Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
x-mannen

Alkohol på sjön, promillehalt??

Rekommendera Poster

Situationer kan ju alltid uppstå. Tex en brand, man över bord, dåligt väder,  möte med en annan båt som även den har halva systembolaget bakom ratten osv. Vad jag menar är att man vid händelse av ett tillbud har en större förmåga att lösa problemet om man är nykter.

Jag kan tyvärr inte referera till några faktauppgifter, men det råder väl knappast några tvivel om att fylla bakom ratten innebär en ökad risk.

Och för att undvika missförstånd; nu pratar jag om de riktigt rutinerade fyllorna (typ kräftskiva), inte farbror Nisse som tagit ett glas vin i gästhamnen och sedan ger sig ut och seglar i 7 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är glad att jag intetål alkohol

Fy katten vad dyrt det skulle bli om man tålde spritenTungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har katter, dom tål inte heller alkohol.

Dom tar sig en jamare ibland. Sen jagar de musen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om att SMHI har haft fel, mer än en gång, så visst kan det bli nödvändigt att flytta.
Även om man har gjort vad man rimligen kan så kan man ha blivit felinformerad.

/Usla meteorologen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0,2 bra gräns onyktert ska det inte vara

jag dricker inte å kör båt

vill inte bli påkörd av ngn som gjort det heller

har våran stuga mitt emot kustbevakningens hamn

med 9 knops begränsning tro mig man för se mycket

nu får ju kustbevakningen from 2009 ta utandningsprov

så de blir nog ännu mer att se på då

när man sitter på altanen å taar en öl eller flera..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klartext till Raceboat. Det är inte okey att flytta båt på fyllan när vinden vänt ens när prognosen inte stämmer. Tipps: Uppsök plats för fylleri som är säker även om prognosen slår fel.Oskyldig. D.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

himla fel slår väl inte SMHI:s senaste prognos, inte tusan blev det värsta kulingen när dom sa 2-4 m/s, det har jag aldrig varit med om (men så lyssnar jag på VHF:en även efter att jag ankrat) ?

Enda gångerna jag behövt flytta båten är när jag ignorerat prognosen och det (ilband mycket) senare  blev precis så illa som dom sa att det kunde bli Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt envarsrätten får man bryta mot vilken lag som helst så länge det är försvarbart.

 

Vilket betyder i praktiken, om vinden vänder och du måste byta hamn får du göra det med stöd av envarsätten.

 

Samma sak gäller om grannbåten börjar brinna. Du får bryta dig in och släcka eller dra ut den beröda båten till fritt vatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen jurist men det verkar osannolikt att kunna hävda någon slags nödrätt i ett läge där man inte kan lämna skutan obevakad lika länge som det tar att nyktra till. Det skulle vara kul att höra en argumentation efter en olycka där någon av er som tycker att lite sprit inte gör stor skillnad, blivit drabbad av någon som doftar lätt av alkohol. D.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vätt & ettiket??  Självskrivet ska man framföra sin båt på ett säkert sätt. Blir man lite ,hmmm picklurven.. okey, men det som är största bekymmret är  dom som tror sig klara ALLT,lär sjöväett

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Desutom, såklart förespråkar jag att, taaa,navkursen billig försäkring!!!

Jag har blivet skrämd, men det redde  ut sig, lärt migGlad 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Envarsätten säger att du får ta saken i egna händer om nöden kräver det.

 

Lämna skuten eller ej, för att skydda egendom får du lätta och byta plats full så länge du riskerar att båten sjunker, skadas alvarligt eller att någon ombord skadas om du ligger kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du har helt rätt. Man får även slå ihjäl andra av samma anledning. D.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sunt förnuft räcker långt!

När jag åker med stora båten är jag nykter, så klart!

Men när jag åker ut med lill-flippern för att få en frukost-abborre så kan jag ha tagit mig ett järn, eller två!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Italien och Kalofornien har ju 0,8 promille som gräns för bilkörning Cool

Men det kanske inte är så lätt att jämföra rattfylleri med sjöfylleri. På sjön handlar det ju om omdöme, snarare än snabb reaktionsförmåga.

Är det ingen som tycker att nuvarande lagstiftning, med tolkningsutrymme för att kunna bedömma den specifika situationen, är bra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gör en öl eller två under en hel dag? Det är ju inte essingen man är på med den trafiken. Tror inte att det spelar så stor roll heller med gränser. Det far omkring idioter på vägarna som är påverkade av annat än alkohol och med självmord i sinnet.
Dessa kommer man aldrig undan samtidigt som jag helst ser att sunt förnuft fortsatt ska råda. Man kommer aldrig ifrån drinkare, bara att hoppas att de håller avståndet. Även på sjön. Varför tror ni att det blir fler och fler seglare för?
Har man förkörsrätt så har man Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller fullständigt med. Skulle inte ens tveka om jag råkade hamna i en sådan situation alkoholpåverkad eller ej. Shit happens, och då får man ta itu med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda som egentligen behövs är sunt förnuft. Ett par bira på sjön under en hel dag är ok.

Supa kan man göra i hamn eller hemma.

SKÅL på er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...