Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lamon

Lamon tycker.. Så de så !!

Rekommendera Poster

Helt riktigt Anemos men nu tycker jag att detta Miljöfjanteri börjar kosta lite för mycket.. Måste man vara stenrik för att ha råd att köpa en miljöbil som går att använda. Nu snackar ja inte någon fjantig småbil utan något rehjält som både är 4wd och får lov att dra mycket..

 

Närmsta jag hittat är Lexus hybridjeep ca en halvmiljon senare och oåtkomerlig för dom flesta knegare.. ÖÖÖ inte intresserad och så fortsätter d. ja jag råkar tillhöra dom lättlurade som gick på d hela med att Nyare Dieselbilar skulle få kraftigt sänkt Vägskatt tji kunde likväl köpt en bensinare och sparat både på inköpspris och vägskatt.. Och nu när diesel och bensin ligger lika i pris så får hela affären ses som en stor förlust.. Kan inte fatta att d fortfarande säljs så mycket nya dieselbilar som d faktiskt gör när förtjänsten är nada... Patronen????

 

!!!MVH REXCO!!! Snart fdv Missnöjd miljöbilsägare om man ska rätta in sig i ledet så att säga..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röstar på pastor Janson.Vår prost är rund som en ost. 

Det är väl så här att alla innerst inne tänker på miljön men som i allt annat här i Sverige så finns det ingen sammanhållning och enighet. 

Regeringen pungslår och rånar dom som har det sämst ställt och inte bara denna regeringen utan den tidigare röda var ju en bra tjuv och föregångare. 

Vad jag menar med ovanstående är att det sitter bara inkompetenta individer (bäst att kalla dom för det för idioter får man väl inte kalla dom) och styr vårt land för egen vinnings skull (dom flesta i alla fall).

Miljöpartister åker runt och skriker att rösta på mig och hela världen blir en oas.

Vad fan gör dom….det första dom gör?

Jo dom köper monsterbilar och kör som fan på vår bekostnad och vår bekostnad är ju förtroende och skattepengar till deras lön.

En bil ?

Fan jag tror att dom får, eller har storhetsvansinne hela högen för dom köper flera monsterbilar och svarar med ”jag måste åka säker och bor ju på landet och har lång väg m.m”. 

En del tar regeringsplanet och skuttar runt som små svedda råttor och skyller på allt och en del tar en Taxi från Tjotahejti för att infinna sig i regeringsbyggnaden för en sovstund.

Sedan så skränas och skriks det om att Torsken och annan fisk håller på att dö ut.

Fiskeförbud och annan skit inträder (menar inte så med ordet skit) för att folk ska hålla käft.

Sedan så ståtar dom runt och berömmer sig själva för absolut ingenting. 

Fiskeförbud är bäst att jag förklara med en gång så jag slipper påhopp.

Jo fiskeförbud och kvoter sätts fast inget vet något om någonting egentligen och jag proklamera inte för att det ska fiskas för mycket utan det jag vill framhålla är inkompetens i många fall och enkelspårigt och ibland helt avsaknad av tänkande. 

Ett tag så skulle bönderna betala skitskatt för att deras kor släppte ut för mycket gas som påverkar atmosfären.

Va fan hjälper det med skatt för kräket fiser ju ändå.

Tanken kanske var att dom kunde köra upp kvittot i häcken på kossan som kork.

Fan vet jag som sagt men det är dubbelmoral av allt och utan dess like. 

Jag har nämnt provborrningar i Norrland och som görs av utländska bolag b.l.a.

Dessa borrningar görs på marker som är skyddade och som vi vanliga medborgare får fan för om vi bryter en kvist.

Borra sönder hela berg. Spränga och vandalisera hela naturvårdsområden med maskiner går bra.

All skiten som blir över vid gruvdriften är ju rena rama miljöbomben men det verkar som om detta går ann då det kanske kommer in ett par kronor i Stadskassan och dom andra 98 av hundralappen hamnar utomlands. 

Vem ska rensa upp en död Östersjö ? Våra barn och barnbarn ? Kanske inte, för dom är nog förgiftade och döda dom med vid det laget.

Människan är en stor idiot som tror att det bara går att skövla hela tiden.

Jag tror fanimej att det inte är många som vet att vi står på en planet och att det är dess gravitation som håller oss fast.

Tror att dom tror… nä fel av mig.

Jag vet att dom tror att det ska vara som det är och att nästa dag är likadan. 

Snurrar den och vi är kvar, så är det nog meningen att vi ska ta så lite som möjligt av resurserna och det vi tar ska vi förvalta väl. 

När det gäller miljön så är den förgiftad från alla håll och maten är ju så starkt förgiftad med bekämpningsmedel så att en del varor beläggs med saluförbud.

Undrar om dom matar grisar med det sedan och så kommer skiten i retur på det viset.

Vissa marker är helt förgiftade för all framtid.Vi köper och vi äter och bryr oss inte. 

I dag så finns det ingen moral kvar och dom politiker som (nästan) alla är med att rösta fram är ju för faen rena skräckscenariot för det blir värre och värre för varje dag och ingen gör något åt någonting.

Dom piper åt helvete med feta avlöningar och jättefallskärmar i släptåg om det stundas avgång eller om dom har varit oärliga.

Gör avdrag för tre dagstidningar dom snåla gnetna j……

Tillsätts utredningar av div. slag och vem gör utredningarna? Jo stollar för om man tittar på många utredningar som har gjorts så har dessa utförts av inkompetent folk som inte har en aning om vad något är för något. 

Läste att dom som höll på med båtutredningen skulle göra ett uppehåll i den utredningen och utreda Föskingringskassan.

 

Skrämmande. 

En sak är säker och det är att kan vi inte ha en regering som är en förebild i allt, så är det bara att avsätta den och sedan föra in helt nytt blod och som vet vad det handlar om.

Dom gamla getterna som sitter där nu och dom som satt där tidigare har ju för faen suttit där sedan urminnes tider.

Det är ju bara en fråga om vem som regerar under en fyra års period. 

90 procent av dessa är trötta på skiten, lika trötta på sitt jobb som andra som jobbar.

Det är ju ett fåtal människor som är nöjda med sitt jobb hela livet och ser ett intresse i sitt jobb.  

Det är därför det är som det är.

Idiotiska utredningar som ger idiotiska beslut och när tiden och sanningen hinner ikapp så är det någon annan som får städa.  Vettifan om det hjälper att knacka ner något mer för det är som det är och någon förändring kommer inte till stånd förrän blåslampan bränner röven av dom som ska vara förebilder.

Egentligen så varför bry sig om miljön ? Den är ändå körd med alla gifter och annan skit som gynnar ett fåtal personer men egentligen så är det ju som råttan på repet o.s.v. för det är ju en livscykel och näringskedjan är som den är och dom sämst ställda på jorden betalar. 

Gnäll nu inte för mycket på det jag har skrivit.

Tänk i stället. Ex.

 

Varför flyter det ingen död fisk efter Isländska och andra fiskebåtar längre? Följer du med utvecklingen så vet du svaret.

Varför får vissa lastbilar med frukt och grönt vända vid gränsen?

 

Varför kör vi mycket av våra sopor till Öst fast det är förbjudet?

 

Varför använder många av oss giftiga färger på båtarna?

Varför tar vi emot så mycket kriminella invandrare?

Varför finns det ingen koll på biståndpengar eller hjälpsändningar? 

Svaret finns som sagt i ovan skrivelse och kan du inte finna ut det så ta jobb i regeringen oavsett parti för dom är lika dana allihop. Happy New Year  2008  men fan trot.

 

Undrar när det här hamnar i sumpen ?

 

Senast ändrad av orven | 03 januari 2008 | 20:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som om du är politiker... Får betalt per ord.

 

Nåväl domedagsprofeter. Vi har dom politiker vi förtjänar. Inga vettiga-seriösa tar ett sånt jobb. Tänk att vara statsminister och tjäna ca en miljon för att leda en bångstyrig ,gnällande skara på 9 miljoner som och ett litet företag som Sverige när du kan leda ett medelstort företag och tjäna det mångdubbla. Utan en massa gnäll och folk som talar om att det där kunde ju jag göra mycket bättre. Blir lite annat perspektiv på det hela då, eller hur. Vi kanske skulle ha Percy, Svanberg eller någon annan att driva det hela????

 

Så alla som tycker politikerna är bara skit kan ju satsa lite och ta jobben från dom. Man behöver ju inte ens utbildning..... 

 

Så var lägger jag rösten????   \Laughing\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg rösten var som helst bara du inte lägger den på dom trötta som finns i dag.

 

127fs4585254.gif är att dom måste gå till jobbet men skiter i det bara dom får stämpla in och får sin lön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Massmedia alá aftonbladet expressen har alldeles för mycket makt i förhållande till sin ställning, självklart ska vi värna om miljön, men så fort massmedia som dom nu gjort kört skräckexempel via sina tidningar så ska ALLA reagera...och det NU...ta som exempel, minns ni nittiotalet? Kronan...varje dag föll kronan som en sten...var det inte det ena så var det andra som stödköpte...eller attack av ngn jänkare som vill tjäna pengar...när läste ni sist om en en svensk krona som sjönk eller steg då? Är det inte av intresse längre eller? är inte massmedia intresserade av hur det går för svea rike i ekonomin?? Jag vet inte....man driver saker till sin yttersta spets numera...så att alla tror på det..

 

jag tror att man istället ska ta sig en funderare på vad man tror på, ska vi tro på massmedias skrämselpropaganda oftast utan källor? Vem styr egentligen? Är det moderaterna eller är det massmedia? Om drevet går...vem åker då? Vem driver drevet?Är det ofarligt att driva drevet? dvs den som driver riskerar den ngt?Är den som driver frågan insatt? Är den som driver frågan ensam om debatten? Är den som driver betald av ngn annan som vill se debatten blosaa upp? Jag vet inte...men det kanske är dags att tänka lite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp och det är en stor panoramabild att ta till sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det där med utan källor var kul, för jag har aldrig sett så mycket vansinniga påståenden staplade i en hög utan några som helst källor överhuvudtaget som i den här tråden. Fenomenet kallas selektiv perception, Wikipedia
 
Det är lite tråkigt, för det skulle verkligen, helt uppriktigt menat, vara intressant att läsa lite bakgrundsinformation om det som sägs. Om det nu inte bara är påhittat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ /> Clueless rubriksättare, i själva inslaget påstås dock inte att isbjörnen är finsk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är precis det som är problemet. Det är inte någon som vet för det är ny mark men det finns många som tror sig veta. Fråga Agda 95 år om det har blivit varmare. Säger hon ja är det bevis för klimatförändringar. Visst kan det vara så men medias källor är ibland inte tillförlitligare än så. Problemet är att ropar man vargen kommer för många gånger så lyssnar ingen tillslut.

Kan då upplysa om (då du ville ha källor) att min komentar om biltullar i Göteborg och den kvinliga kd politikern kom från en intervjuv i Västnytt/ SVT någon dag i december.

 

En annan intressant sak i debatten är den att vi som jobbar med miljöfrågor och tar fram miljö produkter och processer skulle vara mer miljömedvetna än andra är bullskit. Visst är det så i vissa fall och vissa områden men i huvudsak är det så att man utvecklar en produkt/process för att företaget som man arbetar åt skall ha sin vinst. Men ok, man sover lite bättre om nätterna, så att säga.

Och faktum är att jag som arbetar med vattenrening bidrar, trots, (etanolbil), giftig bottenfärg, toatömning i havet mm, mer för en ren miljö än många av våra mest högljudda politiker från tex mp som jag tycker har någon form av strutsmentalitet. vi stoppar huvudet i sanden och bestämmer oss för att ta bort allt som är dåligt.

 

I slutänden så fixar vi nog miljön, men drivkraften är vinstintresse och teknologi. Inte näverstövlar och knätofs. Det intresanta i det hela är att det var just vinstintresse och teknologi som skapade problemet.

 

Vill också säga lite om etanoldrift som ju faktiskt skulle kunna fungera även i båtar. Problemet mej veterligen är inte klimatpåverkan utan arbetarnas vilkor. Frågan är då, vad är viktigast, klimat eller arbetsmiljö????  OBS ! enligt media så dör vi ju alla i klimat förändringarnas spår......  Kul det här. Man kan vrida och vända på allt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Hur pessimistiskt det kan låta så är jag glad att jag lever idag och inte om 100-150 år framåt i tiden, då är skulle jag tro situationen en helt annan än idag.

 

Det värsta scenariot jag kan se framför mig, är en skildring ur en av filmerna Terminator

där hela planeten skiftar i ett mörkt gråsvart skimmer och det ligger ett tungt täcke utan solljus som når ner till de stackars överlevare som hankar sig fram bland all bråte som vi har sparat till dom, i form av överfulla sophögar som förpestar allt levande.

 

Utbränt kärnavfall som ligger öppet och sprider sin farliga strålning, raserade städer efter det tredje världkriget som av någon anledning troligen startades av Usa:s president, vem det nu blir som får ta på sig skulden.

 

Var och varannan människa har någon typ av cancer, och ser närmast ut som någon variant av elefantmannen med deformationer på sina lemmar.

 

De stora ismassorna vid polerna har för länge sedan smält och ingen minns ens att de har funnits. Temperaturen i de idag varmaste områdena som nu ligger på 40 celsius kommer då att ligga på 50-60 grader. Temperaturen i djuphaven har stigit till de nivåerna att det finns inget levande kvar där som kan ge oss föda.

 

Antalet människor steg från dagens till det tredubbla innan kollapsen, och planeten slocknar långt innan solen gör det.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du sett för mycket på film och läst för många domedags artiklar/böcker..

 

Kan upplysa att det blir inte så häftiga filmeffekter om man inte har den bakgrunden du beskriver...

 

Föreslår att du tittar på S.O.S sällskapsresan eller något sådant istället för Terminator eller Matrix.

 

\Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt inlägg var väl inte det minst nyanserade i tråden om man säger så \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />. Jag håller med om att vinstintresse och egennytta är de starkaste drivkrafterna. Men jag tror kanske inte helt på marknadskraftens välsignelse utan att det krävs viss styrning vilket lagar och skattesystem bland annat är till för, så att villkoren sätts som sedan aktörerna kan anpassa sig efter för att maximera sin vinst. Sedan kan man ha olika åsikter om hur det ska se ut i detalj.
 
En sak jag aldrig riktigt har begripit i diskussionen om klimatförändringarna är att om nu de fossila bränslena verkligen är fossila, så måste det kolet rimligen ha varit i omlopp förut. Sedan har vi den nyåterstartade debatten om hur mycket fossila bränslen det överhuvudtaget finns kvar som ytterligare komplicerar bilden lite. Kanske det hela justerar sig självt så att säga.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Ja du mister X, som du kanske missade så skrev jag att det VÄRSTA scenariot var det jag beskrev. Varken du eller jag har den minsta susning om hur det blir i framtiden. Vi kan bara spekulera.

 

Jag ser hellre att vi lever som vi lär och skärper oss alla med det vi kan bidra med, som flera andra har skrivit tidigare många bäckar små kan kanske göra vår värld lite renare.

 

Och förresten så tycker jag inte att SOS-sällskapsresan var så där väldigt bra, så vi kanske är olika där med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo problemet med fosila bränslen är att dessa har skapats under mycket lång tid dvs den kol som finns i dessa kommer från en tid då vi inte kan nytja växternas förmåga att ta upp koldioxid.

 

Om man förbränner tex metanol, ved ,energigrödor mm så kommer de med i kretsloppet i och med att dessa tar upp koldioxid som vi sedan förbränner och som sedan tas upp på nytt igen osv.. Fossila bränslena är då bara ett tillskott till kretsloppet vilket får det ur balans.

 

Kort kan man säga att med de fosila bränslena stoppas kol i atmosfären under kort tid ca 200 år eller så istället för de 100 000 tals år som de skulle matats med för att inte störa balansen.

 

Kol i form av Koldioxid givetvis...

 

Och matrix, lite humor dör man inte av....\Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Nä, humor kan visst förlänga livet säger dom som har provat\Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gääääääsp...

 

Jag cyklar till jobbet och tar inte flyget till semestern. I år ska jag måla båten med giftig tyskfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det här rev igång må jag säga.

 

Media. Ok media är ju också en s.k. patron och måste vara vinstgivande.

 

Sedan kom detta och jag hämtade det lilla som fanns.

Selektiv perception är en psykologisk term som beskriver hur vår hjärna stänger ute saker som inte passar vår invanda föreställningsram – ”vi ser det vi vill se och hör det vi vill höra”.

 

Stämmer nog på en del människor, men inte på alla för en del tar till sig allt som florerar i media och (då allt) där även reklam är inräknat.

 

Finns ju klarsynta människor också som ser och minns och har minnet i behåll.

Pratade med en som var född i Norrland. Han berättade, att där han växte upp och vid fjället fanns det ingen växtlighet som i dag.

Björkarna har klättrat längre och längre upp på fjällen.

 

Till detta finns det ju en grund och den grunden har ju blivit varmare s.a.s.

Oavsett vad som står i media så kan man prata med gammla Agda (snart 100 år) och då får man ju det bekräftat att något är på gång.

 

Om vi bortser från media och kikar på historien så återkommer det kalla perioder även om dom inte är så långa.

Våran gamle Kung Kalle tågade ju över Stora och Lilla bält och det var verkligen vargavinter då.

 

Krigsåren i Finland var kalla (inte bara i Finland) och då har vi ju slutet av II värdskriget och allmänt kallat för Finska vinterkriget.

 

Det har alltid varit så, att det har funnits perioder på jorden som har varierat och nödåren som gjorde att folk utvandrade från Sverige, vad berodde dom på?

 

I dag så är det en extrem växling på gång och det kan man inte bortse ifrån, för på vissa ställen uppe i norr så syns bergen, som aldrig har synts på årtusenden.

Grönland har fått minskad ismassa och smälter mer och mer för varje år och här kan man titta bort från media och i stället titta på forskarraporter.

 

Grönland ja... besöktes för ett tag sedan av en forskare som inte hade varit där på årtionden och han bekräftade att isen hade dragit sig tillbaka och det ordentligt.

 

För min del så påverkar inte media min syn på saken utan jag ser det som händer och tittar man på uppväxten under 50 talet så är det en enorm skilnad på vintern och sommaren.

På den tiden så kunde dom spola en fotbollsplan med vatten och vi ungar kunde åka skridskor från sen höst till vår.

 

Fanns, eller kom det en eller två tödagar så blev det lite vatten på isen som sedan frös till igen.

Is-planen töade inte bort och detta med att spola planer utomhus tog slut, i slutet av sextiotalet här i Göteborgstrakten.

 

Varför ?

 

Något är på gång och det kan vara så att en period med varmare klimat stundar, men vi människor hjälper denna period att bli varmare än vad den normalt skulle bli.

 

När det gäller utsläpp och gifter, så har dom (för många år sedan innan miljödeb.) provborrat i isarna vid polerna.

I dessa prov, avslöjades det vilket år som Romarna började att smälta bly.

 

Bly går ju som bekant upp i gas, eller delar av den och detta händer vid för hög temperatur.

 

Vi har haft vulkanutbrott och där fint stoft har cirkulerat runt i jordens atmosfär och där uppe så har det påverkat jordens temperatur genom att solen inte har kunnat bryta igenom som den ska.

 

Man ska studera det hela från alla sidor och inte stirra sig blind på vissa saker som media basunerar ut för dom vill ju bara sno dina pengar.

Finns ju folk som köper tidningar och då efter rubriker som 'Läs om vad din granne fick för sitt hus' eller 'se vem som tjänar mest i din kommun'.

 

Den som köper en tidning efter sådana här saker är både nyfiken och lättpåverkad.

 

Känner du igen dig?

 

Jag köper dagstidningen tisdag och fredag för då kommer spelbilagan V75 m.m.

 

Dom är smarta, eller ska vi säga giriga för det var inte länge sedan som man fick hela veckans spel i tisdagstidningen (typ lången).

Ska du ha deras förslag, eller uppdateringar om sjuka, avstängda spelare så måste du köpa blaskan varje dag.

 

Köp mer och sälj mer och tillverka mer och släpp ut mer utan eftertanke.

Hela världen är full av hysteriska människor som lider av manin köpa köpa och industrin kör för fullt.

 

En annan grej i sammanhanget är, att det är alldeles för mycket människor på den här planeten.

Alla ska ha del av den senaste tecknologin eller vad det nu är som är nytt.

 

Hur blir det den dag då alla ska ha mat och vissa delar av jorden torkar eller regnar bort.

För visst blir det så för vid den allra minsta temperaturförhöjning som sker, så dunstar det vatten ur haven och som leder till moln och oväder.

 

Detta sker nu och kikar man på hela utvecklingen så bär det iväg till sämre klimat och vissa delar av jorden blir obeboliga.

 

Kolla som sagt fakta eller prata med Agda och skit i media.

 

Tur att man börjar bli till åren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För 80 miljoner år sedan fanns det dinosaurier i sverige, då var det lite varmare än medelhavsklimat i sverige, jag undrar om tiden går igen eller var det samma debatt då som nu om miljön och vilka bedrev den isåfall? Jag tror som i ett tidigare inlägg att miljödebatten nu är skapad av media.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Fisande kor ett miljöproblem!

http://ministryoftruth.wordpress.com/2007/02/13/fisar-skapar-mer-vaxthusgaser-an-bilar/

Ja, nog råder det en hysterisk stämning i miljöfrågan. Undrar hur mycket det har fjärtats under alla miljoner år här på jorden. En rejäl dinosariusbrakare måste ju varit direkt förödande för miljön ( ialla fall närmiljön:)

Med tanke det plus alla vulkanutbrott som sker hela tiden och har gjort det i fem miljarder år är det rätt konstigt att vi lyckats förstöra jorden på 50 år. Man kan tro vad man vill, inga av oss här är forskare och allt som sägs kan motsägas beroende på vad man vill tro.

Jag tänker i alla fall släppa min morgonbrakare i lugn och ro!

Hysteriska miljövänner får väl knipa igen sin ringmuskel :)

 

 

 

 

Senast ändrad av iBoat | 04 januari 2008 | 14:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med balansbilden är att man lätt ser framför sig något slags gungbräda. Antingen är allt i balans som det är idag, eller så trillar det omkull. Men så är det ju inte. Det kol som idag är uppbundet i fossila bränslen har tidigare varit i omlopp i systemet som då måste ha haft en annan balans. Frågan är hur den såg ut? Var det helt enkelt en större biomassa på den tiden, mer träd, plankton eller vad vet jag? Har världshaven en större förmåga att svälja koldioxid än man gör gällande?
 
Någonstans måste det ha funnits. Sedan är det ju klart att det är som du säger, att vi har flyttat på kolet väldigt snabbt ifrån marken i form av kol och olja och upp till luften i form av koldioxid med mera vilket kan göra att det så att säga reglertekniskt blir problem. Men det är ändå någon pusselbit här som fattas i den vanliga diskussionen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Den reella vikten på materian i och på vår planet är ju konstant för inget tillkommer eller fråntas i någon större utstäckning så vart tar det då vägen det som försvinner?

 

Kolet eldas upp, vattennivån stiger, våra regnskogar försvinner, temperaturen stiger, oljan förbrukas, koldioxidmängden ökar. Men är vikten konstant?

 

en som undrar......?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det finns mer koldioxid i atmosfären idag än för 50 år sedan är väl ganska klara fakta.
Sedan lever vi i en värld av prylfixering, köp och sälj, kolla vad jag har etc. som inte är klok. Man byter saker för att det finns något nytt, inte för att det gamla är trasigt eller inte kan användas. Ibland byter man saker p.g.a. ren design, färg etc.
Detta med isbanorna i Götet var intressant läsning. Själv går jag tillbaka till 70-80-talet och minns vintrar när man kunde vandra långt ut på Vänern för fiske etc. Vad jag minns så kunde man i vissa fall inte se öppet vatten så långt man såg ut mot horrisonten. Åker jag ner till samma plats idag så finns där inte en isbit... tyvärr. De senaste åren har det som mest endast varit lite is i viken och den har man knappt vågat sig ut på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vist är det mer koldioxid i atmosfären i dag helt utan tvivel. Och vist ökar medeltemperaturen några tionelsgrader varje år. Det är också helt klart.

Men att utifrån att man minns att det var mer is, kallare vintrar till att dra slutsatsen att det är klimatförändringen vi ser är inte samma sak. För två år sedan var det isjakts SM i mars söder om Göteborg på fin is och det var kallt och snö lång tid. Är det ett bevis för att vi närmar oss en ny istid?

Jag nämde för mina föräldrar att jag tyckte det var så mycket snö och kallare vintrar när jag var liten i början på 70-talet men det visade sig att så var det nog inte. Man minns någ det man vill minas. När man är liten så vill man minnas mycket snö och lek altså mins man. Men det finns ju statestik över detta så det borde någon driftig på MG kunna ta fram.

 

Jag säger inte att vi har en klimat förändring på gång som vi själva har orsakat men jag är trött på domedagsprofeterna i media som skapar en form av masshysteri för att sko sig själva. Den klimatförändring som vi hittils har sett märker vi inte mycket av. Det kanske vi gör framöver. Debatten i media behöver nyanseras.

Tänk nästa gång en pandemi kommer, jag vem litar på media då. Vi skulle ju alla dö i fågelinflunsan förra året.

 

 

Sen kan man ju fråga sig vad detta har med fritidsbåtar i Sverige att göra?

 

Sen om någon seglar mer istället för att gå för motor så spelar det faktiskt ingen roll i sammanhanget.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sveriges seglare lär inte på egen hand rädda världen. Problemet med det sista resonemanget är att det går att tillämpa på så mycket att till slut finns det inte anledning för någon att göra någonting. Om alla struntar i det för att det lilla jag gör påverkar så lite kommer ingenting att hända. Om bara jag sitter bakom en buske på Ostholmen och skiter och lämnar pappret efter mig blir det inte så skräpigt och nästa år syns det knappt längre, det är först när många andra gör samma sak som det börjar kännas lite otrevligt när man vågar sig av båten.
När alla tänker efter och vidtar de mått och steg som är rimliga för var och en blir den totala effekten till slut ganska stor, utan att man behöver gå över till direkt självplågeri. Men det är få som vill börja, få som vill riskera att avstå något när de inte vet att andra gör det (the sucker-effect SvD).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finland har inga vilda Isbjörnar i naturen. Säkerligen alldrig haft !

Men på ett ställe i Finland finns det 3 Isbjörnar.

I Ranua Zoo, titta på länken !

 

 www.ranuazoo.com

 

Direkt till Isbjörnen hittar ni här:

http://www.laplandfinland.com/?deptid=16991

 

Eller här :

http://www.santatelevision.com/lappi/en0433/en0433.html

 

 

 

 

Senast ändrad av Anemos_ | 05 januari 2008 | 15:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Den klimatförändring som vi hittils har sett märker vi inte mycket av.......Sen kan man ju fråga sig vad detta har med fritidsbåtar i Sverige att göra? 

Men hur jävla smalt perspektiv kan man ha på tillvaron?  Får jag föreslå en resa till den ryska tundran, glaciärområdena i södra Latinamerika eller till norra Grönland. Eller någon annanstans där där en oerhört snabb och intensiv påverkan på såväl människors enskilda liv lokalt och på en global ekologi (och därmed så småningom ekonomi) är väldigt konkret. 


 Ja, vad kan detta ha med enskilda människors handlingar att göra? Det har väl aldrig haft med mina handlingar att göra hur världen ser ut, eller?

När jag läser en del av det som skrivits i denna tråd blir jag benägen att tro på den medicinska rapport som publicerade i The Lancet förra året om att människor tyvärr sakta blir mer och mer korkade pga av alla tungmetaller och annat som ackumulerats i biosfären, och därmed så småningom i hjärnan, de senaste femtio åren.

Leif, Gbg 

 

 

 

 

Senast ändrad av leleif | 04 januari 2008 | 18:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du själv varit på de platserna du nämner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Leif, det verkar ju så när man läser ditt inlägg.

 

Läskunnigheten verkar ha försvunnit för vissa.

 

Jag har aldrig skrivit att det inte förekommer någon klimatförändring men däremot uppmanat att vara kritisk till vad som skrivs i media och att man inte kan säkerställa saker på förkorta intervall som att det var kallare vintrar när man var liten.

 

Dessa resor till ryska tundran har du gjort som jag förstår det. Hur var skillnaden de senaste 100 eller 1000 åren?  Eller är det medias raportering även där?

 

Nej det är fanatiker som inte kan se helheter och nyanser som är det största hotet mot möjligheten att stoppa problemen. Man kan aldrig bli seriöst uppfattad om man hoppar på saker som har extremt liten påverkan och skiter det som har stor påverkan. Och då skapar man bara en löjes debatt som inte tas på alvar.

 

I ärlighetens namn hur många av våra båtmänniskor tror att det är rätt melodi att göra det svårare att utöva vårat intresse för att rädda miljön när allt mer trafik sker med lastbilar och industrier släpper ut mera koldioxid.

 

Satsa tid och engagemang där det gör nytta..... Man måste vara realist inte bara idealist.

 

 

Tror nog du får försöka ta bort lite tungmetaller själv innan du hoppar på folk med åsikter som inte passar dig nästa gång.

 

// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jotack, jag har personlligen sett glaciärer på den andinska högplatån vara på väg att försvinna, men det var inte riktigt min poäng, utan snarare det perspektivlösa tunnelseende som glädjande nog numera endast en minoritet svenskar verkar lida av när det gäller klimat-och miljöfrågor.

 

Och har man fortfarande inte förstått nåt pga någon slags intellektuell tröghetslag, så föreslår jag ett besök på IPCC, eller varför inte söka nytt jobb nytt jobb ?

 

Senast ändrad av leleif | 04 januari 2008 | 21:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...