Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Gäst Håkan Mossberg

Problem med dieselvärmare, Webasto

Rekommendera Poster

Gäst Håkan Mossberg

Hjälp mig någon. Jag har ett fel och vet inte riktigt var jag skall leta. Min webasto glöder som den skall (det kommer rök ur röret) och dieselpumpen lirar som den skall. Startprocessen går enligt förväntan, först ingenting medan den glöder igång - sedan går fläkten igång och pumpen börjar pumpa - avgasröret blir varmt, men precis då jag väntar mig att fläkten skall börja blåsa varmluft klickar det till i automatikdosan och allt lägger av. Om jag slår ifrån brytaren och slår på igen så upprepas samma sak, även om jag gör det upprepade gånger efter varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bara glömde att vara inloggad när jag skrev min fråga. Lägger till detta inlägg för att få mailbevakning bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova göra ren fotocellen som känner av att det brinner. Är den sotig så tror värmaren att det inte brinner å då stängs pumpen av för att inte fylla upp brännaren med diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med fotocellen låter som ett klokt råd, men var sitter den? Har du, eller någon annan en principskiss att maila? Sitter den där jag tror, d.v.s. under kåpan på ovansidan? //Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På elektronik lådan fins det 5st skruvplintar, den i mitten ska heta X3 och därifrån går det två kablar som går till fotocellen B1..... lycka till/ Danne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Håkan Jag jobbar mycket med Webasto värmare, men först måste jag veta vad för värmare du har, så kan jag säkert hjälpa dig. ev. ring 031-3275487 dagtid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Modellen heter 2011, är svart, från 80-talet men i nyskick, har en kåpa på ovansidan - lika lång som värmaren - som sitter med två pinnpultar och döljer alla elkopplingar. Jag ringer dig gärna, men inte förrän tidigast i morgon för det finns inte tid.. och tack så mycket för erbjudandet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollera att inte luftslangen är klämd och luftflödet stoppat Då löser nämligen överhettningsskyddet ut och värmaren måste återställas. Givetvis måste ihopklämd slang också lagas!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Är du säker på att värmaren hetter 2011. Enligt samtal med Webasto i Tyskland har dom inte tillverkat en sådan värmare, och själva har jag aldrig hört talas om den. Dom har värmare som hetter DW 2010, 2020 och AT 2000. DW värmare är vattenvärmare och AT är luftvärmare, vilken sorts är din? Mvh. Frank

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hopp. Jag har provat att ringa dig men haft otur. Provar igen i morgon. Ja, jag är rätt säker. Jag har förvisso inte sett beteckningen på själva värmaren men på beskrivningen fick jag den identifierad av K.G Knutsson. De sände mig ett servicemeddelande (nr 178, Mars 1984) avseende den modellen så nog har den tillverkats alltid. Apropå det så fick jag ett tips i detta servicemeddelande som går ut på att man avlägsnar den yttre bränslepumpen och använder bara den inmonterade. Detta skulle vara möjligt om man ansluter bränslet med en mekanylbränsleslang med innerdiameter 2 mm, och skulle enligt uppgift vara avsevärt bättre. Så bra att de tror att mina problem därmed skulle lösas. Vad tror du/ni om det? //Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Håkan Det är möjligt att du har rätt. Personen jag pratade med hos Webasto var en yngre medarbetare, men han skulle höre med några äldre kollegor. Ett at mine tips skulle också vara att se över bränsleforsörjningen, förbränningsluftinsuget och flamvakten, då tydligen allt annat fungerar. Troligen är denna värmare av typen högtryck brännare, som i princip fungerar som i en villapanna med en högtryckspridare. Denna typ av värmare vill jag inte rekomandera till en båt, da vi her i företaget har dålig erfarenhet mht. bränder pga. slitna spridare (DW 2010 värmare). Jag hoppas att jag får lite mer information från Webasto under kommande vecka, evt med lite dokumentation. mvh. Frank

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, då.. nu har jag hämtat monteringsanvisningen i båten och den säger mycket riktigt att värmaren har modellbeteckningen HL 2011. Den kallas också monteringsanvisning för segel och motorbåt, så det verkar vara det sanna syftet. Jag är naturligtvis väldigt intresserad av att veta om modellen lämpar sig för båtanvändning eller ej, men troligen gör den det. Det mesta pekar på att det är indikatorn/fotocellen som behöver rengöras, men jag skall nu också kolla att lugtintaget för brännaren inte är igensatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har haft samma problem som du och detta löste sig med bränsleslang med 1.5mm innerdiameter mellan bränsletank och värmare utan doserpump. Om du behöver använda diselfilter så välj ett pyttelitet. Det finns adaptrar för tank/värme till den tunna slangen. Dock kanske du måste montera en separat bränsletank om avståndet är stort till värmaren (ta en plastdunk den räcker hela säsongen). En fördel med slang är att du ser dieseln eller rättare sagt eventuella luftbubblor.

mvh. Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er därute.

Har läst konversationen ang Webasto HL 2011 (diesel)

Finns det någon som för mej kan tala om hur läge värmaren ska glöda innan fläkt och pump drar igång???

Var kan jag få tag i ett kopplingschema till den???

Läste även att det ej beövs någon matarpump, utan att det finns en inbygd !! ??

Kan någon ge mej ett bra svar ??

Jag tackar mjukast på förhand

Mvh Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Leif.

Värmaren skall glöda max en minut, jag har en bruksanvisning i båten som jag kan kopiera till dig om du vill. Där finns en ingående beskrivning av funktionen samt kopplingschema.

Du nämner matarpump och det stämmer att det finns en liten inuti, problemet är många ggr. att bränsleledningarna på utsidan är otäta bade i sig själva och där det anslutits. Skall du låta värmaren suga själv kan du inte använda ledningar av gummi då dessa flexar mera än pumpen kan suga.

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nån som kan förklara hur man gör rent denna fotocell och hur den ser ut som man vet vad man ska leta efter, har samma problem med min men den borde gå att få igång...tacksam för alla svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en fråga i ämnet: Dieselpumpen har slutat att pumpa. Min fråga är om man kan byta ut den mot vilken som hälst och att värmaren reglerar doseringen? Eller måste jag ha en dieselpump som ger exakt rätt mängd? Jag har en Webasto HL 2011. //David



Senast ändrad av Davard | 16 maj 2012 | 14:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem, min pump den knackar, ( tickar )är det normalt? Har fått igång värmaren nån gång och då kommer det vit rök men den här säsongen vill den inte allt, kan det vara glödstiftet som är slut och var kan man köpa dessa. Tacksam för alla synpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nån som vet vart man kan hitta reservdelar till dessa gamla hl2011 värmare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Forsök med KG Knutsson, general agentur för Webasto.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kenza

Kontrollera om det finns nåt litet,litet lufthål som går in till kammaren för glödstiftet, om det är tätt så får du inte igång förbränningen och då kokar dieseln och åker ut ur avgasröret som vit rök. Jag har haft det felet på en 4 år gammal värmare, efter att jag pillat upp lufthålet så startade den på några sekunder utan en tillstymmelse till rök.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste båtmotorn vara igång för att kunna starta värmaren.Dör efter glödning. Verkar som batterier inte räcker till då spänning störtdyker från 12V.

Har inte haft möjlighet att testa med motorn igång.

Tar även emot tips var man kan köpa bränsleslang 1,5 innerdiameter ( för att ta bort externa pumpen)

Tacksam för tips&svar

Kan det vara något annat fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återupplivning eller återanvändning av gammalt ämne är ju praktiskt!

 

Nej, båtmotorn (med generator) måste inte vara igång, du skall ju kunna köra värmaren nattetid då du sover.

Värmaren drar ju rätt så mycket ström just under starten och om batteribanken inte kan leverera det sjunker ju spänningen. Se till matt ladda dina batterier, om dom inte tar emot laddningen kan det vara tid att köpa nya.

 

Tja, bränsleslang… Jag har köpt bra bränsleslang hos Mekonomen, och jag har köpt en slang på Biltema som då inte höll måttet den fick torrsprickor redan efter två år, men det är möjligt att Biltema tagit till sig av den kritiken dom fick då och bytt  leverantör.

jag köpte förresten Semperits slang. Någon kommer säkert i denna tråd att rekommendera dig till Hydroscand som har väldigt proffsiga slangar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Roni:

- --

Tar även emot tips var man kan köpa bränsleslang 1,5 innerdiameter ( för att ta bort externa pumpen)

- - -

1,5 mm innerdiameter är oftast en genomskinlig hårdplastslang som levereras i installationssatsen till värmaren. Här är en firma som säljer vad som verkar vara kompletterings-sats men kolla dimensionen innan köp.

https://www.kar-boproducts.se/sv/branslepumpar-webasto-varmare/bransleslang-sats-webasto.html

 

Men varför ta bort externa pumpen. Jag tror att tillverkaren vill ha extern pump o lagom lång slang för att få ett jämnare tryck o flöde på bränslet i värmaren. Sen tror jag att värmarebränslepumpar har svårt med sughöjden men är bättre på att trycka upp bränslet till värmaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slang får ej vara fjädrande eftersom många värmare har en pulserande dos pump, pumpen ska sitta i rätt läge mm, slang bör gå att byta mot vanligt bromsrör. Bäste är om man sätter pump i en lop så inte bränsle rinner tillbaks till tank om kulan i pumpen skulle läcka.  Generator på, varför på båt när värmarna fungerar bra i andra fordon ?  Däremot kan första starten så klart göras innan man stänger ner motor/generatorn, blir ju lite mer krut i förvärmningen med extra volten laddningen ger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provat med 3 paralellkopplade batterier och motor igång 14V.

Tappar spänning och bryter direkt vid start efter glödning klar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Roni:

Provat med 3 paralellkopplade batterier och motor igång 14V.

Tappar spänning och bryter direkt vid start efter glödning klar?

Då funderar jag hur bra batterierna är. Kanske långsökt och visst borde en motor under gång klara att förse en värmare med tillräckligt med kräm men kanske ändå. 
Har du mätt framme vid värmaren vad du har för spänning dit?

Det kan ju vara dåliga kontakter längs vägen så den inte orkar glöda?

Hur vet du att glödningen är klar?

Hör du hur pumpen börjar ticka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat glödning=ok

Termosäkring=ok

Ventilationsläge=ok

Efter glödningstid hör man den startar fläkt och då kommer spänningsfallet  och den slår av (detta sker på bara 1sek) 

Får väl riva ut den för större felsökning om 3V

Synd för det var nu vi behöver den på resa från Sthlm - Helsngborg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Roni:

Provat med 3 paralellkopplade batterier och motor igång 14V.

Tappar spänning och bryter direkt vid start efter glödning klar?

 

10 timmar sedan skrev ChristerN:

Har du mätt framme vid värmaren vad du har för spänning dit?

Har du uppmätt spänningsfallet vid batterierna eller vid värmaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På väg från Sthlm till nya hemma hamnen i Helsingborg.

Blir gästhamnar med eluttag på väg ner pga webaston.

Får fortsätta leta fel när jag kommer hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...