Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Perra

Kustbevakarna

Rekommendera Poster

Vet inte var du fått att jag är kritisk till hela kbv? Jag är kritisk till att de - i mina ögon - inte håller sig till/prioriterar sina kärnverksamheter.

Som en ( ). Ett glas vin/öl bränner en vuxen, frisk person på 2h vare sig han är på land elr till sjöss... Blir man bara blåst om ngt hänt? Har du sett programmet (tom jag som zappar igenom det, vet att så inte är fallet)?

Om Du inte blivit stoppad får du naturligtvis tillbaka samma typ ?:a/påsående som du gav mig... Hur kan du vara okritisk utan egna erfarenheter av kbv´ s tjänsteutövning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att du inte är kritisk till allt Kbv gör och står för, men det verkar som du tycker det mesta är mindre bra... Jag undrar bara om du baserar ditt missnöje på det du ser i tv? Under sommarhalvåret bör väl ändå Kbv:s kärnverksamhet vara att finnas till hands i skärgården och hålla koll på sjötrafiken?

Resterande 11 månader misstänker jag att de växlar inriktning, och istället arbetar med fiskekontroller, miljöövervakning och sjöräddning.

Alla personer som blivit blåsta i programmet har väl ändå på ngt sätt varit föremål för kontroller (fylla, lanternor, fortkörning, tips)? Om den nya lagstifningen om sjöfylleri går igenom, kommer ju både Kbv o Sjöpolis bli ålagda att göra stickprovskontroller av nykterheten ombord. Då kommer det ju inte längre vara OK att ha tagit en öl el ett glas vin, på samma sätt som det är idag..\Undecided\

Om du tycker att det är fel att jag är okritisk, så får jag leva med det .. Det känns inte OK för mig att döma ut det som tj-männen gör och säger i programmen. Det kanske inte är helt enkelt att få allt rätt med en kamera i nacken jämt heller...

Jag kan ju inte rättvist uttala mig om deras tjänsteutövning förrän jag blivit kontrollerad av dem\Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker Serien är mycket bra!
Bratts eller inte låt dom stackarna vara dom vet ju inte bättre!
skulle de få lite fiskräns på tröjan så skriker de o springer till kemtvätten..
Tycker att Kustbevakarna gör ett mycket bra jobb, det kunde varit värre
dom kunde varit betydligt fler!!!  tänk på de..  
När det gäller sjöfylleri tycker jag man får stå sitt kast!
har man tagit en stänkare eller bara ett par öl får man räkna med lite tull!
Om inte!.... ge fan i att köra båten!
 
Införskaffa båttaxi!  eller en gondol haha

post-20715-1394235280,11_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I kväll är det dags igen...Hoppas på kommentarer efteråt..

 

Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte??

Kul att läsa lite om olika folks uppfattning..

Och det handlar ju trots allt om båtfolks kommentarer....

 

Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Jag tycker inte kusbevakningen fyller någon egentlig funktion. De verkar bara dryga och dumma.

 

Kriminaliteten borde sjöpolisen ta hand om, för de förefaller ungefär 400% mer professionella jämfört med kustbevakningen.

 

Folk i sjönöd kan hjälpas av sjöräddningen eller militär som har tillgång till helikopter och ytbärgare.

 

Kustbevakningen kan gott läggas ned och de anställda kan börja patrullera som väktare eller något annat roligt.

 

Tycker ni detta är professionellt? Hurdan är rättstryggheten? Hade bemötandet blivit detsamma om det suttit ett gäng lätt salongsberusade killar i båten exempelvis? Det är visserligen jättekorkat att ge sig ut i en liten gummibåt utan lanternor på öppet vatten där båtar drar fram i 40-50 knop, men att säga att ni slipper böter för ni är så söta tyder ju inte heller på något vidare IQ. Just sånt här som skapar myndighetsförakt. Inte särskilt psykologiskt riktigt heller. Hade jag varit polis eller kustbevakare hade jag stoppat dem och sagt just detta. Att det är livsfarligt att åka på det viset, men det är erat val. Vill ni betala med livet är det upp till er, men jag struntar i det etc. Det skulle nog bita bättre.

 

 

Senast ändrad av Anders75 | 29 november 2007 | 18:20

 

Senast ändrad av Anders75 | 29 november 2007 | 18:45

 

Senast ändrad av Anders75 | 29 november 2007 | 18:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra dina påståenden för väktarna i Kbv-enheten som kommer till din undsättning om du har hamnat i sjönöd....\Undecided\

De´ verkar som du har ganska bra koll på vad Kustbevakningen håller på med\Yell\

 

Jag misstänker att du ska se på programmet i kväll också?\Cool\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från kvällens avsnitt: Får man fälla båtfolk på grunderna vi gjorde följemätning och du höll minst 10 knop, det kan vi vara överens om va. I det läget kan man väl bara säga nä, det gjorde jag inte. Det fanns ju ingen mätning i detta fall= ingen exakt mätning således. Är det inte bara till att neka o låta KB dra det i rätten? Det känns som att man inte kör efter korrekta regler här. Förstår ni hur jag menar efter mitt svamleri?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men dom går efter gamla lagar o regler som fanns långt innan kbv och sjöpolis fick laserpistoler och som dom finner aktiva.. Dvs att en båt planar = fortkörning, detta är en kvarleva från förr som kbv utnyttjar för att få rätten på sin sida.. Och i rättsamanhang så drar myndigheter oftast d längsta strået då deras ord väger över Svensson i nästan alla lägen.. D finns således inte mycket en Svensson kan göra för att vinna detta och d gör d riskabelt att dra detta i en rättegång då d kan bli rätt dyrt i slutändan...

 

Jag tycker att detta är ett solklart maktmissbruk i att skriva feta böter på påhittade hastigheter.. Det fokuseras inte så mycket på säkerhet i dessa lägen mer på intäckter och att d blir mera rapporter som blir grundande för kbvs verksamhet.. Dvs skrivs d inga rapporter så får dom lägga ner sin lekstuga.. Nästa löjligt korrkat e d ju att först sätta en jävla trut och sedan skriva ut feta böter på en påhittad hastighet, hur vore d med att  bara upplysa att d kanske gick aningen för fort på ett trevligt vis.. Dessa typer kommer med all säkerhet att tappa allämhetens respekt ganska snart (om dom nu inte redan gjort d) Så som dom håller på.. Och ja så här verkar uppläget se ut Jävlas med Svensson på sommrarna Och på vintern när d är lite att göra och kaffet e slut  ja då jävlas man med fiskarna..

 

Hmmm ja så ser ja på d..

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KBV gör en massa bra saker.

En hel del av dem borde skötas av andra samhällsfunktioner.

Kikade på kvällens avnsitt och även på ett inspelat (den med festen i Hunnebostrand)

 

Visst gör de bra saker och försöker uppträda på ett bra sätt men varför finns det massa helt felaktiga saker med? T.ex det flera redan påpekat, det med tjejerna i gummibåten, ute och åker i mörkret utan lanternor, lite onyktra, utan flytvästar mm och sedan släppa dem med kommentaren om att de var söta.

Hade det varit killar hade de fått betydligt tuffare hantering, vilket även tjejerna borde fått.

 

Tack TV5 att ni inte klippte bort detta.

Men det finns mer av saker som borde varit bättre.

 

I kvällens avnsitt var en kvinnlig KBV med och genast fick vi en mer proffsig och korrekt attityd.

Visst skulle jag uppskatta dem om jag råkade i problem, och visst försöker de hålla ordning.

 

Alltså lite ris och lite ros.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nu förstår jag inte riktigt REXCO, vad menar du med feta böter på påhittade hastigheter?

Jag kan hålla med om feta böter på nedskrivna hastigheter, de som fått dessa böter tror jag är nöjda med att det skrivs på 10 knop istället för de 20-25 som de vet att de kört. Jag tillhör dem som tror att hastighetsbegränsningarna på sjön finns av en anledning på de ställen de gäller. KBV tjänstemännen har uppgiften att beivra överträdelser . Jag skulle inte vilja kalla det maktmissbruk. Det kan så klart tolkas så att de jävlas med oss men det skulle lika gärna kunna vara så att det är många av oss som slipper att bli överkörda av fyllon just pga att KBV jävlas med de som inte bryr sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så om en polis stoppa dej mitt på vägen och gav dej böter för fortkörning för att han minnsan hade sett att du körde 50 på 30väg. Inte på laser utan han hade ju sett hade du då axepterat detta och betalt 5000 eller vad han nu kom fram till.. D hade iaf inte jag jort, har dom inga mätresultat att gå på så ska d fan inte skrivas böter på påhittade hastigheter.

Stoppa och påpeka på ett trevligt vis att d kanske gick aningen fort är helt ok men 1500 spänn för en påhittad historia d köper jag inte alls..

 

Och om inte detta är solklart maktmissbruk för att berättiga sin egen existenns så vet jag inte hur mycket värre d kan bli.. Men dom är laa av den ivern att dom måste skrapa ihop ett visst antal Rapporter för att få finnas kvar.. Kampen om buset på sjön har just börjat och d står i mellan kbv och sjöpolis..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maktmissbruk ?

 

Man kör (oftast mycket-mycket för fort, och vet oftast om det.

 

Så blir man stoppad..och erbjuden att betala LÄGSTA boten (eftersom dom inte har kunnat mäta EXAKT fart).

 

Hmm..nu finns det två vägar.

 

Antingen är man en ärlig medborgare och inser att man gjort fel och tar (den kraftigt reducerad) boten och är relativt nöjd att dom inte hade lasern igång då det hade blivit f-n så mycket dyrare \Foot

 

Eller..

så är man av åsikten att så länge inga 100%-iga bevis finns, radar/laser/kamera så tar man inte sitt ansvar (trots att man vet att man begått ett regelbrott) utan blånekar helt enkelt och känner sig dessutom stolt över det ?

 

Ehh..ursäkta en genomsnittlig medborgare..men det beteendet köper i vart fall inte jag.

 

Va-f-n, vet man att man gjort fel, och dessutom blir erbjuden kraftig rabatt (för *teknisk bevisning saknas*) så tar man väl som hederlig svensk boten och är nöjd med det ?

 

Andra sidan, dom som tycker att visserligen vet jag att jag körde 5-10-15.. knop för fort, men utan laser inga bevis, så jag har inte gjort nåt fel så kb/polis kan fara-å-flyga l

 

Fega egoister som inte ens är såpass rakryggade att de i en så enkel situation som denna tar ansvar för sitt eget beteende utan hellre i förlängningen blir rättshaverister tycker jag helt enkelt inte om \Frown\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är väldigt illa när man överhuvudtaget börjar jämföra sjöfart med vägtrafik. Det tyder ju bara på att en jädra massa landkrabbor som inte är uppväxta med sjöliv skaffar båt på äldre dar och sen har en jäkla massa moralkakor om att det ska vara på sjön som på land... Nä lär er i stället seden dit ni kommer om gott sjömanskap mm,..

Det skulle vara lag på att man inte fick ha båt om man inte bodde kustnära... (hehe)

Jag försvarar inte att idioter i storstadsregionenrna kör ribs goda för 50 knop i fyllan. Men ärligt talat kan jag inte se problemet om jag har varit andra sidan viken, tagit mej några stänkare och sen puttrar hem.. Det är i dag olaglig, men jag skulle kunna ha en 5 årig grabb med mej och låta honom köra hem i 50 knop, det hade varit lagligt.  Självklart har jag bättre omdömme, sjövana mm även efter några stänkare..  (nu pratar jag inte om att vara dräggfull) Nä, man kan inte se det så svart el, vitt. Då borde det ju kanske vara likadant på land, är föräldrarna fulla så får barnen köra bilen hem, det hade varit snyggt, en kul tanke...

Likaså vad det gäller hastighet, håller mej mest i kända vatten och frågar man tre personer om var fartgränserna exakt går så får man tre olika svar. Det är skrangliga gamla skitskyltar, vet man inte var dom finns så ser man dom inte.

Häromkring så var från början hastighetsbegränsningarnas 1:a syfte att dra ner svall inomskärs och i hamnar. Då tvingas små båtar ligga och fisa i 5 knop även om dom aldrig drar upp ngt, svall att snacka om, medan dom större planande båtarna drar upp som mest svall i dom begränsade hastigheterna 5-7 knop. Vanligt sunt förnuft hos båtförarna hade varit bättre..

Nä ska man vara så nitisk så får man börja lagstifta om allt på sjön, åldersgräns, körkort, sätta tampar mellan sjömärkena som körbana, nitisk h-trafik, hastighetsskyltar på sjömärkena, mm mm Det verkar ju som att det helt ska anpassas för bilförare.

Tycker själv at det hade räckt med en regel. VÅRDSLÖSHET är man vårdslös så ska man åka dit oavset man är nykter el, inte. Visst det är en bedömningsfråga och därför hoppas man ju på att det var proffsiga myndighetspersoner som sköter det. Inte dessa bananer i pyjamas

Tur att man inte håller till i dom storstadsregionerna utan här funkar det faktiskt bra som det alltid gjort. Fiskargubbarna kan ta sina kobbar, dra över till grannen ta sej några supar och sen köra hem, det är ju för fasen kultur... :) Snacka med dom om detta, skulle dom nu drutta överbord och drunkna så är det så dom vill gå vidare. Det finns en anledning till att fiskare förr inte lärde sej simma, det drar bara ut på lidandet...

Den dan dom tar en gammal fiskargubbe så kommer jag att tycka fruktansvärt synd om honom. Där har han varit på sjön hela sitt liv och säkert hans fädrar före honom så ska några slynglar från KBV komma och sätta dit honom. men det är klart, i dag finns det väl ingen plats el, förståelse för dom. Nu är ju sjön till för en massa besservisers som ALDRIG skulle framföra båten efter en öl, men vet knappt vad styrbord / babord är??? Jag hade helre åkt med en packad fiskargubbe, det kan jag säga...

Dessutom är det ju en jäkla skilnad på vilket flytetyg som framförs och i vilken fart hur alvarlig förseelsen är. Var går egentligen gränsen, om ngn, vid en strandfest ror omkring med gummibåten vid stranden, är det sjöfylla då? Skulle inte förvåna mej, och det anses vara lika alvarligt som om han hade framfört en Storebro. Jo det är ju logiskt...

Varför måste så många vara såna fruktansvärda moralkärringar???

Sen vad det gäller att neka. Vad jag vet så kan man omöjligt få ett högre straff för att man är av en annan åsikt än som i dessa fallen KBV. Det är ju ens rättighet att få det prövat och forlorar man så utfaller bötesbeloppet. Säger dom att dom bedömer hastigheten till tio knop och man väljer att neka så kan dom heller inte ändra sin bedömning. Likaså är man inte skyldig att betala några rättegångskostnader då det inte är civilrättsligt mål.

Jag fågade en gång när jag blev tagen för en påstådd trafikförseelse om det på ngt, vis kunde kosta mej mer om jag nekade. Dom var inte glada att svara men fick ju säga att det gjorde det inte. Blev inkallad till ett förhör där dom spände ögonen i mej och vill få mej att erkänna en gång till men det gjorde jag inte. Det blev nerlagt. jag kommer alldrig att erkänna ngt, som grundas på deras bedömningar...

Vill bara vara tydlig med att vårdslös framfart aldrig är försvarbart oavsett man är nykter el, inte.. Oavsett man håller hastighetsbegr, el, inte mm, .. Det är ju inte särskilt gott sjömanskap att hålla dom tilllåtna 5 knopen i hamnen med en planande båt, men som tur är fattar ju dom flesta det, tyvär inte alla och det är säkert dom som är paragrafryttare, dom följer ju reglerna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då e d din åsikt men knappast någon regel i dagens lågmoralsamhälle... Och ja står fortfarande fast vid att 2 gubbars påhittade historier inte borde vara tillräckligt underlag för att skriva ut feta böter på... För då kan dom ju ljuga om allt bara för att få sätta dit någon stackars jävel... Och ja tycker absolut inte att dessa kbvars ögonmått som verkar vara helt fel riktat ska avgöra hur fort jag åker.. Och nej jag hade inte godtagit ett svar likt detta du körde säkert i 100 knop men vi skriver 10 eftersom vi inte hade lasern uppe,, Och du får 1500 i böter för att vi såg att du körde för fort ca 10m inanför 5knops gänsen.. Att d e någon fyllenisse som ligger och drar i 50knop mitt inne i hamnbasängen är en sak.. Men en mindre fartöverträdelse som saknar bevisning i form av mätresultat ska inte leda till böter i detta samanhang... Som sakt deras omdömme litar jag inget vidare på kan dom ena stunden släppa ett gäng brudar utan lantärnor och som desutom är berusade och senare plocka en liten eka som dom hade sett köra en aning för fort inte på laser utan dom hade ju sett...

 

Nä vill absolut inte att dessa Otrevliga Snutwannabees med taskig attityd och dåligt omdömme ska avgöra hur fort jag kör...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att sammanfatta:

Enligt många verkar det vara helt ok att bryta mot lagar bara ingen kan bevisa det.

 

Tror knappast du riskerar att bli stoppad om du håller rätt hastighet.

 

Ja, jag kör också för fort ibland (både båt och bil) men det är ett medvetet val och jag är beredd att ta konsekvenserna av detta.

Om jag kört 20 knop där gränsen är 7 knop kommer jag knappast att neka om de vill skriva böter på 10 knop, jag kom ju lindrigt undan.

 

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man blir så trött på alla dessa som tror att fartbegränsning bara är till för de som inte har råd att betala.

 

Om gränsen är 7 knop så ska man INTE köra i 20 knop och sedan vara snällt betala om man blir upptäckt.

 

Det handlar om moral.

 

 

Jag skulle heller inte neka om jag gjorde fel, jag skulle skämmas för min okunskap.

 

mvh Roland

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev jag något om att bryta mot lagar?? Nej just d... D är upp till var och en om man vill erkänna eller inte,,, d e väll knappast något du kan styra över eller??? D jag skrev är att 2 gubbars påhittade hastighet inte skal kunna je några böter.. Och så länge d inte finns bevis så går en lagbrytare fri helt riktigt.. Alla har vi säkert brutigt mot en eller flera lagar och regler utan att veta om d men tycker du att vi ska straffas för d i efterhand???? Moral?? ja d kan man tänka på nästa gång man kör 80 på 70 väg eller likn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ok, misstänkte att det kunde feltolkas.

Jag menar inte att jag kör för fört alltid och ser böterna som något jag har råd att betala (har faktiskt aldrig fått fortkörningsböter och vill knappast ha det heller), min poäng var snarare att alla bryter mot fartgränser någon gång och när man gör det så tror jag att de flesta vet med sig att det går för fort.

 

I senaste programmet erkände ju båtföraren att han kört 20-25 knop innan det ens diskuterats böter.

 

Om gränsen är 7 knop så ska man INTE köra i 20 knop och sedan vara snällt betala om man blir upptäckt.

Helt rätt, men man skall inte slippa betala heller även om det inte är mätt med laser, man får helt enkelt stå för sina handlingar.

 

Det handlar om moral.

Jag skulle heller inte neka om jag gjorde fel, jag skulle skämmas för min okunskap.

Precis detta jag menar men vissa här på forumet tycks tänka annorlunda.

 

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt då är vi åtminstone två som har samma åsikt.

\Smile\

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla, lägg ner denna tråden. Om man vill köra för fort och ta konsekvensen av det, bra gör det men det är lite upp till var och en. Det finns ett skäl till en fartbegränsning, kanske stränderna som inte tål det eller att boende störs och det bör alla tänka på. sen tror jag inte kustbevakarna är så hårda när kameran är avstängd, hur skulle det se ut om de släppte fartdårar under bästa sändningstid i tv?

Det som skall hållas efter är sjöfylleri!

Ha en bra dag och se fram emot våren och SJÖSÄTTNING!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typiskt att man jobbar och missade den sista episoden......Sånt ær livet..

 

 

 

MVH  Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja fan va sköna snubbarna i segelbåten va!!

 

Å nu ni alla som kritiserat Kustbevakarna så har ni ju chansen att förvrida ännu mer och spy galla över dem!!

 

Jag har ett exempel till er världsmästare här på maringuiden!

 

Hade inte Kustbevakningen lagt till sin båt där dumt så att folk kunde stanna å titta på den så hade ju Gunnar sluppit ramla i vattnet när han tittade på Kobran eller???. he he

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du har PC så är det bara att se på kanal5 hemmsida.

Du måste kolla de va så sköna gubbar i en segelbåt garva så jag grät!\Yell\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjo!
 
Har suttit en stund nu och läst igenom större delen av denna tråden.. Kan snabbt konstatera detta att det är inte många  positiva åikter vi har om våra kustbevakare. Något jag kan tycka är tråkigt, jag menar dom försöker göra sitt jobb i bästa möjliga mån. Som någon skrev så är det 5 knop så är det 5 knop och inte 7 och inte 10 osv utan det är MAX 5 knop.
 
Och ni som nu tycker det är ett uruselt program så varför i helvete tittar ni då? Och inbilla mig inte att om nu KBV skulle komma före SSRS i en nödsituation så skulle ni antagligen va tacksamma att dom fanns? eller skulle ni sitta nere i sittbrunnen och svära åt att dom existerade? skulle knappast tro det? Har aldrig haft med KBV att göra men jag är säker på det att skulle jag stöta på dom så finns det antagligen en anledning och skulle jag då ha gjort något fel så är det väl helt rätt att dom tillrättavisar en då? 
 
Och vad jag har hört nere i hamnen så har medvetenheten om alkohol på sjön blivit större sen kbv sänts på tv. Än så länge får dom ju inte kolla såvida dom inte har någon misstanke om brott vilket jag tycker är fel. tänk dom det skulle vara så på våra vägar? visserligen är det bra mycket vanligare med bil än att ha en båt men båtturismen blir ju inte mindre för varje år.
 
Min åsikt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du e´ för go du, Gedda! Jag undrar också;  om man tycker det är så in i he-e dåligt, myndighetsförakt, heja SSRS o.s.v., varför kollar man då??\Undecided\ Den som ligger och väntar på hjälp när ngt har hänt, bryr sig antagligen inte så mkt om viken färg det är på båten som kommer till undsättning!\Wink\ Undrar varför man har så ont av dessa KB:are? De gör väl antagligen så gott de kan, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja varför reagerar folk?

 

KBV är en myndighet och då gäller visst uppträdande.

 

Det som skrivits i denna och andra trådar om ämnet verkar påvisa en hel del subjektivt arbetssätt hos de KBV killar som visats i TV5. Och då under tiden kamerorna går.

 

Då reagerar folk, förhoppningsvis.

 

Men om man blir avtrubbad och tycker att det är ok så börjar nog gränserna snart växa för vad som är acepterbart.

 

I Sverige med demokrati har vi ett system där myndigher har ramar för sitt agerande.

För de myndigheter som inte följer ramarna har vi ett system som heter JO, Justitieombudsmännen, som man kan anmäla felaktigt myndighetsutövande till.

se länk http://www.jo.se/Page.aspx Ett skydd för demokratin.

 

 

Nu är inte detta ett upprop till att anmäla dessa killar utan ett försvar till varför man ska reagera.

 

Till vår hjälp finns även journalister som hjälper till att utreda fel mot våra demokratiska lagar.

 

Vill inte ens måla upp bilden av ett Sverige där alla slutar reagera.

 

Nu är det säkert inget större hot mot vår demokrati om några KBV killar har tveksamt arbetssätt. Det som är största hotet är alla de som tycker att det är helt ok att strunta i regler.

 

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...