Gå till innehåll
fredag 15 augusti 2025
Bottenpluggen

Startar inte?

Rekommendera Poster

Har försökt letat i forumet men inte hittat något bra.
När jag försökte starta min båt (Mariah med en 5.0l mercruiser) så tuggade den bara på startmotorn. Jag la ner försöket för det var ganska sent på kvällen och dan efter testade jag igen. Då ville den inte starta alls, när jag vred om nycklen så bara klickade. Trodde då att de var batteriet så var dåligt och laddade det med en bilbatteriladdare, ska de vara mer volt än 12? För det blev inte bättre, jag hade det på laddning i 15 timmar.
Finns det någon startspärr?
Och det har varit ett konstant tjutande ljud frå början när jag vrider på nyckeln. 
Var ska jag börja och kolla...
Tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart kommer det tjutande ljudet ifrån ?

Kan det vara så att startmotorn behöver en renovering ?

prova att använda startkablar direkt från batteriet till polerna på startmotorn (om du kommer åt) å se om den snurrar igång då, gör den inte det så skulle jag gissa på att startmotorn behöver en översyn, (du måste givetvis ta hänsyn till startrelä och solenoid om det finns en sån)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som att batteriet har tagit slut.

Det ska vara ca 13,6-13,8 v i ett frächt batteri.

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjutande ljud från en motror som inte är igång...
...när man vrider på startnyckeln...
Kan det vara varning för lågt oljetryck?

Det ska vara lågt oljetryck när mortorn inte är igång.

/D 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej inte metalliskt mer som en signal.

jag ska prova med en bättre laddare än vad jag har haft tidigare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjutande ljud är väl troligen någon sorts larmsignal, förmodligen lågt oljetryck. Hoppa över det sålänge. Om den slutar när du fått igång motorn är det OK.

Om det bara klickar vid startförsök är det förmodligen tomt batteri. Märks också om man tänder en 12V lampa och ser om den slocknar när du vrider på nyckeln.

Men 15 timmar även med en dålig batteriladdare borde räcka för att få i såpass ström så du får igång motorn. Batteriet är fullt när det håller 13.5V en stund efter att du kopplat bort laddaren.

Lite ideer: Du kan ha är dålig kontakt i kablar. Om båten stått över vintern så kan oxid på t ex batteripoler lyfta bort kabelskon en liten aning. Såpass att det blir högt motstånd. (Men det brukar märkas på att motorn tuggar mycket slöare än vanligt vid startförsök.) Ta loss kablarna och borsta rent med en stålborste. Det kan vara dålig kontakt vid batteriet (hyfsat lätt att komma åt) och även vid andra änden vid startmotorn (oftast med bökigt att komma åt). Börja med att göra rent batterisidan.

Är det så att du har ett nautilock eller stöldlås i båten som slagit till och kopplar bort tändningen?

Fukt i fördelarlocket är en annan orsak, Speciellt om båten stått över vintern. Öppna och torka ur med papper.

Kommer det fram bensin överhuvudtaget?

Provat med att spruta startgas i insuget?

Senast ändrad av Anders_St | 17 mars 2008 | 18:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om batteriet bara håller 12 volt efter 15 tim laddning så har det nog gått till dom sälla jaktmarkerna. Prova med ett annat batteri så hoppar nog maskineriet igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra förslag Anders! Kan det annars kanske vara dödmansgrepp-fästet. Dom kan glappa ibland. Brukar var en klyka som sitter om en liten pinne. Klykan har ett snöre eller en rem som man (egentligen) skall ha om handleden. Vicka på klykan och se om det funkar bättre då när du startar. Summer vid lågt lljetryck skall väl inte hindra startförsök av motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, jag håller med... Ett dåligt batteri spelar ingen roll hur länge man laddar. Och resultatet av ett dåligt batteri kan bli en mängd konstiga ljud och händelser.

Lägg 400 spänn på ett nytt bateri och visar det sig inte vara det så har du iaf uteslutit en möjlig orsak för en relativt billig peng.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar, ska kolla upp alla tips!!

Jag har försökt att starta med en batteri booster, utan något resultat. Det bara klickar fortfarande. Det klickande ljudet kommer från ett relä, kommer inte ihåg vad det heter men det sitter mellan batteriet och startmotorn.

Det tjutande ljudet har jag kollat runt och det är normalt, ett klar för start ljud. Så de behöver vi inte gräva ner oss i mer.

Någon som kommer på något mer? Kom gärna med förslag, tacksam för allt!!!

Någon som vet vart man ska leta efter säkringarna?

Ska kanske tillägga att det är en Mariah SC 23 -07 Mercruiser V8 5.0l.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och var hittar man ett bra batteri för 400 sek??

Senast ändrad av guzzlon | 19 mars 2008 | 21:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett blybatteri som är fullt håller 12,7 - 12,9 V efter 30 minuter efter laddning och håller det sedan så länge det inte belastas.

När moton startas går det åt massor av ström. Mäter man i startögonblicket då startmotorn roterar (eller när den borde göra det) så bör man hamna på minst 6-10V. Har du den spänningen är batteriet OK och felet i startrelä, anslutningar, tändlås osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sidnotering:

En startmotor är väl på en eller annan hästkraft.

1 hk = 736 W.

Dvs en typisk 2 hk startmotor drar teoretiskt 2 * 736/12 = 122 A! Under de sekunder man startar.

Så batterispänningen kan mycket väl droppa neråt 6 V precis då.

Det är orsaken till att man har just blybatterier som startbatterier. De kan producera en massa ström när det behövs. Tyvärr gör de det även om man t ex råkar lägga en skiftnyckel över polerna. Den blir fort glödande.... :-)

Senast ändrad av Anders_St | 20 mars 2008 | 13:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Ge start motorn en smäll eller två.

Jag hade en 5.0Gi och den hakade upp sig ibland med samma

fel som du beskriver.

Mvh

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Plocka isär startmotorn.

Kan vara koldamm på kollektorn som medför överslag. Har råkat ut för detta själv. I mitt fall lyssnade jag inte på varningssignalerna (sega startförsök under en sommar). Tog upp båten över vintern och nästa sommar så hade jag ditt problem, det bara klickade när starmotorns solonoid drog men sedan dött. Blockade isär startmotorn och såg att ett överslag bränt sönder kollektorn. Fick köpa en ny från USA online (se deras hemsida www.usaonline.se) inga problem med leveransen och bytet gick utan problem. Sedan var det inga problem att starta motorn (man hörde också skillnaden på en bra startmotor).

//Apollo 11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för svaren!!!!! Jag ska plocka isär startmotorn i veckan, återkommer med resultatet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En start motor till mercruiser är inte dyrt,Köp ny.

som det sagts det är vanligt att dom börjar bråka med att bara klicka.

Om du mäter spänningen på batteriet när du försöker starta så ser du om det är det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

eh... den är ganska ny båten.... garantin från säljaren? en så ny maskin & båt ska du igentligen inte greja med själv, kontakta firman du handlat av och om det är en svensk å du har garanti kvar är det bara att kräva att dom fixar det..

Har du tagit in den själv tycker jag fortfarande inte att du ska grej själv på en så ny båt/motor, lämna in den till en auktoriserad mercruiser verkstad.

Batteri kan du byta själv men där tycker jag gränsen går. (och gör det i samråd med säljaren)

Börjar du pilla själv upphör i regel din garanti!! Därför kontakta säljaren NU!

//RC

Senast ändrad av RCarlsson | 24 mars 2008 | 14:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med RCarlsson. Är det en -07 så finns det ju garantier på maskinen

och det är ju inget som är utslitet eller knappast heller oxiderade anslutningar.

Prova med ett fräscht batteri fungerar det inte då så kontakta säljaren.

Du har väl inte gjort som undertecknad gjorde en gång med nymonterad Yamaha F100,

malde med startmotorn tills batteriet tog slut och därefter upptäckte att dödmansgreppet hängde runt handleden utan att vara anslutet!!

Lycka till//df90

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det bara klickar i motorn är nog för dåligt laddat batteri! säker på att det inte kokat torrt? i så fall laddar det bara till en viss mängd sedan händer det inget mer.

Det tjutande ljudet som börjar när man slår på tändningen är inte från start mortorn

utan en vaningsingnal för oljetrycket! och det behöver inte vara oljetrycket men kolla detta först så du har olja o allt är som det ska annars skulle jag tippa på att det är oljetrycks kontakten som är kass eller glappar! om ni läser tråden Varningsystem mercruiser 5,7 så tror jag ni känner igen er!

Lycka till

Senast ändrad av xxxtreme | 29 augusti 2009 | 14:19

Senast ändrad av xxxtreme | 29 augusti 2009 | 14:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...