Jump to content
Tuesday 18 January 2022

nutshell

Medlemmar
  • Content Count

    110
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About nutshell

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Då var hon igång i dag. Öppnade inspektionsluckan och kollade hur det låg till. Fick fundera en stund innan jag ingåg att det var en reglerstång som satt fast. Fick leat upp dena och så nu fungerar även kallstaren. Nu fick jag tryck upp till spridarna. Tog dock en jäkla tid innan hon ville gå i gång. Gick först bara på 2ans burk medans hon spottade baklänges på ettans burk, Löste problemet genom att ha fulgas när den gick på 2an samtidigt som jag körde på starten! Då blev det en jävla fart på varven så bankade 1an igång! Nu startar hon och går fint!!!
  2. Tack för alla inlägg! Har nu snackat med en pensionär som jobbat på Penta hela sitt liv och verkade ha full koll! Fick varning om att inte dra på med startgas för det gillar tydligen inte dessa spisar. Jag skall ta ner pumpen i helgen.(fick instruktionspapper och bilder mm) Det är 100% luftat sustemet så där ligger inte problemet. Antagligen sitter kolvarna fast i pumpen efftersom att det inte blir någon skillnad på trycket när jag ger fullgas. det reglerar nog ej riktigt. eller så är fjädern i pumpen defekt eller har lossat. Återkommer med resultat!
  3. Tack som fan för svar! Jag har inte riktigt koll på hur funktionen med stoppen är nere på pumpen. Jag fattaer det som att när man sänker gasen på reglaget till noll då aktiveras stoppen på pumpen. Men stoppen ser man väl inte? sitter inte det i själva pumpen? eller skall man kunnna röra på staget som den går till ändläge på när man sänker gasen helt? (stoppen rör sig)
  4. Hej! Jag undrar om det är någon vänlig själ som kanske kan hjälpa mig. Jag låg i helgen och försökte få igång min MD2 utan resultat. Jag tror att problemet ligger i att jag inte får tryck från spridar pumpen. När jag lossar rören till spridarna på spridarpumpen och kör på starten så kommer det minimalt med diesel.Rinner ytterst lite. Skall det typ bli en stråle när man lossar där eller är det så jäkla lite tryck? Det blir ingen skillnad på när jag sätter på fullgas eller drar ner gasen. Har hört lit teorier om att stoppen kanske ligger i mm. Please Help!! alla tipps motages!
  5. Tack Jag har börjat snurra in på Öckerö spåret med. Jag ser stora likheter när jag kollar medlemars båtar. Kan vara det på spåret.
  6. Hej svejs. Var ett tag sedan jag var här nu. Har köpt en snipa för en billig peng men vet inte vad det är för fabrikat? Någon som har lite tipps på vad det kan vara? Sitter en MD2 i den men dynastarten är inte inkopplad riktigt. Någon som har ett kopplings schema? All hjälp motages varmt!! Mvh Nutshell
  7. nutshell

    Nimo fråga

    Tack för svar! Ja lite extra pulver så man slipper kämpa upp i en kvart innan man når planing är nog en fördel.
  8. nutshell

    Nimo fråga

    Hej Ja jag har spanat in din båt på Blocket några rundor nu. Jag har själv min DC på blocket och får jag sålt den så kommer jag ringa dig. Finns en del Nimo på blocket men mitt krav är att det skall vara midcabin och det är det bara några st av. Men en fråga jag inte fått svar på är hur hon går i sjön när vinden biter i lite? Skumpig? rullar? känns hon stabil?
  9. nutshell

    Nimo fråga

    Ja det är det jag tänker på att midkabin kanske man inte växer ut lika fort ur om kärringe skulle få för sig att bli på tjocken ;-) Planen är ju att göra i ordning efter eget smak å tycke och sen behålla båten. Verkar vara en bra praktisk båt Nimo men hur är det med sjöegenskaper mm? Hmmmm ökat med 100% tvillingar antar jag då ;-) Senast ändrad av nutshell | 05 juni 2008 | 17:46
  10. nutshell

    Nimo fråga

    Tjenare. Jag funderar på att sälja av min DC och skaffa mig en lite mer familjebåt. Kollat lite på Nimo 22. Ni som har Nimo eller har ägt vad är för och nackdelar med denan båt. är det en bra båt? Vad har denna båt får maxfart och mash fart med en B20? Eller skall man välja en med B23an? Alla komentarer om denna båt är välkomna! Funderar skarpt på en Nimo 22a. Mvh Tommy
  11. Köpte mina prylar av Tommy på http://www.ostersjokompaniet.se/ Han har koll å e trevlig. Prismässigt vet jag inte hur han ligger mot de andra. Men prylarna har han.
  12. tror inte det skall vara några som helst problem. blyt smörjer ju bara lite extra. blanda ut skiten å kör!
  13. Jepp instämmer! Fins inget bättre än att borra i den avdragna bulten. Jag brukar borra å sen bankar jag i en hylsa med torx lossar i 99% av fallen.
  14. Nope! den lilla oringen är inte missad! drevet har fungerat sedan förra våren då jag bytte allt detta som jag skrev ovan inklusive oringen. Jag skall klyva drevet nästa helg . Fick tipps om att det är nog de två packboxarna i överhuset där axeln från underhuset går in i. Frågan är om man kan byta dessa underifrån när man kluvit drevet eller om man måste ta det uppifrån å skruva i sär hela överhuset??
  15. Såg till min förfäran att drevet läcker olja genom dreneringshålet på underhuset! Jag skruvade av drevet i höstas och då såg jag inga läckage! Drevet har stått upprätt inomhus i ca 5 grader hela vintern. Jag bytte packboxen under vattenpumpen och tätningen mellan över och underhus samt oringarna på vertikalaxeln som går i överhuset. Detta gjorde jag förra våren i samband med impeller byte. Någon som har någon aning om vad problemet ligger? Jag har inte kluvit drevet ännu men tipps motages tacksamt. Mvh Nutshell
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy