Jump to content
Wednesday 03 March 2021

olof53

Medlemmar
  • Content Count

    68
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About olof53

  • Rank
    Löjtnant
  1. Har väldigt nära till att stoppa sladden i väggen så att ladda ofta är inga proplem. Tycker bara själv att en gång /månad bör ju räcka.och då får de stå på ca ett dygn. Men ditt tips ska ja ta med mig i alla fall, tack för de. Va i da och hälde ut en massa vatten från mina STORA egenhändiga tillverkade torrbollar. Spänner med durkslag fylda med salt från grangården. Hur bra som helst och billiga är dom också 25kg räcker ju i flera år.
  2. För ca en vecka sen koppla ja på en GROV startkabel på + förbrukning och + start. Då innan start av ladningen visade voltmätaren 12,4V. Ladda via landströmen i ca ett dygn. I dag när dom då ståt i viloläge nästan en vecka så visade voltmätaren 12,8V på alla 5st, startkabeln fortfarande på kopplad mellan båda + polerna. Så enligt en tabell ja såg i en tråd här så är dom fulladdade med råge, 12,7V skall ju va 100% står de. Så nu får de stå så rästen av vintern, med start kabeln på mellan + polerna så kopplar ja bara på strömmen någon gång i månaden. så skall väll de räcka tycker ja. Någon som har några synpunkter om detta, rätt eller fel ?
  3. Jag har haft en Maxim med samma problem en gång och då var de så här. Skrivet: 26 oktober 2007 - 15:54 olof53 skrev: Har nu fått reda på hur man skall göra för att få tätt. De sitter en talgtätning inne i en typ koppling. Man lossar den halvmuttern som sitter längst ner, ca ett halvt varv, sen drar man den stora muttern lika mycke. Kolla så att rodret inte går trögt. Man skall naturligt vis också först ta bort den, och se om de fins någon tätning kvar. I mitt fall så gjorde de de, ca 3-4 mm, och är den litte torr så kan man smörja med litte fett. De blev inte så stort jobb som ja trodde från början. Så nu är de bara att vänta och se. Inte en droppe på hela sommaren ! Så enkelt va de.
  4. Har fått det bekräftat från Nimbus i dag att så är de i mitt fall. Startbaterierna laddas inte med landströmen.Man kunde koppla på en liten laddare som laddar 10-20A på just starten. Men de fans ett knep till att få de att göra så. Om man har startkablar i båten så ta en av dom och koppla från plus på förbrukning och till plus på start så laddas start också. Gör man så några gånger under vintern så har man fulladdade startbaterie hela vintern. Bara att se till att de fins vatten i batterierna. Så ja kommer att göra de med startkabel i vinter.Kommer väll att kolla med voltmätare också så de verkligen kommer högre späning på dom.
  5. Hej. Har en Nimbus 320 coupé av 2004 års modell. Köpte den September får två år sen. Jag har hört att startbatterierna inte laddas när man har land ström på kopplat. Dom laddas bara när man kör med motorn. Är de så ? Och om de är så, hur gör man då för att ladda dom när båten står på land ? Man skall ju underhålls ladda batterierna så dom är fulladdade och inte fryser under vintern. Första vinter tog ja hem alla 5st, 2st till start och 3st till förbrukning. Andra vintern satt dom i och ja underhåls ladda dom ett par gånger /månad. trodde då att även startbatterierna blev laddade. men nu har ja fåt reda på att så inte var troligt. Jag hade väll tur då att dom inte frös sönder för dom har ju funkat hela denna sommar utan problem. Så nu står ja och undrar om ja ska ta hem dom eller ej. de är rätt jobbigt att ta bort dom för dom sitter ju inte på de lättaste stället. Kan man koppla en extra liten underhålls laddare på bara dom två till starten ? Och hur gör man då, ska man ta bort några kablar från dom. De kan ju vara så att man skulle behöva ladda dom med land ström även på sommaren. De går ju en del ström åt när man kör med bogpropellern, har en fram och en bak. Någon som vet hur de ligger till med ladningen av startbaterierna via landströmen ?
  6. Hårtork räcker, då är risken mindre att de blir för varmt. Har själv tagit bort gammalt båtnamn med en sådan och de va inga problem med de. Lycka till.
  7. Tack, de va snabbt jobbat, de va som ja mistänkte då, men man vill ju vara säker på att de så, och de är ja ju nu då. Tack än en gång å ha en trevlg sommar.
  8. Som nybliven ägare till en Nimbus 320 Coupe så har jag en fråga angående vatten i varmvattensberedaren. På hösten tappa man ju av all vatten i den, men sen på våren så skall den ju fyllas upp i gen. Hur vet man att de är vatten i den undrar ja ? Jag har fyllt upp vattentanken, samtidigt som alla kranar stått öppna, sen starta ja pumpen så att vatten kom ut ur kranarna, samtidigt kom de då lite luft ut ur dom också, de borde väll va normalt tror jag. Men som sakt har de kommit in vatten i beredaren när ja fylt upp vattentanken undrar jag då ? Och om inte, hur fyller man den ? Och om de inte är vatten i den och startar värmen, fins de risk att beredaren tar skada då ?Tacksam om lite svar här för de står inget om påfylnad i bruksbeskrivningen på beredaren. olof53
  9. Hej. Har sålt Maximen och köpt en Nimbus. Hur tar man bort mig från denna Maximklubb? Tycker inte de är någon mening att vara med i den nu när jag bytt märke, även om de är trevligt att följa inläggen om Maxim, man känner ju igen vissa frågor och svar. Hör av er någon som vet hur man går ut för jag hittar inget, typ ta bort eller nåt. Mvh olof53
  10. Angående Biltemas bottenfärg avsed för bl.a. Västkusten så heter den Antifouling. Så här står de på min 2,5 l burk från Biltema, färg svart. Självpolerande kopparoxidbaserad bottenfärg.Tillåten för begrände vatten.Skyddar efektivt båtbotten från beväxning.Tillåten för Svenska västkusten, Norska farvatten, Danska vatten samt begränsade vatten i Finland. Kan övermålas på dom flesta tidigare målade båtbottnar. Ej på teflonbaserade färger. Inehåller koppar måla ej på aluminium. Köpte den början Maj 2011 på Backaplan. Nu vet ja inte hur botten såg ut vid upptagningen för jag sålde båten i slutet av sommaren. De va en Maxim 26. Ville bara förtydliga att de står Västkusten på burken. de va de hela.
  11. olof53

    Glapp i Ratt

    Hej alla Maxim ägare. Nu behöver jag lite hjälp igen. Jag har en aning för mycke glapp i ratten, tycker jag i alla fall. De är troligtvis en styrvajer som går från ratten till roderaxeln. Går de att spänna denna vajer på något vis ? Någon som vet ? Mvh Olof53
  12. Nu är de på gång igen. Fick ett mejl i går 5/4 från någon som heter Leon Parker i London som vill köpa min båt. Utan att ens komma och titta på den, bara där undrar man ju. Och i mejlet skriver han i stort sett samma som ja hitills har läst i övriga mejl här ovan.Vill betala med kort via paypal och han står för transporten. Låter ju hur bra som helst. Ja ställde frågan här på Maringuiden tidigare i dag och fick snapt ett svar om att detta är troligtvis svindleri på gång. Gick då ut och letade via olika sajter och fann att så är fallet. Så de är bara å lägga ner de och hoppas att ingen går på detta.
  13. Efter att läst lite på dom trådarna som kom upp i svaret ja fick så verkar de mycket troligt att de är svindlare i farten. Typ Nigeriasvinderi. Så denna sk Leon Parker kan ta och stoppa upp något någonstans. Hoppa nu bara att så många som möjligt läser detta och inte låter sig luras av någon från England. Rekomenderar att titta på de Danska inslaget om just svindlare. Fins på en länk i svaret ja fick tidigare. Får snält vänta på en Svensk köpare av våran båt.
  14. Är de någon som ska sälja sin Maxim som blivit kontaktad av någon som heter Leon Walker i London som vill köpa båten ? Han påstår att han betalar via credit cart. och själv ansvarar för transporten till sitt hem i london. Va tror ni om detta, kan de va seriöst ? Va ska man tänka på om man nu nappar på detta.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy