Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
x-mannen

Alkohol på sjön, promillehalt??

Rekommendera Poster

I Motor Boat (www.mby.com) nov 2007 finns en artikel om Green Monster, Earthrace och Nyazeeländeren Pete Bethune. När de närmade sig Guatemalas kust i 16 knop mitt i natten så krockade de med en 26 fots fiskebåt. De fick slänga sig i havet och rädda besättningen.

Jag tyckte det var tänkvärt att läsa om den upplevelsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh nu blir jag krass och jobbig:

 

Vaddå fint att tänka så i nyktert tillstånd...? Man får väl tänka lite längre....

Är det FINT att vara tvungen att slänga ungarna överbord som våra vänner fick göra, när de står och lagar mat midskepps och plötsligt har lågor som slår överhuvudet medan ett av barnen är fångat i förkabinen?

 

Jag önskar att alla kunde tänka lite längre, på allt som kan hända när man sitter på en möjlig bomb som vi gör. Kolla släck-utrustning, räddningsutrustning och nödutgångar ofta! Öva med hela familjen vad var och en gör när något händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

självklart 0 gräns både på land och till sjöss...

det kan omöjligt vara så akut att man måste dricka innan man kommer fram dit man ska, och är det så akut,,så är det rätt illa.

Det mest skrämmande är att det är ok att dra i sig en färd wirre, eller ett par färdbärs, omdömmet blir sämre av sprit det vet alla.

 Och jag blir inte förvånad om samma person som tycker det är ok, med några wirrar på sjön, sätter sig i bilen efter turen för det är ju så nära hem.

Men förödelsen efter att rammas av en båt, eller att mosas vid ett övergångsställe, är det inte värt.

 

Så som sagt.... kan du inte hålla dig till du är på plats,,, så är alkisvarningen nära.

Och nej jag är inte nykterist, men ska jag köra så dricker jag inte.

 

 

Så nu är det bara att bomba på här....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Dagens regler har en gräns för grovt sjöfylleri på 1,0 promille och föraren kan dömas till högst två års fängelse. Om en förare anses vara en fara för sig själv eller omgivningen kan föraren dömas för sjöfylleri även med en lägre promillehalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte vara förare av båten för att dömas

 

Den som framför ett fartyg eller i övrigt på fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel, att det kan antas, att han inte på ett betryggande sätt kan utföra vad som därvid åligger honom, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader.

 

Gränsen för grovt sjöfylleri går vid 1,0 promille, men vid ett eventuellt ingripande bedöms även förmågan att föra båten och hur svårmanövrerad båten är. Med andra ord kan en person teoretiskt frias trots att han har över 1,0 promille i blodet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bomba Bomba, nej skämt åsido, håller med dig, men nån form av förmildrande omständighet måste finnas då man kan bli tvungen att flytta sig eller ankra om när vädret ändras, men i och för sig tror jag att rätten tar hänsyn till det om så skulle bli fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg på Kustbevakarna i veckan. De hade full kör med ett antal fulla förare varvid en säkert passar in som alkis. Blev riktigt imponerad av hur lungt de tog det fast en del var riktigt otrevliga och tjatiga.
 
I år finns det några nyheter när det gäller jakten av fyllerister till sjöss. Kustbevakarna får från i år själva testa promillenivån. De får också bruka våld vilket de inte fått förut. De har mer polisiära befogenheter vilket jag tycker är bra.
 
När det gäller alkohol till sjöss så tycker jag att man ska lägga till innan man dricker något .
 
Förstår inte alls någon tidigare i tråden som drack alkohol till sjöss och ursäktade det med att resan var bara 20 minuter lång och att han körde i 6 knop.
20 minuter borde man väl kunna uthärda utan alkohol. Dålig bortförklaring!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen vän av fler lagar o regler, men att köra båt när man druckit är inte särskilt smart. Bästa sättet att veta vilken promille man har är att låta bli att dricka något alls, när man vet att man skall köra. Undantagen är få och kan nog aldrig sättas på pränt. Jag tycker också om att ta ett eller flera glas vin men låter då båten ligga förtöjd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma regler här i Sverige ju.

Funkar bra tycker jag eftersom det ger en frihet under ansvar. Vill man dricka 2-3 öl när man är ute och puttrar i några knop så är det helt ok sålänge det inte blir så många att man inte längre kan köra enligt regelverket. Det är upp till befälhavaren att bedömma när gränsen är nådd. Och passerar man den gränsen så kan man lastas för det. Blir det en olycka så har du ju beviserligen inte klarat av din uppgift.

De som saknar omdömme och kör snabbt i mörkret eller vårdslöst när de druckit (för många) öl kommer fortsätta att göra det även om vi har en promillegräns på 0,2.

Precis som rattfyllerister på land.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska enkelt tycker jag, samma gräns som för bil och åker du dit ryker även bilkörkortet (vilket förövrigt skulle ha en eller flera kk-klasser för båt.)

Om man nu måste flytta båten mitt i natten pgr av väder och vind så får man väl använda sunt förnuft, hur skulle du göra om garaget började brinna mitt i natten och din 500.000 kronors BMW stod där inne?

 

//Dessin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går ju inte att jämföra att köra bil/båt efter tex 5 öl. Därför bör inte reglerna vara likadana heller.

De regler som finns idag är tillräckliga anser jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtidigt är det väl så att många känner sig mer kördugliga med promille i sig. Ni vet säkert själva hur sinnet påverkas. När man är ute med grabbarna så blir det lite annorlunda än segling med familjen. Med polarna (om det är min båt) så stannar jag vid 2-3 öl på en hel dag när vi seglar. Sen ökar man i hamn. Med familjen, inte en droppe under segling.

Sen reagerar man helt olika. En del grejar 4-5 bira,andra inte.

Sen är det oxå skillnad på att fara fram i trånga farleder i 30 knop med x antal promille.

Jämfört med att puttra fram i 4-5. Men att vara packad när man kör, det går bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog smart att ha koll på vädret innan man pimplar. Flytta båt på fyllan för att vinden vrider håller inte. D.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personlig så drittar Jag i hur mycket folk dricker. mjølk eller alkohol, kom bara att tenka på en sak, Jag tog skepperexamen i tidig 60 tallet, då fick man en studie bok som heter NAVIGATION UNDER ANSVAR det er vel just det det handla om, ansvar mot sig sjelv och andra, inte bara på sjøn. PS. merklig va folk vaknar så snart det handla om alkohol. he he. mvh har en god kvell nu går Jag till båten och blanda lite epoxy robertelee.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll hur full man blir bara vi får vårat båtkörkort.

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det behöver finnas regler för allting. Om jag klantar mig och ställer till med en olycka blir det väl inte värre i händelse att jag är onykter?

Jag tycker man ska ha det som i USA. Där finns ingen absolut promillegräns. Om man däremot ställer till med en olycka tas det till intäkt för att man agerat olämpligt och då döms man för rattfylleri.

En del båtförare är olämpliga även när de är nyktra. Andra kan säkerligen vara fullgoda båtförare även med över 1 promille i blodet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker dagens gräns på 1,0 är bra. Man ska inte köra båt full.

ett par tre öl på skärgårdskrogen eller kobben tycker jag är helt ok, och där går oxå min personliga gräns när jag är ute och kör. Där kommer gränsen även att gå i fortsättningen vid ev skärpning av promillegränsen. Hänger man inte vid Sandhamn eller Värmdö golf och har lite sunt förnuft så är chansen att åka dit i princip noll.

Det är inte samma sak i bil som båt. Det är helt andra förutsättningar. Ytan att röra sig på, trafiken omkring, farten (i de flesta fall). Så är det, oavsett vad ngn förståsigpåare tycker.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min egen skull och mitt eget samvete så dricker jag inte före eller under framförandet av fordon. Det är enkelt, då behöver jag inte fundera över promille eller något sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del båtförare är olämpliga även när de är nyktra. Andra kan säkerligen vara fullgoda båtförare även med över 1 promille i blodet.

 

Borde man inte kunna använda regeln för onykterhet på olämpliga båtförare även de som är helt alkoholmässigt nyktraTungan

 

/Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det vore kanske ingen dum idé!

Får mig förresten att minnas en episod för ganska många år sedan. Jag och några arbetskamrater skulle ut och ta en öl efter jobbet. En kille kom inte in för att han var för berusad, trots att han inte druckit en droppe. Han vara bara lite rödlätt i huden och allmänt flamsig...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man ANSVAR mot sig sjelv och andra så ger man sig inte ut på sjøn i berusad tillstånd naturligtvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1,0 är föreslaget. Hur många har koll på hur snusig en person som inte är tillvand vid alkohol är då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sketfull !!!  Har bott i Australien på den tiden då det var 0,8 promillegräns innan något olagligt hände och då körde många sketfulla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett bra förtydligande!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite kluven. Tycker som många andra att ett glas vin eller en öl till maten hör skärgårdslivet till, men tycker samtidigt att man ska vara nykter när man kör båt. Även om man efter en öl eller två kan anses relativt nykter och säkerligen fullt kapabel att köra båt så länge inget oväntat inträffar, så är det ändå så att omdömet och reaktionsförmågan försämras fort efter bara en skvätt alkohol. Skulle det då uppstå en situation av något slag har man inte längre samma förutsättningar att reda ut den. Och då sitter man i sjön i dubbel bemärkelse.

Jag har full förståelse för att det uppstår tillfällen då man måste nödflytta båten pga väderomslag eller dyl, men jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur någon avsiktligt väljer att cruisa runt med ett par för många tomburkar i soppåsen (och då pratar jag inte om en eller ett par öl till maten, uatn betydligt mer). Är det kanske så att vissa MÅSTE dricka mängder med alkohol för att kunna njuta av skärgården?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens regler och system verkar fungera bra. En promille och bedömning av polisman. Perfekt.

Jag har inte sett någon faktamässigt framföra att det finns ett större problem som behöver lösas, person skador och/eller matrial skador på grund av framförande av båt under alkohol påverkan.

Det ända faktamässiga problemet jag sett är när man pinkar full från fiske ekan. Vi får väl införa en lag att man endast får pinka från ekan om man har under 0.5 promille. Om man har mer alkohol i blodet måste man hålla sej tills man kommit iland.

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del tål bara inte alkohol. Men tyvär inser inte dom det. Omdömet försvinner helt på dem.

Sen när de åker dit, så är det KB eller Polisens fel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...