kraften finns där men något är fel och vi vinklade chokespjällen en del och till slut så började motorn komma igång lite grann och gick upp till ca 2500 rpm men sen efter en stund så varvade den lite mer men då blev det ingen mer fart utan det kändes som att det slirade, det lät ingenting och det märktes inte mer än att det inte blev ngn kraft. Tog upp båten på land och la i växel och drog runt propellern och den känns som den alltid brukar göra att det är ordentligt motstånd i den men jag förstår att jag inte kan simulera samma kraft som när motorn vrider runt propellern så det kanske hänt något med drivningen/axlar?



Senast ändrad av tkntkn | 08 augusti 2008 | 21:04

Senast ändrad av tkntkn | 10 augusti 2008 | 02:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räcker inte att bara lägga förgasarna i blöt och sen blåsa ut med högtryck. Man måste ta skruva ut högfartsmunstyckena och sen blåsa ut dom.

Och skiten kan sitta jävligt i munstyckena.

Är väldigt vanligt på båtmotorer.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok får göra det, vilken del är högfartsmunstyckena? Vad tror du det kan bero på att motorn varvar upp med växel i men att den inte ökar i fart som jag skrev om i inlägget innan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

högfarts munstycket sitter innanför skruven i flottörhuset ,finns ett specialverktyg till o lösgöra munstycket med, men kan gå endå om du tar en mejsel som passar precis var försiktig det är utav mässing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok tack då vet jag vilket det är! Vad tror ni om mitt andra problem med att det verkar som att det slirar eftersom motorn varvar upp med växel i men det blir ändå ingen fart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, men det kan gå att vulka om navet på en propeller som har fått slirande gumminav. Kolla med t ex propelletrim vad det tar för det.
Fast det är ju rätt bra att ha två propellrar, en i reserv, så en ny el bättre beg är nog rätt klok investering ändå.
Själv kör jag med stålpropeller på min Yamaha F115 och har en lite billigare aluminiumpropeller i reserv utifall att.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok är det svårt att byta propeller om man är normalhändig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta med en hylsnyckel som passsar till propellermuttern och en träbit som du kan sätta mellan propellern och aniventilationsplattan så du kan hålla emot (se bild). Om du har saxsprint som går genom propelleraxeln och muttern får du ta bort den också (brukar funka med polygrip att knipa ihop den och tråkla ut den. Sen är det bara att dra ut propellern från propelleraxeln om nu propelleraxeln varit infettad så den släpper lätt. Håll koll på distanser osv så du får tillbaka allt i rätt ordning sen när du monterar tillbaka ny propeller. Fetta in propelleraxeln och ny saxsprint när du monterarar tillbaka propellern.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 08 augusti 2008 | 23:13

post-1495-1394235575,6662_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man vulkar aldrig om navet i en propeller,man byter hela navet.kostnad på nav 841:- arb 300:- tot 1,140:- då bör propellern vara fel fri o hel i propbladen för att de ska vara lönsamnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det tändförställning på en sådan motor? Är det fjäderbelastade vikter? Kan problemet vara att dom kärvar?

OBS! Jag bara gissar i och med att jag inte vet ett dyft om motortypen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tändförställning har du när du ger gas så vridständplattan med ,tändförställning tomgång TDC  på fullvarv 20grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, så om den vrids mekaniskt så bör det inte kunna krångla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du ser väl om tändplattan följer med vid gaspådrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändplattan följer med vid gaspådrag, det finns dock en ställskruv med en gummiknopp på som man kan skruva på för att ställa hur långt tändplattan skall vridas med när man gasar.

En annan sak, jag tog loss propellern precis och den var inga problem att ta av då den var mycket välinfettad tog bara loss sprinten och skruvade bort muttern så var den i princip lös. Tittar man på själva navet och gummit runt navet så ser det ut att vara helt i sin ordning men sånt kanske är svårt att se?



Senast ändrad av tkntkn | 10 augusti 2008 | 02:29



Senast ändrad av tkntkn | 10 augusti 2008 | 02:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det hände mig att propellern slirade på en 9hk liten snurra kunde jag lätt känna att den gick att dra runt för hand när växeln låg i. Kolla med prop. på plats på axeln om den slirar i vulken. En kraftig motor ska troligen inte att dra runt för hand om den är OK.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej jag hade samma problem fast med en inombordare och d visade sig vara ventilspelet som var felaktigt inställt på så sätt att när den tar i bensin och luft in i kammaren så ska den stänga vid antändning och  efter det ska utsläpp öppna för dom antändna avgaserna MEN!!!!!!  om nu den öppnar lite för tidigt på insuget(ventilen stänger liksom aldrig till ordentligt ) så får du den effekten du har i motorn att den går jätte fint på tomgången men inte vid påfrestning med växel i...  vilket gör att du tappar komp i motorn vilket resulterar i tappade hk som behövs för att driva båten.. jag hade kollat upp spelet i ventilerna och tror sedan efter det att den kommer att gå som ett skollat troll!!!!  lycka till..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på att köpa ny eller begagnad propeller nu eftersom denna verkar slira. Jag har strandardpropellern till denna motor Evinrude 70472M från 1974 och den är 13*19

Vad blir skillnaden om jag sätter på en 11,5*19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

11½x19 passar ej på ditt växelhus den prop är till lilla omc huset du har stora.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok då har jag beställt en ny propeller från ishopmarine.com ska bli intressant att se vad den kostar när den är framme med tull och moms Skrattande   (återkommer med det då det kanske kan vara av intresse för andra) Jag tog en standardpropeller 13*19 då det var en sån som satt på båten innan.

 

En annan sak, det här med tändstiften. Jag köpte ju ett par Championstift UL77V (stift som inte har någon bygel utan endast en kärna i mitten) Men sen blev jag rekommenderad här att byta till NGK B7HS10 och jag har tidigare kört med NGK B9HS10 vad är skillnaden mellan B7 och B9 och vilken påverkan kan det ha på motorn?

Motornn är en Evinrude 70hk från 1974 3cyl modell 70472M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok kanske ska prova med dom stiften då. Jag har ju kört på B9HS10 förut och den har fungerat men man kan ju alltid prova tillbaka. Det var när jag bytte till stiften utan bygel Champion UL77V som båten drog iväg i 27 knop nästan direkt efter att bara ha puttrat runt i en vecka med B9 stift men det höll bara ca 45min sen nu så går den ju riktigt dåligt, nu har jag en paus då jag inväntar ny propeller men jag hoppas få propellern till helgen och då ska jag sätta dit den nya och med ett par nya uppsättningar med stift (kanske både B7 och B9) så kanske man kommer iväg på en liten tur innan isen lägger sig. Skrattande 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm. Någon som vet hur lång tid det tar att få en propeller från ishopmarine? beställde för en vecka sedan så jag får väl hoppas att den kommer nu i veckan. Är otroligt sugen på att få återuppta kampen mot min motor då jag får en propeller som inte slirar. Jag ska kunna köra iväg med båten normalt igen innan denna båtsäsong är över!!!

De som följt tråden ända från början har sett att det kommit en del med och en hel del motgångar... Men från att den stannat och låtit mig tuffa runt i 2 knop timme ut och timme in så drog den iväg med nya tändstift (Champion UL77V utan bygel)) direkt under ca en timme för att sedan gå som sk*t

Bytte då tändstift till ett par andra Champion (L77JC4) som Marinshopen rekommenderade men då gick den tillbaka till att tuffa runt i 2 knop igen för att sedan med ett jäkla trixande med chokespjällen för att varva upp och åka iväg men då började självklart propellern slira...

Slutsatsen är att den fungerat tidigare med B9HS10 (inte längre då tuffar den bara runt) men då jag läste i manualen så skulle jag ha UL77V som viserligen gjorde att motorn vaknade till liv igen (direkt med en kort stöt med elchoken) men som skrivet senare gick sk*tdåligt. Ska kanske gå tillbaka till B9HS10 igen och köpa mig tre nya sådana, kanske fick ngt måndagsex...

Det var lite summering så här innan läggdax, återkommer med mer info när jag fått propellern och eventuellt testat lite nya tändstift

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...