Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
maxrelax

Sveriges bästa familjeseglare?

Rekommendera Poster

Jag har fallit pladask för Omega 28, trevlig invändigt och rolig att segla!

 

Lisa\#mce_temp_url#\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste nog säga att Compis 28 är en mycket bättre båt än ryktet säger... Jag och sonen har varit ute var för sig i sommar med båten och den är suverän i både hård vind hon tål mycket (ca 10 ) innan revning och i den stilla brisen får hon en bra skjuts av lättvindsgenuan. God ståhöjd 5 kojer även om det räcker att vara 2. Dessutom tuffar innombordaren (disel) på knappa L/tim när vinden lyser helt med sin frånvaro.

/ Gunilla

post-13919-1394234939,9506_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På denna fråga finns det nog bara ett svar

 

FIN-GAL

 

Väl beprövad och nära nog outslitlig

 

Lättseglad

 

Världens vackraste flytande korvkiosk

 

Mest båt för pengarna alla kategorier
Klart som korvspad!!

 


post-22194-1394234940,3798_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

KAN DET VARA SÅ ATT FIN-GAL FICK SISTA ORDET. DET BETYDER VÄL ATT SAKEN DÄRMED ÄR AVGJORD.

post-22194-1394234948,7765_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

KAN DET VARA SÅ ATT FIN-GAL FICK SISTA ORDET. DET BETYDER VÄL ATT SAKEN DÄRMED ÄR AVGJORD.

post-22194-1394234948,8336_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

POLCA 28 !!

Vår båt är ett självbygge, ritad av Ingvar Carlsson i Upphärad i början av 70-talet. Finns bara i c:a 100 ex i Sverige.

Fantastisk familjeseglare med mycket genomtänkta praktiska lösningar på det mesta. Vi får så många beundrande ögon när vi är ute just kring utrymmet, trots att den bara är 28 fot.

I år fyller den 31 år, härligt!                smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nog skulle det va intressant om en vinnare utsågs snart tänkte byta ut magnumen snart. 

post-5262-1394234968,5887_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja måste lägga ett ord för Maxi Fenix, en jättetrevlig båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min röst lägger jag på Compis 28, av egen erfarenhet.

Enorm sittbrunn, rymlig salong och trygg att segla. 

/Andreas

post-24834-1394234977,4902_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag måste lägga min röst på min nyss köpta båt, lillasyster till Albin Nova, dvs Albin Alpha. Bra seglare som det frågades efter, bra utrymmen, toan på rätt ställe och inte fullt lika dyr dom Novan (har man dock pengarna är nog Novan att föredra då den är större...).

Tittade runt lite på de äldre Maxibåtarna och däribland Fenix innan valet föll på en Alpha. Bättre seglare och betydligt vackrare i linjerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Som part i målet är det bara att hålla med om att Johnson26 är en fantastiskt trevlig båt, som förtjänar allt beröm, jättestora innerutrymmen, bra seglare och en allmänt sympatisk familjemedlem.    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina familjeseglare blir tre båtar som är väldigt lika varandra. Bavaria 30 och Contrast 33 och 36 samt RB 111. Enligt min familj är jag värdelös som familjeseglare.\Innocent\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste nog säga FORGUS31, gott om plats, trygg seglare, hög kvalite. Vad mer kan man begära. Båten är bättre än jag. O ja e bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist att ingen upprörs av mitt Bavaria förslag men det är gott att höra att så många är friska och hurtiga, som med liv och lust baxar omkring båtar med riggen monterad baklänges. Det är något att tillföra tjockisdebatten. Var och en har nog den bästa båten. Conqubin 38 är också en favorit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av döma av alla inlägg här avseende bästa familjeseglare skulle man kunna tro att det inte har skett någon utveckling alls under de senaste 30 (trettio) åren.. Alla framhäver massa 70- och 80-tals häckar...!!??
Skärpning!!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många utgår kanske från en mindre summa pengar som dem vill sattsa på en båt för endast några veckor per år. Och då är väl -70, -80 tals båtar i den prisklassen. Skall man sen köpa en nyare båt så hamnar man allt från 700 000 toch uppåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem har monterat riggen baklänges? Bavaria har nog skärpt till sig och dem nyare båtarna är riktigt fina. Kolla denna skönhet t.ex. En Vision 50.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott med en själsfrände! Gillar även den mer bäriga aktern. Hade förmånen att segla Dehler 29 som i mitt tycke är en drömbåt eftersom egenskaperna under segel är så njutbara samt att den är så nätt och lätthanterlig. Den anses nog för trång i dag som familjeseglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer den 5:e personen som föredrar Albin Nova som familjeseglare.
Jättefina utrymmen (även stuvutrymmen), mycket god seglare och stor sittbrunn för alla ungar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att Najad 355 är en mycket kompetent familjeseglare. En sån vill jag ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin Delta! Underbar seglare med enorm boendekomfort. De senaste 10 åren har båten varit min sommarbostI Östersjön med turer till Lubeck, Bornholm Karlsöarna osv. Hemmahamn Stockholm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja najaden är grymt fin! Och priset också, drygt 2 milj. kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK Sorry,
Jag missade visst där det stod;
Var med och rösta fram bästa familjeseglaren, som kostar en mindre summa pengar och bara skall användas några veckor per år...........
Nej skärpning!! Dags att drömma lite och hitta den båten som får just er familj att gå igång. Segelmässigt / utseendemässigt/ bebolighet osv.
Själv skulle jag nog lägga en röst på KER 39. Snabb / Snygg / och lätthanterlig.... 

post-30045-1394235405,7786_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man drömma så är ju arcona 400 inte helt fel. Det finns även fler som ser mycket bra ut. Dock finns det inte pengar till de. Är ju nöjd med min Nova, kunde varit lite högre innombords.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Vega som jag är mycket nöjd med men min favorit är Monsun 31:an

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...