Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Tronnberg

Köpa GARMIN USA?

Rekommendera Poster

Har någon erfarenhet av att köpa Garmin i USA? Såg idag en 525s för ca 6000 kr (över 13000 i sverige) på boatfix.com. Vet någon om menyerna går att ställa in på svenska även på de plottrar som säljs i andra länder?

 

Per Trönnberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

du kan ju kolla manualen tex sidan 29.

 

http://www8.garmin.com/manuals/GPSMAP520_OwnersManual.pdf

 

med resarvation har bekant som handlade billigt hummingbird och usa modelen var spärrad i feet. fick även detta bekräftat av garmins sportmanship försäljare att det fanns menyspärrade upplagor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vet att det tillkommer 25% moms samt tullavgift?

Från tullverkets hemsida ang. att handla utanför EU:

 

 

Vid importen ska du i allmänhet betala tull och moms. Hur hög procentsats som du ska betala i tull varierar mycket, vanligtvis mellan 0 procent och 20 procent.

Momsen är 25 procent (livsmedel 12 procent, böcker och tidskrifter 6 procent). Ibland tillkommer andra avgifter och skatter beroende på vilken vara som importeras.

 

Observera att du betalar tull och moms även på fraktkostnaderna. 

 

 

 

 

Senast ändrad av Yadis | 23 april 2007 | 16:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla snabba svar. Det bör med andra ord inte vara några större problem, förutom att instruktionsboken blir på engelska. GPS discount hade tyvärr inte just min modell. När det gäller mvs samt tull blir det ju ändå totalt sett en besparing på ca 4500 kr. (om man läser andra inlägg på detta forum så verkar det ju till på köpet som att tullen verkar missa ett och annat paket)

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet om man löper någon risk med garantier.

Tittar efter en 520 och den får man för under 4000:- plus frakt och evt tull och moms så blir det ju ändå billigare än det kartellpris på 8190:- som verkar finnas hos alla återförsäljare i Sthlm. Någon som vet en billigare i Sverige?? Kan man köpa Kartan i Sverige och få det att funka om man tar in en från USA?

 

// Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har handlat av GPSDiscount

Inget strul, fungerade perfekt.

Garantiservice i England

Svenska Garmin befattar sig inte med direktimport.

Hjertmans ville ha 600 kr för en svensk manual till min 60 CS

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp här vet ja !!

 

http://www.tecopt.com/artiklar/gps-plotter/garmin-520-gps-plotter/

 

 

Du får ingen svenskbruksanvisning , jag kollade på den engelska först på nätet, inga problem att förstå, sen har dom visst inte fått nya Visions kartor... kanske svenska Garmins sätt att straffa de dom väljer att inte ställa in sig i kartell bildningen, 6500 kr är ett bra pris varför betala 1500 kr bara för en svensk bruksanvisning ???

 

Köp kartan i någon annan butik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte min förra året en garmin 188c med ekolodsgivare och allt! det kostade totalt 3800kr ink oms och tull och frakt.

funkade kanon köpte från Ebay aktion

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! efter vad jag har hört så är tullavgiften 3,7% på typ lod och sånt, Jag funderar på ett garmin 178c men har väl inte helt bestämmt mej. urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en bekant som jobbar på fartyg som skall till USA Om han köper en gps direkt i affär hur är de med en sådan när man skall ha svenska sjökort i den. och hur ligger de till i priset.Tror nämligen att dom där på nätet lägger till lite, för dom skall väl också tjäna en slant på de.

Så de borde ju vara billigare att köpa en själv när man är där.eller?

Och villka märken är amerekanska? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Funderar också på Garmin 420/520 och hittade ett företag som annonserar mkt på Blocket med ganska bra priser. www.navigate-worldwide.com Är det någon som vet något om dem. /Morgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så säker på att dom där på nätet lägger till lite. Snarare tvärtom. Dom rena internetbutikerna behöver inga affärslokaler, säljare, etc utan bara lager och kan därmed hålla lägre priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Taskigt för seglarna i USA då deras GPS bara visar i feet och vissa sjökort använder sig av metersystemet i andra delar av världen !! då blir det till att hålla sig hemma för USA seglarna ??!!;-)

 

Kan det vara så ??

 

Undrar bara

 

Kenbja

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så en GPSMAP 172c ink. 40$ i fraktkostnad på från http://www.gpsdiscount.com/ plus Svenska statens pålagor landar på 3967:- och finns i Sverige för 4800:- ink. frakt. Verkar bara löna sig riktigt mycket på high-end sidan med andra ord =/

 

Senast ändrad av YxloeFred | 24 april 2007 | 22:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er! Nu har jag beställt ett Eagle sea charter 500c DF från ett företag i Usa som heter fishfinderstore.com. Om det går genom tullen så kostar det mej 4550, och det hoppas jag att det inte gör men men. m.v.h Urban

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej kolla in navigate-worldwide dom finns i sverige och tar 8170kr för 525s har själv köpt en 520s av dom för 5990kr inga problem för ovrigt finns svenska manualer på nåtet googla på garmin manuals så får du se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!!! Morgan!!

Köpte min 520s på den siten, samt flera kompisar oxå. Det har funkat kanon för oss alla.

Finns en svensk representant i Borås, bra om det skulle vara något.

Annars var det lätt att beställa, fick fick orderbekräftelsen på studs, samt när paketet hade kommit till Sverige. Leveransen  verkar ligga på 7-10 dagar. / Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vi är några som har fått hjälp av en kompis som bor i USA att köpa ett par Garmin plottrar via nätet, bla från gpsworldsuply, senast köpte jag en 520S för 615 dollar inklusive frakt..

Fungerar perfekt utan problem!

 

Dessutom hade jag tur att en annan bekant tog med sig den hem i resväskan, slapp då alla avgifter......  :)

 

Monteras på måndag i min Yamarin 64 DC!

 

/MB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handlade min Garmin via svågern i Miami.

Garmin 545 blev det. 999$.

 

Tyvärr onödigt dyrt då 525 inte fanns på hyllan när han skulle köpa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 545 verkligen svenskt språk inbyggt (menyer etc). Funkar verkligen garmins kort för europa på denna modell? Som jag läst mig till på Garmins sida är 545:an enbart avpassad för USA, detta kanske inte stämmer?

 

Per Trönnberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är tryggare att köpa härifrån istället:

http://www.tecopt.com/artiklar/gps-plotter/

 

TECOPT är ett svenskt företag med extremt låga priser.

De lämnar samma garanti på Garmins plottrar som överallt annar i Sverige, svenska menyer i apparaten, men med engelsk handbok. Om man handlar inom Sverige så är det enklare att få sercice eftersom man inte kan handla en Garmin-produkt utomlands och sedan lämna in produkten i Sverige om man vill åberopa garantin. Om man köper en Garmin i t.ex. USA och att du behöver få den reparerad på garantin så måste man alltså skicka den till USA för att få detta gjort. Men med TECOPT`s låga priser finns det inte samma behov att handla från USA tycker i varje fall jag.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har beställt en Garmin 420 samt ett G2 Vision Regular-kort (Stockholm, Mälaren, Hjälmaren, Vänern och Vätten) för sammanlagt 5000 kr inkl frakt från brijoinc.com/marine. Lägsta pris som jag har hittat i Sverige för det paketet hamnar på ca 9000 kr, så nog tjänar man en hacka på att beställa från USA. Jag ringde och pratade med en av de svenska leverantörerna som nämnts tidigare i tråden och han berättade att deras amerikanska leverantör inte hade fått in G2 Vision-korten ännu, dvs dom beställer också direkt från Staterna!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte svensk meny. Men ärligt talat, hur mycket av menyn behöver vara på svenska? Själva menyn är ju lika lätt på denna som en vanlig digitalkamera eller andra elektroniska produkter. Personligen saknar jag inte svenska iaf då den är hur simpel som helst.

Angående korten så funkar de som vanligt. Skillnaden mellan 545 och tex 525 är att 545:an har en inbyggd karta över US. Det är ju denna jag egentligen betalt extra för, onödigt men dom hade bara den inne när svågern var inne o handla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm... förstår inte allt snack om manualer på svenska och vad det kan kosta... Har sett dem funderingarna i flera trådar. Menyerna vet jag

inget om, men manualerna hämtar man GRATIS direkt på garmins hemsida. Och JA, även svenska manualer smiley-laughing.gif\

 

Länk : http://www8.garmin.com/support/userManual.jsp

 

där väljer man sen bara typ av apparat man har (Marine), vidare

Plotter/GPS och sist vilken modell, t ex 420s. Klicka på Show Me,

blädra ner och SE.. där står:

 

SV Anvandarhandbok, Rev. A, Apr, 2007  |  Download (4.82 MB)

 

Bara att klicka på Download och öppna med Acrobat Reader...

 

o skriva ut om man har gott om papper o bläck i skrivaren *s*

2.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni vill veta totala kostnaden för moms, tull och frakt kan ni räkna ut denna på www.shopusa.se. De löser även problemet med att vissa företag inte levererar till Europa genom att man får en amerikansk adress och sköter leveransen till sverige. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köpte en 4010 för ett par år sen från gpscity.com, inga problem. alla menyer fanns på svenska och alla mätvärden gick att ställa om.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...