Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
forgus31

Billigare fotogen till värmaren?

Rekommendera Poster


Jag var till temaaffären för att köpa på mig några 4-liters dunkar med fotogen som det var bra pris på tidigare. Temaaffären hade slutat med 4-liters och endast 1-liters finns numera. Lite fånigt att slänga 10 plastflaskor efter en tankning. Kostar också betydligt mer än tidigare.
 
Kan det finnas andra som har värmarfotogen?
 
Den ska inte sota. Hört att någon kört på miljödiesel eller liknande. Då skulle man kunna köra på dieseltankens soppa. Kalas så här i början av säsongen då värmaren får gå extra mycket. I början av säsongen skulle väl någon affärsintresserad kunna ställa upp en tankbil en helg vid de större marinorna så köper alla på sig sommarbehovet i en 50-litersdunk som under vintern används som presenningstyngd. Billigare och miljövänligare. En tankbil med fotogen ger 20000 plastflaskor mindre i miljöstationen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Staoil blå rekommenderas.

Kanske en business för Statoil att åka till båtklubben i början på säsongen med en tankbil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är tyvärr ingen hjälp men jag undrar hur det funkar med fotgenvärmare i båten.

Hur mycket går det åt på en säsong?

Hur är installationen, dunk bak i stuv?

 

Jag funderar nämligen på att köpa ny båt och är då sugen på fotogenkök värmare men är oviss om hur det fuunkar och då framförallt förbrukning och installation.

 

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmare har alltid varit ett strul. Jag är ändå ganska händig men värmare har jag alltid tyckt ha ett eget liv. De verkar vara gjorda för lite enklare miljö än en båt som går i saltvatten. Det är lätt att göra fel vid installationen så den får en kallsup nån gång och då börjar det rosta. De små utrymmen som man unnar värmaren är rena krypgrunden och det är inte så lätt alla gånger att byta veke som man bör göra varje år på en Wallastyp av värmare.
 
Man gör väl av med 20 liter fotogen per säsong. Bäst är att väja dieselvärmare så man har samma bränsle och inte så dyrt. Samma tank är inte självklart då man bör ha rent bränsle. Lättare att ha rent bränsle i en liten tank lätt att rengöra. Alternativt sätta ett filter separat för värmaren eller om det går tekniskt att använda grovfiltret till motorn. Det finns ju också små filter som man sätter på slangen och ett sånt kan nog duga. 
 
Dieselvärmarna kan låta rätt kraftigt och bör ljuddämpas vilket tar extra plats och pengar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

  För oss östgötar har troligen www.malmquist-edling.com  Norrköping*

 bästa priser på lösvikts-fotogen.

 

  *Slottsg.29 nära Strömmen bortanför Hamnbron å mittemot stora postterminalen.

 

   PS ÖB har troligen bästa pris på T-doja; 85kr för 4-litersdunk DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kan bara hålla med Peter_K, det går inte åt mycket bränsle till vår Wallas 1300 nu har vi haft OTROLIGT bra sommrar med det har u även varit tvärtom så bränslepriset jämnar nog ut sig med tiden.

 

Att Wallas värmaren krånglar och att man behöver byta veke varje år känner jag inte igen, däremot är det JÄTTEVIKTIGT att man några gånger (när båten ligger upplagd och även under säsongen) startar upp värmaren och låter den gå i 15-30 min detta gör jag när jag underhålls laddar batterierna under vintern och har aldrig haft några problem med Wallasen.

 

/Kenbja

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara intyga att det går att leva problemfritt med en Wallas. Jag har enbart haft ett fel på den och det var mitt eget fel.

 

Under en kall segling kom jag på den briljanta idén att den skulle vara fint med en varm ruff vid ankomsten. Jag öppnade skorsten och satte igång värmaren, att det var brytande sjö tänkte jag inte på då.

 

Efter ett par månader vägrade värmaren att gå. Det hade kommit vatten gnm skorstenen som fått fläktmotorn att roste ihop. Det blev reparation med samtidig service, det enda som är gjort på den värmaren under 10år.

 

Grundorsaken till att den gått bra är helt säkert dess placering. Montera aldrig värmaren i ett fuktigt stuvfack någonstans utanför ruffen. Stå hellre ut med ljudet den ger ifrån sig när den går. Till en lång livslängd vinner man ofta kortare slangar med högre effekt som följd.

 

För att garantera god drift kör jag den i 20 minuter varje månad undantaget dec.-mrs. då båten är täckt. 

 

L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så rätt så.
 
Den passar bättre för husvagnar än båt. Monterar man den inne i båten är det helt OK (om man inte har den igång när man seglar). Det har jag aldrig haft så jag har också alltid haft problem. Saltvattnet rinner ner från skorsten och sipprar efter kretskortet och letar sig in och korroderar aluminiumet och allt som saltet kommer åt.    
 
Om man inte kan ha värmaren på när man seglar är en hel del av vitsen borta. Att gå av vakten för att kvarta in i en råkall ruff kan få den sömnigaste att vara uppe och försöka hålla värmen med segelbyten och åkarbrasor. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA, Det går utmärkt att använda Citydiesel till fotogenvärmare och lampor och -kök, Du kan t.ex. få mellan 11 till 16 mm högre låga i en lampa innan den börjar sota, jämfört med den dyra lampoljan!

Jag vet inte vad prisskillnaden är nu, men det är billigare med Citydiesel.

  Ha det gott i värmen, och skön sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tyckte väl att jag sett något om att diesel går att använda. Kanon. Det verkar ju bättre än lampolja vilket jag tror funkar i Wallasen.
 
Citydiesel var namnet. Ska köpa några liter och kolla i våran värmare. Tack för tipset.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan kring citydiesel i värmaren har varit uppe förut. Funkar säkert bra, men OM det händer något (brand, explosion etc) och det kommit fram att du använt annat bränsle än föreskrivet av tillverkaren av värmaren, vad säger då försäkringsbolaget..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Frågan är om det inte är samma fraktion på raffinaderiet. Lampolja, rökfri diesel, fotogen mm.
 
Någon som jobbar på raffet kan gärna svara (anonymt)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ni snackar om fotogen, förlåt men VAR sjutton kan man köpa det i lite större dunkar och till ett hyfsat pris.
Jag har bara hört talas om smuggel fotogen från Norge, Allt annat är skitdyrt.
Det var länge sedan man kunde köpa små oljefat med fotogen.
Har ni ett tips så mejla mig tack. 
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Man kan köpa en skvätt av olika Statoil blå

fotogen, miljödiesel och citydiesel och testa med fotogenlampa vilken sort som kan köras med högsta veken/lågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Citydiesel låter intressant, hoppas det stämmer.

Det hade varit smidigt att ta med värmartanken och fylla på tappen och slippa söla med dunkarna...

Någon mer som provat?

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag skrev rosta ovan och det ska rättas. Den är mest byggd i alu och syrafast så det är mer att den korroderar. Aluminium och rostfritt i kontakt med varandra ger materialförlust. Det är aluminiumet som får offra sig och det blir vitt pulver och lacken släpper.
 
Det som rostar är värmespiralen.
 
Så den är inte helt missanpassad på sjön. Troligen bara jag som haft otur. Men för tillfället funkar den klockrent.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade fotogenvärmare gjorde jag av med ca 3liter per år. Inte mycket att fundera kring. Köp en 5:a kör ett år, häll i lite k-sprit så den inte parafinerar sig över vintern och den håller nästan hela året därpå.

 

Har bara haft problem med spiralen två gånger, men det var på olika båtar. samma fel på bägge. Spiralen rostar sönder och keramikpackningen spricker.

 

Nu kör jag dieselvärmare, för det fanns i båten jag köpte. Dock enklare att ha allt i samma tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsleförbrukningen är beroende av hur mycket man använder den givetvis. Vi kommer att lägga ut 15 juni för en lite längre tur och det kan bli kallt både dag och natt. Vår värmare är en Termo 2000 och den drar nog lite mer. Skulle vara bra med en 20-liters dunk så man bara kan elda på. Om den drar 3 liter per dygn och man har den på i 10 dygn så blir det 30 liter. Det blir 1200 spänn bara för värmen om man ger 40 kr/liter.
 
Det är skönt att gå av vakten till en varm kajuta. Kläderna torkar bra med varmluftvärmare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag skall köpa mig en värmare, men vet inte vilken jag skall välja, Fotogenvärmare eller en Dieselvärmare. Jag har en bensin motor så jag får köra med ett andra bränsle i vilket fall.

Funderar väl på en Wallas 1800 eller en eberspächer D2.

Vad är fördelar och nackdelar med dom olika?
Vilken skall jag välja? :) 

 

Senast ändrad av christopheri | 23 april 2007 | 07:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Många bubblor hade extravärmare som gick på bensin. De hade rätt bra driftsäkerhet så en sådan måste väl vara dte bästa för dig. Kan gå att få tag i en beg. Jag hade en för 10 år sedan i en van och den funkade klockrent trots att den satt under bilen i saltsprutet. Bytte glödspiral en gång på 5 år. Det var en Eberspächer.
 
Inte Ebersprächer som också en del har. Eller Ebersprecher som också är rätt vanliga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...