Terrafobica 68 Postad 7 Mars , 2007 Efter mycket dividerande fram och tillbaka om hur årets resa skulle se ut, verkar det nu bli så här. Vi utgår från Stockholm på torsdagen den 5/7 och går mot Lådna där båtklubben har sin årliga träff. Där stannar vi fram till söndagen, då vi går till en liten ö intill Möja där vår grannklubb har sin klubbstuga. Batteriladdning, vatten, bastu och trevlig grillning. Sedan åker vi vidare ner mot Nynäshamn för tankning av båt och besättning. Nästa tripp blir ner till Arkösund där det blir det sista bensinstoppet för ett tag. Vidare mot Mem. Så går vi då i långsamt mak genom kanalen (Göta kanal) stannar vid ställen som är värda att stannas vid. Motala, framme vid Vättern. Vi åker nu upp mot Askersund där en lastbil väntar. Transport till Örebro. Sedan är det Hjälmaren ett par dagar innan vi går in i Hjälmare kanal ner mot Arbogaån som mynnar i Mälaren. Från västra till östra Mälaren är det cirka 70 sjömil med ett antal stopp innan vi anlöper hemmahamnen igen. Mycket information har jag hittat på nätet och de flesta sjökort har vi redan. Garmins kort över de områden som fattas ska jag köpa. Men jag är jättetacksam för all information jag kan få om denna resa. Tex sjökort över Hjälmaren på nätet, finns det?http://www.maringarderoben.se/forum/Themes/default/images/icons/modify_inline.gif\ border=\0\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 8 Mars , 2007 Ingen som vet något om Hjälmaren? Ska vara ett riktigt grynnhål har jag hört. Och det här med sjökort, vad är tsunami som det talas om? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 8 Mars , 2007 Det enda jag vet om sjön, är att det kryllar av sten precis överallt, och att det kan gå rätt grov,krabb sjö p.g.a djupet. Missvisningen är också större än vad den där i Mälaren. I övrigt är det en riktigt mysig sjö! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 8 Mars , 2007 Jag tittade på ett digitalt sjökort över Hjälmaren nu och det må jag säga att kryllar av sten var bara förnamnet. Ha det bra på resan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 8 Mars , 2007 Hej, jag har kört båt i Hjälmaren i många år (utan plotter) och aldrig hamnat på grund. Då håller jag mig i o f s inom utprickningen och kör med säkerhetsmarginal. Men plotter är nog att rekommendera om man inte varit där tidigare. Jag tycker nog att den krabba sjö som man kan råka ut för är besvärligare i så fall. Senast ändrad av FredrikW | 08 mars 2007 | 19:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 8 Mars , 2007 I skuggan av trådar som tex båtkörkort hamnade denna för mig viktiga tråd Fortsätt att skriva ni som vet något. Nu har jag köpt papperskorten, hua vad sten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 8 Mars , 2007 Terra .. du kanske skulle köpa en cab ...och bila runt i stället ??? HAHAHAHAHAHAH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 8 Mars , 2007 Nädu, det blir att ta sig igenom grynnhålet också. Du kommer på träffen va Jocke? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 9 Mars , 2007 Vi kommer Terrorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser