Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Lyngve

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    49
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Lyngve

  • Placering
    Fänrik
  1. Jag håller med ovanstående. Min förra båt hade enkellaminat utan isolering på insidan. Ett skäl att byta den var hur kallt det var ombord om hösten. Nuvarande båt har ett skrov i dubbellaminat med divynicell från vattenlinjen och uppåt och enkellaminat nedanför vattenlinjen. Jag tycker att det är optimalt när man ser helheten av för- och nackdelar. L
  2. Nyligen köpte jag en press från http://www.swedtarp.se/ Den verkar vara hur bra som helst, inga öljetter som ofta är en svag punkt utan fastvulkade fästöglor som man får så tätt som man vill. De tillverkar med vilka mått som helst. L
  3. Inför skatt på att vara vänsterpartist eller miljöpartist! Jag är vänsterpartist och betalar min medlemsavgift. Kommer den att ingå i den nya skatten? Kommer den nya medlemsskatten att bli högre eller lägre än båtskatten? L
  4. Innan du bestämmer dig för en L28 (om det är en Laurinare du vill ha) bör du titta på en L26. Det är en ganska sen konstruktion av Laurin. Jag hade en för många år sedan och minns den med glädje. De flesta finns här i Skåne tror jag och de är nog alla byggda under första halvan av 80-talet. L
  5. Du ska ha S tycker jag. Varför välja det andra alternativet som är en förkortning av ett engelskt ord? Bättre då med den vedertagna förkortningen av vårt eget ord för vårt land. L
  6. Du verkar vilja ha ett tydligt svar på din fråga och då blir mitt JA. Varför i hela världen välja ett material till båtbruk vars svaghet är just fukt & vatten? Det enda skälet jag kan tänka mig är om du förälskat dig i en speciell båtmodell som har just balsa som distansmaterial och absolut inte kan tänka dig någon annan. Då har du ju inget val utan får ta det onda med det goda men om du nu inte har det, varför då överväga balsa? Jag föredrar själv vattentåliga material så långt det går. L
  7. Det finns flera små långkölare som du kan titta på. Jag har seglat både Laurin 26 & Marieholm 261. Båda är lugna och sköna till havs och jag kände mig trygg ombord. Båda var även lovgiriga men det berodde nog på mina utseglade segel och på att jag är slö när det kommer till trimning. L
  8. IF-båten är lika bra som andra redan har sagt här men har en del svaga sidor. Jag hade valt en Marieholm 26 istället. Den seglar nästan lika bra och med samma grundegenskaper som IF. Skillnaden i segelegenskaper beror på att den har en IF-rigg men väger mer. Det fina med M26 är att den i grund och botten är en IF men förbättrad på många punkter, däribland: inombordsdiesel bekvämare sittbrunn bättre utförande på snickerierna bättre utrymme i ruffen Titta på en M26 innan du bestämmer dig för en IF. Visst kostar den litet mer men du får en för 90 000:- L
  9. På min förra båt hade jag backslagskylningen kopplad till sötvattensdelen. Enkelt och bra och utan krav på vinterbestyr. L
  10. C-tek känner jag inte till men jag kan rekommendera en LEAB-laddare. En sådan har jag haft i 11 år i samma båt utan problem. Redan på den tiden hade de samma funktion som man har idag så den har varit konstant ansluten hela tiden. Nu verkar de heta något annat men kolla länken, http://www.primepower.se/ L
  11. Tack för tipset om Spinlock. Själv handlar jag aldrig säkerhetsprylar utan att först kollat vad Secumar har i fallet. http://www.secumar.com/ L
  12. Jag har alltid använt vanlig billig maskeringstape. Var noga med att den fäster väl, gnugga rejält med tumnageln och måla med det samma. Ta bort den omedelbart efter målningen och låt den aldrig bli våt. Kom ihåg att billig maskeringstejp av papper är färskvara. L
  13. Vill bara intyga att det går att leva problemfritt med en Wallas. Jag har enbart haft ett fel på den och det var mitt eget fel. Under en kall segling kom jag på den briljanta idén att den skulle vara fint med en varm ruff vid ankomsten. Jag öppnade skorsten och satte igång värmaren, att det var brytande sjö tänkte jag inte på då. Efter ett par månader vägrade värmaren att gå. Det hade kommit vatten gnm skorstenen som fått fläktmotorn att roste ihop. Det blev reparation med samtidig service, det enda som är gjort på den värmaren under 10år. Grundorsaken till att den gått bra är helt säkert dess placering. Montera aldrig värmaren i ett fuktigt stuvfack någonstans utanför ruffen. Stå hellre ut med ljudet den ger ifrån sig när den går. Till en lång livslängd vinner man ofta kortare slangar med högre effekt som följd. För att garantera god drift kör jag den i 20 minuter varje månad undantaget dec.-mrs. då båten är täckt. L
  14. Jag har nu hittat garantibeviset som den förste ägaren fick. Det är daterat 1/6 1987, Marieholm Boats AB, Hillerstorp. Enligt uppg. är båten även byggd där av Marieholm Plast AB. Lennart
  15. Nja, en del fick de allt gjort. Mellan 1983 - 88 gjorde de ca 50 st. M261. Min var från -87 och var den tredje sista som de gjorde. Lennart
×
×
  • Skapa nytt...